Πέμπτη, 9 Μαϊου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 70 Χρόνια

Λεπτομέρειες Άρθρου
Κυριακή 21 Απριλίου 2024
Πρωτογενές πλεόνασμα 1,9% του ΑΕΠ το 2023 - Πού οφείλεται, τι σημαίνει για το 2024

Θετική έκπληξη ήρθε στο "κλείσιμο" του 2023 από την ΕΛΣΤΑΤ, με το πρωτογενές πλεόνασμα να φτάνει το 1,9% του ΑΕΠ, το δημοσιονομικό έλλειμμα να είναι 0,5% μικρότερο από την επίσημη πρόβλεψη και το χρέος να καταγράφει τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση ως ποσοστό του ΑΕΠ εντός της ΕΕ.

Ειδικότερα το πρωτογενές πλεόνασμα έφτασε πέρσι το 1,9 % του ΑΕΠ ή 4,1 δις ευρώ ξεπερνώντας κατά 0,8% του ΑΕΠ (κατά 1,51 δισ. ευρώ) την επίσημη πρόβλεψη του προϋπολογισμού για πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ, ενώ σημαντικά χαμηλότερο ήταν και το δημοσιονομικό έλλειμμα το οποίο δεν ξεπέρασε το 1,6% του ΑΕΠ, έναντι του στόχου για έλλειμμα 2,1% του ΑΕΠ.

Με τα δημοσιονομικά στοιχεία που δημοσιοποίησε πριν λίγη ώρα η ΕΛΣΤΑΤ για την τριετία 2021 -2023, εκτός από τη σημαντική υπέρβαση των δημοσιονομικών στόχων για τον προηγούμενο χρόνο γίνεται πιο εύκολη και η επίτευξη του φετινού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2,1% του ΑΕΠ. Επίσης, το σημαντικά χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα διευκολύνει την επίτευξη για φέτος ελλείμματος κάτω από 1,5% του ΑΕΠ, που είναι και ο στόχος για χώρες με υψηλό χρέος για χώρες όπως η Ελλάδα.

Τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης έφτασαν τα 107.835 εκατ. ευρώ που αντιστοιχούν στο 48,95% του ΑΕΠ και οι δαπάνες τα 111 343 που αντιστοιχούν στο 50,34% του ΑΕΠ Τούτο αποτελεί δείγμα ότι η υπέρβαση του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα προέκυψε από την καλή πορεία των εσόδων.

Η δεύτερη μεγαλύτερη μείωση χρέους εντός της ΕΕ

Παράλληλα, με βάση τα δημοσιονομικά στοιχεία που δημοσίευσε η Eurostat η Ελλάδα πέτυχε τη δεύτερη μεγαλύτερη μείωση χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ (10,8%) εντός της ΕΕ μετά την Πορτογαλία (13,3%).

Ειδικότερα το χρέος ήταν ως ποσοστό του ΑΕΠ έφτασε στο 161,9% έναντι της επίσημης πρόβλεψης του προϋπολογισμού για χρέος 160,3% του ΑΕΠ, κυρίως λόγω του χαμηλότερου μέσου ετήσιου πληθωρισμού που περιόρισε την αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ, αλλά και της μείωσης του πραγματικού ΑΕΠ από το 2,4% στο 2%.

Το χρέος διαμορφώθηκε στο 172,7% το 2022 και στο 195% το 2021, οριακά χαμηλότερο από παλαιότερες προβλέψεις της ΕΛΣΤΑΤ. Ωστόσο, ως απόλυτο μέγεθος το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης μειώθηκε μετά από πολλές 10ετίες κατά 100 εκατ. ευρώ φτάνοντας τα 356,695 δισ. το 2023 από τα 356,796 δισ. ευρώ το τέλος του 2022.

Τέλος, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ το κόστος του δημοσίου από όλα τα μέτρα υποστήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων έφτασε για το 2023 τα 999 εκατ. ευρώ από 475 εκατ. στο τέλος του 2022.

Στο 3,6% το μέσο έλλειμμα στην Ευρωζώνη και στο 88,6% του ΑΕΠ το χρέος

Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ο λόγος του δημοσιονομικού ελλείμματος προς το ΑΕΠ μειώθηκε από 3,7% το 2022 σε 3,6% το 2023 στην ευρωζώνη, ενώ στην ΕΕ συνολικά αυξήθηκε από 3,4% σε 3,5%.

Την ίδια ώρα, ο λόγος του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ μειώθηκε από 90,8% στο τέλος του 2022 σε 88,6% στο τέλος του 2023 στην ευρωζώνη και στην ΕΕ από 83,4% σε 81,7%.

Δημοσιονομικό έλλειμμα ανέφεραν τα περισσότερα κράτη - μέλη, εκτός της Κύπρου και της Δανίας (και οι δύο +3,1%), της Ιρλανδίας (+1,7%) και της Πορτογαλίας (+1,2%).

Τα υψηλότερα ελλείμματα καταγράφηκαν στην Ιταλία (‑7,4%), την Ουγγαρία (-6,7%) και τη Ρουμανία (‑6,6%), ενώ έντεκα κράτη μέλη είχαν ελλείμματα υψηλότερα από το 3% του ΑΕΠ.

Σχετικά με το χρέος, οι χαμηλότεροι δείκτες ως προς το ΑΕΠ καταγράφηκαν στην Εσθονία (19,6%), στη Βουλγαρία (23,1%), στο Λουξεμβούργο (25,7%), στη Δανία (29,3%), στη Σουηδία (31,2%) και στη Λιθουανία (38,3%).

Δεκατρία κράτη μέλη είχαν δείκτες δημόσιου χρέους υψηλότερους από το 60% του ΑΕΠ, με τους υψηλότερους να καταγράφονται στην Ελλάδα (161,9%), την Ιταλία (137,3%), τη Γαλλία (110,6%), την Ισπανία (107,7%) και το Βέλγιο (105,2%).

Πηγή: capital.gr

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2030/22.04.2024
Οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης Φ.Π.Α. (έντυπο 050 Φ.Π.Α. έκδοση 2024 - Φ2 TAXIS).
Α.Υ.Ο. Α 1077/02.05.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1143/21.09.2023 (Β 5599) απόφασης Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περί παράτασης καταβολής και αναστολής είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε Α 1076/02.05.2024
Καθορισμός των προϋποθέσεων, της διαδικασίας και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 5104/2024 (Α 58) για την ψηφιακή κοινοποίηση πράξεων, αποφάσεων και λοιπών εγγράφων που εκδίδει η Φορολογική Διοίκηση.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1075/02.05.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (Κ.Φ.Δ.). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β 1826) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.» (Β 5994).
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1069/02.05.2024
Διαδικασία και δικαιολογητικά για τον ορισμό φορολογικού εκπροσώπου σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (Α 58).
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2024
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της παρ. 9 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, περί αναδοχής οφειλών από Ο.Τ.Α.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2024
Νέα κατάταξη, από 01.04.2024, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβομένων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2024, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 9/2024
Χορήγηση εφάπαξ παροχής σε κληρικούς (άρθρο 122 Ν. 5078/2023 ΦΕΚ 211/τ. Α 7/20.12.2023)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/2024
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2024: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών-υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών, που απασχολούνται...
Περισσότερα »
Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο