Παρασκευή, 7 Αυγούστου 2020

WWW.TOTSISGROUP.GR   Est. 1954

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Downloads
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών ΣυστημάτωνΣυχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Τετάρτη 9 Ιανουαρίου 2019
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Φορολογικοί έλεγχοι για συναλλαγές με Κύπρο και Βουλγαρία



Το τελευταίο χρονικό διάστημα ολοένα και περισσότεροι επιχειρηματίες επιλέγουν την ίδρυση εταιρειών σε κράτη με ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς (όπως π.χ. Κύπρος και Βουλγαρία). Τα αίτια αυτής της «επιχειρηματικής μετανάστευσης» είναι γνωστά. Φορολογικές κλίμακες που αγγίζουν μη βιώσιμα ύψη και ασφαλιστικές εισφορές που τείνουν να λάβουν φοροεισπρακτικό χαρακτήρα αποτελούν αντικίνητρα για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στην Ελλάδα.

Και πράγματι υπό τις παρούσες συνθήκες η επιλογή της ίδρυσης εταιρείας σε Τρίτη χώρα μπορεί να είναι ευνοϊκή για τον ενδιαφερόμενο. Ωστόσο, θα πρέπει κάθε ενδιαφερόμενος προτού προβεί στην εν λόγω λύση να σταθμίσει όλες τις υφιστάμενες παραμέτρους. Οι ανοιχτές προσκλήσεις που γίνονται από κάποιους και με τις οποίες καλούν όλο τον κόσμο να έρθει και να ιδρύσει έτσι απλά μια επιχείρηση στην Βουλγαρία ή στην Κύπρο αποσκοπούν στο να αποσπάσουν κάποια χρήματα, ενώ ο φορολογούμενος θα βρεθεί στο τέλος υπόλογος στις φορολογικές αρχές.

Πρέπει λοιπόν κάθε σχετική επιλογή να γίνεται στοχευμένα και με ευθύνη και φυσικά πάντα με την ενδεδειγμένη σχετική καθοδήγηση, ώστε να αποφευχθούν οι «παγίδες» που μπορεί να κρύβονται πίσω από μια τέτοια επιλογή, πρέπει δε να γίνει αντιληπτό πως η επιλογή της ίδρυσης ή μεταφοράς της έδρας μιας επιχείρησης σε Τρίτη χώρα πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις.

Στο παρόν άρθρο θα εξετάσουμε το επίκαιρο ζήτημα των στοχευμένων φορολογικών ελέγχων που διενεργούνται από την ΑΑΔΕ για ενδοομιλικές συναλλαγές σε χώρες προνομιακού φορολογικού καθεστώτος (π.χ. Κύπρος και Βουλγαρία).

Συγκεκριμένα, το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουν ενταθεί οι έλεγχοι από τις ελεγκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ σε εταιρείες που έχουν συναλλαγές με συνδεδεμένες επιχειρήσεις που έχουν έδρα κράτη με προνομιακό φορολογικό καθεστώς (π.χ. Κύπρος ή Βουλγαρία). Θυμίζουμε εδώ ότι προνομιακό φορολογικό καθεστώς έχει το κράτος όταν ο φορολογικός συντελεστής που επιβάλει είναι ίσος ή μικρότερος του 50% του ελληνικού φορολογικού συντελεστή (≤14,5% επί των κερδών, βλ. ΠΟΛ 1173/2017). Κατά την ελεγκτική διαδικασία, ελέγχουν τους κύριους προμηθευτές, τη χώρα προέλευσής τους, αλλά κυρίως στέκονται στη διαπίστωση, εάν η τιμολόγηση σχετίζεται με επιχείρηση που έχει έδρα σε μη συνεργάσιμα κράτη (offshore) ή σε χώρες με προνομιακό φορολογικό καθεστώς. Στη συνέχεια εφόσον τέτοιες συναλλαγές εντοπιστούν, ελέγχεται αν οι επιχειρήσεις αυτές (η ελληνική και η αλλοδαπή) είναι συνδεδεμένες και μπορούν να θεωρηθούν όμιλος.

Η ελεγκτική υπηρεσία ζητά τη συνδρομή του προϊσταμένου του ΚΕΜΕΕΠ (κέντρο ελέγχου μεγάλων επιχειρήσεων) που είναι αρμόδιος για τη διενέργεια του ελέγχου της τήρησης των ίσων αποστάσεων στις ενδοομιλικές συναλλαγές, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων των επιχειρήσεων που διενεργούν διασυνοριακές συναλλαγές με συνδεδεμένες επιχειρήσεις κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 39 ν. 2238/94 (για οικονομικές χρήσεις έως και 31/12/2013) ή συνδεδεμένα πρόσωπα κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. ζ του άρθρου 2 του Ν. 4172/2013.

Συνεπώς, αυτή η ειδική υπηρεσία του ΚΕΜΕΕΠ διενεργεί αυτούς τους ελέγχους που αφορούν την τήρηση της αρχής των ίσων αποστάσεων, και το πόρισμά τους διαβιβάζεται στην ελεγκτική αρχή που διενεργεί τον έλεγχο. Η διαδικασία τεκμηρίωσης των ενδοομιλικών συναλλαγών, είναι μια διαδικασία που γίνεται με βάση τις «κατευθυντήριες οδηγίες του ΟΟΣΑ περί ενδοομιλικών τιμολογήσεων».

Η «αρχή των ίσων αποστάσεων» ορίζεται στο άρθρο 9 του μοντέλου Συμβάσεων Αποφυγής Διπλής Φορολογίας σύμφωνα με το οποίο, όταν κατά τον χρόνο διενέργειας της συναλλαγής οι όροι που δημιουργούνται ή επιβάλλονται μεταξύ δύο συνδεδεμένων επιχειρήσεων στα πλαίσια των εμπορικών και χρηματοοικονομικών σχέσεών τους, διαφέρουν από όσους πραγματοποιούνται από ανεξάρτητες επιχειρήσεις, τότε οποιαδήποτε κέρδη δεν εμφανίζονται λόγω αυτών των όρων, θα συμπεριληφθούν στα κέρδη της συγκεκριμένης εταιρείας και θα φορολογηθούν αντίστοιχα.

Σύμφωνα με το άρθρο 23 του Ν. 4174/2013: «Η φορολογική Διοίκηση έχει την εξουσία να επαληθεύει, να ελέγχει και να διασταυρώνει την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων εκ μέρους του φορολογούμενου, την ακρίβεια των φορολογικών δηλώσεων που υποβάλλονται σε αυτήν και να επιβεβαιώνει τον υπολογισμό και την καταβολή του οφειλόμενου φόρου, διενεργώντας έλεγχο σε έγγραφα, λογιστικά στοιχεία και στοιχεία γνωστοποιήσεων και παρόμοιες πληροφορίες, θέτοντας ερωτήσεις στον φορολογούμενο και σε τρίτα πρόσωπα, ερευνώντας εγκαταστάσεις και μέσα μεταφοράς που χρησιμοποιούνται για τη διενέργεια επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τις διαδικασίες και χρησιμοποιώντας μεθόδους που προβλέπονται στον κώδικα».

Για να μπορέσει να εντοπίσει αν τηρείται η αρχή των ίσων αποστάσεων στις συναλλαγές, ο έλεγχος λαμβάνει στοιχεία και πληροφορίες από φορολογικές ή τελωνειακές αρχές άλλων κρατών μελών της ΕΕ ή τρίτων χωρών. Το αίτημα για τη λήψη αυτών των στοιχείων διεκπεραιώνεται μέσω της Διεύθυνσης Οικονομικών Σχέσεων (Δ.Ο.Ε). Είναι προφανές ότι εκτός των στοιχείων των συναλλαγών, οι ξένες αρχές καλούνται να δώσουν γενικότερα στοιχεία για τη λειτουργία και υπόσταση της εταιρείας, που θα αποδεικνύουν την ύπαρξη πραγματικής ή επίπλαστης εγκατάστασης.

Η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) με τις αποφάσεις 2555/22.5.2018 και 2807/29.5.2018 έκρινε τις ενδικοφανείς προσφυγές δύο εταιρειών, που προσέφυγαν για δικαιολόγηση ενδοομιλικών συναλλαγών. Ειδικότερα, στην απόφαση 2807/29.5.2018 έκανε δεκτό το πόρισμα της ελεγκτικής αρχής, η οποία τεκμηρίωσε ότι προκύπτει θέμα μη τήρησης της αρχής των ίσων αποστάσεων, καθώς ο δείκτης μικτού περιθωρίου κέρδους ήταν πολλαπλάσιος (μέχρι και 10 φορές), από το μικτό περιθώριο κέρδους επί του κόστους των προϊόντων, σε σύγκριση με επιχειρήσεις της ίδιας κατηγορίας. Όπως έχουμε τονίσει και σε προγενέστερη αρθρογραφία μας, η ειδική ομάδα που έχει συσταθεί στο ΚΕΜΕΕΠ, χρησιμοποιεί τη βάση δεδομένων AMADEUS η οποία διαθέτει τα κατάλληλα συγκριτικά στοιχεία σε Ευρωπαϊκό επίπεδό (στοιχεία για περίπου 21 εκατομμύρια επιχειρήσεις).

Ειδικότερα, στην περίπτωση της απόφασης ΔΕΔ 2807/29.05.2018, Ελληνική εταιρεία αγόρασε από Κυπριακή υλικά οικοδομών χωρίς να υποβάλει τις προβλεπόμενες καταστάσεις ενδοομιλικών συναλλαγών ούτε και φάκελο τεκμηρίωσης, έτσι ώστε να επεξηγήσει κατάλληλα την αξία τιμολόγησης των υλικών αυτών. Κατά τη διάρκεια των χρήσεων 2010 και 2011 οι αγορές από την Κυπριακή ανήλθαν σε 2.804.608,07 ευρώ και 4.523.543,59 ευρώ αντίστοιχα. Η ελεγκτική αρχή, μη διαθέτοντας τον φάκελο τεκμηρίωσης που έπρεπε να είχε υποβάλει η Ελληνική εταιρεία, διενήργησε σύγκριση με επιχειρήσεις που διανέμουν αντίστοιχα προϊόντα και συγκεκριμένα συνέκρινε τις τιμές με τις οποίες πωλούν. Η σύγκριση αυτή έδειξε πως η τιμολόγηση απείχε πολύ από τον διάμεσο δείκτη αντίστοιχων επιχειρήσεων (υπήρχε περίπου δεκαπλάσιο περιθώριο κέρδους). Έτσι, επιβλήθηκε φόρος τόσο στη διαφορά μεταξύ του πραγματοποιηθέντος κέρδους και του αποδεκτού κέρδους όσο και πρόστιμα για την μη υποβολή καταστάσεων ενδοομιλικών συναλλαγών και μη κατάρτισης φακέλου τεκμηρίωσης.

Στο σημείο αυτό, για την κατανόησή σας, παραθέτουμε έναν πίνακα που δημιούργησε η επιστημονική ομάδα του TAXHEAVEN με τα επιβληθέντα πρόστιμα και φόρους που προέκυψαν κατά τον παραπάνω έλεγχο:


 

Χρήση 2010

Χρήση 2011

 

Αξία αγοράς από συνδεδεμένη Κυπριακή

2.804.608,01

4.523.543,59

 

Ποσοστό Μικτού Κέρδους επί του Κόστους Πωλήσεων (MarkUp)

407,35%

599,19%

 

Αποδεκτός (διάμεσος)

42,69%

44,19%

 

Αποδεκτή Τιμή Βάσης Συναλλαγής στη Κύπρο (σύμφωνα με τη διάμεσο)

552.795,51

646.969,15

 

Αποδεκτή Τιμή Αγοράς από Κύπρο (με βάση τη διάμεσο)

788.796,28

932.869,42

 

Αξία απόκλισης από αποδεκτή τιμή

2.015.811,73

3.590.674,17

 

Πρόστιμο 20%

403.162,35

718.134,83

 

Πρόστιμο μη υποβολής καταστάσεων ενδοομιλικών συναλλαγών

2.804,61

4.523,54

 

Πρόστιμο μη υποβολής φακέλου

20.000

20.000

 

Διαφορά φόρου

445.500,93

718.134,83

 

Πρόστιμο ΚΦΔ 50%

222.750,47

359.067,42

 

Τόκος ΚΦΔ 0,73%*53μήνες= 38,69%

172.364,31

277.846,37

 

Γενικό σύνολο

1.266.582,66

2.097.706,99

3.364.289,65

 


Ο έλεγχος των ενδοομιλικών συναλλαγών δεν περιορίζεται μόνο για εταιρείες του ομίλου με έδρα το εξωτερικό, αλλά και σε εταιρείες που έχουν έδρα στην Ελλάδα. Με άλλα λόγια, η αρχή των ίσων αποστάσεων πρέπει να τηρείται και για τις συναλλαγές μεταξύ συνδεδεμένων ελληνικών επιχειρήσεων. Το υπερβάλλον εισόδημα που τυχόν προκύψει θεωρείται ως ένα επιπλέον εισόδημα και δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις της εικονικότητας των συναλλαγών.

Δυστυχώς, υποχρέωση κατάρτισης φακέλου τεκμηρίωσης και υποβολής συνοπτικού πίνακα πληροφοριών έχει κάθε είδους κοινοπραξία για τις συναλλαγές της με συνδεδεμένα πρόσωπα (ΠΟΛ 1142/2015) και λέμε δυστυχώς γιατί στις κοινοπραξίες εκτέλεσης δημοσίων έργων, λόγω της συμμετοχής σε δημόσιους διαγωνισμούς δεν υπάρχει καμία λογική στην διαμόρφωση του κόστους. Πιστεύουμε ότι η Πολιτεία οφείλει να παρέμβει και να ρυθμίσει αυτή τη στρέβλωση.

ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΟ ΔΙΚΑΙΟ

A. για χρήσεις μέχρι 31/12/2013
a. παρ. 1 του άρθρου 26 ν. 3728/2008
b. παρ. 16 του άρθρου 11 ν. 4110/2013
c. παρ. 3 του άρθρου 18 ν. 4223
d. παρ. 7 του άρθρου 39 ν. 2238/94
e. άρθρο 66 ν. 2238/94
f. άρθρο 23 και 72 παρ. 45 ν. 4174/2013
g. ΠΟΛ. 1037/2005, 1081/2005, 1159/2011, 1038/2012
h. Ν. 2190/20 άρθρο 42Ε, παρ. 5

B. Για χρήσεις από 1/1/2014
a. Άρθρο 50 ν.4172/2013
b. Άρθρο 21, 22 ν.4172/2013
c. ΠΟΛ 1144/2014, 1097/2014, 1284/2013, 1093/2015, 1142/2015
d. Αρ. πρωτ. ΚΕΜΕΕΠ 33664/2014, 8907/2015, 10025/2015
e. ΔΕΑΦΒ 1054893 ΕΞ 2016, ΔΕΑΦ Β 1111174 ΕΞ 2017



Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2123/29.07.2020
Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή της Απόφασης Υφυπουργού Οικονομικών Α.1035/2020 (Β' 551), όπως ισχύει, για τις υποχρεώσεις Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων και διαδικασίες ελέγχου παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων».
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2124/31.07.2020
Κοινοποίηση της Απόφασης (ΕΕ) 2020/1101 της Επιτροπής για την τροποποίηση της Απόφασης (ΕΕ) 2020/491 σχετικά με την απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς και τον ΦΠΑ κατά την εισαγωγή, η οποία χορηγείται για τα εμπορεύματα που είναι αναγκαία για την καταπολέμηση των επιπτώσεων της έξαρσης της νόσου COVID-19 κατά τη διάρκεια του 2020- Παράταση προθεσμίας.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2122/28.07.2020
Κοινοποίηση των διατάξεων της υπ' αριθμ. οικ. 21221/14.07.2020 (Β' 3007) απόφασης του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου "Παράταση ισχύος των αδειών διαμονής και των δελτίων διαμονής και μόνιμης διαμονής, που εκδίδονται κατ' εφαρμογή του ν.4251/2014 (Α' 80) και του π.δ. 106/2007 (Α' 135), καθώς και των βεβαιώσεων κατάθεσης αίτησης των άρθρων 8 και 9 του ν.4251/2014."
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1177/24.07.2020
Μεταφορά εκκρεμών υποθέσεων των ειδικών συνεργείων ελέγχου
Α.Υ.Ο. Α 1182/31.08.2020
Παράταση των προθεσμιών που προβλέπονται με τις διατάξεις των παρ. 51 και 53α του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ.).
Περισσότερα »
Θέματα που θα μας απασχολούν όλο τον χρόνο
Στατιστικά κατώφλια έτους 2020 (Intrastat)


Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 34/22.07.2020
Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 4670/2020 (ΦΕΚ Α 43), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 78 του Ν. 4690/2020 (Α 104), για την απασχόληση των συνταξιούχων λόγω γήρατος και παροχή οδηγιών
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 31/08.07.2020
Μείωση από 1/6/2020 των ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη - εργαζόμενου για τους απασχολούμενους με πλήρη απασχόληση σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 48 του Ν.4670/2020
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 29/29.06.2020
Ψηφιακή διαδικασία απονομής συντάξεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. Υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης, έκδοση και κοινοποίηση αποφάσεων
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 20/20.05.2020
Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρ. 28 παρ. 10 του ν.4670/2020 (ΦΕΚ 43 τ. Α) περί παροχής δυνατότητας υποβολής νέας αίτησης συνταξιοδότησης στις περιπτώσεις αναστολής καταβολής της σύνταξης του άρθρ. 37 του ν. 3996/2011
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 19/19.05.2020
Διαδικασία για την παράδοση -παραλαβή οργανικής μονάδας
Περισσότερα »

Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Σταύρου Τσορμπατζόγλου
Η υποχρεωτική διαμεσολάβηση του N. 4640/2019, ως μέσο επίλυσης αστικών και εμπορικών διαφορών
Αρθρο του Γεωργίου Στ. Αληφαντή
Μη διανομή του νομίμου μερίσματος στους μετόχους ανώνυμης εταιρείας
Αρθρο των δικηγόρων Χρυσοστόμου Γκίκα και Σπύρου Δελλαπόρτα
Ιστορική αναδρομή ποσοστών προκαταβολής φόρου εισοδήματος και παρατηρήσεις για τη συνταγματικότητα του θεσμού
Αρθρο της Βασιλικής Ζαροκανέλλου
Αλληλέγγυα ευθύνη για την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Το αρχείο που πρέπει να τηρούν οι φορολογούμενοι
Αρθρο του Νίκου Δ. Καβουρίνου
Φορολογική αντιμετώπιση «Φορολογικών Κατοίκων Ελλάδας» που αποκτούν εισοδήματα στην αλλοδαπή
Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Σταύρου Τσορμπατζόγλου
Η επίπτωση του Covid-19 στην διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ)
Αρθρο των δικηγόρων Χρυστοστόμου Γκίκα και Σπύρου Δελλαπόρτα
Ενδικα μέσα σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης των αλληλεγγύως ευθυνομένων προσώπων για απαλλαγή από την ευθύνη τους κατά το άρθρο 66 παρ. 29 ν.4646/2019
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο