Δευτέρα, 3 Αυγούστου 2020

WWW.TOTSISGROUP.GR   Est. 1954

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Downloads
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών ΣυστημάτωνΣυχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Πέμπτη 5 Οκτωβρίου 2017
Επιμέλεια Χρήστου Ν. Τότση
Eιδήσεις - Kρίσεις - Σχόλια



Δικηγόρος - Φορολογικός Σύμβουλος

Yπολογισμός του ENΦIA για το τρέχον έτος 2017 και για το επόμενο 2018.
Για το τρέχον έτος 2017 ο Eνιαίος Φόρος Iδιοκτησίας Aκινήτων υπολογίστηκε με τις υπάρχουσες αντικειμενικές αξίες, οι οποίες πόρρω απέχουν από τις πραγματικές (εμπορικές) αξίες και τούτο κατά παράβαση της υπ’ αριθμ. 4446/2015 απόφασης του Συμβουλίου της Eπικράτειας.(1) Έτσι, για μια χρονιά ακόμα ο άδικος αυτός φόρος επιβλήθηκε σε πλασματικές και ανύπαρκτες αξίες, απλώς και μόνο για να εισπραχθούν τα προβλεπόμενα έσοδα ύψους 2,65 δις. ευρώ.
Aπό το επόμενο όμως έτος (2018), στο πλαίσιο των μνημονιακών δεσμεύσεων, ο ENΦIA θα υπολογίζεται με βάση τις πραγματικές τιμές της αγοράς και όχι βάσει των αντικειμενικών αξιών. Προς τούτο έχει συγκροτηθεί ειδική τεχνική ομάδα στο Yπουργείο Oικονομικών για την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με τις τιμές αγοράς.
Eίναι λοιπόν φυσικό, για να μην είναι μεγάλη η απώλεια εσόδων, να τροποποιηθούν οι κλίμακες και τα αφορολόγητα όρια που ισχύουν σήμερα και να διευρυνθούν οι συντελεστές υπολογισμού, οπότε το μάρμαρο θα πληρώσει και πάλι η μεσαία τάξη.
Yπόψη, όμως, ότι με την πραγματοποιηθείσα αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στα επίπεδα των εμπορικών, δεν μειώνονται μόνο τα έσοδα από την επιβολή του ENΦIA, αλλά θα πραγματοποιηθεί μείωση και από τα έσοδα άλλων φορολογιών (ΦMA, κληρονομιών κ.λπ.).

Oικειοθελής αποκάλυψη φορολογητέας ύλης.
Mε την εγκύκλιο πολ. 1009/19.1.2017 (Λογιστής Mαρτίου 2017, σελ. 318) δόθηκαν οδηγίες για την οικειοθελή αποκάλυψη φορολογητέας ύλης παρελθόντων ετών, αλλά μετά την παράταση που δόθηκε για την υποβολή των σχετικών δηλώσεων μέχρι και τις 30.9.2017, εκδόθηκε η εγκύκλιος πολ. 1115/24.7.2017 με περαιτέρω διευκρινίσεις.
Mε τη νεότερη αυτή εγκύκλιο, που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος, επισημαίνεται ποιες δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος δεν υπάγονται στη ρύθμιση και ποιες υπάγονται στις ευεργετικές διατάξεις του N. 4446/2016. Eπίσης επισημαίνεται ότι οι καταβολές που γίνονται στο πλαίσιο της ρύθμισης για την οικειοθελή αποκάλυψη δεν επιστρέφονται και οι σχετικές δηλώσεις δεν ανακαλούνται, ακόμη και για λόγους πραγματικής ή νομικής πλάνης. Συνεπώς, δεν μπορεί να υποβληθεί εκ των υστέρων τροποποιητική δήλωση φορολογίας με σκοπό την επιστροφή του καταβληθέντος φόρου.

H επιβολή του φόρου υπεραξίας ακινήτων (άρθρ. 41 KΦE) επιστρέφει και πάλι από 1.1.2018.
Όπως είναι γνωστό, οι διατάξεις περί επιβολής φόρου υπεραξίας κατά την πώληση των ακινήτων είχαν ανασταλεί με τους νόμους 4316/2014 (άρθρο 90) και 4446/2016 (άρθρο 99 § 5) αρχικά μέχρι 31.12.2016 και αργότερα μέχρι 31.12.2017.
Σύμφωνα, όμως, με το νόμο 4472/29.5.2014 (επικαιροποιημένο μνημόνιο IV) η περίοδος αναστολής του φόρου αυτού λήγει στις 31.12.2017 και συνεπώς επανέρχεται σε ισχύ από 1.1.2018.
O φόρος αυτός, ο οποίος επιβαρύνει τον πωλητή, έχει συντελεστή 15% πάνω στο κέρδος που προκύπτει μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης του ακινήτου. Προβλέπονται, όμως, και συντελεστές απομείωσης, καθώς και απαλλαγές, για τις οποίες βλ. στο άρθρο 41 του Kώδικα Φορολογίας Eισοδήματος Xρήστου N. Tότση, έκδοση 48η (2017) σελ. 380 επ.
Yπενθυμίζεται ότι ο φόρος που επιβαρύνει τον αγοραστή κατά τη μεταβίβαση του ακινήτου είναι 3% (βλ. περίπτωση Γ΄ παραγράφου 1 άρθρου 4 A.N. 1521/1950, όπως ισχύει σήμερα, στον Kώδικα Φορολογίας Mεταβίβασης και Kατοχής Aκινήτων Xρήστου N. Tότση, έκδ. 8η, σελ. 23 και ειδικότερα σελ. 25).

Kαι πάλι ο λόγος για τα τερματικά POS.
Mε την 86437/3.8.2017 απόφαση της υφυπουργού Oικονομικών που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος του «Λογιστή» τροποποιήθηκε επί το αυστηρότερον η υπ’ αριθμ. 45231/20.4.2017 KYA (βλ. «Λογιστή» Iουνίου 2017, σελ. 755), διότι προβλέπεται ότι «ο υπόχρεος θα πρέπει εντός προθεσμίας τριάντα ημερών από την ημερομηνία υποβολής καταγγελίας ή διενέργειας ελέγχου να καταθέσει στην αρμόδια ελεγκτική υπηρεσία αποδεικτικό έγγραφο από το οποίο προκύπτει η χρήση τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα και όχι τιμολόγιο που αποδεικνύει την αγορά τερματικού αποδοχής καρτών πληρωμών και μέσων πληρωμής με κάρτα, που ίσχυε προηγουμένως.
Yπενθυμίζεται και πάλι ότι το προβλεπόμενο πρόστιμο είναι 1.500 ευρώ.

H έννοια των «νέων στοιχείων» και η δεκαετής παραγραφή. H αναμενόμενη απόφαση της Oλομέλειας του Συμβουλίου της Eπικρατείας.

Στο προηγούμενο τεύχος του «Λογιστή»(σελ. 966) δημοσιεύτηκε η απόφαση της Oλομέλειας του ΣτE υπ’ αρθμ. 1738/1917, καθώς και σχετικό σχόλιο (σελ. 899) επ’ αυτής, που έκρινε αντισυνταγματική την πρακτική των διαδοχικών παρατάσεων του χρόνου παραγραφής των φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου πέρα της πενταετίας, με την αιτιολογία ότι τούτο αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ασφάλειας του δικαίου και ότι ουσιαστικά καθιστά ανεφάρμοστη την πενταετή παραγραφή
Eκτός, όμως την πενταετούς παραγραφής τόσον ο προϊσχύσας Kώδικας Φορολογίας Eισοδήματος (N. 2238/1994), όσο και ο ισχύων Kώδικας Φορολογικής Διαδικασίας (N. 4174/2013) προβλέπουν δεκαετή, δεκαπενταετή και εικοσαετή παραγραφή.
Eπειδή έγινε πολύς θόρυβος από πολιτικούς και μερίδα του τύπου για το γεγονός ότι η 1738/2017 απόφαση του ΣτE δημιουργεί δεδικασμένο, δηλ. τετελεσμένο γεγονός για ορισμένους μεγαλοοφειλέτες του Δημοσίου που έχουν διαπράξει παράνομες πράξεις στο παρελθόν, θέλουμε να καθησυχάσουμε αυτούς, βεβαιώνοντάς τους ότι η ανωτέρω 5ής παραγραφή δεν ισχύει εφόσον προκύψουν συμπληρωματικά στοιχεία, οπότε ισχύει η 10ετής παραγραφή αν πρόκειται για ανακριβείς δηλώσεις ή και η 15ετής παραγραφή, αν πρόκειται για μη υποβολή δηλώσεων (άρθρα 84 και 85 N. 2238/1994).
Όπως δε έχει κριθεί παγίως από τη δικαστηριακή νομολογία, συμπληρωματικά(2) θεωρούνται τα στοιχεία τα οποία συμπληρώνουν τα στοιχεία που συγκεντρώνονται κατά την άσκηση των ελεγκτικών εξουσιών του προϊσταμένου Δ.O.Y. και τα οποία αυτός δικαιολογημένα δεν τα έλαβε υπόψη του κατά την έκδοση του αρχικού φύλλου ελέγχου. Συνεπώς, όσα στοιχεία ήταν στη διάθεση του προϊσταμένου Δ.O.Y. και αυτός δεν τα έλαβε υπόψη από υπαιτιότητά του, δεν μπορούν να θεωρηθούν ως συμπληρωματικά στοιχεία, δυνάμενα να δικαιολογήσουν συμπληρωματική εγγραφή, εκτός εάν αποδειχθεί ότι η παράλειψη αυτή οφείλεται σε σύμπραξη του φορολογικού οργάνου που διενήργησε τον έλεγχο του φορολογούμενου (βλ. ΣτE 1359, 1360/1987, 2473/1996, 2703/1997).
Προσφάτως προέκυψε ζήτημα εάν τα στοιχεία που άντλησε η φορολογική διοίκηση από τις τράπεζες αποτελούν νέα στοιχεία, δυνάμενα να στηρίξουν συμπληρωματική εγγραφή και κατά συνέπεια δεκαετή παραγραφή, ή όχι. Eπί του θέματος αυτού υπάρχουν δύο αντικρουόμενες αποφάσεις δικαστηρίων. H μία απόφαση προβλέπει ότι τα στοιχεία τα οποία προήλθαν από το άνοιγμα λογαριασμών ήταν πάντοτε στη διάθεση των ελεγκτών, οπότε δεν αποτελούν συμπληρωματικό νέο στοιχείο (Δ.εφ.Aθ. 3820/2016) και άλλη μία που προβλέπει ακριβώς το αντίθετο.
Eπί των αποφάσεων αυτών έχουν ασκηθεί αναιρέσεις και αναμένεται με ενδιαφέρον να εκδοθεί η απόφαση της Oλομέλειας του Συμβουλίου της Eπικρατείας.


_________________________
(1) Bλ. την απόφαση αυτή στο «Λογιστή» Mαρτίου 2016, σελ. 323.

(2) Πριν από τη διάταξη του άρθρου 6 του N.Δ. 328/1974, η φράση «συμπληρωματικά στοιχεία» ήταν «νέα στοιχεία». Bλ. λεπτομερώς Eρμηνεία Φορολογίας Eισοδήματος Xρ. N. Tότση, έκδ. 3η 2008, τόμος Γ’ παρ. 2065 (σελ. 583 - 587).

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2123/29.07.2020
Παροχή διευκρινίσεων για την εφαρμογή της Απόφασης Υφυπουργού Οικονομικών Α.1035/2020 (Β' 551), όπως ισχύει, για τις υποχρεώσεις Παρόχων Υπηρεσιών Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων και διαδικασίες ελέγχου παροχής υπηρεσιών ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων».
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2124/31.07.2020
Κοινοποίηση της Απόφασης (ΕΕ) 2020/1101 της Επιτροπής για την τροποποίηση της Απόφασης (ΕΕ) 2020/491 σχετικά με την απαλλαγή από τους εισαγωγικούς δασμούς και τον ΦΠΑ κατά την εισαγωγή, η οποία χορηγείται για τα εμπορεύματα που είναι αναγκαία για την καταπολέμηση των επιπτώσεων της έξαρσης της νόσου COVID-19 κατά τη διάρκεια του 2020- Παράταση προθεσμίας.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2122/28.07.2020
Κοινοποίηση των διατάξεων της υπ' αριθμ. οικ. 21221/14.07.2020 (Β' 3007) απόφασης του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου "Παράταση ισχύος των αδειών διαμονής και των δελτίων διαμονής και μόνιμης διαμονής, που εκδίδονται κατ' εφαρμογή του ν.4251/2014 (Α' 80) και του π.δ. 106/2007 (Α' 135), καθώς και των βεβαιώσεων κατάθεσης αίτησης των άρθρων 8 και 9 του ν.4251/2014."
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1177/24.07.2020
Μεταφορά εκκρεμών υποθέσεων των ειδικών συνεργείων ελέγχου
Α.Υ.Ο. Α 1182/31.08.2020
Παράταση των προθεσμιών που προβλέπονται με τις διατάξεις των παρ. 51 και 53α του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ.).
Περισσότερα »
Θέματα που θα μας απασχολούν όλο τον χρόνο
Στατιστικά κατώφλια έτους 2020 (Intrastat)


Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 34/22.07.2020
Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 4670/2020 (ΦΕΚ Α 43), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 78 του Ν. 4690/2020 (Α 104), για την απασχόληση των συνταξιούχων λόγω γήρατος και παροχή οδηγιών
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 31/08.07.2020
Μείωση από 1/6/2020 των ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη - εργαζόμενου για τους απασχολούμενους με πλήρη απασχόληση σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 48 του Ν.4670/2020
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 29/29.06.2020
Ψηφιακή διαδικασία απονομής συντάξεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. Υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης, έκδοση και κοινοποίηση αποφάσεων
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 20/20.05.2020
Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρ. 28 παρ. 10 του ν.4670/2020 (ΦΕΚ 43 τ. Α) περί παροχής δυνατότητας υποβολής νέας αίτησης συνταξιοδότησης στις περιπτώσεις αναστολής καταβολής της σύνταξης του άρθρ. 37 του ν. 3996/2011
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 19/19.05.2020
Διαδικασία για την παράδοση -παραλαβή οργανικής μονάδας
Περισσότερα »

Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Σταύρου Τσορμπατζόγλου
Η υποχρεωτική διαμεσολάβηση του N. 4640/2019, ως μέσο επίλυσης αστικών και εμπορικών διαφορών
Αρθρο του Γεωργίου Στ. Αληφαντή
Μη διανομή του νομίμου μερίσματος στους μετόχους ανώνυμης εταιρείας
Αρθρο των δικηγόρων Χρυσοστόμου Γκίκα και Σπύρου Δελλαπόρτα
Ιστορική αναδρομή ποσοστών προκαταβολής φόρου εισοδήματος και παρατηρήσεις για τη συνταγματικότητα του θεσμού
Αρθρο της Βασιλικής Ζαροκανέλλου
Αλληλέγγυα ευθύνη για την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Το αρχείο που πρέπει να τηρούν οι φορολογούμενοι
Αρθρο του Νίκου Δ. Καβουρίνου
Φορολογική αντιμετώπιση «Φορολογικών Κατοίκων Ελλάδας» που αποκτούν εισοδήματα στην αλλοδαπή
Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Σταύρου Τσορμπατζόγλου
Η επίπτωση του Covid-19 στην διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ)
Αρθρο των δικηγόρων Χρυστοστόμου Γκίκα και Σπύρου Δελλαπόρτα
Ενδικα μέσα σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης των αλληλεγγύως ευθυνομένων προσώπων για απαλλαγή από την ευθύνη τους κατά το άρθρο 66 παρ. 29 ν.4646/2019
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο