Τα "παράλογα κι όμως ελληνικά" πρόστιμα στις επιχειρήσεις

Η επιβολή αστρονομικών προστίμων γίνεται για να διατηρούν την αίγλη τους οι παλιές δημόσιες υπηρεσίες και να αποκτήσουν κύρος οι νέες ελεγκτικές κρατικές υπηρεσίες.
Αδιανόητα πράγματα σκέφτονται οι υπηρεσιακοί παράγοντες που εγκρίνουν και νομοθετούν οι εκάστοτε κυβερνώντες ,ειδικά την τελευταία πενταετία σε βάρος του επιχειρηματικού κόσμου.
Με δεδομένη την αδυναμία των ελεγκτικών μηχανισμών να διαπιστώσουν και να μειώσουν την φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή, θέσπισαν υπερβολικά πρόστιμα για αυτές τις ποινές. Ήσσονος σημασίας είναι τα αποτελέσματα για αυτές τις επινοήσεις των δημοσίων λειτουργών.
Ας δούμε ορισμένα παραδείγματα:
1. Αδήλωτη εργασία: πρόστιμο 10.500 για κάθε έναν εργαζόμενο.
"Όταν δεν ξέρεις να γδέρνεις τότε θα χαλάσεις και το κρέας και το δέρμα"
Έχουν κλείσει επιχειρήσεις -μερικές άδικα-από την επιβολή αυτού του προστίμου.
Η ποινή αυτή αντιστοιχεί με μια ποινή στα δικαστήρια περίπου έξη ετών φυλάκισης, δηλαδή είναι περίπου ίδια η ποινή για αδήλωτη εργασία με την ποινή για τον θάνατο δυο ατόμων από υπότροπο μεθυσμένο οδηγό.
Οι ιθύνοντες του μέτρου υπερασπίζονται με μανία τη διατήρηση του υπέρογκου ύψους του προστίμου για συμφέρον των εργατικών δικαιωμάτων. Γιατί όμως δέχονται με ευκολία τη διατήρηση του μέσου καθαρού μηνιαίου μισθού σε κάτω από 500 ευρώ;
2. Βρέθηκε κάποιος 10 λεπτά μετά την λήξη του ωραρίου του στο χώρο εργασίας;
Η νομοθεσία θεσπίζει υποχρέωση αναγγελίας της υπερωρίας πριν την πραγματοποίηση της και μόνο ηλεκτρονικά.
Με μαθηματικό τύπο το πρόστιμο μπορεί να φτάσει και 2000 και 3000 ευρώ. Τι έπρεπε η επιχείρηση να κάνει πχ. 12 η ώρα Σαββατόβραδο σε παράταση ωραρίου ενός μισθωτού; Η απάντηση του υπουργείου είναι άκρως…ελληνική:
Μα φυσικά να ξυπνήσει το λογιστή για να αποστείλει ηλεκτρονικά την δήλωση παράτασης ωραρίου!!!!!
3. Έλεγχος από το ΚΕΠΕΚ(υπηρεσία που ελέγχει την τήρηση των μέτρων ασφαλείας για τους εργαζόμενους στο χώρο εργασίας) διαπιστώνει ότι οι εργαζόμενοι δεν φορούν προστατευτικά κράνη και υποδήματα παρόλο που έχουν αγοραστεί από την επιχείρηση και έχει δοθεί στο προσωπικό για να φορούν στην εργασία τους.Πρόστιμο για την επιχείρηση !!!!!
4. Μη αποστολή δήλωσης πχ 5 ευρώ ΦΠΑ, παρακράτηση φόρου κλπ για 2 φορολογικές περιόδους; Το πρόστιμο είναι τουλάχιστον 1000 ευρώ!
5. Μαζί με το εκκαθαριστικό του φόρου εισοδήματος βεβαιώνεται τουλάχιστον ποσό 650 ευρώ στις επιχειρήσεις ετησίως ως τέλος επιτηδεύματος. Για ποιο λόγο;
Προφανώς για ποινή στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας. Το τέλος επιτηδεύματος είναι στη πραγματικότητα πρόστιμο.
Γραφειοκρατικές νέες υποχρεώσεις όπως τεχνικός ασφαλείας, λειτουργούν όχι για να προστατεύονται εργαζόμενοι και πολίτες αλλά σαν μέσο για επιβολή προστίμων και δημιουργία νέων φόβητρων στους επαγγελματίες.
Ο…φόβος ΙΚΑ, επιθεώρησης εργασίας, πολεοδομίας
Έχει δημιουργηθεί βιομηχανία υπερβολικών προστίμων όχι για συμμόρφωση του επιχειρηματικού κόσμου. Η επιβολή αστρονομικών προστίμων γίνεται για να διατηρούν την αίγλη τους οι παλιές δημόσιες υπηρεσίες και να αποκτήσουν κύρος οι νέες ελεγκτικές κρατικές υπηρεσίες.
Παλιά υπήρχε το φόβητρο του εφοριακού και του αστυνόμου. Τώρα υπάρχει ο πολεοδόμος, η επιθεώρηση εργασίας, το ΙΚΑ, το ΚΕΠΕΚ ,το υγειονομικό, η πυροσβεστική, ο ΟΑΕΔ, ο Δήμος, κλπ
Άνθρωποι χωρίς γνώσεις της αγοράς, με μένος εναντίον της επιχειρηματικότητας εισηγούνται και νομοθετούν για τα θέματα μας εις βάρος μας.
Η εύκολη λύση είναι το πρόστιμο. Αυτή την λύση την ξέρουμε από τα πολύ παλιά χρόνια .Μόνο που τότε ήταν σε λογικά πλαίσιο.
Η λύση και το συμπέρασμα είναι άλλο
Στον επιχειρηματικό κόσμο έχει δημιουργηθεί η εντύπωση ότι αδικούνται από την συμπεριφορά του κράτους απέναντι τους, ψηφίζονται υπέρογκα πρόστιμα μόνο για επικοινωνιακούς λόγους κάτι που αποδεικνύει την αδυναμία των κρατικών υπηρεσιών να πατάξουν την φοροδιαφυγή και εισφοροδιαφυγή.
Επειδή η εισφοροδιαφυγή και η φοροδιαφυγή αποτελούν πρόβλημα και στη λειτουργία της αγοράς καθώς ευνοεί την δημιουργία κατάστασης αθέμιτου ανταγωνισμού ανάμεσα στις επιχειρήσεις ,ο επιχειρηματικός κόσμος επιθυμεί την λύση του προβλήματος αλλά με δίκαιο τρόπο και σίγουρες λύσεις. Προτάσεις έχουν κατατεθεί από τους επιχειρηματικούς φορείς αλλά…
Ύστερα από τα παραπάνω ταιριάζει απόλυτα μια παλιά παροιμία:
«ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΞΕΡΕΙΣ ΝΑ ΓΔΕΡΝΕΙΣ, ΤΟΤΕ ΘΑ ΧΑΛΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΚΡΕΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΡΜΑ».
ΚΟΛΛΑΡΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ
Οικονομικός Επόπτης Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και φοροτέχνης.
Αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών & Εμπόρων Αθηνών (Ο.Ε.Β.Ε.Α).
Πρόεδρος του Σωματείου Επαγγελματιών, Βιοτεχνών & Εμπόρων Περιστερίου.
Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κέντρου Φορολογικών Αναλύσεων (ΕΚΟΦΑΝ).
Είσπραξη εσόδων υπέρ τρίτων από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ) και τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ)Κ.Υ.Α. Α 1065/28.04.2025
Καθορισμός της διαδικασίας και κάθε αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή του άρθρου 67 του ν. 5042/2023 (Α 88) αναφορικά με τη δυνατότητα παράτασης υποβολής φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων σε περίπτωση, ασθένειας, τοκετού ή θανάτου λογιστή - φοροτεχνικού.Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1082/17.06.2025
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1073/2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Απόσυρση από τη χρήση και οριστική παύση Ειδικών Ασφαλών Φορολογικών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων (ΕΑΦΔΣΣ) για το σύνολο των οντοτήτων. Παύση χρήσης απλών Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) για τις οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και ορισμός υποχρέωσης χρήσης, ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου» (Β 4516 - Διόρθωση Σφάλματος Β 4606).Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1081/17.06.2025
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (ΝSΡs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β 1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β 5994)Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2035/18.06.2025
Παροχή οδηγιών σχετικά με τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας για την καταβολή Φ.Π.Α. επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, λόγω παύσης ισχύος της επαγγελματικής τους άδειας, ελλείψει αποδεικτικών στοιχείων και εγγράφων της περ. α. της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν.4926/2022 (Α 82).
Βασικές διατάξεις που ρυθμίζουν την άδεια Η εορτή του Αγίου Πνεύματος Περίοδοι Υποβολής Α.Π.Δ. έτους 2024