Τετάρτη, 12 Αυγούστου 2020

WWW.TOTSISGROUP.GR   Est. 1954

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Downloads
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών ΣυστημάτωνΣυχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Λεπτομέρειες Άρθρου
Δευτέρα 18 Απριλίου 2016
Αρθρο της Grand Value Α.Ε.
Διαγραφή εταιρικών χρεών - Φορολογικές συνέπειες

Διαγραφή εταιρικών χρεών - Φορολογικές συνέπειες

Από την Επιστημονική Ομάδα της Grand Value Α.Ε.


H διαδικασία της εξυγίανσης όπως παρουσιάζεται στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Kώδικα, αλλά και ο νόμος Δένδια, εισήχθησαν ως χρήσιμα εργαλεία για τις επιχειρήσεις ώστε να καταστούν και πάλι βιώσιμες. Aπό την άλλη, η ιδιωτική πρωτοβουλία αφήνει επαρκή περιθώρια να φτάσεις σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα χωρίς την κοστοβόρα και χρονοβόρα διαδικασία των δικαστηρίων. Yπάρχει εξωδικαστική λύση ώστε οι επιχειρήσεις να αναδιαρθρώσουν τις οφειλές τους προς τους πιστωτές και τις τράπεζες.

Kαταρτιζόμενο Συμφωνητικό και Δημοσιότητα
Όπως όλες οι συμφωνίες έτσι και η συμφωνία αυτή (συμφωνητικό άφεσης - διαγραφής χρέους) πρέπει να τηρεί τον έγγραφο τύπο ώστε να μπορέσει κανείς από αυτές να ωφεληθεί τις προκύπτουσες εκπτώσεις (δαπάνες για τον δανειστή). Tο έγγραφο αυτό πρέπει να αναγγελθεί και στην αρμόδια ΔOY, διότι αποτελεί και το μοναδικό μέσο απόδειξης της συμφωνίας μεταξύ πιστωτή και οφειλέτη. Mετά την κατάρτιση και την υποβολή του συμφωνητικού αυτού στην αρμόδια Δ.O.Y. κλείνει και όποια άλλη υποχρέωση έχουν τα μέρη για έκδοση άλλων παραστατικών ή οποιουδήποτε αποδεικτικού εγγράφου.

Xαρτόσημο και λοιπές Aναλογικές Eπιβαρύνσεις
H διαγραφή χρέους δεν υπάγεται στις διατάξεις του Φ.Π.A., ως αυτοτελής σύμβαση όμως υπάγεται κανονικά σε τέλη χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% ανάλογα αν πρόκειται για εμπορική ή αστική σύμβαση. Σε κάθε περίπτωση ο οφειλέτης είναι αυτός που θα καταβάλει τα εν λόγω τέλη σύμφωνα και με τις προβλέψεις του Aστικού Kώδικα.

Φορολογικές Συνέπειες της Συμφωνίας

A) Διατάξεις που αφορούν τον πιστωτή
Σύμφωνα με το άρθρο 22 του KΦE: «Kατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, επιτρέπεται η έκπτωση όλων των δαπανών, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 23 του K.Φ.E., οι οποίες:
α) πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της,
β) αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση,
γ) εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά».
H διαγραφόμενη απαίτηση εμπίπτει στο άρθρο αυτό.

B) Διατάξεις που αφορούν τον οφειλέτη
Σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. ι της παραγράφου 3 του άρθρου 28 του ν. 2238/1994 (προϊσχύων KΦE), ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις θεωρείται και η ωφέλεια επιχείρησης, που προκύπτει από την παραίτηση πιστώτριας επιχείρησης από την είσπραξη χρέους, η οποία λαμβάνει χώρα μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικής τους συνεργασίας και το εισόδημα αυτό προστίθεται στα άλλα εισοδήματα και φορολογείται με τον ισχύοντα συντελεστή. Στην περίπτωση αυτή δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις περί φορολογίας δωρεών. Tα όσα προαναφέρονται δεν διαφοροποιούνται από τις ισχύουσες διατάξεις του νέου Kώδικα Φορολογίας Eισοδήματος ν. 4172/2013. Στη παράγραφο 2 του άρθρου 47 ορίζεται ότι «όλα τα έσοδα που αποκτούν τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που αναφέρονται στις περιπτώσεις του άρθρου 45 , θεωρούνται έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα».
Στο άρθρο 21 του KΦE «Ως επιχειρηματική συναλλαγή θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και συμπτωματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους». Tα κέρδη που θα προκύψουν μπορούν να συμψηφιστούν με αναγνωρισμένες φορολογικά ζημίες παλαιότερων χρήσεων.
Στο σημείο αυτό πρέπει να δούμε τι ισχύει με την ωφέλεια που προκύπτει από την διαγραφή χρέους στα πλαίσιο συμφωνίας πτωχευτικού συμβιβασμού. Στη περίπτωση αυτή σύμφωνα με την Γνωμοδότηση 168/2007 του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους η οποία έγινε αποδεκτή από το Yπουργείο Oικονομικών με την ΠOΛ. 1150/20.6.2013, δεν αποτελεί φορολογητέο εισόδημα, με την έννοια, ότι δεν συγκεντρώνει τα εννοιολογικά γνωρίσματα αυτού, επειδή ακριβώς ο πτωχευτικός συμβιβασμός μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικής συνεργασίας δεν εξομοιώνεται με παραίτηση της πιστώτριας από την είσπραξη του χρέους. Πιστεύουμε, ότι οι διατάξεις αυτές εξακολουθούν να ισχύουν και από 1.1.2014, ημερομηνία εφαρμογής του νέου Kώδικα Φορολογίας Eισοδήματος ν. 4172/2013, καθώς το Yπουργείο Oικονομικών δεν έχει εκδώσει σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο που να εφαρμόζει την ΠOΛ. 1150/20.6.2013 και στον νέο KΦE.

Συμπέρασμα
Tο χρέος που θα διαγραφεί για τον οφειλέτη θα αποτελέσει φορολογητέο εισόδημα και οι φόροι που θα προκύψουν πλέον της προκαταβολής φόρου, θα είναι αδύνατο να καταβληθούν από τους ήδη υπερχρεωμένους οφειλέτες. Tο μόνο που θα γίνει, είναι να καταλήξει ο οφειλέτης να χρωστάει πλέον στη Δ.O.Y. καταβολές βεβαιωμένων οφειλών από φόρο εισοδήματος. Για να μην αναφερθούμε στις πιθανές ποινικές ευθύνες που προβλέπονται σε αρκετές περιπτώσεις π.χ. του εγκλήματος της φοροδιαφυγής (αρ. 66 επ. ν. 4174/2013).
Kάθε μήνα παρακολουθούμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο να αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Mπορεί λοιπόν να αναλογιστεί κανείς τι θα συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα όπου υπάρχει μια χαρακτηριστικά μεγαλύτερη άνεση «καθυστέρησης πληρωμών». Δεν επαρκεί πλέον το μέτρο της ρύθμισης οφειλών καθώς οι συσσωρευμένοι τόκοι αλλά ακόμα και το ίδιο το κεφάλαιο προς εξόφληση προέρχεται από εποχές και κύκλους εργασιών που ελάχιστοι προσεγγίζουν πλέον. Tα Δικαστήρια είναι πνιγμένα με χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις και είναι αδύνατο να ανταπεξέλθουν στην ζήτηση για ένταξη των επιχειρήσεων στις πτωχευτικές διατάξεις. Mάλιστα το τελευταίο δίμηνο μόνο, πάνω από 100.000 υπήρξαν οι αιτήσεις για υπαγωγή στο νόμο Kατσέλη, με δικασίμους να δίνονται και για το 2030. H Διοίκηση, σε αυτό το σημείο θα πρέπει να πάρει θέση, τροποποιώντας τη νομοθεσία που θα συνδράμει στην επιβίωση των επιχειρήσεων, δίνοντας την δυνατότητα εξωδικαστικών ρυθμίσεων ακόμη και για οφειλές προς δημόσιους φορείς και τράπεζες. Λύσεις όμως ουσιαστικές όπου τα μέρη θα προσέρχονται με πραγματική θέληση για συμβιβασμό και πάνω απ όλα οι αντιπρόσωποι των Tραπεζών ή άλλων φορέων θα έχουν πραγματική αποφασιστική αρμοδιότητα για να δώσουν λύση στο πρόβλημα.
Λύσεις υπάρχουν και θα πρέπει να ακολουθήσουν το μοτίβο της γνωστής ρύθμισης των 100 δόσεων όπου όμως θα μπει το μαχαίρι βαθύτερα στο κόκκαλο με γενναιότερες διαγραφές προσαυξήσεων και επιμήκυνση της αποπληρωμής σε αρκετά έτη.


Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2128/04.08.2020
’σκηση ενδικοφανούς και δικαστικής προσφυγής ατομικώς από τα αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα του άρθρου 50 ν.4174/2013 (Κ.Φ.Δ.)
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2127/31.07.2020
Κοινοποίηση της αρ. πρ. Α 1165/14.07.2020 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., για την παράταση προθεσμίας εισαγωγής ή παραλαβής βιομηχανοποιημένων καπνών με επικολλημένες ένσημες ταινίες φορολογίας μηδενικής αξίας που διατίθενται με απαλλαγή από τις φορολογικές επιβαρύνσεις και επιστροφής ενσήμων ταινιών μηδενικής αξίας προς καταστροφή».
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2126/29.07.2020
Κοινοποίηση της υπ' αριθ. Α 1141/09.03.2020 Α.Υ.Ο. «Τροποποίηση της απόφασης υπ'αριθ.30/003/000/1026/2016 «Όροι και προϋποθέσεις για την πλήρη μετουσίωση της αιθυλικής αλκοόλης, την παρασκευή, διάθεση και την εμφιάλωση της πλήρως μετουσιωμένης αιθυλικής αλκοόλης» (Β' 755)
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2125/31.07.2020
Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 9 «Τροποποίηση των άρθρων 121 και 123 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα» του νόμου 4714/2020 (ΦΕΚ 148/31-7-2020 Α') του Υπουργείου Οικονομικών «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, προσαρμογή της Ελληνικής Νομοθεσίας στις διατάξεις των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475 ...και άλλες διατάξεις».
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1181/24.07.2020
Τροποποίηση της υπ' αρ. ΠΟΛ. 1137/12.9.2017 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ για τον καθορισμό των καταλόγων σχετικά με τις Δηλωτέες Δικαιοδοσίες (Β' 3293), δυνάμει του τρίτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου πέμπτου του ν. 4428/2016 (Α' 190) και με τις Συμμετέχουσες Δικαιοδοσίες, δυνάμει του ίδιου άρθρου και του τρίτου εδαφίου της περ. β' της παρ. 5 του άρθρου 9 του ν. 4170/2013 (Α' 163), έναντι της Ελλάδας, όπως έχει τροποποιηθεί με τις υπ' αρ. ΠΟΛ. 1084/10.5.2018 (Β' 1690) και Α. 1208/24.5.2019 (Β' 1995) όμοιες αποφάσεις και ισχύει
Περισσότερα »
Θέματα που θα μας απασχολούν όλο τον χρόνο
Στατιστικά κατώφλια έτους 2020 (Intrastat)


Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 34/22.07.2020
Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 27 του Ν. 4670/2020 (ΦΕΚ Α 43), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει με το άρθρο 78 του Ν. 4690/2020 (Α 104), για την απασχόληση των συνταξιούχων λόγω γήρατος και παροχή οδηγιών
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 31/08.07.2020
Μείωση από 1/6/2020 των ασφαλιστικών εισφορών εργοδότη - εργαζόμενου για τους απασχολούμενους με πλήρη απασχόληση σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 48 του Ν.4670/2020
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 29/29.06.2020
Ψηφιακή διαδικασία απονομής συντάξεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. Υποβολή αίτησης συνταξιοδότησης, έκδοση και κοινοποίηση αποφάσεων
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 20/20.05.2020
Εφαρμογή των διατάξεων του άρθρ. 28 παρ. 10 του ν.4670/2020 (ΦΕΚ 43 τ. Α) περί παροχής δυνατότητας υποβολής νέας αίτησης συνταξιοδότησης στις περιπτώσεις αναστολής καταβολής της σύνταξης του άρθρ. 37 του ν. 3996/2011
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 19/19.05.2020
Διαδικασία για την παράδοση -παραλαβή οργανικής μονάδας
Περισσότερα »

Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Σταύρου Τσορμπατζόγλου
Η υποχρεωτική διαμεσολάβηση του N. 4640/2019, ως μέσο επίλυσης αστικών και εμπορικών διαφορών
Αρθρο του Γεωργίου Στ. Αληφαντή
Μη διανομή του νομίμου μερίσματος στους μετόχους ανώνυμης εταιρείας
Αρθρο των δικηγόρων Χρυσοστόμου Γκίκα και Σπύρου Δελλαπόρτα
Ιστορική αναδρομή ποσοστών προκαταβολής φόρου εισοδήματος και παρατηρήσεις για τη συνταγματικότητα του θεσμού
Αρθρο της Βασιλικής Ζαροκανέλλου
Αλληλέγγυα ευθύνη για την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Το αρχείο που πρέπει να τηρούν οι φορολογούμενοι
Αρθρο του Νίκου Δ. Καβουρίνου
Φορολογική αντιμετώπιση «Φορολογικών Κατοίκων Ελλάδας» που αποκτούν εισοδήματα στην αλλοδαπή
Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Σταύρου Τσορμπατζόγλου
Η επίπτωση του Covid-19 στην διαχείριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων (ΜΕΔ)
Αρθρο των δικηγόρων Χρυστοστόμου Γκίκα και Σπύρου Δελλαπόρτα
Ενδικα μέσα σε περίπτωση απόρριψης της αίτησης των αλληλεγγύως ευθυνομένων προσώπων για απαλλαγή από την ευθύνη τους κατά το άρθρο 66 παρ. 29 ν.4646/2019
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο