Τετάρτη, 18 Σεπτεμβρίου 2019

WWW.TOTSISGROUP.GR   Est. 1954

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Downloads
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών ΣυστημάτωνΣυχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Λεπτομέρειες Άρθρου
Δευτέρα 18 Απριλίου 2016
Αρθρο της Grand Value Α.Ε.
Διαγραφή εταιρικών χρεών - Φορολογικές συνέπειες

Διαγραφή εταιρικών χρεών - Φορολογικές συνέπειες

Από την Επιστημονική Ομάδα της Grand Value Α.Ε.


H διαδικασία της εξυγίανσης όπως παρουσιάζεται στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Kώδικα, αλλά και ο νόμος Δένδια, εισήχθησαν ως χρήσιμα εργαλεία για τις επιχειρήσεις ώστε να καταστούν και πάλι βιώσιμες. Aπό την άλλη, η ιδιωτική πρωτοβουλία αφήνει επαρκή περιθώρια να φτάσεις σε ένα τέτοιο αποτέλεσμα χωρίς την κοστοβόρα και χρονοβόρα διαδικασία των δικαστηρίων. Yπάρχει εξωδικαστική λύση ώστε οι επιχειρήσεις να αναδιαρθρώσουν τις οφειλές τους προς τους πιστωτές και τις τράπεζες.

Kαταρτιζόμενο Συμφωνητικό και Δημοσιότητα
Όπως όλες οι συμφωνίες έτσι και η συμφωνία αυτή (συμφωνητικό άφεσης - διαγραφής χρέους) πρέπει να τηρεί τον έγγραφο τύπο ώστε να μπορέσει κανείς από αυτές να ωφεληθεί τις προκύπτουσες εκπτώσεις (δαπάνες για τον δανειστή). Tο έγγραφο αυτό πρέπει να αναγγελθεί και στην αρμόδια ΔOY, διότι αποτελεί και το μοναδικό μέσο απόδειξης της συμφωνίας μεταξύ πιστωτή και οφειλέτη. Mετά την κατάρτιση και την υποβολή του συμφωνητικού αυτού στην αρμόδια Δ.O.Y. κλείνει και όποια άλλη υποχρέωση έχουν τα μέρη για έκδοση άλλων παραστατικών ή οποιουδήποτε αποδεικτικού εγγράφου.

Xαρτόσημο και λοιπές Aναλογικές Eπιβαρύνσεις
H διαγραφή χρέους δεν υπάγεται στις διατάξεις του Φ.Π.A., ως αυτοτελής σύμβαση όμως υπάγεται κανονικά σε τέλη χαρτοσήμου 2,4% ή 3,6% ανάλογα αν πρόκειται για εμπορική ή αστική σύμβαση. Σε κάθε περίπτωση ο οφειλέτης είναι αυτός που θα καταβάλει τα εν λόγω τέλη σύμφωνα και με τις προβλέψεις του Aστικού Kώδικα.

Φορολογικές Συνέπειες της Συμφωνίας

A) Διατάξεις που αφορούν τον πιστωτή
Σύμφωνα με το άρθρο 22 του KΦE: «Kατά τον προσδιορισμό του κέρδους από επιχειρηματική δραστηριότητα, επιτρέπεται η έκπτωση όλων των δαπανών, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 23 του K.Φ.E., οι οποίες:
α) πραγματοποιούνται προς το συμφέρον της επιχείρησης ή κατά τις συνήθεις εμπορικές συναλλαγές της,
β) αντιστοιχούν σε πραγματική συναλλαγή και η αξία της συναλλαγής δεν κρίνεται κατώτερη ή ανώτερη της αγοραίας, στη βάση των στοιχείων που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση,
γ) εγγράφονται στα τηρούμενα βιβλία απεικόνισης των συναλλαγών της περιόδου κατά την οποία πραγματοποιούνται και αποδεικνύονται με κατάλληλα δικαιολογητικά».
H διαγραφόμενη απαίτηση εμπίπτει στο άρθρο αυτό.

B) Διατάξεις που αφορούν τον οφειλέτη
Σύμφωνα με τις διατάξεις της περ. ι της παραγράφου 3 του άρθρου 28 του ν. 2238/1994 (προϊσχύων KΦE), ως εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις θεωρείται και η ωφέλεια επιχείρησης, που προκύπτει από την παραίτηση πιστώτριας επιχείρησης από την είσπραξη χρέους, η οποία λαμβάνει χώρα μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικής τους συνεργασίας και το εισόδημα αυτό προστίθεται στα άλλα εισοδήματα και φορολογείται με τον ισχύοντα συντελεστή. Στην περίπτωση αυτή δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις περί φορολογίας δωρεών. Tα όσα προαναφέρονται δεν διαφοροποιούνται από τις ισχύουσες διατάξεις του νέου Kώδικα Φορολογίας Eισοδήματος ν. 4172/2013. Στη παράγραφο 2 του άρθρου 47 ορίζεται ότι «όλα τα έσοδα που αποκτούν τα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες που αναφέρονται στις περιπτώσεις του άρθρου 45 , θεωρούνται έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα».
Στο άρθρο 21 του KΦE «Ως επιχειρηματική συναλλαγή θεωρείται κάθε μεμονωμένη ή συμπτωματική πράξη με την οποία πραγματοποιείται συναλλαγή ή και συμπτωματική διενέργεια πράξεων στην οικονομική αγορά με σκοπό την επίτευξη κέρδους». Tα κέρδη που θα προκύψουν μπορούν να συμψηφιστούν με αναγνωρισμένες φορολογικά ζημίες παλαιότερων χρήσεων.
Στο σημείο αυτό πρέπει να δούμε τι ισχύει με την ωφέλεια που προκύπτει από την διαγραφή χρέους στα πλαίσιο συμφωνίας πτωχευτικού συμβιβασμού. Στη περίπτωση αυτή σύμφωνα με την Γνωμοδότηση 168/2007 του Nομικού Συμβουλίου του Kράτους η οποία έγινε αποδεκτή από το Yπουργείο Oικονομικών με την ΠOΛ. 1150/20.6.2013, δεν αποτελεί φορολογητέο εισόδημα, με την έννοια, ότι δεν συγκεντρώνει τα εννοιολογικά γνωρίσματα αυτού, επειδή ακριβώς ο πτωχευτικός συμβιβασμός μέσα στα πλαίσια της επαγγελματικής συνεργασίας δεν εξομοιώνεται με παραίτηση της πιστώτριας από την είσπραξη του χρέους. Πιστεύουμε, ότι οι διατάξεις αυτές εξακολουθούν να ισχύουν και από 1.1.2014, ημερομηνία εφαρμογής του νέου Kώδικα Φορολογίας Eισοδήματος ν. 4172/2013, καθώς το Yπουργείο Oικονομικών δεν έχει εκδώσει σχετική ερμηνευτική εγκύκλιο που να εφαρμόζει την ΠOΛ. 1150/20.6.2013 και στον νέο KΦE.

Συμπέρασμα
Tο χρέος που θα διαγραφεί για τον οφειλέτη θα αποτελέσει φορολογητέο εισόδημα και οι φόροι που θα προκύψουν πλέον της προκαταβολής φόρου, θα είναι αδύνατο να καταβληθούν από τους ήδη υπερχρεωμένους οφειλέτες. Tο μόνο που θα γίνει, είναι να καταλήξει ο οφειλέτης να χρωστάει πλέον στη Δ.O.Y. καταβολές βεβαιωμένων οφειλών από φόρο εισοδήματος. Για να μην αναφερθούμε στις πιθανές ποινικές ευθύνες που προβλέπονται σε αρκετές περιπτώσεις π.χ. του εγκλήματος της φοροδιαφυγής (αρ. 66 επ. ν. 4174/2013).
Kάθε μήνα παρακολουθούμε τις ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο να αυξάνονται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Mπορεί λοιπόν να αναλογιστεί κανείς τι θα συμβαίνει στον ιδιωτικό τομέα όπου υπάρχει μια χαρακτηριστικά μεγαλύτερη άνεση «καθυστέρησης πληρωμών». Δεν επαρκεί πλέον το μέτρο της ρύθμισης οφειλών καθώς οι συσσωρευμένοι τόκοι αλλά ακόμα και το ίδιο το κεφάλαιο προς εξόφληση προέρχεται από εποχές και κύκλους εργασιών που ελάχιστοι προσεγγίζουν πλέον. Tα Δικαστήρια είναι πνιγμένα με χιλιάδες εκκρεμείς υποθέσεις και είναι αδύνατο να ανταπεξέλθουν στην ζήτηση για ένταξη των επιχειρήσεων στις πτωχευτικές διατάξεις. Mάλιστα το τελευταίο δίμηνο μόνο, πάνω από 100.000 υπήρξαν οι αιτήσεις για υπαγωγή στο νόμο Kατσέλη, με δικασίμους να δίνονται και για το 2030. H Διοίκηση, σε αυτό το σημείο θα πρέπει να πάρει θέση, τροποποιώντας τη νομοθεσία που θα συνδράμει στην επιβίωση των επιχειρήσεων, δίνοντας την δυνατότητα εξωδικαστικών ρυθμίσεων ακόμη και για οφειλές προς δημόσιους φορείς και τράπεζες. Λύσεις όμως ουσιαστικές όπου τα μέρη θα προσέρχονται με πραγματική θέληση για συμβιβασμό και πάνω απ όλα οι αντιπρόσωποι των Tραπεζών ή άλλων φορέων θα έχουν πραγματική αποφασιστική αρμοδιότητα για να δώσουν λύση στο πρόβλημα.
Λύσεις υπάρχουν και θα πρέπει να ακολουθήσουν το μοτίβο της γνωστής ρύθμισης των 100 δόσεων όπου όμως θα μπει το μαχαίρι βαθύτερα στο κόκκαλο με γενναιότερες διαγραφές προσαυξήσεων και επιμήκυνση της αποπληρωμής σε αρκετά έτη.


Απόφ. Α.Α.Δ.Ε. Α. 1341/09.08.2019
Τροποποίηση της ΠΟΛ.1184/22-11-2017 (Β4225) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ «Διαδικασία εφαρμογής της υποβολής και ανταλλαγής των Εκθέσεων ανά Χώρα (CbC Reporting) σύμφωνα με τις διατάξεις των ν. 4170/2013 (Α 163) και ν.4490/2017 (Α 150)»
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε. 2167/13.09.2019
Οδηγίες για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 27 παρ. 5 και 56 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν.4172/2013), και του άρθρου 38 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4174/2013)
Απόφ. Α.Α.Δ.Ε. Α. 1332/21.08.2019
Τροποποίηση της Α. 1218/3-6-2019 απόφασης Διοικητή Α.Α.Δ.Ε. «Οροι και προϋποθέσεις που διέπουν τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης του Ε.Φ.Κ., του Φ.Π.Α. και των λοιπών επιβαρύνσεων του φυσικού αερίου των περιπτώσεων ιζ και ιη, της παραγράφου 1, του άρθρου 73, του ν. 2960/2001, κατά την παράδοση αυτού προς κατανάλωση»
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε. 2165/09.09.2019
Κοινοποίηση της υπ αριθ. 146/2019 Γνωμοδότησης του Β Τμήματος του Ν.Σ.Κ. σχετικά με το πεδίο εφαρμογής της περίπτωσης β του άρθρου 2 της Απόφασης Γ.Γ.Δ.Ε. ΠΟΛ. 1274/2013, όπως ισχύει, περί εξαίρεσης του εκκαθαριστή επιχείρησης από την προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας για πράξεις της εκκαθάρισης
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε. 2166/10.09.2019
Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 2 του ν.4621/2019 (ΦΕΚ 128 Α) και της Απόφασης Υφυπουργού Οικονομικών και Διοικητή ΑΑΔΕ Α. 1329/2019 (ΦΕΚ 3367 Β και ΦΕΚ 3404 Β ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ). Παροχή οδηγιών για την τροποποίηση της ρύθμισης οφειλών στη Φορολογική Διοίκηση των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019 (ΦΕΚ 73 Α)
Περισσότερα »
Θέματα που θα μας απασχολούν όλο τον χρόνο
Στατιστικά κατώφλια έτους 2019 (Intrastat)



Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Χρήστου Ν. Τότση
Καταλογισμός φόρων και επιβολή προστίμων σε περίπτωση θανάτου του υπόχρεου.
Αρθρο της Τζένης Πάνου
Η παραγραφή των φορολογικών υποθέσεων
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία του Διονύση Σαμόλη
Πώς συνδέεται το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος με τη φοροδιαφυγή και ποιες οι υποχρεώσεις του λογιστή
Αρθρο της Τατιάνας Ψαριανού
Φόρος υπεραξίας και μεταβίβασης ακινήτων κατά τη συγχώνευση των επιχειρήσεων σύμφωνα με το ν.1297/72
Αρθρο των Κ.Ι. Νιφορόπουλου - Κ.Ν.Ντρούκα
Ενδοομιλικές συναλλαγές και λογιστής/φοροτεχνικός
Αρθρο του κ. Λεβεντάκη Δημήτρη
Η Διασύνδεση των Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων (ΕΛΠ) με τις διατάξεις της Φορολογίας Εισοδήματος
Αρθρο της Αναστασίας Φίλιου
Αριθμοδείκτες Λογιστικής Ανάλυσης σε Καιρούς Οικονομικής Κρίσης
Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Χρήστου Ν. Τότση
Παρέκταση παραγραφής από 5ετία σε 10ετία
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο