Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 69 Χρόνια

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Τρίτη 31 Μαρτίου 2020
Επιμέλεια:Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια


Ο νέος Πρόεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Νέος Πρόεδρος του ΣτΕ εξελέγη από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση του Υπουργού Δικαιοσύνης ο κ. Αθανάσιος Ράντος που ήταν και ο αρχαιότερος Αντιπρόεδρος από το 2009. Ο κύριος Ράντος, ο οποίος εγεννήθη στην Αθήνα το 1953, θα είναι ο 23ος Πρόεδρος το Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου. Η θητεία του νέου Προέδρου θα είναι βραχεία, διότι αποχωρεί στις 30 Ιουνίου τ.έ. λόγω συμπληρώσεως ορίου ηλικίας (67 έτη). Ο νομικός κόσμος της χώρας χαιρέτησε με ικανοποίηση την τοποθέτηση του νέου Προέδρου στο ανώτατο για τη δικαιοσύνη αξίωμα, καθόσον κατά κοινήν ομολογίαν είναι ένας από τους καλύτερα κατηρτισμένους νομικούς επιστήμονες της Χώρας. Η στήλη εύχεται κάθε επιτυχία στο έργο του.

Συγχώνευση των Δ.Ο.Υ. ΙΔ΄ Αθηνών και Γαλατσίου.
Με την ανωτέρω συγχώνευση που ολοκληρώθηκε στις 9/3/2020, καταργήθηκε η Δ.Ο.Υ. ΙΔ΄ Αθηνών και μεταφέρθηκε στη Δ.Ο.Υ. Γαλατσίου.
Από τις 9 Μαρτίου, οι συναλλαγές των φορολογουμένων που υπάγονται σε αυτές τις Δ.Ο.Υ. πραγματοποιούνται στη Δ.Ο.Υ. Γαλατσίου (Χριστιανουπόλεως 103 Γαλάτσι Τ.Κ. 111 46 τηλ. 2102926895).
Υπενθυμίζεται ότι στόχος της ΑΑΔΕ είναι η μείωση των Δ.Ο.Υ. από 115 σε 97. Με την μείωση αυτή αναμένεται και η μείωση του αριθμού των υπαλλήλων. Περίπου 300 υπάλληλοι θα μεταταχθούν από τις Δ.Ο.Υ. στα ελεγκτικά κέντρα.

Εφάπαξ απόσβεση παγίου.
Με την 646/15.02.2019 απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ), που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος, κρίθηκε ότι μοναδικό κριτήριο για την άσκηση του δικαιώματος απόσβεσης αποτελεί η αξία κτήσης του παγίου και δεν επηρεάζεται από το αν τα πάγια αποκτήθηκαν με ένα στοιχείο. Η ΔΕΔ, αφού εξέτασε τα πραγματικά περιστατικά, έκρινε, αντίθετα από τη Φορολογική Διοίκηση, ότι είναι δυνατή η κατάτμηση, κάνοντας δεκτή την εφάπαξ απόσβεση, με την αιτιολογία ότι ακόμη και αν καταστραφεί ένα από τα συγκεκριμένα πάγια, δεν σημαίνει ότι καταστρέφονται τα υπόλοιπα.

Φορολόγηση αμοιβής αθλητών.
Οι αμειβόμενοι αθλητές από τις αθλητικές Α.Ε. υπόκεινται σε φόρο εισοδήματος βάσει της παρ. 1 του άρθρου 15 του Κ.Φ.Ε. (κλίμακα μισθωτών και συνταξιούχων), εφόσον τα ποσά τα οποία λαμβάνουν εφάπαξ ή τμηματικά για την υπογραφή του συμβολαίου μεταγραφής ή την ανανέωση ή τη λύση του συμβολαίου συνεργασίας τους δεν υπερβαίνουν τις 40.000 ευρώ εντός του οικείου φορολογικού έτους. Αν το εισόδημά τους, όμως, υπερβαίνει τις 40.000 ευρώ, φορολογείται με φορολογικό συντελεστή 22% (αντί του 44% της κλίμακας) και με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης. Βλ. παράγραφο 2α του άρθρου 15 του Ν. 4172/2013 που προστέθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 76 του Ν. 4646/2019 και η οποία εφαρμόζεται για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2020 και μετά στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος Χρήστου Ν. Τότση, έκδοση 50ή 2020, σε.133.
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν. 4646/2019, η θεσμοθέτηση του συστήματος της αυτοτελούς φορολόγησης για τις αμοιβές αυτές εκτιμάται ότι θα συμβάλει στη δήλωση του συνόλου των σχετικών ποσών από τους φορολογούμενους.

Τα εισπραχθέντα και μη δηλωθέντα αναδρομικά το έτος 2013 από συνταξιούχους.
Με τροπολογία που κατατέθηκε στις 26.02.2020 στη Βουλή δίνεται παράταση μέχρι τις 29 Μαΐου 2020 αντί της 28ης Φεβρουαρίου του ίδιου έτους στους συνταξιούχους οι οποίοι έλαβαν αναδρομικές αποδοχές, το έτος 2013, τις οποίες, όμως, δεν δήλωσαν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. το έτος 2014.
Οι περίπου 71.000 υπόχρεοι συνταξιούχοι εντοπίστηκαν από διασταυρώσεις της τελευταίας διετίας, αλλά τα σημειώματα με τη βεβαίωση του φόρου εστάλησαν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2019 και με προθεσμία πληρωμής του επιπλέον φόρου την 28η Φεβρουαρίου 2020.
Με νομοθετική ρύθμιση θα προβλέπονται τα εξής:
α) Η δυνατότητα κατάθεσης τροποποιητικών δηλώσεων από τους συνταξιούχους για τη δήλωση των αναδρομικών στο έτος που ανάγονται. Με αυτόν τον τρόπο θα καταστεί εφικτό τα ποσά να φορολογηθούν με βάση την κλίμακα κάθε έτους και όχι να προστεθούν στο σύνολό τους σε ένα έτος, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τη μεγάλη αύξηση του φόρου.
β) Η διαγραφή των ποσών φόρου που λανθασμένα βεβαιώθηκαν στους συνταξιούχους. Στην περίπτωση αυτή οι συνταξιούχοι με αίτησή τους στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. θα μπορούν να διαγράψουν τον φόρο που τους βεβαιώθηκε.
γ) Κατά των επανεκκαθάριση των αναδρομικών θα υπάρχει έκπτωση των προσαυξήσεων κατά 80%, δηλ. οι προσαυξήσεις θα υπολογίζονται στο 20% των ποσών που δεν δηλώθηκαν εμπρόθεσμα.

Σύσταση ανώνυμης εταιρείας ηλεκτρονικά, χωρίς συμβολαιογράφο, με κόστος 18 ευρώ και με το 1% επί του κεφαλαίου υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Με τη χρήση πρότυπου καταστατικού μέσω της Ηλεκτρονικής Υπηρεσίας Μίας Στάσης (e-ΥΜΣ), είτε των Υπηρεσιών Μίας Στάσης των Επιμελητηρίων, είναι πλέον εφικτή η σύσταση και Ανωνύμων Εταιρειών. Το κόστος σύστασης μέσω e-ΥΜΣ ανέρχεται στα 18 ευρώ και οι Α.Ε. επιβαρύνονται επιπλέον και με το 1‰ επί του κεφαλαίου υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Έτσι ολοκληρώνεται η υλοποίηση της e-ΥΜΣ, καθώς είναι πλέον εφικτή η ηλεκτρονική σύσταση εταιρειών με πρότυπο καταστατικό για όλες τις νομικές μορφές (ΑΕ, ΕΠΕ, ΙΚΕ, ΟΕ, ΕΕ) που προβλέπονται στον Νόμο 4441/2016.
Εντός του 2020 υπολογίζεται να καταστεί εφικτή και η ηλεκτρονική έναρξη ατομικής επιχειρήσεως, καθώς και άλλων νομικών μορφών εταιρειών, όπως συνεταιρισμοί, που δεν συμπεριλαμβάνονται στο πεδίο εφαρμογής του Ν. 4441/2016.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η εταιρεία αποκτά αριθμό Γ.Ε.ΜΗ. και Α.Φ.Μ., εγγράφεται στο Επιμελητήριο και αυτομάτως ενημερώνεται ο ΕΦΚΑ.
Για τις προσωπικές εταιρείες (ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες) το κόστος συστάσεως μέσω e-ΥΜΣ ανέρχεται στα 15 ευρώ.
Σημειώνεται ότι εάν δεν επιλεγεί το πρότυπο καταστατικό, η σύσταση των ανωνύμων εταιρειών και των ΕΠΕ γίνεται υποχρεωτικά από συμβολαιογράφο. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση που υπάρχει ακίνητο στο μετοχικό κεφάλαιο, οπότε πρέπει να τηρηθεί ο συμβολαιογραφικός τύπος.

Νέα ευκαιρία για τη ρύθμιση οφειλών σε 120 δόσεις.
Με την εγκύκλιο του ΚΕΑΟ υπ’ αριθμ. 6/5.3.2020, που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος (βλ. σελ. 497)διαμορφώνονται δύο διαφορετικές κατηγορίες οφειλετών που έχουν από μία δεύτερη ευκαιρία ένταξης στη ρύθμιση των 120 δόσεων με δύο διαφορετικές καταληκτικές ημερομηνίες.
Η πρώτη κατηγορία αφορά όσους δεν κατάφεραν, χωρίς να ευθύνονται οι ίδιοι, να μπουν στο σύστημα της ρύθμισης. Αυτοί οι οφειλέτες μπορούν τώρα μέχρι τις 31 Μαρτίου να ρυθμίσουν την οφειλή τους.
Η δεύτερη κατηγορία αφορά όσους πέρασαν από το αρχικό στάδιο της ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων στον ΕΦΚΑ και δεν πρόλαβαν να προχωρήσουν στη δεύτερη φάση της ρύθμισης που ήταν η αξιολόγηση των οφειλών και ο επιμερισμός σε δόσεις. Αυτοί μπορούν να ολοκληρώσουν τη διαδικασία μέχρι τις 31 Μαΐου.

Τα εταιρικά οχήματα ως παροχή σε είδος μετά τον νόμο 4646/2019.
Με το άρθρο 4 του Ν. 4646/2019 αντικαταστάθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 13 του Κ.Φ.Ε. για τις παροχές σε είδος και αναδιατυπώνονται όλες οι παράγραφοι του άρθρου αυτού. Ειδικότερα ως προς την παράγραφο 2 που αφορά την παραχώρηση ενός οχήματος σε εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο από ένα φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός του φορολογικού έτους, υπολογίζεται με βάση την σχετική κλίμακα, ως ποσοστό της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) του οχήματος. Αυτό σημαίνει ότι πλέον ο υπολογισμός της αξίας της παραχώρησης του οχήματος γίνεται κλιμακωτά με την εφαρμογή του σχετικού συντελεστή στο τμήμα της ΛΤΠΦ του οχήματος που εμπίπτει στο σχετικό «κλιμάκιο», σε αντίθεση με το προγενέστερο σύστημα, όπου το σύνολο της αξίας του οχήματος υπαγόταν σε ένα και μόνο συντελεστή. Κατά συνέπεια, από την έναρξη ισχύος της ρύθμισης ήτοι από την 01.01.2020 και με βάση το νέο τρόπο υπολογισμού, η αξία της παραχώρησης για τον εργαζόμενο ή εταίρο ή μέτοχο γίνεται πλέον κλιμακωτά και οδηγεί σε χαμηλότερη επιβάρυνσή του για το ίδιο όχημα.
Βλ. το άρθρο 4 του Ν. 4646/2019 στο «Λογιστή» μηνός Ιανουαρίου 2020, σελ. 77.

Πενταετής παραγραφή για τις υποθέσεις της λίστας Λαγκάρντ.
Με την υπ’ αριθμ. 2087/2019 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος (βλ. σελ.428) έγινε δεκτό το σκεπτικό της υπ’ αριθμ. 887/2018 αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, σύμφωνα με το οποίο το δικαίωμα του Δημοσίου να βεβαιώσει τον ένδικο φόρο για τη χρήση του 2006 σε φυσικά πρόσωπα για τα οποία υπήρχαν ενδείξεις φοροδιαφυγής, βάσει των στοιχείων της λίστας Λαγκάρντ για το υπόλοιπο των τραπεζικών λογαριασμών τους στην ελβετική τράπεζα HSBC, παραγράφηκε στις 31 Δεκεμβρίου 2012 (με την παρέλευση της πενταετίας από το τέλος του έτους 2007, στο οποίο υποβλήθηκαν οι φορολογικές δηλώσεις για το 2006). Κι αυτό διότι όσες παρατάσεις του χρόνου παραγραφής της χρήσης αυτής και όλων των άλλων χρήσεων πέραν της πενταετίας νομοθετήθηκαν κατά καιρούς τα έτη 2012-2016 έχουν κριθεί αντισυνταγματικές με την υπ’ αριθμόν 1738/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.


Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2016/06.03.2024
Διευκρινίσεις για τη φορολογική μεταχείριση της υπεραξίας που προκύπτει από τη μεταβίβαση μετοχών εισηγμένων σε χρηματιστηριακή αγορά στην περίπτωση που έχουν μεσολαβήσει εταιρικές πράξεις διάσπασης (stock split) ή συνένωσης (reverse stock split) μετοχών, καθώς και για την εφαρμογή του τρίτου, τέταρτου και πέμπτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 42 του ν. 4172/2013 (Α 167), όπως αυτά προστέθηκαν με το άρθρο 28 του ν. 5024/2023 (Α 41).
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2020/07.03.2024
Αυτόματη αποστολή της άδειας παράδοσης στα εισαγωγικά καθεστώτα - Αυτόματη οριστικοποίηση των διασαφήσεων εισαγωγής.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1039/13.03.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1215/28-12-2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Καθορισμός του αριθμού φορολογικών ελέγχων που θα διενεργηθούν κατά το έτος 2024» (Β 7475).
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1040/15.03.2024
Καθορισμός του περιεχομένου, της διαδικασίας, του τρόπου και του χρόνου υποβολής των Δηλώσεων Πληροφοριών αναφορικά με υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ), που παρέχονται στις υπόχρεες οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, για την τήρηση του Μητρώου Παρεχόμενων Υπηρεσιών Τεχνικής Υποστήριξης Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ).
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. A 1042/15.03.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β 1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β 5994).
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 9/13.02.2024
Χορήγηση εφάπαξ παροχής σε κληρικούς (άρθρο 122 Ν. 5078/2023 ΦΕΚ 211/τ. Α 7/20.12.2023)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/13.02.2024
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2024: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών-υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών, που απασχολούνται...
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 01/15.01.2024
Νέο νομικό πλαίσιο για την απασχόληση συνταξιούχων εξ ιδίου δικαιώματος (λόγω γήρατος/αναπηρίας), με την αντικατάσταση του άρθρου 20 του ν. 4387/2016 (Α 85). Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 114 του ν. 5078/2023 με παροχή οδηγιών
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 45/15.09.2023
Ασφαλιστικές εισφορές εργατών γης που αμείβονται με εργόσημο.
Περισσότερα »
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Aρθρο της Τζένης Πάνου
Φορολογικά προνόμια για αλλοδαπούς συνταξιούχους
Aρθρο του Σωκράτη Μπόγια
'Ελεγχος ενδοομιλικών συναλλαγών στην Κύπρο
Aρθρο της Τατιάνας Ψαριανού
Τα μακροχρόνια υπόλοιπα εμπορικών λογαριασμών δεν χαρτοσημαίνονται.
Επιμέλεια:
Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια:
Αρθρο του Χρυσόστομου Γκίκα
Επισημάνσεις εκ των άρθρων 37 και 50 παρ. 7 του Κ.Φ.Δ. (ν. 4174/2013) για τα δικαιώματα των αλληλεγγύως ευθυνομένων
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Η μεταβίβαση ατομικής επιχείρησης
Αρθρο του Γεώργιου Παλαιτσάκη
Οι εννέα τρόποι για την «αποφυγή» των τεκμηρίων
Αρθρο του Γεώργιου Κόντου
Έσοδα και διαδικασία αναγνώρισής τους
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο