Δευτέρα, 13 Μαϊου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 70 Χρόνια

Λεπτομέρειες Άρθρου
Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014
Υπ. Οικ. Δ14Α 1001469/02.01.2014

Φορολογητέα αξία αμοιβής δικαστικού επιμελητή.

Υπ. Οικ. Δ14Α 1001469/02.01.2014

ΣΧΕΤ: «Το με αρ. πρωτ ......ερώτημα του .....και το από ......ερώτημα του ....»

Ι) ΦΠΑ

Σε απάντηση των ανωτέρω σχετικών ερωτημάτων, σχετικά με τη φορολογητέα αξία από πλευράς ΦΠΑ επί αμοιβής δικαστικού επιμελητή που υπολείπεται της νόμιμης αμοιβής, όπως αυτή καθορίζεται από τη σχετική ΚΥΑ 2/54638/0022/26.8.2008 (ΦΕΚ 1716 Β726.8.2008), σας γνωρίζουμε τα παρακάτω:

1. Σύμφωνα με το άρθρο 19, παρ. 1 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), στην παροχή υπηρεσιών, ως φορολογητέα αξία λαμβάνεται η αντιπαροχή που έλαβε ή πρόκειται να λάβει για τις πράξεις αυτές το πρόσωπο που παρέχει τις υπηρεσίες από τον αγοραστή, το λήπτη ή τρίτο πρόσωπο, προσαυξημένη με οποιαδήποτε παροχή που συνδέεται άμεσα με αυτή.

2. Από τα ανωτέρω προκύπτει ότι ο ΦΠΑ επιβάλλεται επί της πραγματικής αμοιβής που λαμβάνεται ως αντάλλαγμα για την παρεχόμενη υπηρεσία και όχι επί τεκμαρτής ή νόμιμης αμοιβής. Κατά συνέπεια, η αμοιβή που πράγματι εισπράχθηκε αποτελεί την φορολογητέα βάση επί της οποίας επιβάλλεται ΦΠΑ ακόμη και αν αυτή υπολείπεται της αμοιβής που καθορίζεται ως νόμιμη βάσει της σχετικής ΚΥΑ. 

II) ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 48 του ν.2238/1994 (Κ.Φ.Ε.) εισόδημα από υπηρεσίες ελευθερίων επαγγελμάτων είναι, μεταξύ άλλων, οι αμοιβές από την άσκηση του επαγγέλματος του δικαστικού επιμελητή.

2. Επίσης, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 58 του Κ.Φ.Ε., στο εισόδημα από αμοιβές ελευθέριου επαγγέλματος ενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο ποσό των αμοιβών αυτών εφόσον η συναλλαγή υπερβαίνει τα τριακόσια (300) ευρώ.

3. Με το άρθρο 1, παράγραφος 1 του Π.Δ. 68/2011 (ΦΕΚ Α' 153) ορίζεται ότι το επάγγελμα του δικαστικού επιμελητή εξαιρείται από τη ρύθμιση του άρθρου 2 παρ.1 του ν.3919/2011, ενώ οι περιορισμοί που αφορούν την πρόσβαση και την άσκησή του και προβλέπονται στο ν.2318/1995 διατηρούνται, στο σύνολό τους, σε ισχύ, με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 2 του παρόντος.

Οι διατηρούμενοι σε ισχύ περιορισμοί ως έχουν, σύμφωνα με την ειδική περί δικαστικών επιμελητών ανωτέρω νομοθεσία, αφορούν τις περιπτώσεις α, β, γ, ε, στ, ζ, η, θ και ι της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν.3919/2011.

4. Περαιτέρω, ως περιορισμοί, κατά την έννοια της προηγούμενης παραγράφου νοείται η περίπτωση θ' της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν.3919/2011, με την οποία ορίζεται ότι η επιβολή υποχρεωτικών κατώτατων τιμών ή αμοιβών για τη διάθεση αγαθών ή την προσφορά υπηρεσιών είτε αυτές ορίζονται ευθέως είτε προσδιορίζονται εμμέσως με την εφαρμογή συντελεστή κέρδους ή με άλλο ποσοστιαίο υπολογισμό.

5. Ακόμα, με την αριθ. 67506/8.8.2012 (ΦΕΚ Β' 2333/17.8.2012) κοινή Υπουργική Απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, ορίζεται η αποζημίωση των δικηγόρων υπηρεσίας, συμβολαιογράφων, δικαστικών επιμελητών και άλλων προσώπων που προσφέρουν υπηρεσίες στο πλαίσιο του συστήματος παροχής νομικής βοήθειας, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά νόμιμες αμοιβές. Περαιτέρω, με την ίδια απόφαση, καθορίστηκε η διαδικασία εκκαθάρισης και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την καταβολή αποζημίωσης σε δικηγόρους και δικαστικούς επιμελητές που παρέχουν νομική βοήθεια σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3226/2004 όπως αυτό ισχύει. Στους δικαιούχους καταβάλλεται η αποζημίωση σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις κατώτατα όρια καθορισμού αμοιβής, εφόσον παρείχαν νομική βοήθεια.

6. Από τη διοίκηση έχει γίνει δεκτό (σχετ. Λ 8378/ΠΟΛ.141/3.10.1983 και 1124194/9588-1/0016/ΠΟΛ.1248/21.10.1994 διαταγές) ότι όταν στο δικαστικό επιμελητή καταβάλλεται και κάποιο ποσό σαφώς καθορισμένο και αναφερόμενο σε δαπάνη που έγινε από αυτόν για εκπλήρωση υποχρέωσης του πελάτη του υπέρ τρίτου προσώπου, το ποσό αυτό δεν δύναται να θεωρηθεί ότι αποτελεί ακαθάριστη αμοιβή του ελεύθερου επαγγελματία. Για αμοιβές που καταβάλλονται σε δικαστικούς επιμελητές για την εκτέλεση διάφορων πράξεων της διοικητικής εκτέλεσης, στο συνολικό ποσό των οποίων περιλαμβάνεται και ποσό για την πληρωμή του μάρτυρα που χρησιμοποιήθηκε για λογαριασμό του εντολέα - πελάτη τους, ο υπολογισμός του φόρου που πρέπει να παρακρατηθεί ενεργείται στο ποσό της ακαθάριστης αμοιβής που απομένει μετά την αφαίρεση της αμοιβής του μάρτυρα που χρησιμοποιήθηκε, εφόσον βέβαια αποδεικνύεται η καταβολή της. Από την αμοιβή αυτή δεν αφαιρείται η δαπάνη για οδοιπορικά έξοδα που πραγματοποιήθηκε από τους δικαστικούς επιμελητές κατά τη διοικητική εκτέλεση, καθόσον η δαπάνη αυτή δε γίνεται για εκπλήρωση υποχρέωσης του πελάτη τους, αλλά είναι απόρροια της εντολής που εκτελούν.

7. Ύστερα από τα παραπάνω, από πλευράς φορολογίας εισοδήματος, ως ελάχιστη ακαθάριστη αμοιβή δικαστικού επιμελητή, θεωρείται η καθοριζόμενη με Υπουργικές Αποφάσεις νόμιμη αμοιβή. Όταν όμως η πραγματική αμοιβή για τις παρεχόμενες υπηρεσίες του δικαστικού επιμελητή υπερβαίνει την παραπάνω ελάχιστη αμοιβή φορολογείται για την πραγματική αμοιβή που έλαβε. Τέλος, τα μοναδικά ποσά που δεν αποτελούν ακαθάριστη αμοιβή του δικαστικού επιμελητή είναι τα σαφώς καθορισμένα και αναφερόμενα σε δαπάνη που έγινε από αυτόν για εκπλήρωση υποχρέωσης του πελάτη του, υπέρ τρίτου προσώπου. Δαπάνες όπως οδοιπορικά έξοδα, δαπάνες για φαξ και φωτοτυπίες κ.λπ. δεν θεωρούνται δαπάνες σαφώς καθορισμένες για τον πελάτη, αλλά δαπάνες που βαρύνουν το δικαστικό επιμελητή και συνεπώς συμπεριλαμβάνονται στην ακαθάριστη αμοιβή του στην οποία διενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%).

III) ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΒΙΒΛΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ

1. Αναφορικά με την έκδοση των φορολογικών στοιχείων σας γνωρίζουμε ότι οι διατάξεις του Κ.Φ.Α.Σ. (Υποπ. Ε1 του άρθρου πρώτου του ν.4093/2012) υφίστανται και εφαρμόζονται για να εμφανίζεται η πραγματική κατάσταση των υπόχρεων και να απεικονίζονται οι πραγματικές συναλλαγές μεταξύ των πράγματι συμβαλλομένων, γεγονός που επιτυγχάνεται με την καταγραφή της πραγματικής φύσης των συναλλαγών στα προσήκοντα φορολογικά στοιχεία, από τα οποία πρέπει να προκύπτουν (άρθρο 2§1 Κ.Φ.Α.Σ.) αναλυτικά στοιχεία των καταχωρήσεων, ώστε να είναι ευχερής η αναλυτική πληροφόρηση και εφικτή η επαλήθευση αυτών από το φορολογικό έλεγχο, για τις ανάγκες όλων των φορολογικών αντικειμένων.

2. Ενόψει των ανωτέρω, η ορθή απεικόνιση των δεδομένων των συναλλαγών στα εκδιδόμενα φορολογικά στοιχεία των δικαστικών επιμελητών γίνεται βάσει των πραγματικών γεγονότων και δεδομένων που απαρτίζουν τις συναλλαγές, συμπεριλαμβανομένης της αξίας των αμοιβών που δικαιούνται να λάβουν για τις υπηρεσίες που παρείχαν, σύμφωνα και με τα ανωτέρω αναφερόμενα στις ενότητες Ι και ΙΙ του παρόντος.

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2030/22.04.2024
Οδηγίες συμπλήρωσης της δήλωσης Φ.Π.Α. (έντυπο 050 Φ.Π.Α. έκδοση 2024 - Φ2 TAXIS).
Α.Υ.Ο. Α 1077/02.05.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1143/21.09.2023 (Β 5599) απόφασης Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών περί παράτασης καταβολής και αναστολής είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1076/02.05.2024
Καθορισμός των προϋποθέσεων, της διαδικασίας και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 5104/2024 (Α 58) για την ψηφιακή κοινοποίηση πράξεων, αποφάσεων και λοιπών εγγράφων που εκδίδει η Φορολογική Διοίκηση.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1075/02.05.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (Κ.Φ.Δ.). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β 1826) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε.» (Β 5994).
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1069/02.05.2024
Διαδικασία και δικαιολογητικά για τον ορισμό φορολογικού εκπροσώπου σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 5104/2024 «Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας και άλλες διατάξεις» (Α 58).
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2024
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της παρ. 9 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, περί αναδοχής οφειλών από Ο.Τ.Α.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2024
Νέα κατάταξη, από 01.04.2024, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβομένων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2024, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 13/12.03.2024
Απαλλαγή Αλληλέγγυας Ευθύνης Καταβολής Ασφαλιστικών Οφειλών Νομικών Προσώπων. - Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 131 του ν. 5078/2023 (ΦΕΚ Α 211) περί κατάργησης της προθεσμίας υποβολής αίτησης από τα φυσικά πρόσωπα της παραγράφου 1 του άρθρου 31 του ν. 4321/2015 (ΦΕΚ Α 32) για την απαλλαγή τους από την αλληλέγγυα ευθύνη καταβολής ασφαλιστικών οφειλών νομικών προσώπων.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 12/06.03.2024
Χορήγηση - παράταση ασφαλιστικής ικανότητας για το ασφαλιστικό έτος από 1/3/2024 έως 28/2/2025
Περισσότερα »
Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο