Τρίτη, 7 Μαϊου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 70 Χρόνια

Λεπτομέρειες Άρθρου
Δευτέρα 27 Αυγούστου 2012
Υπ. οικ. Πολ. 1170/10.08.2012

Κοινοποίηση διατάξεων: α) παρ. 1-4 του άρθρου 3 του ν. 4038/2012 (ΦΕΚ 14 Α'), αναφορικά με επείγουσες ρυθμίσεις για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών, β) παρ. 9 του άρθρου 26 του ν.1882/1990 (ΦΕΚ 43 Α'), όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν.3943/2011, (ΦΕΚ 66 Α'), περί αποδεικτικού ενημερότητας για χρέη και φορολογικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο σε περίπτωση εκχώρησης απαιτήσεως

Υπ. οικ. Πολ. 1170/10.08.2012

Σχετ. έγγραφα:
1) Α.Υ.Ο. 1109793/24.11.1999,  Πολ.1223/24.11.1999, ΦΕΚ 2134 Β', περί αποδεικτικού ενημερότητας για χρέη και φορολογικές υποχρεώσεις προς το Δημόσιο, όπως ισχύει.
2) Πολ. 1055/12.05.2010, Οδηγίες εφαρμογής του ν. 3842/2010 (ΦΕΚ 58 Α')

Με την παρούσα εγκύκλιο κοινοποιούνται οι ανωτέρω διατάξεις για ενημέρωση και ενιαία εφαρμογή αυτών.

Α. Παράγραφοι 1-4 του άρθρου 3 του ν. 4038/2012 (ΦΕΚ 14 Α'), «Επείγουσες ρυθμίσεις για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών».

Ι. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 14 Ν.3888/2010 (ΦΕΚ 175 Α')

Περιπτώσεις (α)-(ε) της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 4038/2012

Με τις ανωτέρω διατάξεις μειώνονται σε εκατό (100) ευρώ τα ελάχιστα ποσά των δόσεων που προβλέπονται στις περιπτώσεις (β) - (στ) του άρθρου 14 του ν.3888/2010 για όλα τα προγράμματα ρύθμισης, εφόσον η υπαγωγή σε κάποιο από αυτά λαμβάνει χώρα από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και εξής (ήτοι μετά τις 02.02.2012).

Παράγραφος 2 του άρθρου 3 του ν.4038/2012

Με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 3 του ν. 4038/2012 καταργείται η παρ. 5 του άρθρου 14 του ν. 3888/2010, που ανέστειλε από 1.10.2010 έως και 1.10.2012 τη χορήγηση διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής για οφειλές που βεβαιώθηκαν ταμειακά μέχρι τις 30.9.2010 (έναρξη ισχύος του ν. 3888/2010).

Επομένως, για χρέη που έχουν βεβαιωθεί μέχρι 30.09.2010 δύναται ο οφειλέτης να ζητήσει είτε τη ρύθμισή τους με τις διατάξεις του άρθρου 14 του ν. 3888/2010, όπως ισχύουν, είτε τη χορήγηση διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής τους, κατά τις διατάξεις των άρθρων 13,14,15,16,17,18,19,20,21 του ν. 2648/1998, όπως ισχύουν.

ΙΙ. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΝ 13-21 Ν.2648/1998, ΟΠΩΣ ΙΣΧΥΟΥΝ

Παράγραφος 3 άρθρου 3 του ν.4038/2012

α) Αναπροσαρμόζεται το ποσό της ελάχιστης μηνιαίας δόσης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής του άρθρου 17 του ν. 2648/1998 από 146,74 ευρώ σε 100,00 ευρώ για τις διευκολύνσεις που θα χορηγηθούν από τη δημοσίευση του ν. 4038/2012 και μετά (ήτοι από 02.02.2012).

β) Καταργείται το τρίτο εδάφιο του άρθρου 17 του ν. 2648/1998, που έδινε τη δυνατότητα στον Υπουργό Οικονομικών, κατόπιν γνωμοδότησης της Επιτροπής του άρθρου 15 του ίδιου νόμου, να χορηγεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις μέχρι και τον τριπλάσιο αριθμό δόσεων, που προκύπτουν από το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας των κριτηρίων του άρθρου 17 του νόμου.

γ) i) Επαναδιατυπώνονται με μεγαλύτερη σαφήνεια όσα προβλέπονται στο τέταρτο εδάφιο του άρθρου 17 του ν. 2648/1998, σύμφωνα με το οποίο ο Προϊστάμενος της Δ.Ο.Υ. δύναται να χορηγεί σε οφειλέτες από καταλογισμό αποδοχών, συντάξεων και λοιπών βοηθημάτων που έχουν ληφθεί αχρεωστήτως χωρίς δόλο, διευκόλυνση τμηματικής καταβολής σε δόσεις, οι οποίες μπορούν να φτάσουν το τριπλάσιο του αριθμού των δόσεων που προκύπτει από το άθροισμα των συντελεστών των κριτηρίων βαρύτητας του συγκεκριμένου άρθρου. Οι χορηγούμενες μηνιαίες δόσεις δεν μπορούν να υπερβαίνουν τις σαράντα οκτώ (48) κατ' ανώτατο όριο, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη και τον περιορισμό του ελάχιστου ποσού δόσης. Στην περίπτωση αυτή οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής υπολογίζονται μόνο μέχρι το χρόνο έκδοσης της απόφασης.

Σε περίπτωση απώλειας της ως άνω πρώτης διευκόλυνσης η τυχόν αιτούμενη δεύτερη διευκόλυνση της παρ. 3 του άρθρου 18 ν. 2648/1998 όπως ισχύει, περιορίζεται στον αριθμό των δόσεων που προκύπτουν με βάση το άθροισμα των συντελεστών αξιολόγησης των κριτηρίων (μέχρι 26 και με πρώτη δόση τουλάχιστον το 15% της οφειλής για την οποία ζητείται η διευκόλυνση).

Τέλος, στα πλαίσια τυχόν τρίτης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής, χορηγείται ο εναπομείνας αριθμός των δόσεων, που δεν έχουν καταβληθεί στα πλαίσια της χορηγηθείσας δεύτερης διευκόλυνσης, με πρώτη δόση τουλάχιστον το 20% της οφειλής και ταυτόχρονη κατάθεση εγγυητικής επιστολής αορίστου διάρκειας, με την οποία θα διασφαλίζεται η πληρωμή των δόσεων αυτής.

ii) Στην περίπτωση αιτημάτων για χορήγηση διευκόλυνσης οφειλών προερχόμενες από καταλογισμούς αποδοχών, συντάξεων και λοιπών βοηθημάτων, όπου δεν προσδιορίζεται η αχρεώστητη καταβολή άνευ δόλου (από το αρμόδιο όργανο), εφαρμόζονται οι γενικές διατάξεις των άρθρων 13,14,15,16,17,18,19,20,21 του ν. 2648/1998, όπως ισχύουν.

Παράγραφος 4 άρθρου 3 ν. 4038/2012

Καταργείται η διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 18 ν. 2648/1998, όπως αυτή αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 65 του ν. 3842/2010 (ΦΕΚ Α' 58), που έθετε ως προϋπόθεση την ταυτόχρονη κατάθεση εγγυητικής επιστολής πιστωτικού ιδρύματος, προκειμένου να εξεταστεί αίτημα επανεξέτασης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής για οφειλές προερχόμενες από παρακρατούμενους και επιρριπτόμενους φόρους, καθώς και από φόρο εισοδήματος που προκύπτει από τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών ή νομικών προσώπων για το τρέχον, κάθε φορά, οικονομικό έτος.

Επομένως, μετά την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου (ήτοι από 02.02.2012) τα σχετικά αιτήματα θα εξετάζονται χωρίς την προϋπόθεση της ταυτόχρονης κατάθεσης εγγυητικής επιστολής.

Λοιπές συμπληρωματικές οδηγίες αναφορικά με την εφαρμογή των διατάξεων περί διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής (άρθρα 13-21 ν. 2648/1998, και Πολ. 1055/12.5.2010 όπως ισχύουν).

Αποφάσεις χορήγησης διευκολύνσεων τμηματικής καταβολής ή επανεξέτασης αυτών από τα αρμόδια όργανα (τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ., την Επιτροπή της περ. β' του άρθου 14 του ν. 2648/1998, τον Υπουργό Οικονομικών κατόπιν γνωμοδότησης της Επιτροπής του άρθρου 15 του ίδιου ως άνω νόμου) υλοποιούνται με την καταβολή της πρώτης δόσης το αργότερο εντός τριμήνου από την τελευταία εργάσιμη ημέρα του μηνός της έκδοσης της απόφασης, κατά αναλογική εφαρμογή των οριζομένων στις σχετικές διατάξεις περί απώλειας αυτών. Στην περίπτωση που το τρίμηνο παρέλθει και η απόφαση δεν υλοποιηθεί η χορηγηθείσα διευκόλυνση/επανεξέταση θεωρείται απωλεσθείσα. Κατά συνέπεια για το ποσό αυτό θα πρέπει να υποβληθεί νέο αίτημα δεύτερης ή τρίτης διευκόλυνσης, κατά περίπτωση, με την ταυτόχρονη καταβολή του σχετικού παραβόλου.

Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα οριζόμενα στις ανωτέρω αναφερθείσες διατάξεις, θα πρέπει να καταβάλλεται ένα παράβολο ανά απόφαση διευκόλυνσης και όχι ανά αίτημα.

Αν δηλαδή από ένα αίτημα προκύπτουν τρεις αποφάσεις διευκόλυνσης, απαιτείται η καταβολή τριών παραβόλων.

Τονίζεται ότι για θέματα επανεξέτασης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής:

α) δε γίνεται δεκτή αίτηση επανεξέτασης, εφόσον δεν έχει καταβληθεί έστω και μία (1) δόση της αρχικής διευκόλυνσης,

β) το σχετικό αίτημα υποβάλλεται αποκλειστικά εντός προθεσμίας δύο (2) μηνών από την ημερομηνία της τελευταίας εμπρόθεσμης καταβολής δόσης της χορηγηθείσας πρώτης διευκόλυνσης,

γ) δεν απαιτείται καταβολή παραβόλου για την εξέταση της αίτησης επανεξέτασης πρώτης διευκόλυνσης τμηματικής καταβολής.

Τέλος για την περιπτώσεις που χορηγείται τρίτη διευκόλυνση τμηματικής καταβολής μετά την απώλεια της δεύτερης υπενθυμίζεται ότι θα πρέπει να υποβάλλεται μαζί με την αίτηση διευκόλυνσης και το αναγκαίο παράβολο και εγγύηση για το ποσό που ζητείται η διευκόλυνση υπό τη μορφή εγγυητικής επιστολής πιστωτικού ιδρύματος αορίστου διάρκειας με την οποία θα διασφαλίζεται η πληρωμή των δόσεων αυτής.

Σημειώνεται ότι αν κατατεθεί αίτηση (μετά του αντίστοιχου παραβόλου) για χορήγηση τρίτης διευκόλυνσης χωρίς την κατάθεση εγγυητικής επιστολής το αίτημα θα απορρίπτεται στα πλαίσια των ανωτέρω διατάξεων, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δε δύνανται να χορηγηθούν διευκολύνσεις (πρώτη ή/και δεύτερη) για υφιστάμενα διαφορετικά χρέη.

Β. Αποδεικτικό ενημερότητας σε περίπτωση εκχώρησης απαιτήσεως

Παράγραφος 9 του άρθρου 26 του ν.1882/1990 (ΦΕΚ 43 Α'), όπως συμπληρώθηκε με την παρ. 2 άρθρου 28 ν.3943/2011, (ΦΕΚ 66 Α')

Σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 9 του άρθρου 26 του ν. 1882/1990 (ΦΕΚ Α' 43), η οποία προστέθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 28 του ν. 3943/2011, προκειμένου να καταβληθούν εκχωρημένες χρηματικές απαιτήσεις κατά των φορέων που προβλέπονται στην παρ. 1 του άρθρου 26 του ν. 1882/1990, αποδεικτικό ενημερότητας προσκομίζεται τόσο από τον εκχωρητή ή τον ενεχυράσαντα, όσο και από τον εκδοχέα ή τον ενεχυρούχο δανειστή, με την επιφύλαξη της γενικών διατάξεων περί απαλλαγών του άρθρου 3 της Πολ. 1223/24.11.1999, ΦΕΚ 2134 τ.Β', όπως ισχύει. Αποδεικτικό ενημερότητας του εκχωρητή ή ενεχυράσαντα μπορεί να ζητηθεί και από τον εκδοχέα ή ενεχυρούχο δανειστή.

Στην περίπτωση που, λόγω οφειλών, δεν είναι δυνατή η έκδοση αποδεικτικού ενημερότητας, η εκχωρημένη χρηματική απαίτηση αποδίδεται στο Δημόσιο, μέχρι του ύψους του συνόλου των βεβαιωμένων, κατά το χρόνο της απόδοσης οφειλών. Σε περίπτωση ύπαρξης οφειλών αμφοτέρων των συμβαλλομένων (πχ. εκχωρητή και εκδοχέα) προηγείται η απόσβεση των οφειλών του εκχωρητή.

Η εφαρμογή της εν λόγω διάταξης δεν αναιρεί την υποχρέωση ελέγχου των προϋποθέσεων νόμιμης κατάρτισης και αναγγελίας της σχετικής σύμβασης, σύμφωνα με τις παρ. 2, 3, & 4 του άρθρου 95 του ν. 2362/1995 (ΦΕΚ Α' 247), όπως ισχύουν.

Κατά συνέπεια και κατ' εφαρμογή των ανωτέρω, σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ελέγχεται το νομότυπο της αναγγελίας-γνωστοποίησης των συμβάσεων, οι προϋποθέσεις διενέργειας συμψηφισμού ανταπαιτήσεων, καθώς και οι όροι προσκόμισης αποδεικτικού ενημερότητας από αμφότερους τους συμβαλλόμενους.

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2032/01.05.2024
Οδηγίες για τη συμπλήρωση και την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2023.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1073/01.05.2024
Τύπος και περιεχόμενο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν.4172/2013 και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτές - Υποβολή με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν.4172/2013.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2031/22.04.2024
Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την εφαρμογή της Α.Υ.Ο. Δ18Α 5010879/09.03.2011 με θέμα «Προϋποθέσεις, δικαιολογητικά και διαδικασία παραλαβής καυσίμων κινητήρων από τις ξένες διπλωματικές αποστολές και προξενικές αρχές καθώς και τους αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς με απαλλαγή από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από ελεύθερα αποθέματα (φορολογημένα) με συμψηφισμό για την κάλυψη των αναγκών κίνησης των αυτοκινήτων οχημάτων τους» (Β 729).
Αποφ.Α.Α.Δ.Ε. Α 1071/30.05.2024
Παράταση της προθεσμίας εκπλήρωσης των δηλωτικών υποχρεώσεων ΦΠΑ (ΈΝΤΥΠΟ Φ2), τελών και λοιπών έμμεσων φόρων, παρακρατού-μενων φόρων, φόρου εισοδήματος, «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» με καταληκτική προθεσμία την 30/4/2024 καθώς και δηλώσεων φορολογιών κεφαλαίου με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 30/4/2024 και την 1/5/2024, και αρχείων από υπόχρεους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών».
Α.Υ.Ο. Α 1070/30.05.2024
Παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, λόγω τεχνικού προβλήματος στη βάση δεδομένων της ΓΓΠΣΨΔ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στις 30/04/2024.
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2024
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της παρ. 9 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, περί αναδοχής οφειλών από Ο.Τ.Α.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2024
Νέα κατάταξη, από 01.04.2024, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβομένων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2024, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 9/2024
Χορήγηση εφάπαξ παροχής σε κληρικούς (άρθρο 122 Ν. 5078/2023 ΦΕΚ 211/τ. Α 7/20.12.2023)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/2024
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2024: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών-υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών, που απασχολούνται...
Περισσότερα »
Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο