Κυριακή, 5 Μαϊου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 70 Χρόνια

Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Τετάρτη 16 Μαϊου 2012
Υπ. Οικ. Πολ. 1120/14.05.2012
Διοικητική εκτέλεση.
Τελεσιδικία (εκτελεστότητα) πίνακα κατάταξης δανειστών στην αναγκαστική και διοικητική εκτέλεση μετά την ισχύ των διατάξεων: α) της παρ. 2 του άρθρου 67 του ν. 3900/17.12.2010. β) της παρ. 8 του άρθρου 326 του ν. 4072/11.04.2012


Υπ. Οικ. Πολ. 1120/14.05.2012

Σας κοινοποιούμε τις ανωτέρω διατάξεις, με τις οποίες τροποποιήθηκε το άρθρ. 228 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας, σύμφωνα με τις οποίες, σε περίπτωση άσκησης ανακοπής κατά πίνακα κατάταξης δανειστών ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων αναστέλλεται η εκτέλεση αυτού ως προς τους δανειστές, των οποίων προσβάλλεται η κατάταξη μέχρι να τελεσιδικήσει η ανακοπή κατά του πίνακα κατάταξης και παρέχουμε οδηγίες για ενημέρωση και ενιαία εφαρμογή αυτών.

Συγκεκριμένα:

Στη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 67 του ν. 3900/2010 ορίζεται ότι:

Η παρ. 1 του άρθρου 228 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Η προθεσμία άσκησης, καθώς και η άσκηση της ανακοπής, δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης, εξαιρουμένης της περίπτωσης ε' της παραγράφου 1 του άρθρου 217, κατά την οποία η πράξη αναστέλλεται μέχρι να τελεσιδικήσει n ανακοπή κατά του πίνακα κατάταξης … »

Στη διάταξη της παρ.8 του άρθρου 326 του ν. 4072/2012 ορίζεται ότι:
Στο πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 228 του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ν. 2717/1999, ΦΕΚ Α' 97), μετά τις λέξεις «η πράξη αναστέλλεται» προστίθενται λέξεις ως εξής: «, ως προς τους δανειστές των οποίων προσβάλλεται η κατάταξη,».

Σύμφωνα με τις διατάξεις αυτές, οι οποίες ισχύουν από 1/1/2011 και 11/4/2012 αντίστοιχα , σε περίπτωση άσκησης ανακοπής κατά πίνακα κατάταξης δανειστών ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων αναστέλλεται η εκτέλεση αυτού ως προς τους δανειστές, των οποίων προσβάλλεται η κατάταξη μέχρι να τελεσιδικήσει η ανακοπή κατά του πίνακα κατάταξης, σε αντίθεση με τη διάταξη που αντικαταστάθηκε, η οποία όριζε, ότι εάν είχε ασκηθεί ανακοπή κατά του πίνακα κατάταξης ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, δεν αναστελλόταν η εκτέλεση αυτού.

Με τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις (όπως αναφέρεται και στην αιτιολογική έκθεση αυτών), ενοποιείται το θεσμικό πλαίσιο ως προς την εκτελεστότητα (τελεσιδικία) του πίνακα κατάταξης σε περίπτωση άσκησης ανακοπής κατ' αυτού ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, κατ' αντιστοιχία με ότι ισχύει στις όμοιες περιπτώσεις όταν δικάζονται από τα πολιτικά δικαστήρια (άρθρα 980 παρ. 2 Κ.Πολ.Δ. και 58 του ΚΕΔΕ).

Κατά συνέπεια στις περιπτώσεις κατάταξης του Δημοσίου σε πίνακες κατάταξης δανειστών, ανεξαρτήτως σύνταξης αυτών στα πλαίσια αναγκαστικής ή διοικητικής εκτέλεσης και της άσκησης ανακοπής ενώπιον των πολιτικών ή διοικητικών δικαστηρίων, ως προς τη τελεσιδικία της κατάταξης του Δημοσίου και ως εκ τούτου τη καταβολή του πλειστηριάσματος, ισχύουν τα παρακάτω :

Εάν παρέλθει άπρακτη η προθεσμία άσκησης ανακοπής κατά πίνακα κατάταξης, ο υπάλληλος του πλειστηριασμού προβαίνει αμέσως στην διανομή του πλειστηριάσματος, ενώ εάν ασκηθεί ανακοπή δεν δύναται να προβεί σε οποιαδήποτε καταβολή προς δανειστή, του οποίου η κατάταξη προσβάλλεται δια της ανακοπής, προ της τελεσιδικίας του πίνακα κατάταξης (άρθρα 980 παρ. 2 Κ.Πολ.Δ. και 228 παρ. 1 Κ.Διοικ.Δικ., Α.Π. 1100/1996 ΝοΒ 45, 783, Ελλ. Δνη 38, 1094, Α.Π. 1447/1997 , Ε.Ε.Ν. 1999, 308 , Α.Π. 1380/1994 Ελλ. Δνη 37, 644, Δ. 28, 529, Α.Π. 1909/1999,Ε.Ε.Ν. 2001, 482).

Ειδικότερα:
α) Εάν παρήλθε άπρακτη η προθεσμία άσκησης ανακοπής κατά πίνακα κατάταξης, τότε ο πίνακας κατάταξης καθίσταται απρόσβλητος και κατ' ακολουθίαν είναι εκτελεστός, δηλαδή είναι εισπράξιμες οι καταταγείσες απαιτήσεις. (άρθρα 980 παρ. 1 Κ.Πολ.Δ. και 228 παρ.1 Κ.Διοικ. Δικ.)

β) Εάν έχουν ασκηθεί ανακοπές κατά του πίνακα κατάταξης, αλλά κατ' άλλων καταταγέντων δανειστών και όχι κατά του Δημοσίου , τότε το Δημόσιο εισπράττει ακώλυτα τις καταταγείσες απαιτήσεις του (άρθρα 980 παρ. 2 Κ.Πολ.Δ., Γέσιου-Φαλτσή, "Δίκαιο Αναγκαστικής Εκτελέσεως", ειδικό μέρος, σελ. 631 και 228 παρ.1 Κ. Διοικ. Δικ.).

γ) Εάν το Δημόσιο έχει ασκήσει ανακοπή κατά των λοιπών καταταγέντων δανειστών , χωρίς να ασκηθεί ανακοπή εναντίον του, τότε και πάλι το Δημόσιο εισπράττει αμέσως τις καταταγείσες απαιτήσεις του (Μπρίνιας, "Αναγκαστική Εκτέλεσις", άρθρο 980 Κ.Πολ.Δ., άρθρο 228 παρ 1 Κ.Διοικ. Δικ.).

δ) Εάν έχει ασκηθεί ανακοπή κατά της κατάταξης του Δημοσίου αλλά όχι για όλες τις καταταγείσες στον πίνακα κατάτάξης απατήσεις του, τότε οι μη προσβληθέντες δια της ανακοπής απαιτήσεις του Δημοσίου είναι αμέσως εισπράξιμες (Ε.Α. 10587/1996 αδημ., Κεραμέως-Κονδύλη-Νίκα, "Ερμηνεία Κ.Πολ.Δ.", σελίδα 1909) ,ενώ οι προσβληθείσες δια της ανακοπής απαιτήσεις του Δημοσίου εισπράττονται με την τελεσίδικη απόρριψη αυτής.

ε) Εάν έχει ασκηθεί ανακοπή κατά της κατάταξης του Δημοσίου, τότε αυτή κωλύει την είσπραξη του πλειστηριάσματος από το Δημόσιο, μόνον εφ'όσον έχει ασκηθεί υπό αναγγελθέντος δανειστού και όχι υπό του καθ'ου η εκτέλεση -οφειλέτου ή του υπερθεματιστού. (Θεοδ. Ψυχογυιός, "Φορολογική Επιθεώρηση" 1998, 34). (Σχετ. Πολ. 1382/18.12.2001 και Πολ.1071/08.07.2004).

Επισημαίνεται ότι, επί απαιτήσεων του Δημοσίου που εισπράττονται από πλειστηριασμό σε εκτέλεση πίνακα κατάταξης δανειστών, οι προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής, παύουν με την τελεσιδικία (εκτελεστότητα) αυτού, όπως αναλύεται ανωτέρω.

Η άρνηση ή καθυστέρηση του επί πλειστηριασμού υπαλλήλου να εκδόσει εξοφλητική απόδειξη και σχετική εντολή πληρωμής προς το Τ.Π.& Δανείων, ενδεχομένως να στοιχειοθετεί αστική, ποινική ή και πειθαρχική ευθύνη αυτού ,δεν αποτελεί όμως λόγο επιβολής προσαυξήσεων για το μεταγενέστερο της εκτελεστότητας του πίνακα χρόνο, προς τον οποίο και μόνο συναρτάται η παύση των προσαυξήσεων, (σχετ. η 354/2001 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. που κοινοποιήθηκε με την 1053653/18.12.2001/Πολ. 1382 εγκύκλιο μας).

Στη περίπτωση μεταρρύθμισης πίνακα κατάταξης υπέρ του Δημοσίου μετά από άσκηση ανακοπής αυτού κατά καταταγέντος δανειστή, ο οποίος είχε εισπράξει το ποσό για το οποίο είχε καταταγεί με τον πίνακα κατάταξης και την έκδοση τελεσίδικης απόφασης, αν το ποσό αυτό , για το οποίο αποβλήθηκε ο καταταγείς δανειστής δεν αποδοθεί στο Δημόσιο, εισπράττεται από αυτό, αφού βεβαιωθεί ταμειακά σε βάρος του.

Ως στοιχεία του νομίμου τίτλου για την ταμειακή βεβαίωση (άρθρο 2 παρ. 2 του ΚΕΔΕ) θεωρούνται, η δικαστική απόφαση, ο πίνακας κατάταξης τα στοιχεία του συμβολαιογράφου και πιθανώς άλλης αρχής (π.χ. του Τ.Π.κ.Δ. όπου κατά νόμο παρακατατίθεται το προς διανομή πλειστηρίασμα), από τα οποία προκύπτει η είσπραξη του ποσού από τον αρχικά καταταγέντα δανειστή (σχετ. η 195/1993 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., που κοινοποιήθηκε με την1049682/06.05.1993 εγκύκλιο μας).

Τέλος κρίνουμε σκόπιμο να σας επισημάνουμε ότι, σε κάθε περίπτωση διενέργειας πλειστηριασμού επισπεύσει του Δημοσίου ή τρίτου, στον οποίο αναγγέλλονται απαιτήσεις του Δημοσίου, θα πρέπει να παρακολουθείτε επιμελώς την πορεία της υπόθεσης, ώστε την ημερομηνία που το τυχόν αποδοτέο στο Δημόσιο εκπλειστηρίασμα μπορεί να εισπραχθεί, να ζητάτε εγγράφως από τον αρμόδιο συμβολαιογράφο να ενεργεί για την άμεση καταβολή αυτού στο Δημόσιο.


Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2032/01.05.2024
Οδηγίες για τη συμπλήρωση και την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2023.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1073/01.05.2024
Τύπος και περιεχόμενο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν.4172/2013 και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτές - Υποβολή με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν.4172/2013.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2031/22.04.2024
Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την εφαρμογή της Α.Υ.Ο. Δ18Α 5010879/09.03.2011 με θέμα «Προϋποθέσεις, δικαιολογητικά και διαδικασία παραλαβής καυσίμων κινητήρων από τις ξένες διπλωματικές αποστολές και προξενικές αρχές καθώς και τους αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς με απαλλαγή από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από ελεύθερα αποθέματα (φορολογημένα) με συμψηφισμό για την κάλυψη των αναγκών κίνησης των αυτοκινήτων οχημάτων τους» (Β 729).
Αποφ.Α.Α.Δ.Ε. Α 1071/30.05.2024
Παράταση της προθεσμίας εκπλήρωσης των δηλωτικών υποχρεώσεων ΦΠΑ (ΈΝΤΥΠΟ Φ2), τελών και λοιπών έμμεσων φόρων, παρακρατού-μενων φόρων, φόρου εισοδήματος, «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» με καταληκτική προθεσμία την 30/4/2024 καθώς και δηλώσεων φορολογιών κεφαλαίου με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 30/4/2024 και την 1/5/2024, και αρχείων από υπόχρεους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών».
Α.Υ.Ο. Α 1070/30.05.2024
Παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, λόγω τεχνικού προβλήματος στη βάση δεδομένων της ΓΓΠΣΨΔ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στις 30/04/2024.
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2024
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της παρ. 9 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, περί αναδοχής οφειλών από Ο.Τ.Α.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2024
Νέα κατάταξη, από 01.04.2024, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβομένων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2024, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 9/2024
Χορήγηση εφάπαξ παροχής σε κληρικούς (άρθρο 122 Ν. 5078/2023 ΦΕΚ 211/τ. Α 7/20.12.2023)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/2024
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2024: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών-υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών, που απασχολούνται...
Περισσότερα »
Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο