Παρασκευή, 3 Μαϊου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 70 Χρόνια

Λεπτομέρειες Άρθρου
Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011
Υπ. Οικ. Πολ. 1053/24.03.2011

Δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος προσωπικών εταιρειών κ.λπ.. Οδηγίες συμπλήρωσης εντύπων οικονομικού έτους 2011: α) Δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος Ο.Ε, Ε.Ε, κ.λπ. (Ε5) και β) Οικονομικών στοιχείων επιχειρήσεων και επιτηδευματιών (Ε3).

Υπ. Οικ. Πολ. 1053/24.03.2011

Ύστερα από τις μεταβολές που έγιναν στη φορολογία εισοδήματος με το ν. 3842/2010 (ΦΕΚ Α' 58), παρέχονται οι ακόλουθες διευκρινήσεις για την συμπλήρωση των παραπάνω εντύπων:

I) ΔΗΛΩΣΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΑΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ Ο.Ε., Ε.Ε., κ.λπ. (Έντυπο Ε5)
Στο νέο έντυπο Ε5 οικον. έτους 2011 απαλείφθηκε ο κ.α. 617 σχετικά με την υποβολή του εντύπου Ε9 διότι με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 3634/2008 καταργήθηκε η συνυποβολή του εντύπου αυτού με τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών ή νομικών προσώπων.

Πίνακας Α' «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟ ΦΟΡΟ»
Στον πίνακα αυτόν απαλείφθηκαν για λόγους μηχανογραφικής εργονομίας τα πεδία: πόλη, οδός κ.λπ., κύρια δραστηριότητα και Κ.Α.Δ. Τούτο διότι τα στοιχεία αυτά είναι καταχωρημένα στο μητρώο TAXIS.

Πίνακας Β' «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΕΤΑ ΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ»
Στον πίνακα αυτόν προστέθηκαν οι εξής ενδείξεις:

Αν υπάγεσθε: α) στο άρθρο 118 του ν. 2238/1994.
Με το άρθρο αυτό προβλέπεται μείωση συντελεστή φορολόγησης κατά 40% για δραστηριότητες σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την § 2 του άρθρου 118 του Κ.Φ.Ε. για τα νομικά πρόσωπα (Ε.Π.Ε., Α.Ε. κ.λπ.), και για τις Ο.Ε., Ε.Ε., τις κοινοπραξίες του Κ.Β.Σ. και τις κοινωνίες αστικού δικαίου που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, οι συντελεστές φορολογίας που προβλέπονται από τα άρθρα 10 και 109 του Κ.Φ.Ε. μειώνονται κατά ποσοστό 40% για τα κέρδη που προκύπτουν από δραστηριότητες οι οποίες ασκούνται σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100 κατοίκους. Έτσι π.χ. οι συντελεστές φορολογίας 20% και 25%, που προβλέπονται από το άρθρο 10 του Κ.Φ.Ε., μειώνονται σε 12% και 15% αντίστοιχα. Τονίζεται ότι μειώνεται κατά ποσοστό 40% ο συντελεστής φορολογίας των πιο πάνω υπόχρεων μόνο για τα κέρδη που προκύπτουν από δραστηριότητες που ασκούνται στα υπόψη νησιά. Συνεπώς αν τα νομικά πρόσωπα κ.λπ. εκτός από τα κέρδη που αποκτούν και προκύπτουν από δραστηριότητες που ασκούνται στα υπόψη νησιά αποκτούν και εισοδήματα από δραστηριότητες που ασκούνται έξω από τα συγκεκριμένα νησιά, για τα τελευταία κέρδη θα φορολογούνται με τον ακέραιο συντελεστή φορολογίας, δηλαδή με 20% ή 25% κ.λπ. (οδηγίες έχουν δοθεί με την 1036149/27.03.1997/Πολ. 1110 διαταγή μας).

Αν υπάγεσθε: β) στο άρθρο 73 του ν. 3842/2010,
Με το άρθρο αυτό προβλέπεται ότι για τους υπόχρεους της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε., των οποίων ο κύκλος εργασιών μειώνεται για δύο (2) συνεχόμενες διαχειριστικές περιόδους, έναντι της προηγούμενης κάθε φορά διαχειριστικής περιόδου, ο συντελεστής φορολογίας των κερδών που ορίζεται από τα άρθρα 109 και 10 του ίδιου νόμου μειώνεται κατά τρεις (3) ποσοστιαίες μονάδες, με την προϋπόθεση ότι ο αριθμός των εργαζομένων που υφίσταται κατά την προηγούμενη της διετίας διαχειριστική περίοδο δεν μειώνεται σε καμία από τις τρεις πιο πάνω διαχειριστικές περιόδους. (10943/11.06.2010/Πολ. 1088 Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών). Η μείωση του συντελεστή φορολογίας εφαρμόζεται στα κέρδη των δύο (2) διαχειριστικών περιόδων που αναφέρονται στην προηγούμενη παράγραφο και όταν σε κάποια από αυτές προκύπτει ζημία, η μείωση του συντελεστή φορολογίας εφαρμόζεται στα κέρδη των επόμενων διαχειριστικών περιόδων και μέχρι να συμπληρωθούν δύο (2) διαχειριστικές περίοδοι ευνοϊκής φορολογικής μεταχείρισης.

Όταν επιχείρηση που έχει κάνει χρήση του μειωμένου συντελεστή φορολογίας κατ' εφαρμογή του άρθρου αυτού, στη συνέχεια προβεί εντός της διετίας σε μείωση του προσωπικού της ή αυξηθεί ο κύκλος εργασιών της, το χορηγηθέν ευεργέτημα ανακαλείται και υποχρεούται να υποβάλει εκπρόθεσμη δήλωση φορολογίας για το οικονομικό έτος ή τα οικονομικά έτη που έτυχε του ευεργετήματος του μειωμένου συντελεστή. Για την επιπλέον διαφορά φόρου που οφείλεται επιβάλλονται οι πρόσθετοι φόροι που ορίζονται από τις διατάξεις του ν. 2523/1997 (ΦΕΚ 179 Α').

Οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων δεν έχουν εφαρμογή για επιχειρήσεις που υποχρεώνονται από διάταξη νόμου ή από την ένταξή τους σε επιχορηγούμενο πρόγραμμα από το Δημόσιο, να διατηρούν θέσεις εργασίας.

Για την εφαρμογή των παραπάνω ήδη εκδόθηκε η 10943/11.06.2010/Πολ. 1088.

Επίσης, προβλέπεται ότι, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που υπάγεται σε φορολογική υποχρέωση στην Ελλάδα και επενδύει στην παραγωγή κινηματογραφικού έργου μεγάλου μήκους με προορισμό την προβολή σε κινηματογραφική αίθουσα απαλλάσσεται από το φόρο που του αναλογεί για ποσό ίσο με:
α) το 40% του ποσού που επένδυσε, εφόσον το φυσικό ή νομικό πρόσωπο δεν δραστηριοποιείται επαγγελματικά στον οπτικοακουστικό τομέα, δεν είναι μέτοχος ανώνυμης Α.Ε. ή Ε.Π.Ε. ή μέλος Ο.Ε., Ε.Ε. ή κοινοπραξίας που δραστηριοποιείται στον οπτικοακουστικό τομέα,
β) το 20% του ποσού που επένδυσε, εφόσον το φυσικό ή νομικό πρόσωπο δραστηριοποιείται επαγγελματικά στον οπτικοακουστικό τομέα, ή είναι μέτοχος ανώνυμης Α.Ε. ή Ε.Π.Ε., ή μέλος Ο.Ε., Ε.Ε. ή κοινοπραξίας που δραστηριοποιείται στον οπτικοακουστικό τομέα.

Σε κάθε περίπτωση το συνολικό ποσό της επένδυσης στην παραγωγή κινηματογραφικών έργων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% του συνολικού φορολογητέου εισοδήματος. Το ποσό της επένδυσης πρέπει να χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την εξόφληση δαπανών που διενεργούνται στην Ελλάδα.

Αν υπάγεσθε: γ) στο άρθρο 18 του ν. 3296/2004
Με το άρθρο αυτό παρέχονται φορολογικά κίνητρα στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις, προκειμένου να συγχωνευθούν μεταξύ τους και να ιδρύσουν νέα προσωπική εταιρία ή Ε.Π.Ε. ή Α.Ε. Μεταξύ των συγχωνευόμενων επιχειρήσεων δεν περιλαμβάνονται οι Α.Ε. Επίσης μεταξύ των συγχωνευόμενων επιχειρήσεων δεν πρέπει να είναι εγκατεστημένα στη χώρα μας υποκαταστήματα αλλοδαπών επιχειρήσεων, γιατί ο νόμος θέτει την προϋπόθεση ότι οι συγχωνευόμενες επιχειρήσεις πρέπει να έχουν κάποια νομική μορφή, την οποία στερείται το υποκατάστημα και περαιτέρω αφού δεν είναι δυνατή η υπαγωγή στο κίνητρο αυτό των ημεδαπών Α.Ε., δεν μπορεί να είναι δυνατή η υπαγωγή σε αυτό των υποκαταστημάτων των αλλοδαπών Α.Ε. Από τη συγχώνευση πρέπει πάντοτε να προέρχεται εταιρία ανώτερης νομικής μορφής από αυτή των συγχωνευόμενων ή τουλάχιστον της ίδιας νομικής μορφής με αυτή που έχει την ανώτερη νομική μορφή από τις συγχωνευόμενες. Επομένως μία Ε.Π.Ε. δεν μπορεί να συγχωνευθεί με άλλη Ε.Π.Ε. ή άλλης μορφής επιχείρηση και να συστήσουν μια προσωπική εταιρία (Ο.Ε. ή Ε.Ε.), αλλά η προερχόμενη από τη συγχώνευση εταιρία πρέπει να έχει υποχρεωτικά τον τύπο της Ε.Π.Ε. ή της Α.Ε. Περαιτέρω ο νόμος δεν θέτει καμία προϋπόθεση ως προς την κατηγορία των βιβλίων που πρέπει να τηρούν οι υπό συγχώνευση επιχειρήσεις (με εξαίρεση βεβαίως τις Ε.Π.Ε. που τηρούν υποχρεωτικά από το νόμο βιβλία Γ κατηγορίας). Επομένως αν η συγχωνευόμενη ατομική επιχείρηση ή προσωπική εταιρία τηρεί βιβλία Β' κατηγορίας του Κ.Β.Σ., αυτή εμπίπτει στις διατάξεις του παρόντος. Επίσης οι διατάξεις του άρθρου αυτού εφαρμόζονται για όλες τις επιχειρήσεις ανεξάρτητα από το αντικείμενο εργασιών τους (μεταποιητικές, εμπορικές, παροχής υπηρεσιών).

Όμως επειδή με την § 5 ορίζεται ότι οι διατάξεις μεταξύ άλλων και του άρθρου 12 του ν.δ. 1297/1972 έχουν εφαρμογή και επί των συγχωνεύσεων που γίνονται με το άρθρο αυτό, συνάγεται ότι οι υπό συγχώνευση επιχειρήσεις δεν μπορεί να έχουν ως αντικείμενο εργασιών κατά κύριο λόγο την κατασκευή ή εκμετάλλευση ακινήτων (με εξαίρεση τις ξενοδοχειακές που υπάγονται). Με την § 2 του άρθρου αυτού προβλέπεται μειωμένος συντελεστής φορολογίας των καθαρών κερδών της προερχόμενης από τη συγχώνευση εταιρίας κατά τα 2 πρώτα έτη. Ειδικότερα προβλέπεται ότι τα κέρδη της εταιρίας αυτής θα φορολογούνται για το πρώτο οικον. έτος με τον ισχύοντα κατά το χρόνο υποβολής της οικείας δήλωσης συντελεστή φορολογίας μειωμένο κατά 10 μονάδες και για το επόμενο οικον. έτος με συντελεστή μειωμένο κατά 5 μονάδες. Ειδικότερες οδηγίες έχουν δοθεί με την 1012212/07.02.2005/Πολ. 1016 διαταγή μας.

Πίνακας Γ' «ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΦΟΡΟΥ. ΤΕΛΩΝ ΚΤΛ.»
1. Στον πίνακα αυτόν προστέθηκαν οι κ.α. 521, 522 και 523 λόγω αλλαγής στον τρόπο φορολόγησης των νομικών προσώπων της παρ. 4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε.
α) Με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του ν.3842/2010, αντικαταστάθηκε η παράγραφος 1 του άρθρου 10 του ΚΦΕ και τα κέρδη πλέον των υποχρέων της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του ΚΦΕ (ομόρρυθμες εταιρίες, ετερόρρυθμες εταιρίες, κοινωνίες αστικού δικαίου που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, αστικές κερδοσκοπικές εταιρίες, αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες, συμμετοχικές ή αφανείς και κοινοπραξίες της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του Κ.Β.Σ.), φορολογούνται με συντελεστή εικοσιπέντε τοις εκατό (25%).
β) Ειδικά, για τις ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρίες και κοινωνίες κληρονομικού δικαίου, που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, στις οποίες κοινωνίες, μεταξύ των κοινωνών περιλαμβάνονται και ανήλικοι, τα κέρδη που αναλογούν στους ομόρρυθμους εταίρους φυσικά πρόσωπα και στους κοινωνούς φυσικά πρόσωπα, φορολογούνται στο όνομα της εταιρίας ή κοινωνίας με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%), αφού προηγουμένως αφαιρεθεί επιχειρηματική αμοιβή για μέχρι τρεις (3) ομόρρυθμους εταίρους φυσικά πρόσωπα ή μέχρι τρεις (3) κοινωνούς φυσικά πρόσωπα, που έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά συμμετοχής. Επομένως, αν στην κοινωνία συμμετέχουν μόνο ενήλικοι, τα κέρδη της κοινωνίας φορολογούνται με συντελεστή 25% χωρίς την αφαίρεση επιχειρηματικής αμοιβής.

Η επιχειρηματική αμοιβή προσδιορίζεται με την εφαρμογή του ποσοστού συμμετοχής κάθε δικαιούχου εταίρου ή κοινωνού στο πενήντα τοις εκατό (50%) των κερδών της εταιρίας ή κοινωνίας, που δηλώθηκαν με την οικεία ετήσια δήλωσή της.

Η αφαίρεση της επιχειρηματικής αμοιβής είναι υποχρεωτική, καθόσον πρόκειται για συγκεκριμένο τρόπο φορολογίας των κερδών του νομικού προσώπου.

Σε περίπτωση περισσότερων ομόρρυθμων εταίρων ή κοινωνών με ίσα ποσοστά συμμετοχής, οι δικαιούχοι επιχειρηματικής αμοιβής καθορίζονται, κάθε έτος, από την εταιρία ή κοινωνία και δηλώνονται με την οικεία αρχική ετήσια δήλωση φορολογίας εισοδήματος της.

Με τις προαναφερόμενες προϋποθέσεις, ομόρρυθμος εταίρος ή κοινωνός, που συμμετέχει σε περισσότερες εταιρίες ή κοινωνίες, φορολογείται για επιχειρηματική αμοιβή από όλες τις εταιρίες ή κοινωνίες στις οποίες συμμετέχει.

Τα ποσοστά αυτά δεν ισχύουν για τις εταιρίες του άρθρου 13 του ν. 718/1977 (εταιρίες μεταξύ εκτελωνιστών), για τις οποίες διατηρείται το καθεστώς κατανομής επιχειρηματικής αμοιβής σε όλους τους ομόρρυθμους εταίρους φυσικά πρόσωπα, ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρία, ανεξάρτητα από τον αριθμό τους.

Επομένως, με βάση τα παραπάνω, στο επίπεδο του νομικού προσώπου, φορολογούνται με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) τα κέρδη των ομόρρυθμων εταίρων φυσικών προσώπων και κοινωνών φυσικών προσώπων κοινωνίας κληρονομικού δικαίου στην οποία περιλαμβάνονται και ανήλικοι και με συντελεστή εικοσιπέντε τοις εκατό (25%) τα κέρδη όλων των λοιπών εταίρων και κοινωνών (ετερόρρυθμοι εταίροι, εταίροι νομικά πρόσωπα).

Η ισχύς των διατάξεων αυτών εφαρμόζονται για τα εισοδήματα των διαχειριστικών χρήσεων που αρχίζουν από 1/1/2010 και μετά.

2. Με τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 3877/2010 (ΦΕΚ Α' 160) επιβλήθηκε γενική εισφορά υπέρ ΕΛ.Γ.Α. 2% επί του συνολικού καθαρού γεωργικού εισοδήματος, εξαιρουμένου του εισοδήματος από αλιευτική δραστηριότητα, που δηλώνεται με την ετήσια δήλωση φόρου εισοδήματος. Για τα νομικά πρόσωπα της παρ. 4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε. προϋπόθεση επιβολής της εισφοράς αυτής είναι η πλειοψηφία των μεριδίων τους να μην ανήκει σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Για την εφαρμογή των διατάξεων αυτών, προστέθηκε ο κ.α. 909 στον πίνακα Θ' της τρίτης σελίδας του εντύπου Ε5 όπου αναγράφεται το εισόδημα επί του οποίου επιβάλλεται η εισφορά ΕΛ.Γ.Α. και στον Πίνακα Γ' «ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΦΟΡΟΥ, ΤΕΛΩΝ ΚΛΠ.» προστέθηκε ο κ.α. 910 «Εισφορά ΕΛΓΑ 2% (αρ. 13 ν. 3877/2010)» όπου αναγράφονται τα ποσά που αναλογούν στην εισφορά αυτή.

ΠΡΟΣΟΧΗ:
- Προκειμένου να συμπληρωθεί ο κ.α.. 910 του πίνακα Γ' θα πρέπει να απαραιτήτως να έχει συμπληρωθεί ο κ.α. 909 του πίνακα Θ' της τρίτης σελίδας του εντύπου.
- Ο κωδικός αριθμός 911 του πίνακα Γ' δεν συμπληρώνεται, δεδομένου ότι δεν προβλέπεται από το νόμο επιβολή πρόσθετης εισφοράς ΕΛΓΑ. Επομένως δεν συμπληρώνεται και η ένδειξη «Πρόσθετη εισφορά ΕΛΓΑ» που αναγράφεται στον υποπίνακα του πίνακα Γ' για τον υπολογισμό των δόσεων.

3. Διευκρινίζεται, ότι οι διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 64 του ΚΦΕ, εξακολουθούν να ισχύουν. Επομένως, οι κοινωνίες αστικού δικαίου που εκμεταλλεύονται φορτηγά ή επιβατικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, υποβάλλουν δήλωση φόρου εισοδήματος (έντυπο Ε5) και για τα καθαρά κέρδη που προέρχονται από την εκμετάλλευση μέχρι δύο αυτοκίνητα, χορηγείται σε κάθε μέλος, βεβαίωση με το ποσό των κερδών που τους αναλογεί, προκειμένου να φορολογηθεί στο όνομά τους. Τα καθαρά κέρδη που προέρχονται από την εκμετάλλευση των πάνω από δύο αυτοκινήτων φορολογούνται στο όνομα της κοινωνίας.
Όμως, σε περίπτωση εκμετάλλευσης των παραπάνω αυτοκινήτων από τους λοιπούς υπόχρεους της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του ΚΦΕ (Ο.Ε., Ε.Ε. κλπ ), τα καθαρά κέρδη φορολογούνται στο όνομα των μελών, μόνο όταν αυτοί εκμεταλλεύονται μέχρι ένα αυτοκίνητο, ενώ, σε περίπτωση εκμετάλλευσης πάνω από ένα αυτοκίνητο, εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 10 (φορολογία επιχειρηματικής αμοιβής και φορολόγηση των λοιπών κερδών στο όνομα του νομικού προσώπου).

4. Τέλος, επισημαίνεται, ότι σε υποβολή δήλωσης φόρου εισοδήματος (έντυπο Ε5) και φορολόγηση με βάση τις διατάξεις του άρθρου 10 του ΚΦΕ, υπόκεινται οι κοινωνίες αστικού δικαίου, μόνον, εφόσον ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα και όχι οι κοινωνίες με άλλο αντικείμενο δραστηριότητας, όπως π.χ. αυτές που συστάθηκαν για την εκμίσθωση ακινήτων (εισόδημα Α' κατηγορίας).

Παραδείγματα:

1ο: Έστω Ο.Ε. με εταίρους τους Α', Β', Γ και Δ' φυσικά πρόσωπα με ποσοστά συμμετοχής στην εταιρεία 30%, 30%, 25% και 15% αντίστοιχα. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανέρχονται σε 120.000 ευρώ.

Κέρδη φορολογητέα στο επίπεδο του νομικού προσώπου και επιχειρηματική αμοιβή ομόρρυθμων εταίρων:

Εταίροι

Ν.Π.

Επιχ. αμοιβή

Α'

18.000

18.000

Β'

18.000

18.000

Γ'

15.000

15.000

Δ'

18.000

 


Φόρος νομικού προσώπου : 69.000 Χ 20%= 13.800 ευρώ.

2ο : Έστω Ε.Ε. στην οποία συμμετέχουν ο ίδιος πιο πάνω εταίρος της Ο.Ε. Α' ως ομόρρυθμος εταίρος με ποσοστό συμμετοχής 40% και ως ετερόρρυθμοι εταίροι ο Ζ' φυσικό πρόσωπο με ποσοστό συμμετοχής 30% καθώς και το νομικό πρόσωπο Η' με ποσοστό επίσης 30%. Τα καθαρά κέρδη της εταιρείας ανέρχονται σε 90.000 ευρώ.

Κέρδη φορολογητέα στο επίπεδο του νομικού προσώπου και επιχειρηματική αμοιβή ομόρρυθμου εταίρου :

Εταίροι

Ν.Π.

Επιχ. αμοιβή

Α'

18.000

18.000

Ζ'

27.000

 

Η'

27.000

 

 

Φόρος νομικού προσώπου :

18.000X20% = 3.600

 

54.000X25%= 13.500

 

Σύνολο : 17.100 ευρώ


Τα ποσά των κερδών των κ.α. 521 και 522 τα οποία θα φορολογηθούν με συντελεστές 25% και 20% αντίστοιχα, πρέπει να συμφωνούν με τα αναγραφόμενα στοιχεία στον Πίνακα Γ(Βλέπε σχετικές οδηγίες για τον Πίνακα Γ).
Στην πρώτη σελίδα του εντύπου Ε5 προστέθηκαν οι ενδείξεις «Ολικά» ή «Δόσεις», όσον αφορά τον τρόπο πληρωμής του φόρου κλπ. ποσών που θα βεβαιωθούν, καθόσον σύμφωνα με την περ. α' της παρ. 11 του άρθρου 8 του ν. 3842/2010, όταν ο φόρος που οφείλεται με βάση την εμπρόθεσμη δήλωση καταβάλλεται εφάπαξ μέσα στην προθεσμία υποβολής της δήλωσης, παρέχεται έκπτωση 1,5% στο συνολικό ποσό αυτού και των λοιπών συμβεβαιούμενων με αυτόν οφειλών.

Πίνακας Δ' - ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΥ «ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΧΡΗΣΗΣ»
Στον πίνακα αυτόν προστέθηκε:
α) ο κ.α. 041 για την αναγραφή του σχηματιζόμενου αφορολόγητου αποθεματικού, που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 71 του ν. 3842/2010 περί φορολογικών κινήτρων ευρεσιτεχνίας (οι όροι , οι προϋποθέσεις και διαδικασίες για την εφαρμογή αυτών έχουν δοθεί με την 11970/06.12.2010/Πολ. 1203 κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων),
β) ο κ.α. 530 για την αναγραφή των απαλλασσόμενων κερδών μέχρι 30.000 ευρώ, των ομόρρυθμων εταιρειών στις οποίες συμμετέχουν ως μέλη αποκλειστικά φυσικά πρόσωπα τα οποία κατά την έναρξη δραστηριότητας δεν έχουν συμπληρώσει το τριακοστό πέμπτο έτος της ηλικίας τους (παρ. 7 άρθρου 6 του Κ.Φ.Ε.).

Πίνακας Ε' «ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΑ»
Ο Πίνακας Ε' «ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΑΠΟ ΑΚΙΝΗΤΑ» διαιρέθηκε:
α) στον υποπίνακα ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ,

Στον υποπίνακα αυτόν προστέθηκε στήλη για την αναγραφή του ποσοστού απόσβεσης με βάση τα οριζόμενα στο άρθρο 23 του Κ.Φ.Ε.

β) και στον υποπίνακα ΥΠΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ

Στον υποπίνακα αυτόν το καθαρό εισόδημα προκύπτει από τη διαφορά του ακαθαρίστου εισοδήματος που αποκτήθηκε από υπεκμίσθωση, με μεταφορά των συνολικών ποσών από τις αντίστοιχες στήλες του εντύπου Ε2 και του καταβαλλόμενου μισθώματος που καταβλήθηκε στον εκμισθωτή.

Πίνακας Ι' «ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΤΑΙΡΩΝ - ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΚΕΡΔΩΝ ΣΤΟΥΣ ΕΤΑΙΡΟΥΣ / ΜΕΛΗ»

Από τα στοιχεία των εταίρων - μελών καθορίζεται ο συντελεστής φορολόγησης της εταιρείας. Για το λόγο αυτό στον Πίνακα Ι προσετέθη στήλη με την «ΙΔΙΟΤΗΤΑ» των εταίρων - μελών δηλαδή αναγράφεται το αν είναι φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ομόρρυθμο ή ετερόρρυθμο μέλος ή κοινωνός.

Αναγράψτε την ιδιότητα του εταίρου / μέλους στην αντίστοιχη στήλη :
α) νομικό πρόσωπο (Ν.Π.),
β) φυσικό πρόσωπο ομόρρυθμο μέλος (Ο.Μ.),

γ) φυσικό πρόσωπο ετερόρρυθμο μέλος (Ε.Μ.) και δ) φυσικό πρόσωπο κοινωνός (Κ) κ.τ.λ.

ΠΡΟΣΟΧΗ : Το σύνολο των κερδών που αναλογούν στα ομόρρυθμα μέλη φυσικά πρόσωπα μεταφέρεται στον κ.α. 522 του πίνακα Γ ενώ το σύνολο των κερδών των υπολοίπων μελών μεταφέρεται στον κ.α. 521 του ίδιου πίνακα.

Επίσης, στον πίνακα Γ, απαλείφθηκε η στήλη με τα «Α.Φ.Μ άλλων νομικών προσώπων από τα οποία οι εταίροι / μέλη εισέπραξαν επιχειρηματική αμοιβή», που αφορούσε τους εταίρους που δεν ελάμβαναν επιχειρηματική αμοιβή από την εταιρεία που υποβάλλει δήλωση, όταν με βάση τις προηγούμενες διατάξεις που ίσχυαν πριν από την εφαρμογή του ν. 3842/2010, έπρεπε να λάβουν επιχειρηματική αμοιβή μόνο από άλλη εταιρεία στην οποία συμμετείχαν.

Επίσης, επί πλέον στις γραμμές 1, 2, 3 του πίνακα Γ αναγράφονται τα δεδομένα των εταίρων / μελών (μέχρι τρείς) που έχουν πάρει επιχειρηματική αμοιβή από την εταιρία. Στις γραμμές 4 έως 8 του ίδιου πίνακα αναγράφονται τα στοιχεία των εταίρων / μελών που δεν έχουν πάρει επιχειρηματική αμοιβή από την εταιρία. Αν ο πίνακας αυτός δεν επαρκεί, επισυνάπτεται κατάσταση και μεταφέρετε τα σύνολα της κατάστασης στα πεδία του κ.α. 639 του παρόντος πίνακα.

II) ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ (Ε3)

1. Με τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως 4 του άρθρου 7 του ν. 3842/2010 τροποποιήθηκαν οι παράγραφοι 5 και 6 του άρθρου 49 του Κ.Φ.Ε. και από 1.1.2010 το καθαρό εισόδημα των αρχιτεκτόνων και μηχανικών καθώς και των γεωλόγων μελετητών για τις μελέτες και επιβλέψεις τους θα προσδιορίζεται λογιστικά με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ. Οι προβλεπόμενοι από τον Κ.Φ.Ε. συντελεστές φορολόγησης ανά κατηγορία μελέτης θα ισχύουν μόνο σε περίπτωση εξωλογιστικού προσδιορισμού του εισοδήματος τους.

Κατόπιν αυτού στον πίνακα Ζ' του νέου εντύπου Ε3 απαλείφθηκε ο κ.α. 324 «διαφορά δαπανών» που αφορούσε μηχανικούς - αρχιτέκτονες, καθόσον καταργήθηκαν οι σχετικές διατάξεις που συνδέονταν με τον προσδιορισμό του καθαρού εισοδήματος τους με συντελεστές, παρέμεινε ωστόσο ο κ.α. 342 «είδος μελέτης» για πληροφοριακούς λόγους.

2. Με τις διατάξεις του άρθρου 79 του ν. 3842/2010 τροποποιήθηκαν οι διατάξεις των άρθρων 13 έως 17 του ν. 3296/2004 (ΦΕΚ Α'253), σχετικά με τη διαδικασία του «αυτοελέγχου» των υποβαλλόμενων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος.

Επισημαίνεται ότι για τις επιχειρήσεις που στην έναρξη της χρήσης του έτους 2010 προσδιόριζαν τα κέρδη τους τεκμαρτά είτε προβλεπόταν η καταβολή ετήσιου ποσού φόρου( άρθρο 33 ν.2238/94) και με τις διατάξεις του ν.3842/2010 εντάχθηκαν στην τήρηση βιβλίων Β' κατηγορίας του ΚΒΣ και ως εκ τούτου προσδιορίζουν τα κέρδη τους λογιστικά, στον πίνακα Γ του εντύπου Ε3, θα μεταφέρουν μόνο τα δεδομένα των βιβλίων και στοιχείων .

Τέλος, για τις υπόψη διατάξεις του άρθρου 79 του ν. 3842/2010, αναφορικά με τον αυτοέλεγχο των υποβαλλόμενων δηλώσεων, εκδόθηκε η Πολ. 1191/17.12.2010 διαταγή.

Αναλυτικότερα :
α. Επιχειρήσεις πώλησης εμπορευμάτων η και παραγωγής προϊόντων :

Οι επιχειρήσεις πώλησης εμπορευμάτων ή και παραγωγής προϊόντων πρέπει να δηλώνουν ποσό ακαθάριστων εσόδων(κ.α. 125) τουλάχιστον ίσο ή μεγαλύτερο αυτού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του αθροίσματος του κόστους πωληθέντων (εμπορευμάτων ή προϊόντων)(κ.α.121) και των εξόδων και δαπανών, συμπεριλαμβανομένων σε κάθε περίπτωση και των αποσβέσεων που αναλογούν(κ.α. 122), με το συντελεστή αναγωγής(κ.α. 101) αυτού σε ακαθάριστα έσοδα. Ως συντελεστής αναγωγής λαμβάνεται ο συντελεστής που προκύπτει από τη σχέση του κλάσματος που αριθμητή έχει τον αριθμό εκατό (100) και παρονομαστή τον αριθμό εκατό (100) μείον τον προβλεπόμενο μοναδικό συντελεστή καθαρού κέρδους (Μ.Σ.Κ.Κ.). Σε περίπτωση που δεν προβλέπεται για την επιχείρηση Μ.Σ.Κ.Κ., εφαρμόζεται ο μέσος όρος των Μ.Σ.Κ.Κ. του οικείου πίνακα στον οποίο αυτή εντάσσεται. Προκειμένου για επιχειρήσεις με περισσότερους του ενός Μ.Σ.Κ.Κ., εφαρμόζεται ο μέσος σταθμικός συντελεστής που προκύπτει από τη διαίρεση των συνολικών καθαρών κερδών που προκύπτουν με την εφαρμογή των Μ.Σ.Κ.Κ. κατά κατηγορία ακαθάριστων εσόδων δια των συνολικών ακαθάριστων εσόδων της διαχειριστικής περιόδου.

Εφόσον κατά τον υπολογισμό του συντελεστή αναγωγής προκύπτει δεκαδικός αριθμός με περισσότερα από πέντε δεκαδικά ψηφία αυτού.( π.χ. ο συντελεστής αναγωγής 1,234567901 περιορίζεται σε 1,23456.).

β. Επιχειρήσεις αμιγώς παροχής υπηρεσιών:

Οι επιχειρήσεις αμιγώς παροχής υπηρεσιών πρέπει να δηλώνουν ποσό ακαθάριστων εσόδων(κ.α. 105) τουλάχιστον ίσο ή μεγαλύτερο αυτού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του αθροίσματος των εξόδων και δαπανών, συμπεριλαμβανομένων σε κάθε περίπτωση και των αποσβέσεων που αναλογούν(κ.α. 102), με το συντελεστή αναγωγής αυτού σε ακαθάριστα έσοδα. Ως συντελεστής αναγωγής(κ.α. 104) λαμβάνεται ο συντελεστής που προκύπτει από τη σχέση του κλάσματος που αριθμητή έχει τον αριθμό εκατό (100) και παρονομαστή τον αριθμό εκατό (100) μείον τον προβλεπόμενο μοναδικό συντελεστή καθαρού κέρδους (Μ.Σ.Κ.Κ). Σε περίπτωση που δεν προβλέπεται για την επιχείρηση Μ.Σ.Κ.Κ., εφαρμόζεται ο μέσος όρος των Μ.Σ.Κ.Κ. του οικείου πίνακα στον οποίο αυτή εντάσσεται. Προκειμένου για επιχειρήσεις με περισσότερους του ενός Μ.Σ.Κ.Κ., εφαρμόζεται ο μέσος σταθμικός συντελεστής που προκύπτει από τη διαίρεση των συνολικών καθαρών κερδών που προκύπτουν με την εφαρμογή των Μ.Σ.Κ.Κ. κατά κατηγορία ακαθάριστων εσόδων δια των συνολικών ακαθάριστων εσόδων της διαχειριστικής περιόδου.

Δηλαδή και οι επιχειρήσεις αμιγώς παροχής υπηρεσιών, προκειμένου να υπαχθούν στον αυτοέλεγχο, πρέπει να δηλώνουν το ποσό ακαθάριστων εσόδων που προκύπτει με την ίδια μέθοδο όπως και στις επιχειρήσεις πώλησης εμπορευμάτων ή και παραγωγής προϊόντων. Επομένως, όσα αναφέρονται στην προηγούμενη περίπτωση α' για τις επιχειρήσεις πώλησης εμπορευμάτων ή και παραγωγής προϊόντων, σχετικά με τα έξοδα και τις δαπάνες καθώς και τις αποσβέσεις, ισχύουν ανάλογα και στην προκειμένη περίπτωση.

γ. Μικτές επιχειρήσεις πώλησης εμπορευμάτων η και παραγωγής προϊόντων και παροχής υπηρεσιών :

Οι μικτές επιχειρήσεις πώλησης εμπορευμάτων ή και παραγωγής προϊόντων και παροχής υπηρεσιών πρέπει να δηλώνουν ποσό ακαθάριστων εσόδων τουλάχιστον ίσο ή μεγαλύτερο του αθροίσματος των ακαθάριστων εσόδων που προσδιορίζονται κατά κατηγορία δραστηριότητας σύμφωνα με τα οριζόμενα στις προηγούμενες υποπεριπτώσεις α' και β', με επιμερισμό των κοινών δαπανών στις επί μέρους δραστηριότητες ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής των ακαθάριστων εσόδων κάθε δραστηριότητας στο σύνολο των ακαθάριστων εσόδων της διαχειριστικής περιόδου από όλες τις δραστηριότητες.

δ. Αμιγώς ελεύθεροι επαγγελματίες :

Οι αμιγώς ελεύθεροι επαγγελματίες πρέπει να δηλώνουν ποσό ακαθάριστων εσόδων(κ.α.115) τουλάχιστον ίσο ή μεγαλύτερο αυτού που προκύπτει με τη διαδικασία που προβλέπεται για τις επιχειρήσεις αμιγώς παροχής υπηρεσιών.

Δηλαδή, πρέπει να δηλώνουν ποσό ακαθάριστων εσόδων τουλάχιστον ίσο ή μεγαλύτερο αυτού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του αθροίσματος των εξόδων και δαπανών, συμπεριλαμβανομένων σε κάθε περίπτωση και των αποσβέσεων που αναλογούν(κ.α. 112), με το συντελεστή αναγωγής(κ.α. 114) αυτού σε ακαθάριστα έσοδα. Ως συντελεστής αναγωγής λαμβάνεται ο συντελεστής που προκύπτει από τη σχέση του κλάσματος που αριθμητή έχει τον αριθμό εκατό (100) και παρονομαστή τον αριθμό εκατό (100) μείον τον προβλεπόμενο συντελεστή καθαρών αμοιβών. Σε περίπτωση που δεν προβλέπεται για τον ελεύθερο επαγγελματία συντελεστής καθαρών αμοιβών(Ε.16382/Πολ. 371/29.12.1987), εφαρμόζεται ο μέσος όρος των συντελεστών καθαρών αμοιβών (47,75%).

Προκειμένου για ελεύθερους επαγγελματίες με περισσότερους του ενός συντελεστές καθαρών αμοιβών, εφαρμόζεται ο μέσος σταθμικός συντελεστής που προκύπτει από τη διαίρεση των συνολικών καθαρών κερδών που προκύπτουν με την εφαρμογή των συντελεστών καθαρών αμοιβών κατά κατηγορία ακαθάριστων εσόδων δια των συνολικών ακαθάριστων εσόδων της διαχειριστικής περιόδου.

Επομένως, όσα αναφέρονται στην πιο πάνω περίπτωση β' για τις επιχειρήσεις αμιγώς παροχής υπηρεσιών, σχετικά με τα έξοδα και τις δαπάνες καθώς και τις αποσβέσεις, ισχύουν ανάλογα και στην προκειμένη περίπτωση.

ε. Ελεύθεροι επαγγελματίες με παράλληλη άσκηση εμπορικής δραστηριότητας πώλησης εμπορευμάτων η και παραγωγής προϊόντων η και παροχής υπηρεσιών :

Οι ελεύθεροι επαγγελματίες που παράλληλα ασκούν και εμπορική δραστηριότητα πώλησης εμπορευμάτων ή και παραγωγής προϊόντων ή και παροχής υπηρεσιών πρέπει να δηλώνουν ποσό ακαθάριστων εσόδων τουλάχιστον ίσο ή μεγαλύτερο αυτού που προκύπτει από το άθροισμα των ακαθάριστων εσόδων που προσδιορίζονται κατά κατηγορία δραστηριότητας σύμφωνα με τα οριζόμενα στις προηγούμενες περιπτώσεις δ', α' και β', κατά περίπτωση, και με ανάλογη εφαρμογή όσων ορίζονται στην προηγούμενη περίπτωση γ' σχετικά με τον επιμερισμό των κοινών δαπανών.

Καθαρά κέρδη υπαγομένων στον αυτοέλεγχο.

Τα ακαθάριστα έσοδα όπως προκύπτουν στις παραπάνω περιπτώσεις θα πολλαπλασιαστούν με το Μ.Σ.Κ.Κ. ή μέσο όρο των Μ.Σ.Κ.Κ. ή μέσο σταθμικό Σ.Κ.Κ. κατά περίπτωση (κ.α. 128,133,138) για να προκύψουν τα καθαρά κέρδη αυτοελέγχου (κ.α. 129, 134, 139). Τα κέρδη αυτά συγκρίνονται με τα λογιστικά καθαρά κέρδη βάσει των διατάξεων του Κ.Φ.Ε. και των βιβλίων του KB.Σ. (κ.α. 130, 135, 140) και τελικώς επιλέγονται τα μεγαλύτερα προς φορολόγηση (κ.α. 131, 136, 141) προκειμένου αυτά να μεταφερθούν στις αντίστοιχες δηλώσεις φόρου εισοδήματος (έντυπα Ε1 και Ε5).

Τα κέρδη που τελικά επιλέγονται προς φορολόγηση ( τα μεγαλύτερα από τη σύγκριση πινάκων ΣΤ' και Γ) αναπροσαρμόζονται με τα ποσά του πίνακα Ζ'.

Παραδείγματα:

1. Ο.Ε., η οποία ασχολείται με την εισαγωγή έτοιμων ανδρικών ενδυμάτων και τη λιανική πώληση αυτών (Μ.Σ.Κ.Κ. 19%, Κ.Α. 6224) και τηρεί βιβλία Β' κατηγορίας του Κ.Β.Σ., κατά τη διαχειριστική περίοδο 1.1. - 31.12.2010 παρουσιάζει τα ακόλουθα δεδομένα βάσει των τηρούμενων βιβλίων και στοιχείων:

- Ακαθάριστα έσοδα 140.000,00ευρώ
- Κόστος πωληθέντων εμπορευμάτων 130.000,00 ευρώ
- Έξοδα και δαπάνες (περιλαμβανομένων και των αποσβέσεων που αναλογούν) 20.000,00 ευρώ

Ο πίνακας I του εντύπου Ε3 συμπληρώνεται ως εξής:
ΚΩΔ. 121 : 130.000,00
ΚΩΔ. 122: 20.000,00,
ΚΩΔ. 100 : 150.000,00,
ΚΩΔ. 101 : 1,23456,
ΚΩΔ. 125: 185.184.00
ΚΩΔ. 126 : 140.000,00,
ΚΩΔ. 127 : 185.184,00,
ΚΩΔ. 128: 19%
ΚΩΔ. 129: 35.184,96,
ΚΩΔ. 130 : -10.000,00 και
ΚΩΔ. 131 : 35.184,96.

2. Ο.Ε., η οποία εκμεταλλεύεται φροντιστήριο ξένων γλωσσών (Μ.Σ.Κ.Κ. 30%, ΚΑ. 8022) και τηρεί βιβλία Β' κατηγορίας του Κ.Β.Σ., κατά τη διαχειριστική περίοδο 1.1. - 31.12.2010 παρουσιάζει τα ακόλουθα δεδομένα βάσει των τηρούμενων βιβλίων και στοιχείων:

- Ακαθάριστα έσοδα 140.000,00ευρώ
- Έξοδα και δαπάνες (περιλαμβανομένων και των αποσβέσεων που αναλογούν) 110.000,00 ευρώ

ΚΩΔ. 102: 110.000,00
ΚΩΔ. 104: 1,42857
ΚΩΔ. 105: 157.142,70
ΚΩΔ. 106: 140.000,00,
ΚΩΔ. 132: 157.142,70,
ΚΩΔ. 133: 30%,
ΚΩΔ. 134: 47.142,81,
ΚΩΔ. 135: 30.000,00 και
ΚΩΔ. 136: 47.142,81

3. Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του ν. 3842/2010 αυξήθηκε από 15% σε 20% ο συντελεστής φορολόγησης των οικοδομικών επιχειρήσεων που εξακολουθούν να φορολογούνται εξωλογιστικά με συντελεστή επί των ακαθαρίστων εσόδων τους για εισοδήματα που αποκτούν από 1.1.2010 και μετά (πίνακας ΙΓ' εντύπου Ε3) .

4. Με τις διατάξεις των παραγράφων 3 έως 7 του άρθρου 6 του ν. 3842/2010, άλλαξε ο τρόπος προσδιορισμού των κερδών των επιχειρήσεων του άρθρου 33 του Κ.Φ.Ε. και ειδικότερα :

α) Εκμεταλλευτές αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης (ΤΑΞΙ):
Οι εκμεταλλευτές αυτοί από 1.7.2010 και μετά προσδιορίζουν τα καθαρά τους κέρδη λογιστικά με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ., δηλαδή με τις γενικές διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος. Για το πρώτο όμως εξάμηνο της διαχειριστικής περιόδου 2010, οι παραπάνω επιχειρήσεις φορολογούνται με τα τεκμαρτά ποσά καθαρού εισοδήματος, προσαυξημένα κατά 50% τα οποία όμως περιορίζονται σε δωδέκατα, ανάλογα με τους μήνες εκμετάλλευσης του ΤΑΞΙ στο διάστημα αυτό. Τα τεκμαρτά ποσά, που προκύπτουν μετά την προσαύξηση αυτή, μειώνονται για τα ΤΑΞΙ που έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό κάτω από διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους κατά ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) και για τα ΤΑΞΙ που έχουν την έδρα τους σε πόλεις κάτω από πενήντα χιλιάδες (50.000) κατοίκους κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%). Για μη εργαζόμενους συνταξιούχους ιδιοκτήτες ΤΑΞΙ, τα νέα τεκμαρτά ποσά μειώνονται κατά πεντακόσια ευρώ (500). Τα ποσά αυτά περιορίζονται σε δωδέκατα, ανάλογα με το χρόνο εκμετάλλευσης του αυτοκινήτου.

Επομένως το τεκμαρτά κέρδη του πρώτου εξαμήνου τα οποία αναγράφονται στον κ.α 890 του πίνακα ΙΔ του εντύπου Ε3 και τα καθαρά κέρδη του δευτέρου εξαμήνου που προκύπτουν λογιστικά και αναγράφονται στον κ.α 346 του πίνακα Ζ του ίδιου εντύπου, αθροίζονται και μεταφέρονται στον κ.α 401 του πίνακα 4Γ' του εντύπου Ε1.

β) Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης επιβατικών λεωφορείων ενταγμένων σε ΚΤΕΛ:
Οι επιχειρήσεις αυτές από 1.1.2010 και μετά προσδιορίζουν τα καθαρά τους κέρδη λογιστικά με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ., δηλαδή με τις γενικές διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος, και επομένως καταργείται η φορολόγηση με τεκμαρτά ποσά εισοδήματος για τις επιχειρήσεις αυτές.
Επομένως ο προσδιορισμός των κερδών τους προσδιορίζεται λογιστικά και συμπληρώνονται οι πίνακες ΣΤ και Ζ του εντύπου Ε3 ( προκειμένου για επιχειρήσεις που τηρούν Β κατηγορίας βιβλία του Κ.Β.Σ.).

γ) Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης φορτηγών αυτοκινήτων δημόσιας χρήσης:
Οι επιχειρήσεις αυτές από 1.1.2010 και μετά προσδιορίζουν τα καθαρά τους κέρδη λογιστικά με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ., δηλαδή με τις γενικές διατάξεις της φορολογίας εισοδήματος και επομένως καταργείται για τις επιχειρήσεις αυτές, η φορολόγηση με τα ποσά ετήσιου φόρου, που καταβάλλουν ανάλογα με το ωφέλιμο φορτίο και με οδηγό τρίτο ή τον ιδιοκτήτη και με τα οποία εξαντλείται η φορολογική τους υποχρέωση.
Επομένως ο προσδιορισμός των κερδών τους γίνεται λογιστικά και συμπληρώνονται οι πίνακες ΣΤ και Ζ του εντύπου Ε3 ( προκειμένου για επιχειρήσεις που τηρούν Β κατηγορίας βιβλία του Κ.Β.Σ.).

δ) Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης ενοικιαζόμενων δωματίων και διαμερισμάτων που εκμεταλλεύονται μέχρι 7 δωμάτια:
Οι επιχειρήσεις αυτές από 1.7.2010 και μετά θα προσδιορίζουν τα καθαρά τους κέρδη λογιστικά με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ., δηλαδή με τις γενικές διατάξεις περί φορολογίας εισοδήματος. Επομένως, καταργείται από 1.7.2010 και μετά ο τρόπος φορολόγησης των επιχειρήσεων αυτών με τα κατ' αποκοπή καταβαλλόμενα ποσά ετήσιου φόρου.

Για το πρώτο όμως εξάμηνο της διαχειριστικής περιόδου 2010, οι παραπάνω επιχειρήσεις θα φορολογηθούν με καταβολή κατά το ήμισυ του ετήσιου κατ' αποκοπή φόρου εισοδήματος με εξάντληση της φορολογικής τους υποχρέωσης για το διάστημα αυτό (σχετ. η Πολ. 1201/28.12.2010 διαταγή μας),

Επομένως ο προσδιορισμός των κερδών τους γίνεται λογιστικά για το δεύτερο εξάμηνο της διαχειριστικής περιόδου 2010 και συμπληρώνονται οι πίνακες ΣΤ και Ζ του εντύπου Ε3 ( προκειμένου για επιχειρήσεις που τηρούν Β κατηγορίας βιβλία του Κ.Β.Σ.).

ε) Επιχειρήσεις εκμετάλλευσης κατασκηνωτικών κέντρων (camping):
Οι επιχειρήσεις αυτές από 1.1.2010 και μετά φορολογούνται με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ. δηλαδή με τις γενικές διατάξεις φορολογίας εισοδήματος και επομένως, καταργείται ο τρόπος φορολόγησης των επιχειρήσεων αυτών με τα κατ' αποκοπή καταβαλλόμενα ποσά ετήσιου φόρου.

Επομένως ο προσδιορισμός των κερδών τους γίνεται λογιστικά και συμπληρώνονται οι πίνακες ΣΤ και Ζ του εντύπου Ε3 ( προκειμένου για επιχειρήσεις που τηρούν Β κατηγορίας βιβλία του Κ.Β.Σ.).

στ) Επιχειρήσεις αποκλειστικά πλανόδιων λιανοπωλητών και αποκλειστικά λιανοπωλητών σε κινητές λαϊκές αγορές:
Οι επιχειρήσεις αυτές από 1.10.2010 και μετά προσδιορίζουν τα καθαρά τους κέρδη λογιστικά με βάση τα τηρούμενα βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ,.Το τμήμα της διαχειριστικής περιόδου όπου τηρήθηκαν βιβλία και στοιχεία Α' κατηγορίας, το ποσό του φόρου που πρέπει να καταβληθεί σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυσαν μέχρι την αλλαγή της κατηγορίας των βιβλίων, θα περιορισθεί σε τόσα δωδέκατα όσοι και οι μήνες λειτουργίας της επιχείρησης που τηρήθηκαν βιβλία Α' κατηγορίας. Ο φόρος αυτός αναγράφεται στον κ.α 666 του πίνακα ΙΣΤ του εντύπου Ε3 και συμψηφίζεται κατά την εκκαθάριση της ετήσιας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Επομένως ο προσδιορισμός των κερδών τους για το χρονικό διάστημα από 1.10.2010 έως 31.12.2010, γίνεται λογιστικά και συμπληρώνονται οι πίνακες ΣΤ και Ζ του εντύπου Ε3 ( προκειμένου για επιχειρήσεις που τηρούν Β κατηγορίας βιβλία του Κ.Β.Σ.). Συνεπεία των παραπάνω νομοθετικών μεταβολών, στον πίνακα ΙΔ' του εντύπου Ε3 παρέμειναν μόνο τα πεδία που αφορούν τα Ε.Δ.Χ. (ΤΑΞΙ) και μόνο για το χρονικό διάστημα 1/1/2010 έως 30/6/2010 και στον πίνακα ΙΣΤ' προστέθηκε ο κ.α. 666 για τον συμψηφιζόμενο φόρο της διαχειριστικής περιόδου από 1/10/2010 έως 31/12/2010 των αποκλειστικά πλανόδιων λιανοπωλητών και λιανοπωλητών σε κινητές λαϊκές αγορές. Επισημαίνεται ότι, όσες από τις πιο πάνω επιχειρήσεις κατά το χρονικό διάστημα της διαχειριστικής περιόδου για το οποίο φορολογήθηκαν με τεκμαρτά ποσά εισοδήματος ή καταβαλλόμενα κατ' αποκοπή ποσά φόρου κατά περίπτωση, τηρούσαν βιβλία και στοιχεία του Κ.Β.Σ., τα οικονομικά στοιχεία αυτής της περιόδου θα αναγραφούν για πληροφοριακούς λόγους στο πεδίο «Σημειώσεις φορολογουμένου» της 4ης σελίδας του εντύπου Ε3. Τούτο διότι τα οικονομικά στοιχεία για το τμήμα της διαχειριστικής περιόδου που προσδιορίστηκε λογιστικό αποτέλεσμα βάσει βιβλίων και στοιχείων του Κ.Β.Σ., πρέπει να εμφανίζονται αυτούσια στους αντίστοιχους πίνακες.

Με τις διατάξεις της παραγράφου 32 του άρθρου 19 του ν. 3842/2010 εντάσσονται στον λογιστικό προσδιορισμό των κερδών, από 1/7/2010 και μετά, οι επιτηδευματίες που απαλλάσσονταν από την τήρηση βιβλίων του Κ.Β.Σ. ή τηρούσαν βιβλία Α' κατηγορίας (βιβλίο αγορών) και τώρα τηρούν βιβλία Β' κατηγορίας π.χ. πράκτορες κρατικών λαχείων και παιγνίων (ΠΡΟΠΟ, ΛΟΤΤΟ κ συναφή), εφημεριδοπώλες κ.λπ.

Στις περιπτώσεις αυτές για το χρονικό διάστημα που νόμιμα δεν τηρούσαν ή τηρούσαν βιβλία Α' κατηγορίας: α) τα ποσά των αγορών θα συμπληρώνονται μόνο στις οικίες ενδείξεις του υποπίνακα στ' του πίνακα ΣΤ' του εντύπου Ε3 και όχι στον υποπίνακα α' του πίνακα ΣΤ' και β) οι δαπάνες που αφορούν το ίδιο χρονικό διάστημα θα αναγραφούν στην 4η σελίδα του ίδιου εντύπου στις «Σημειώσεις Φορολογουμένου» για πληροφοριακούς λόγους και σε περίπτωση που θέλουν να υπαχθούν στις διατάξεις του άρθρου 15 ν. 3296/2004 (αυτοέλεγχο) θα αναγραφούν στον πίνακα I του ιδίου εντύπου (κωδ. 122 και 102).

Για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα που τηρούσαν βιβλία Β' κατηγορίας, θα προσδιορίζονται τα λογιστικά κέρδη που προκύπτουν από τη συμπλήρωση του πίνακα ΣΤ' και το σύνολο των κερδών που προκύπτουν από τα βιβλία Α' κατηγορίας ή τους μη υπόχρεους σε τήρηση βιβλίων (κωδ. 345) και από τα βιβλία Β' κατηγορίας (κωδ. 571), μεταφέρονται στον κωδ. 346.

Για πρώτη φορά εφέτος θα συμπληρώνεται και η κατάσταση φορολογικής αναμόρφωσης (σύμφωνα με την § 9 του άρθρου 17 του ν.3842/2010) η οποία περιλαμβάνει πίνακα με τα ποσά της φορολογικής αναμόρφωσης κατά κατηγορία δαπανών, πίνακα με τα ποσά των φόρων που έχουν αποδοθεί, πίνακα στον οποίο θα αναγράφονται ο αριθμός των κινητών τηλεφώνων και ο αριθμός των απασχολουμένων στην επιχείρηση και πίνακα στον οποίο θα περιλαμβάνονται τα αυτοκίνητα της επιχείρησης με τα κυβικά τους.

ΠΡΟΣΟΧΗ. Το σύνολο που προκύπτει από τον πίνακα της φορολογικής αναμόρφωσης θα μεταφέρεται :
1) για τις ατομικές επιχειρήσεις και για τους υπόχρεους της παραγρ.4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε. που τηρούν βιβλία Β' κατηγορίας του KB.Σ. ανάλογα με την δραστηριότητα, στους κωδικούς 564, 565 και 566 του υποπίνακα η' του πίνακα ΣΤ' της 2ης σελίδας του εντύπου Ε3 .

2) για τις ατομικές επιχειρήσεις και για τους υπόχρεους της παραγρ.4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε. που τηρούν βιβλία Γ' κατηγορίας του KB.Σ. στις «Σημειώσεις Φορολογουμένου» , της τέταρτης σελίδας του ίδιου εντύπου, θα αναγράφεται το συνολικό ποσό που θα προκύπτει από την κατάσταση αναμόρφωσης (ΣΥΝΟΛΙΚΟ ΠΟΣΟ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗΣ:..........................ΕΥΡΩ ) , με την σημείωση ότι για τους τελευταίους (υπόχρεοι παραγρ. 4 άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε.) στη συνέχεια θα μεταφέρεται στον κωδ. 022 της δεύτερης σελίδας του εντύπου Ε5 . Στην περίπτωση αυτή δεν χρειάζεται να συμπληρωθούν οι υπόλοιποι κωδικοί 018,019,020,450,021, και 023 της ίδιας σελίδας.

Σημειώνεται ότι η παραπάνω κατάσταση θα υποβληθεί υποχρεωτικά μέσω διαδικτύου έως 30 Ιουνίου 2011.

Τέλος, οι προηγούμενες εγκύκλιοι της υπηρεσίας μας αναφορικά με οδηγίες για τη συμπλήρωση των εντύπων Ε3 και Ε5 εξακολουθούν να ισχύουν κατά περίπτωση.

Συνημμένα: Κατάσταση Φορολ. Αναμόρφωσης

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2032/01.05.2024
Οδηγίες για τη συμπλήρωση και την εκκαθάριση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων φορολογικού έτους 2023.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1073/01.05.2024
Τύπος και περιεχόμενο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2023 των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν.4172/2013 και καθορισμός δικαιολογητικών που υποβάλλονται με αυτές - Υποβολή με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν.4172/2013.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2031/22.04.2024
Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με την εφαρμογή της Α.Υ.Ο. Δ18Α 5010879/09.03.2011 με θέμα «Προϋποθέσεις, δικαιολογητικά και διαδικασία παραλαβής καυσίμων κινητήρων από τις ξένες διπλωματικές αποστολές και προξενικές αρχές καθώς και τους αναγνωρισμένους διεθνείς οργανισμούς με απαλλαγή από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης από ελεύθερα αποθέματα (φορολογημένα) με συμψηφισμό για την κάλυψη των αναγκών κίνησης των αυτοκινήτων οχημάτων τους» (Β 729).
Αποφ.Α.Α.Δ.Ε. Α 1071/30.05.2024
Παράταση της προθεσμίας εκπλήρωσης των δηλωτικών υποχρεώσεων ΦΠΑ (ΈΝΤΥΠΟ Φ2), τελών και λοιπών έμμεσων φόρων, παρακρατού-μενων φόρων, φόρου εισοδήματος, «Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας» με καταληκτική προθεσμία την 30/4/2024 καθώς και δηλώσεων φορολογιών κεφαλαίου με καταληκτική ημερομηνία υποβολής την 30/4/2024 και την 1/5/2024, και αρχείων από υπόχρεους παρόχους υπηρεσιών πληρωμών».
Α.Υ.Ο. Α 1070/30.05.2024
Παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, λόγω τεχνικού προβλήματος στη βάση δεδομένων της ΓΓΠΣΨΔ του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στις 30/04/2024.
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2024
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της παρ. 9 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, περί αναδοχής οφειλών από Ο.Τ.Α.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2024
Νέα κατάταξη, από 01.04.2024, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβομένων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2024, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 9/2024
Χορήγηση εφάπαξ παροχής σε κληρικούς (άρθρο 122 Ν. 5078/2023 ΦΕΚ 211/τ. Α 7/20.12.2023)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/2024
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2024: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών-υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών, που απασχολούνται...
Περισσότερα »
Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο