Κυριακή, 26 Μαρτίου 2023

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 67 Χρόνια

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Τετάρτη 11 Απριλίου 2018
Αρθρο των δικηγόρων Σπύρου Στ. Δελλαπόρτα και Χρυσόστομου Π. Γκίκα
Ερωτάται αν αρκεί η έκδοση της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου ή προστίμου για να διακοπεί η παραγραφή (άρθρ. 84 Ν. 2238/1994) ή απαιτείται και κοινοποίηση αυτής



1. Παρατηρείται ότι η φορολογική διοίκηση κοινοποιεί το 2018 στους φορολογούμενους πράξεις οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος, ΦΠΑ και προστίμων που φέρονται ότι εκδόθηκαν μέσα στο έτος 2017 και αφορούν τις διαχειριστικές περιόδους 1/1/2001 έως 31/12/2001, 1/1/2006 έως 31/12/2006 και 1/1/2011 έως 31/12/2011 των οποίων ο χρόνος της δεκαπενταετούς, δεκαετούς και πενταετούς παραγραφής, αντίστοιχα, έληγε στις 31/12/2017. Δηλαδή η φορολογική διοίκηση φαίνεται να υποστηρίζει ότι με την έκδοση της πράξης οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου διακόπτεται η παραγραφή χωρίς να απαιτείται και κοινοποίηση αυτής.

Θεωρούμε ότι η τοποθέτηση αυτή κατά το μέρος που αφορά διαχειριστικές περιόδους που διέπονται από τις διατάξεις του Ν.2238/1994 είναι προδήλως εσφαλμένη και αντίθετη προς την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας και των διοικητικών δικαστηρίων.

Για τις φορολογικές περιόδους μετά την έναρξη της ισχύος του Κ.Φ.Δ (1/1/2014), η άποψη της φορολογικής διοίκησης βρίσκει νομοθετικό έρεισμα στις, αμφίβολης πάντως συνταγματικότητας, διατάξεις της υποπαρ.Δ.2 περ.18.β και περ.24 του άρθρου πρώτου του Ν.4254/2014,ΦΕΚ Α 85/7.4.2014, που παρατίθενται παρακάτω.

2. Στο άρθρο 68 του Ν.2238/1994, υπό τον τίτλο «Έκδοση φύλλων ελέγχου» προβλέπεται ότι:

«1. Με βάση τα αποτελέσματα του ελέγχου ο προϊστάμενος της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας εκδίδει φύλλα ελέγχου προσδιορισμού του φόρου, τόσο γι` αυτούς που έχουν επιδώσει δηλώσεις, όσο και γι αυτούς που παρέλειψαν να επιδώσουν δήλωση.............»

Στο δε άρθρο 69, υπό τον τίτλο « Κοινοποίηση φύλλων ελέγχου» ορίζεται ότι «Αντίγραφο του φύλλου ελέγχου, που εκδίδεται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 68, κοινοποιείται στον υπόχρεο μαζί με τη σχετική εκθεση ελέγχου. Αν ο φορολογούμενος έχει διορίσει αντίκλητο στην έδρα της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας, η κοινοποίηση μπορεί να γίνει στον αντίκλητο. Για την επίδοση του φύλλου ελέγχου εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογικής Δικονομίας...........»

Περαιτέρω, στο άρθρο 84 του ίδιου νόμου ορίζεται:

«1. Η κοινοποίηση φύλλου ελέγχου, κατά τις διατάξεις του άρθρου 69 δεν μπορεί να γίνει μετά την πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την επίδοση της δήλωσης. Το δικαίωμα του Δημοσίου για Επιβολή του φόρου παραγράφεται μετά την πάροδο της πενταετίας.»

Από τη διάταξη δε αυτή προκύπτει ότι για να επέλθει διακοπή της θεσπιζόμενης με αυτή παραγραφής του δικαιώματος του δημοσίου προς επιβολή του φόρου δεν αρκεί η εντός του χρόνου αυτής έκδοση του φύλλου ελέγχου και η καταχώρηση αυτού στο οικείο βιβλίο μεταγραφής (άρθρ.68 παρ.3 Ν.2238/1994) αλλά απαιτείται και να κοινοποιηθεί τούτο νομίμως στον φορολογούμενο. Παραγραφέντος δε του δικαιώματος του δημοσίου δεν δύναται πλέον να κοινοποιηθεί φύλλο ελέγχου (ήδη διορθωτική πράξη) για τον οικείο φόρο, σύμφωνα με τη ρητή πρόβλεψη του νόμου (ad hoc Σ.τ.Ε 2868/2013, 3597/2013, 2745/1987, 2242/1987).

Επισημαίνουμε ότι και οι κριθείσες ως αντισυνταγματικές διατάξεις των νόμων που πρόβλεπαν παρατάσεις της παραγραφής (Αρθρο 12 παρ. 7 του ν. 3888/2010 όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 4 παρ. 7 του ν. 3899/2010 - Αρθρο 18 παρ. 2 του ν. 4002/2011 - Αρθρο 37 παρ. 5 του ν. 4141/2013 - Αρθρο 22 του ν. 4203/2013 - Αρθρο 87 του ν. 4316/2014) ομιλούσαν για παράταση της προθεσμίας παραγραφής «….. μετά την οποία παραγράφεται το δικαίωμα του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου ή πράξεων επιβολής φόρων».

Ακόμα και η μεταβατική διάταξη της παρ.11 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν.4174/2013) ομιλεί για «Διατάξεις περί παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να κοινοποιεί φύλλα ελέγχου και πράξεις προσδιορισμού φόρου, τελών, εισφορών, προστίμων προϊσχύουσες του άρθρου 36 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, εξακολουθούν να έχουν εφαρμογή για τις χρήσεις, τις περιόδους, τις υποθέσεις και τις φορολογικές υποχρεώσεις τις οποίες αφορούν..........»

Ήδη, και από την καθοριστική, για τα θέματα παραγραφής, απόφαση 1738/2017 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας (σκέψεις 5 και 7) προκύπτει, σε αρμονία με την λοιπή ισχύουσα νομολογία, ότι υπό το καθεστώς του Ν. 2238/1994, η έκδοση εντολών ελέγχου ή άλλων πράξεων διοικητικών ή και δικαστικών οργάνων ουδεμία σημασία έχει για την πρόοδο του χρόνου της παραγραφής και ο μόνος τρόπος διακοπής της παραγραφής είναι η κοινοποίηση στον φορολογούμενο της οριστικής πράξης επιβολής του φόρου.

Ουδεμία αμφιβολία καταλείπεται, επομένως, ότι υπό το καθεστώς του Ν.2238/1994, για να διακοπεί η παραγραφή απαιτείται όχι μόνο να εκδοθεί αλλά και να κοινοποιηθεί το φύλλο ελέγχου (οριστική Πράξη) μέσα στο χρόνο αυτής.

3. Για την πληρότητα του θέματος, παρατηρούμε ότι η γραμματική διατύπωση της παρ.1 του άρθρου 36 του Ν.4174/2013 είναι διαφορετική από αυτή του άρθρου 84 του Ν.2238/11994 δεδομένου ότι η διάταξη αυτή ομιλεί για έκδοση και όχι για κοινοποίηση της πράξης και αναφέρει:

«1. Η Φορολογική Διοίκηση μπορεί να προβεί σε έκδοση πράξης διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου εντός πέντε (5) ετών από τη λήξη του έτους εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής δήλωσης». Συμπληρώνεται, όμως, η εν λόγω διάταξη με την επόμενη διάταξη του άρθρου 37, υπό τον τίτλο «Έκδοση και κοινοποίηση πράξης προσδιορισμού φόρου», στην οποία ορίζεται: « Η κατά τα άρθρα 32, 33, 34 και 35 πράξη προσδιορισμού φόρου υπογράφεται από τον Γενικό Γραμματέα ή άλλον ειδικά οριζόμενο υπάλληλο της Φορολογικής Διοίκησης. Η πράξη προσδιορισμού φόρου περιέχει τις εξής πληροφορίες:

α) ..........

ι) λοιπές πληροφορίες.

Η πράξη προσδιορισμού φόρου κοινοποιείται στο πρόσωπο στο οποίο αφορά ο προσδιορισμός φόρου.............»

Από τα παραπάνω προκύπτει, κατά τη γνώμη μας, ότι υπό το καθεστώς του Κ.Φ.Δ, η κοινοποίηση της πράξης δεν αποτελεί μεν προϋπόθεση για να τελειωθεί η έκδοση αυτής, όμως οι συνέπειες ως προς τον φορολογούμενο αρχίζουν από την κοινοποίηση της πράξης. Συνεπώς, θα ήταν μάλλον άστοχο να υποστηριχθεί ότι σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν.4174/2013 η παραγραφή διακόπτεται μόνο με την έκδοση της οριστικής καταλογιστικής του φόρου πράξης χωρίς να απαιτείται και κοινοποίηση αυτής πριν συμπληρωθεί ο χρόνος αυτής. Προς άρση αυτής της αμφιβολίας, όμως, επακολούθησε η προσθήκη εδαφίων στη μεταβατική διάταξη της παρ.11 του άρθρου 72 του Κ.Φ.Δ, με τις διατάξεις της υποπαρ.Δ.2 περ.18.β και περ.24 του άρθρου πρώτου του Ν.4254/2014,ΦΕΚ Α 85/7.4.2014 με τις οποίες ορίσθηκε:

«Όπου σε κείμενες διατάξεις ουσιαστικού φορολογικού δικαίου, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, προβλέπεται προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να κοινοποιεί φύλλα ελέγχου, πράξεις προσδιορισμού φόρου, τελών, εισφορών, πράξεις επιβολής προστίμων και κάθε άλλη συναφή πράξη, η παραγραφή διακόπτεται με την έκδοση τους. Η διάταξη του προηγούμενου εδαφίου εφαρμόζεται και σε εκκρεμείς δικαστικές υποθέσεις, οι οποίες δεν έχουν συζητηθεί κατά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου σε πρώτο βαθμό ………… 24.Οι διατάξεις των περιπτώσεων της παρούσας υποπαραγράφου, εφαρμόζονται και ισχύουν από την 1.1.2014, εκτός εάν διαφορετικά ορίζεται σε αυτές.»

Έχουμε τη γνώμη ότι οι εν λόγω προσθήκες, με τις οποίες προβλέπεται ρητά ότι για τις φορολογικές περιόδους 2014 και μετά αρκεί η έκδοση της πράξης και δεν απαιτείται κοινοποίηση αυτής για τη διακοπή της παραγραφής, έγιναν επειδή ο νομοθέτης (Ν.4254/2014,ΦΕΚ Α 85/7.4.2014) δεν μπορούσε να προβλέψει τότε την εξέλιξη της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ήδη, θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι οι εν λόγω διατάξεις παραβιάζουν εμφανώς την αρχή της ασφάλειας του δικαίου, η οποία απορρέει από την αρχή του κράτους δικαίου και ιδίως από τις διατάξεις των άρθρων 2 παρ. 1 και 25 παρ. 1 εδ. α’ του Συντάγματος, ειδικότερη εκδήλωση της οποίας αποτελεί η αρχή της προστατευόμενης εμπιστοσύνης του διοικουμένου, όπως αναπτύσσεται στην 1738/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Σ.τ.Ε και στις επόμενες που την ακολουθούν (Σ.τ.Ε 2932,2934,2935/2017κλπ), καθώς και τις αρχές της διαφάνειας και της χρηστής διοίκησης.

4. Σε κάθε περίπτωση, δεδομένου ότι με την παραπάνω μεταβατική διάταξη της παρ.11 του άρθρου 72 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Ν.4174/2013) ορίζεται ότι διατάξεις προϊσχύουσες του άρθρου 36 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, εξακολουθούν να έχουν εφαρμογή για τις χρήσεις, τις περιόδους, τις υποθέσεις και τις φορολογικές υποχρεώσεις τις οποίες αφορούν, έπεται ότι για να διακοπεί η δεκαετής ή πενταετής παραγραφή για τις χρήσεις 2006 και 2011 έπρεπε μέχρι 31/12/2017, ημέρα συμπλήρωσης αυτής, όχι μόνο να εκδοθούν αλλά και να κοινοποιηθούν οι σχετικές πράξεις οριστικού διορθωτικού προσδιορισμού φόρων και προστίμων, ακόμα και αν θεωρηθεί ότι με τις αντίστοιχες περί παραγραφής διατάξεις του Κ.Φ.Δ (άρθρ.36) επέρχεται, από την έναρξη της ισχύος αυτού (1/1/2014), μεταβολή στο μέχρι τότε ισχύον καθεστώς και αρκεί πλέον για τη διακοπή της παραγραφής μόνο η έκδοση των οριστικών πράξεων.


Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1035/22.03.2023
Τύπος και περιεχόμενο της δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) φυσικών και νομικών προσώπων έτους 2023 και επόμενων ετών.
Α.Υ.Ο. Α 1033/21.03.2023
Παράταση της προθεσμίας υποβολής δήλωσης στοιχείων ακινήτων (Ε9) για το έτος 2023
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1021/24.02.2023
Αναβάθμιση λειτουργούντων Φορολογικών Ταμειακών Μηχανών και Αυτόνομων Δημοσιονομικών Μονάδων Επεξεργασίας (ΑΔΗΜΕ) με εξαίρεση των Αυτόνομων Δημοσιονομικών Μονάδων Επεξεργασίας (ΑΔΗΜΕ) Ταξιμέτρων.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2014/14.03.2023
Διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με τη φορολογική μεταχείριση ως προς τέλη κυκλοφορίας έως και το έτος 2022, των αναπηρικών οχημάτων που ελέγχθηκαν από τις Δ.Ο.Υ., καθώς και για την αντιμετώπιση των αναπηρικών οχημάτων που δεν διορθώθηκε η εικόνα τους, αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2023.
Κ.Υ.Α. Α 1028/07.03.2023
Καθορισμός των μη συνεργάσιμων κρατών για το φορολογικό έτος 2021 δυνάμει της εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 4 και των κριτηρίων της παρ. 3 σε συνδυασμό με τις παρ. 1, 2, 4 και 5 του άρθρου 65 του ν. 4172/2013 (Α 167).
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 20/2023
Εισφορές ασκούμενων, δικηγόρων και δικαστικών επιμελητών, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11 του Ν.4997/2022
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 19/2023
Νομιμοποίηση χρόνου ασφάλισης έως 31.12.2016 στον π. Κλάδο Πρόσθετης Ασφάλισης και στον π. Κλάδο Κύριας Ασφάλισης Αγροτών του π. ΟΓΑ
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2023
Ασφαλιστικό καθεστώς αναβατών και μαθητευόμενων αναβατών του π. Ταμείου Πρόνοιας και Επικουρικής Ασφάλισης Προσωπικού Ιπποδρομιών (π. ΤΑ.Π.Ε.Α.Π.Ι.) στον e-Ε.Φ.Κ.Α
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2023
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2023: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μηχανικών- υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μηχανικών που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 11/10.02.2023
Ασφαλιστικές εισφορές έτους 2023 Μη Μισθωτών, Ελ. Επαγγελματιών, Αυτοαπασχολουμένων, Αγροτών.
Περισσότερα »
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Aρθρο της Τζένης Πάνου
Φορολογικά προνόμια για αλλοδαπούς συνταξιούχους
Aρθρο του Σωκράτη Μπόγια
'Ελεγχος ενδοομιλικών συναλλαγών στην Κύπρο
Aρθρο της Τατιάνας Ψαριανού
Τα μακροχρόνια υπόλοιπα εμπορικών λογαριασμών δεν χαρτοσημαίνονται.
Επιμέλεια:
Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια:
Αρθρο του Χρυσόστομου Γκίκα
Επισημάνσεις εκ των άρθρων 37 και 50 παρ. 7 του Κ.Φ.Δ. (ν. 4174/2013) για τα δικαιώματα των αλληλεγγύως ευθυνομένων
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Η μεταβίβαση ατομικής επιχείρησης
Αρθρο του Γεώργιου Παλαιτσάκη
Οι εννέα τρόποι για την «αποφυγή» των τεκμηρίων
Αρθρο του Γεώργιου Κόντου
Έσοδα και διαδικασία αναγνώρισής τους
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο