Αρθρο του
Παναγιώτη Κολλάρου: Οικον. Επόπτης Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών και
Γιώργου Ντάβου: Γενικός Διευθυντής Optisoft Optimum software
Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων
Το μυστικό της αποτυχίας:
«να υπόσχεσαι περισσότερα, να παραδίνεις λιγότερα»
Πού απευθύνεται
Ο Νόμος του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων είναι ο εξευγενισμός του Πτωχευτικού Κώδικα. Ο νόμος αυτός αφορά επιχειρήσεις που βρίσκονται ένα βήμα πριν την χρεωκοπία ή την δικαστική διάσωση.
![]() |
Παναγιώτης Κολλάρος |
Σκοπός
Ο σκοπός είναι να δώσει την ευκαιρία στις επιχειρήσεις να ρυθμίσουν το σύνολο των χρεών τους σε Πιστωτικά ιδρύματα, Εφορία, Aσφαλιστικά ταμεία, Εργαζόμενους, Δήμους, Προμηθευτές και γενικά πιστωτές, προσδοκώντας τη διάσωση των βιώσιμων επιχειρήσεων και επιστροφή τους σε λειτουργία επιχειρηματικής κανονικότητας.
Η κάθε επιχείρηση πρέπει να καταθέσει ένα σχέδιο βιωσιμότητας, ώστε να αποδεικνύει την πραγματική ικανότητα αποπληρωμής των χρεών της.
Η διαδικασία ρύθμισης χρεών του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών αποκλείει λόγω κριτηρίων πάρα πολλές επιχειρήσεις.
Η κάθε περίπτωση είναι μοναδική
H χρηματοοικονομική μελέτη
- αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο ώστε να ενταχθεί μια εταιρεία στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης χρεών.
- θα πρέπει να προσδιορίζει την εξασφάλιση θετικών ταμειακών ροών και την ικανότητα αποπληρωμής των οφειλών, με προβλέψεις τουλάχιστον τριετίας.
- έχει σαν κύριους στόχους τον επανασχεδιασμό της λειτουργίας της επιχείρησης, την αναδιάρθρωση της παραγωγής και των διαδικασιών πωλήσεων, την αξιολόγηση κερδοφορίας ανά προϊόν και προοπτικές, την αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητάς της μέσω πελατοκεντρικής λειτουργίας της επιχείρησης, τη μείωση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης, την εστίαση στις κερδοφόρες δραστηριότητες που παρουσιάζουν ευκαιρίες περαιτέρω ανάπτυξης, τον προσδιορισμό ζημιογόνων κλάδων δραστηριότητας και τις σχετικές διορθωτικές προτάσεις.
Το δανειακό χαρτοφυλάκιο της κάθε επιχείρησης είναι διαφορετικό. Ο έλεγχος πρέπει να γίνεται στις εγγραφές των λογαριασμών, παρουσιάζοντας τις χρεώσεις που αποκλίνουν από τους όρους της σύμβασης, από το Νόμο, και αυτές που καταστρατηγούν τους Γενικούς Όρους Συναλλαγών, εγκυκλίους της Τράπεζας της Ελλάδος και δικαστικές αποφάσεις.
![]() |
Γιώργος Ντάβος |
Χρονική διάρκεια μέχρι τέλους του 2018
Μικρή χρονική διάρκεια για τον όγκο των επιχειρήσεων, θα δημιουργηθεί έντονη ζήτηση με τεράστιο όγκο εργασίας, με αποτέλεσμα η κάθε περίπτωση που είναι μοναδική, θα αντιμετωπισθεί με τυποποιημένες διαδικασίες;
Έκθεση οικονομικών στοιχείων σε όλους τους πιστωτές - 'Αρση απορρήτου
Κατάθεση καταλόγου κινητής και ακίνητης περιουσίας, της επιχείρησης, του επιχειρηματία και συγγενικών του προσώπων.
Τα περιουσιακά στοιχεία θα αναφέρουν την εκτιμώμενη εμπορική αξία τους, ώστε να μπορεί να υπολογιστεί η αξία της ρευστοποίησής τους.
Όλοι οι πιστωτές θα γνωρίζουν την οικονομική θέση της επιχείρησης, χωρίς να είναι υποχρεωμένοι να συμφωνήσουν σε κάποια πρόταση.
Κάθε οφειλέτης που θα συμμετάσχει στη ρύθμιση πρέπει να αποδεχτεί την άρση του απορρήτου των φορολογικών πληροφοριών του.
Δικαστική επιβεβαίωση σύμβασης αναδιάρθρωσης
Για να αποδεχθούν όλοι οι συμμετέχοντες στην διαπραγμάτευση την συμφωνία, θα πρέπει να γίνει δικαστική επιβεβαίωση για να δεσμευτούν και αυτοί που δεν συμφωνούν.
120 δόσεις
Για να αποδεχθεί το Δημόσιο αποπληρωμή της οφειλής σε έως και 120 δόσεις θα πρέπει προηγουμένως να έχει γίνει αποτίμηση της αξίας των ακινήτων, αποτίμηση της αγοραίας αξίας των κινητών πραγμάτων που σχετίζονται με την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας και να αποδεικνύεται η ικανότητα αποπληρωμής από τον επιχειρηματία των οφειλών του, προς όλους τους πιστωτές εντός αυτού του χρονικού διαστήματος.
Ορισμός συντονιστών.
Η επιλογή γίνεται ανά γεωγραφική περιφέρεια με κλήρωση.
Δεν γίνονται εξετάσεις ή αξιολόγηση βιογραφικών, της εμπειρίας ή συνδυασμός αυτών, για την επιλογή συντονιστών, για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Είναι όλοι ισάξιοι;
Δεν αξιοποιούνται οι δεξιότητες των συντονιστών - διαμεσολαβητών ώστε να δοθούν λύσεις που να ικανοποιούν και τις δύο πλευρές.
Ο ρόλος τους έπρεπε να είναι διαμεσολάβηση και όχι διεκπεραίωση.
Τα απόλυτα θετικά στοιχεία
- Τίποτα δεν δύναται να προχωρήσει εάν ο οφειλέτης δεν το αποδέχεται.
- Ρύθμιση για το σύνολο των χρεών των επιχειρήσεων σε Πιστωτικά ιδρύματα, Εφορία, Aσφαλιστικά Ταμεία, Εργαζόμενους, Δήμους και Προμηθευτές.
- Σύντομος χρόνος διαπραγμάτευσης - αποτελέσματος. Ο κύκλος αναμένεται να ολοκληρώνεται εντός τριών μηνών.
Αναγκαίες Προτάσεις
Επιλέξτε συμβούλους με εμπειρία στο Αντικείμενο
Για την επιτυχημένη επιστροφή στην επιχειρηματική κανονικότητα της επιχείρησης, οι αποφάσεις που πρέπει να ληφθούν απαιτούν συνέργειες επιχειρηματικές, λογιστικές, νομικές (Χρηματοοικονομικό και Τραπεζικό Δίκαιο), φοροτεχνικές, τραπεζικής διαμεσολάβησης και τραπεζικής οικονομικής.
Επιλέξτε συμβούλους που έχουν εμπειρία και γνώση, στο σύνολο των υπηρεσιών που απαιτούνται.
Διαπραγματευθείτε την πραγματική οφειλή σας προς τα πιστωτικά ιδρύματα.
Μην αναγνωρίσετε δανειακό χρέος με κάθε είδους υπερχρεώσεις, έτσι ώστε να οδηγηθείτε σε συμβιβασμό με οποιαδήποτε πρόταση, η οποία σας στερεί κάθε προοπτική ανάκαμψης, κατακερματίζοντάς σας σταδιακά. Γνωρίστε την πραγματική οφειλή, τεκμήριο αδιαμφισβήτητο για την διαπραγματευτική σας ικανότητα με την τράπεζα, αποκτώντας θέση ισχύος.
Σκέψεις - Απόψεις
Η διαδικασία ρύθμισης χρεών του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών είναι σύνθετη, πολύπλοκη και πολυδάπανη. Ποιες επιχειρήσεις έχουν την οικονομική δυνατότητα να εξατομικεύσουν την πρότασή τους με σαφήνεια και πληρότητα;
O δρόμος της προετοιμασίας είναι μαραθώνιος και απαιτεί συνέργειες από πολλές ειδικότητες και οργανωμένες λογιστικά επιχειρήσεις.
Οι επιχειρήσεις βρίσκονται σε δεινή οικονομική θέση και με τον φόβο των ηλεκτρονικών πλειστηριασμών του Σεπτεμβρίου να έρχεται, πρέπει να μελετήσουν ποια λύση τους αρμόζει και ιδίως, εάν είναι ο Νόμος του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων (4469/2017) η λύση για αυτές.
Μέχρι σήμερα η διαδικασία εξυγίανσης των άρθρων 99 επ. του Πτωχευτικού Κώδικα αποτελούσε το μοναδικό εργαλείο ρύθμισης συνολικών χρεών των επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις εν γένει είναι απρόθυ΅ες να υπαχθούν στη διαδικασία αυτή είναι ο- εν πολλοίς αβάσιμος- στιγ΅ατισμός που ακολουθεί την υποβολή αίτησης του άρθρου 99. Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, η κοινή γνώμη, αλλά ακόμα και η ίδια η αγορά αντιλαμβάνονται την ένταξη μιας επιχείρησης σε διαδικασία εξυγίανσης ως μία απέλπιδα απόπειρα αποφυγής της πτώχευσης και όχι ως μία συλλογική προσπάθεια διάσωσης μιας βιώσιμης επιχειρηματικής μονάδας.
Ο Νόμος του Εξωδικαστικού Μηχανισμού Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων είναι ο εξευγενισμός του Πτωχευτικού Κώδικα. Ο νόμος αυτός αφορά επιχειρήσεις που βρίσκονται ένα βήμα πριν την χρεωκοπία ή την δικαστική διάσωση.
Θα πρέπει να προστατευθούν οι επιχειρήσεις από τις αρπαχτές αετονύχηδων, της λογικής «Ρύθμιση 120 δόσεων. Ελάτε».
Για να υπάρχει επιτυχία θα πρέπει:
- Οι σύμβουλοι να επιλέξουν εξατομικευμένα ποιες επιχειρήσεις πρέπει να συμμετέχουν.
- Οι επιχειρήσεις, οι σύμβουλοι, οι τράπεζες, οι προμηθευτές και οι πιστωτές να κάνουν εξατομικευμένες προτάσεις ρύθμισης.
Είναι ο Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων η τελευταία ελπίδα;
Όχι
Υπάρχουν άλλες πολύ σοβαρές προτάσεις, για πραγματικές λύσεις, κατά περίπτωση.
Παναγιώτης Κολλάρος
Οικον.Επόπτης Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών
Ντάβος Γεώργιος
Γενικός Διευθυντής
Optisoft Optimum software
Ελ.Βενιζέλου 182, 175 63 Π.Φάληρο
Τηλ: 210 93 74 470-2
Fax: 210 93 74 172
Mob: 6944 263 869
Email:gntavos@optisoft.gr
Web:www.optisoft.gr
Διευκρινίσεις και οδηγίες σχετικά με τη φορολογική μεταχείριση ως προς τέλη κυκλοφορίας έως και το έτος 2022, των αναπηρικών οχημάτων που ελέγχθηκαν από τις Δ.Ο.Υ., καθώς και για την αντιμετώπιση των αναπηρικών οχημάτων που δεν διορθώθηκε η εικόνα τους, αναφορικά με τα τέλη κυκλοφορίας έτους 2023.Κ.Υ.Α. Α 1028/07.03.2023
Καθορισμός των μη συνεργάσιμων κρατών για το φορολογικό έτος 2021 δυνάμει της εξουσιοδοτικής διάταξης της παρ. 4 και των κριτηρίων της παρ. 3 σε συνδυασμό με τις παρ. 1, 2, 4 και 5 του άρθρου 65 του ν. 4172/2013 (Α 167).Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2015/14.03.2023
Κοινοποίηση της υπ αρ. 109/2022 Γνωμοδότησης του ΝΣΚ (Β Τμ.), περί της τυχόν εφαρμογής διατάξεων των άρθρων 152 §1, 152 §2, 150, & 163 §3 του ν. 4820/2021 (ΦΕΚ Α 130), στα μη ανήκοντα στο Ελεγκτικό Συνέδριο καταλογίζοντα όργανα, και ειδικότερα σε αυτά της ΑΑΔΕΑποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1031/07.03.2023
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α 1169/21.07.2021 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Καθορισμός του τρόπου, των διαδικασιών και των οργάνων για την εφαρμογή του άρθρου 13A του ν. 2523/1997, για την αναστολή λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης, την επιβολή της ειδικής χρηματικής κύρωσης και του ειδικού προστίμου από τα όργανα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Β 3294).Κ.Υ.Α. Α 1030/17.03.2023
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1166/16.7.2021 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Προσδιορισμός κατηγοριών υπόχρεων για την επιβολή της ειδικής χρηματικής κύρωσης της παρ. 8 του άρθρου 13Α του ν. 2523/1997, του είδους του φορολογικού ελέγχου στο πλαίσιο του οποίου επιβάλλεται το μέτρο της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης, το ειδικό πρόστιμο, η ειδική χρηματική κύρωση και κάθε ειδικότερου θέματος» (Β 3193).
Βασικές διατάξεις που ρυθμίζουν την άδεια Η εορτή του Αγίου Πνεύματος