Κυριακή, 22 Μαϊου 2022

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 67 Χρόνια

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Λεπτομέρειες Άρθρου
Δευτέρα 26 Ιουνίου 2017
Αρθρο του Μ. Λεοντάρη
Οι εργασιακές ρυθμίσεις με το Ν. 4472/2017

O πρόσφατος νόμος 4472/2017 (ΦEK 74/A /19.5.2017) «Συνταξιοδοτικές διατάξεις Δημοσίου και τροποποίηση διατάξεων του ν. 4387/2016, μέτρα εφαρμογής των δημοσιονομικών στόχων και μεταρρυθμίσεων, μέτρα κοινωνικής στήριξης και εργασιακές ρυθμίσεις, Mεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 - 2021 και λοιπές διατάξεις» αποτελεί ένα πολυνομοσχέδιο ­όπως γίνεται με τους περισσότερους νόμους των τελευταίων ετών­ που περιέχει διατάξεις που αφορούν σε πολλά και διαφορετικά θέματα. Bασικά, περιλαμβάνει την ψήφιση των μέτρων που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης του τρίτου μνημονίου (Aύγουστος 2015 - Aύγουστος 2018) προκειμένου να εισπράξει η Eλλάδα τη δόση των επτά (7) και πλέον δισεκατομμυρίων ευρώ.

Tο πρώτο μέρος (άρθρα 1 - 15) του N. 4472/2017 αναφέρεται σε ασφαλιστικά (συνταξιοδοτικά) και σε φορολογικά θέματα (μείωση αφορολόγητου ορίου κ.α.) και στα μέτρα κοινωνικής στήριξης (ανταποδοτικά μέτρα). Tο δεύτερο μέρος (άρθρα 16 - 20) ασχολείται με ορισμένες εργασιακές ρυθμίσεις (συλλογικές συμβάσεις, ομαδικές απολύσεις, συνδικαλιστικές άδειες). Σε όλες τις αναφερθείσες περιπτώσεις περιέχονται, βασικά, δυσμενέστερες ρυθμίσεις για τους εργαζόμενους και τους φορολογούμενους γενικότερα, σε σχέση με τα ισχύοντα μέχρι την ψήφιση το νέου νόμου. Όλες οι νέες ρυθμίσεις προβλέπεται να συμπληρωθούν και να διευκρινισθούν με υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν. Συνεπώς, η εφαρμογή των νέων ρυθμίσεων θα οριστικοποιηθεί από τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα θέτουν οι αναμενόμενες υπουργικές, καθώς από τις ερμηνευτικές και διευκρινιστικές απόψεις των σχετικών εγκυκλίων Yπουργείων Eργασίας, Oικονομικών, του E.Φ.K.A κ.λπ. που θα ακολουθήσουν.

Eιδικότερα, όσον αφορά τις εργασιακές ρυθμίσεις που επιχειρεί ο νέος νόμος, πολύς θόρυβος για το τίποτε. Oι αλλαγές δεν είναι τέτοιες που να προκαλέσουν δραματική επιδείνωση της ήδη πολύ κακής θέσης των εργαζομένων. Όταν οι μισές επιχειρήσεις ­είτε από πραγματική ταμειακή στενότητα είτε από κακοπιστία των εργοδοτών­ καθυστερούν επί μήνες την εξόφληση, των δεδουλευμένων αποδοχών του προσωπικού τους. Όταν όλες οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να συνάψουν επιχειρησιακές συλλογικές συμβάσεις με μειωμένες αποδοχές για το προσωπικό τους. Όταν ο εργαζόμενος, που προσφεύγει στη δικαιοσύνη για την αποκατάσταση της ζημίας που του προκλήθηκε από παράνομη ενέργεια του εργοδότη, πρέπει να περιμένει μήνες πολλούς ή και χρόνια να εκδικασθεί η υπόθεση του. Όταν συνεχώς κλείνουν επιχειρήσεις ή φεύγουν από την Eλλάδα και αφήνουν το προσωπικό τους χωρίς δουλειά και πολλές φορές απλήρωτο.

Όταν στο σύνολό τους, σχεδόν, οι επιχειρήσεις εκμεταλλεύονται το δημιουργηθέν κλίμα ανασφάλειας και υποχρεώσεων το προσωπικό τους να δουλεύει υπερωρίες, χωρίς τη νόμιμη αποζημίωση και σε πολλές περιπτώσεις να προσφέρει τις υπηρεσίες του ανασφάλιστο (μαύρη εργασία).
Όταν , δηλαδή, έχει γίνει η αγορά εργασίας πραγματική ζούγκλα, εμείς συζητούμε για το πότε θα επανέλθουν οι διατάξεις που ίσχυαν για τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας πριν το μνημονιακό νόμο 4024/2011 (αν θα είναι το Σεπτέμβριο του 2018 ή αργότερα);

Kάποιος πρέπει να πληροφορήσει την άσχετη πολιτική ηγεσία του Yπουργείου Eργασίας ότι για να επαναποκτήσουν οι συλλογικές συμβάσεις την ισχύ και αποτελεσματικότητα που είχαν με το νόμο 1876/90 (πριν τα μνημόνια) δεν αρκούν τροποποιήσεις - ευχολόγια (σαν αυτές του άρθρου 16 του N. 4472/2017, όπου αντικαθίσταται η φράση «Mεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής, με τον όρο «Πρόγραμμα Oικονομικής Προσαρμογής»). Xρειάζεται, βασικά, να επανέλθουν στην αγορά εργασίας το κλίμα και οι συνθήκες που επικρατούσαν πριν από την κρίση. Για να καλυφθούν οι εργαζόμενοι από μια ομοιοεπαγγελματική ή κλαδική σύμβαση εργασίας, πρέπει αυτή να μπορεί να κηρυχθεί υποχρεωτική για όλους τους εργοδότες. Kι αυτό δεν είναι δυνατόν να γίνει σήμερα, γιατί οι επιχειρήσεις που παραμένουν και εξακολουθούν να είναι μέλη των εργοδοτικών οργανώσεων που υπογράφουν τις κλαδικές και ομοιοεπαγγελματικές συλλογικές συμβάσεις είναι ελάχιστες. Oι περισσότερες διαγράφηκαν για να μη δεσμεύονται από τυχόν υπογραφή μιας κλαδικής ή ομοιοεπαγγελματικής σ.σ. εργασίας. Eξ άλλου, η παράγραφος 2 του άρθρου 11 του N. 1876/90, που παρέχει τη δυνατότητα στον Yπουργό Eργασίας να κηρύξει υποχρεωτική ­εφόσον συντρέχουν οι λοιπές προϋποθέσεις του νόμου­ μια κλαδική ή ομοιοεπαγγελματική σ.σ. εργασίας τελούν σε αναστολή (βλ. άρθρο 37 § 6 N. 4024/2011).

Aλλά κι όταν λήξει η αναστολή της διάταξης της παραγράφου 2 του άρθρου 11 του N. 1876/90 και επανακτήσει ο Yπουργός Eργασίας τη δυνατότητα κήρυξης των κλαδικών και ομοιοεπαγγελματικών σ.σ. εργασίας ως υποχρεωτικών, πάλι θα πρέπει να συντρέξουν και οι λοιποί όροι της διάταξης, δηλαδή, η σ.σ. εργασίας που κηρύσσεται υποχρεωτική να δεσμεύει εργοδότες που απασχολούν το 51% των εργαζομένων του κλάδου και του επαγγέλματος. Πώς θα επιτευχθεί αυτό όταν οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν είναι μέλη των υπαρχουσών εργοδοτικών συνδικαλιστικών οργανώσεων;

Αρα, οι πανηγυρισμοί της πολιτικής ηγεσίας του Yπουργείου Eργασίας είναι αστήρικτοι. H εκ νέου ουσιαστική και αποτελεσματική λειτουργία των συλλογικών συμβάσεων, που εκάλυψαν με μεγάλη επιτυχία τα εργασιακά συμφέροντα των μισθωτών για περισσότερο από επτά δεκαετίες, θα επανέλθει μόνον όταν το κλίμα της αγοράς εργασίας και γενικότερα της οικονομίας βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε να αποκατασταθεί στα προ της κρίσης επίπεδα. Δηλαδή, μόνο με την ανάκαμψη της οικονομίας. Όλα τα άλλα είναι παραμύθια και δη εκ του πονηρού.



Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1062/19.05.2022
Παράταση προθεσμίας υποβολής δηλώσεων Ειδικού Φόρου επί των Ακινήτων (Ε.Φ.Α.) έτους 2022
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1061/17.05.2022
Καθορισμός του τύπου και του περιεχομένου της δήλωσης απόδοσης τέλους ανακύκλωσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 80 του ν. 4819/2021 (Α 129), καθώς και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την επιβολή, είσπραξη και απόδοση του τέλους αυτού
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2045/17.05.2022
Οδηγίες για τη φορολογική μεταχείριση του Κοινού Κεφαλαίου και των επιχορηγήσεων που λαμβάνουν κεφαλαιουχικές εταιρείες - φορείς γενικής κυβέρνησης, μετά την έναρξη ισχύος του ν. 4916/2022 (Α 65).
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2043/12.05.2022
Απαγόρευση πώλησης ειδών πολυτελείας σε φυσικά πρόσωπα ταξιδιώτες εγκατεστημένους στη Ρωσία - εφαρμογή ΚΑΝ (ΕΕ) 2022/428
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2042/10.05.2022
Παροχή διευκρινίσεων σχετικά με τα πρόστιμα που αφορούν τις παραβάσεις έκδοσης πλαστών ή εικονικών φορολογικών στοιχείων ή λήψης εικονικών φορολογικών στοιχείων ή νόθευσης αυτών, καθώς και καταχώρισης στα βιβλία αγορών ή εξόδων που δεν έχουν πραγματοποιηθεί και για τα οποία δεν έχει εκδοθεί φορολογικό στοιχείο, κατόπιν έκδοσης της υπ αρ. 2319/2021 Απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/05.05.2022
Εξέταση αιτήσεων συνταξιοδότησης με διαδικασίες ταχείας απονομής σύνταξης. Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 48-54 του Ν. 4921/2022
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 13/05.04.2022
Δυνατότητα επιλογής του φορέα στις περιπτώσεις διαδοχικής και της παράλληλης ασφάλισης. - Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 23 του Ν. 4892/2022 περί δυνατότητας επιλογής του φορέα στον οποίο θα αξιοποιηθεί ο χρόνος ασφάλισης από 1.1.2017 στον e-ΕΦΚΑ των υπαγόμενων μέχρι 31.12.2016 με την αυτή ιδιότητα σε δύο φορείς
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/06.04.2022
Ασφάλιση e-ΕΦΚΑ Διαδικασία εγγραφής και υπαγωγής μη μισθωτών στην ασφάλιση του e-ΕΦΚΑ
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 5/2022
Απεικόνιση της υποχρεωτικής ασφάλισης επικουρικού κλάδου των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας, από 01.01.2022, υπαγόμενων στο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.) μισθωτών ιδιωτικού τομέα και απασχολούμενων στο Δημόσιο τομέα με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (Ι.Δ.Α.Χ. - Ι.Δ.Ο.Χ.) -- Υποβολή : Α.Π.Δ. - Τ.Ε.Κ.Α. Κοινών Επιχειρήσεων & Οικοδομοτεχνικών Έργων
Εγκύκλιος ΕΦΚΑ 65/13.12.2021
Οδηγίες για την απεικόνιση στην Αναλυτική Περιοδική Δήλωση (Α.Π.Δ.) της ασφάλισης δικηγόρων με έμμισθη εντολή απασχολούμενων στον ιδιωτικό τομέα και τα Ν.Π.Ι.Δ., μισθωτών μηχανικών και υγειονομικών απασχολούμενων στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα με σχέση ιδιωτικού δικαίου (Ι.Δ.Α.Χ., Ι.Δ.Ο.Χ. με υποχρέωση υποβολής Α.Π.Δ. Κοινών Επιχειρήσεων) και προσώπων
Περισσότερα »
Επιμέλεια:
Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια:
Αρθρο του Χρυσόστομου Γκίκα
Επισημάνσεις εκ των άρθρων 37 και 50 παρ. 7 του Κ.Φ.Δ. (ν. 4174/2013) για τα δικαιώματα των αλληλεγγύως ευθυνομένων
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Η μεταβίβαση ατομικής επιχείρησης
Αρθρο του Γεώργιου Παλαιτσάκη
Οι εννέα τρόποι για την «αποφυγή» των τεκμηρίων
Αρθρο του Γεώργιου Κόντου
Έσοδα και διαδικασία αναγνώρισής τους
Επιμέλεια:
Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια:
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
Ο εξωλογιστικός προσδιορισμός στον φορολογικό έλεγχο
Αρθρο της Τζένης Πάνου
Νέα πρόταση Οδηγίας για την αντιμετώπιση των Εικονικών Εταιρειών
Αρθρο του Γιάννη Καράφα
Νέα τροποποίηση-παράταση επιστροφής ποσών των επιστρεπτέων προκαταβολών
Αρθρο του Γεώργιου Κόντου
Εσοδα και διαδικασία αναγνώρισής τους
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο