Τετάρτη, 9 Ιουλίου 2025

www.totsisgroup.gr Est.1954                          Totsis Group 71 Χρόνια                        Χορηγία του Totsis Group                                     

Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Παρασκευή 8 Μαϊου 2020
Αρθρο της Τζένης Πάνου
Eξελίξεις στην παραγραφή των τελών χαρτοσήμου


Τo θέμα του χρόνου της παραγραφής των υποθέσεων τελών χαρτοσήμου έχει απασχολήσει τις επιχειρήσεις και τις φορολογικές αρχές επί σειρά ετών. Για τις χρήσεις έως την 31.12.2013 δεν υπήρχε ειδική διάταξη, η οποία να καθορίζει την προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος της φορολογικής διοίκησης να επιβάλει τέλος χαρτοσήμου. Ωστόσο, είχε κριθεί από την νομολογία ότι ελλείψει ειδικής διάταξης, ισχύει η γενική εικοσαετής προθεσμία παραγραφής του Αστικού Κώδικα (249 Α.Κ.).
Με βάση την νομολογία αυτή, οι ελεγκτικές φορολογικές αρχές βεβαίωναν τέλη χαρτοσήμου σε επιχειρήσεις σε χρήσεις έως και 20 έτη παλαιές, οι οποίες από πλευράς φορολογίας εισοδήματος (και ΦΠΑ) είχαν ήδη παραγραφεί.
Ωστόσο, με την πρόσφατη απόφαση απόφαση 433/2020(1) του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε οριστικά, ότι η αξίωση του Δημοσίου για την επιβολή τελών χαρτοσήμου (και της συνακόλουθης εισφοράς υπέρ ΟΓΑ) υπόκειται κατ’ αρχήν σε πενταετή προθεσμία παραγραφής από το τέλος του έτους εντός του οποίου γεννάται η υποχρέωση καταβολής τέλους χαρτοσήμου, με αναλογική εφαρμογή (για τις ένδικες χρήσεις) της διάταξης της παρ. 1 του άρθρου 84 του προγενέστερου Κ.Φ.Ε., (Ν. 2238/1994). Κατ’ εξαίρεση, ισχύει η δεκαετής προθεσμία παραγραφής, εάν συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παρ. 4 του άρθρου 84, π.χ. στην περίπτωση από συμπληρωματικά στοιχεία, εξακριβώνεται ότι το εισόδημα του φορολογουμένου υπερβαίνει το δηλωθέν.
Ισχύουν, δηλαδή, και στην περίπτωση των τελών χαρτοσήμου ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής και οι σχετικές εξαιρέσεις των διατάξεων της Φορολογίας Εισοδήματος, ως ίσχυαν για τις χρήσεις έως την 31/12/2013. Αντίθετα, δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής η εικοσαετής παραγραφή του Αστικού Κώδικα, καθόσον ρυθμίζει αστικές σχέσεις και δικαιώματα και δεν διέπει τις φορολογικές διαφορές.
Όπως αναφέρεται στην ΣτΕ 433/2020 « Τούτο, δε, διότι η φορολογική αρχή (οφείλει να) διαπιστώνει την οικεία οφειλή και επιβάλλει τα τέλη χαρτοσήμου και την κατ’ άρθρο 11 παρ. 1 περ. Γ του ν. 4169/1961 εισφορά επί τη βάσει δεδομένων που προκύπτουν από στοιχεία που τηρεί ο φορολογούμενος στο πλαίσιο υποχρεώσεων που του επιβάλλονται από τη νομοθεσία περί φορολογικών στοιχείων με σκοπό την εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων του ίδιου και των συναλλασσόμενων με αυτόν και ιδίως την εκπλήρωση της υποχρέωσης σε φορολόγηση του εισοδήματός του, ο περί της οποίας φορολογικός έλεγχος πρέπει, κατά την έννοια των προαναφερόμενων διατάξεων του Κ.Φ.Ε.(βλ. ΣτΕ 2934/2017 7μ.), να διενεργείται, κατ’ αρχήν, εντός πενταετίας και, κατ’ εξαίρεση, εντός δεκαετίας από το τέλος του έτους, εντός του οποίου έληξε η προθεσμία για την επίδοση της οικείας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.»
Εν όψει αυτής της θετικής απόφασης, οι φορολογικές αρχές δεν δικαιούνται κατ’ αρχήν να βεβαιώνουν τέλη χαρτοσήμου σε χρήσεις προ της 31/12/2013, ενώ οι φορολογούμενοι μπορούν ενδεχομένως να επικαλεστούν την παραγραφή σε σχετικές υποθέσεις τους που εκκρεμούν ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων ή της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για τις χρήσεις από 1/1/2014 και εφεξής, για τις οποίες ισχύει ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας Ν. 4174/2013, εφαρμόζεται πλέον και στα τέλη χαρτοσήμου ο κανόνας της πενταετούς παραγραφής, με τις προβλεπόμενες εξαιρέσεις που απαριθμούνται στο άρθρο 36. Αυτό αναγνωρίστηκε και στην προαναφερθείσα ΣτΕ, η οποία αναφέρει ότι και « με τις μεταγενέστερες διατάξεις ΚΦΔ, στο πεδίο εφαρμογής του οποίου εμπίπτουν και τα τέλη χαρτοσήμου ο νομοθέτης θέσπισε ως κανόνα την κριθείσα από τον ίδιο ως επαρκή για την άσκηση της ελεγκτικής αρμοδιότητας της Διοίκησης, περαιτέρω δε και εύλογη πενταετή προθεσμία παραγραφής από τη λήξη του έτους εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής της οικείας δήλωσης».
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε πρόσφατα σε πιλοτική δίκη (ΣτΕ320/2020), ότι δεν είναι νόμιμος ο επανέλεγχος από τη Φορολογική Διοίκηση χρήσεων, για τις οποίες είχε εκδοθεί φορολογικό πιστοποιητικό από νόμιμους ελεγκτές χωρίς επιφύλαξη και οι οποίες είχαν περαιωθεί βάσει της ΠΟΛ 1159/2011. Ουσιαστικά, η απόφαση αφορά τις χρήσεις έως και το 2013 και καταλαμβάνει και τις υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον της δικαιοσύνης.

____________________
(1) Ομοια η υπ΄αριθ. 432/2020 που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2038/08.07.2025
Οδηγίες για την Έκδοση 3 (R3) του Συστήματος Ελέγχου Εισαγωγών (ICS2) και την υποβολή συνόλων δεδομένων της Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (ENS) για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2037/03.07.2025
Παροχή οδηγιών σχετικά με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την απαλλαγή από τον Φ.Π.Α. κατά την εισαγωγή πλοίων που εμπίπτουν στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 32 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α 162).
Α.Υ.Ο. A 1079/12.06.2025
Επανένταξη οφειλών σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής από αλληλεγγύως ευθυνόμενα πρόσωπα κατ εφαρμογή της περ. δ της παρ. 1 του άρθρου 49 του ν. 5104/2024 (Α 58).
Α.Υ.Ο. Α 1073/26.05.2025
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α 1013/31.1.2025 (Β 381) απόφασης των Υφυπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών - Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας περί αναστολής είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1067/15.05.2025
Ίδρυση καταστήματος αφορολογήτων, αδασμολογήτων και φορολογημένων ειδών της εταιρείας «Κ.Α.Ε. Α.Ε.» στον Λιμένα Χίου
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/14.03.2025
Απαλλαγή από ασφαλιστικές εισφορές των ποσών των προσαυξήσεων των επιδομάτων νυχτερινής εργασίας, αμοιβής υπερεργασίας, υπερωρίας και προσαύξησης αμοιβής για εργασία κατά τις Κυριακές και αργίες του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (Π.Δ 80/2022) εργαζομένων με καθεστώς πλήρους απασχόλησης.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 11/01.04.2025
Ασφαλιστικές Κλάσεις Αμειβομένων Εργαζομένων με Κυμαινόμενες Αποδοχές.- Νέα κατάταξη, από 01.04.2025, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβόμενων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2025, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 40/24.12.2024
Μείωση ασφαλιστικών εισφορών κλάδου υγειονομικής περίθαλψης από 01.01.2025, για τους τακτικούς υπαλλήλους - λειτουργούς του Δημοσίου Τομέα και τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και Σωμάτων Ασφαλείας.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 39/20.12.2024
Αναπροσαρμογή, από 01.01.2025, των ορίων των ημερήσιων μισθών και των τεκμαρτών ημερομισθίων των ασφαλιστικών κλάσεων.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 38/24.12.2024
Μείωση ασφαλιστικών εισφορών κλάδου υγειονομικής περίθαλψης εργοδότη-εργαζόμενου των απασχολούμενων, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα από 01.01.2025.
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο