Οδηγίες για τη θέση σε παραγωγική λειτουργία της Έκδοσης 1 του Συστήματος Ελέγχου Εισαγωγών (ICS2) και την υποβολή της Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (ENS) για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2185/30.09.2021
ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΕΓΚΥΚΛΙΟΥ
Α) ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Εγκύκλιος που αφορά την παροχή οδηγιών σχετικά με την εφαρμογή διατάξεων του ενωσιακού τελωνειακού κώδικα ασφάλειας και προστασίας για εμπορεύματα που διακινούνται με αεροπορική μεταφορά ως ταχυδρομικές αποστολές και ταχυμεταφορές.
Β) ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Παρέχονται οδηγίες σχετικά με:
• την υποχρέωση των ταχυδρομικών φορέων και των ταχυμεταφορέων να υποβάλλουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων ENS στο ICS2,
• τη διενέργεια ανάλυσης κινδύνων πριν τη φόρτωση στο αεροσκάφος και πριν την άφιξη στην Ε.Ε από τις τελωνειακές αρχές, βάσει των υποβληθέντων δεδομένων
• Τη λήψη μέτρων μετριασμού των κινδύνων από τις τελωνειακές αρχές, όταν έχουν υπόνοιες σχετικά με την επικινδυνότητα ενός φορτίου, καθώς επίσης και τις ενέργειές τους όταν έχουν βάσιμους λόγους να θεωρούν ότι τα εμπορεύματα θα συνιστούσαν σοβαρή απειλή για την ασφάλεια και προστασία.
Δίνονται επίσης οδηγίες σχετικά με την υποβολή αιτήματος τροποποίησης ή ακύρωσης μίας ENS που έχει υποβληθεί στο ICS2, καθώς και με την υποβολή και ανάκληση του μηνύματος γνωστοποίησης προσκόμισης των εμπορευμάτων από τους ταχυδρομικούς φορείς.
Τέλος, γίνεται αναφορά στις περιπτώσεις που απαλλάσσονται από την υποχρέωση υποβολής ENS και στην εφεδρική διαδικασία σε περίπτωση που υπάρχει τεχνικό πρόβλημα στο/στα συστήματα.
Γ) ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ
Η εγκύκλιος εφαρμόζεται από το Φορέα Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας (ΕΛΤΑ) και από τις εταιρείες διεθνούς ταχυμεταφοράς, καθώς και από τις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.
Με την παρούσα εγκύκλιο παρέχονται οδηγίες σχετικά με τη θέση σε παραγωγική λειτουργία της πρώτης έκδοσης του ICS2 που αφορά στην υποβολή του ελάχιστου συνόλου δεδομένων πριν από τη φόρτωση στις αεροπορικές ταχυδρομικές αποστολές και αποστολές ταχυμεταφοράς, από 1η Οκτωβρίου 2021.
Για λόγους διευκόλυνσης, στην παρούσα έχουν συμπεριληφθεί τα ακόλουθα Παραρτήματα:
Παράρτημα 1 : Ορισμοί
Παράρτημα 2 : Ακρωνύμια και Συντομογραφίες Παράρτημα 3: Νομική Βάση
Παράρτημα 4 : Μηνύματα που εφαρμόζονται στην 1η Έκδοση του ICS2
Παράρτημα 5 : Ταχυδρομική Διαμετακόμιση - Δεδομένα από μηνύματα ITMATT και PREDES
Παράρτημα 6 Ταχυδρομικοί φορείς - γνωστοποίηση προσκόμισης (Ζ3) για ICS2 και e-commerce ή άλλο τελωνειακό παραστατικό - ροή διεργασιών
Παράρτημα 7 : Δεδομένα Στηλών ΣΤ32, ΣΤ43, ΣΤ44 και Ζ3 (Παράρτημα Β Καν.2015/2446)
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ICS2
Το ICS2 είναι ένα νέο σύστημα ασφάλειας και προστασίας πριν από την άφιξη, για την εκ των προτέρων υποβολή των πληροφοριών που αφορούν φορτία εμπορευμάτων που εισέρχονται στην Ε.Ε, με στόχο την καθιέρωση μιας ολοκληρωμένης προσέγγισης για την ενίσχυση της διαχείρισης των τελωνειακών κινδύνων στο πλαίσιο του κοινού πλαισίου διαχείρισης κινδύνων (CRMF), το οποίο αντικαθιστά σταδιακά το υπάρχον σύστημα ICS1.
Το σύστημα υποστηρίζει αποτελεσματικούς τελωνειακούς ελέγχους βάσει ανάλυσης κινδύνων, ενώ παράλληλα διευκολύνει την ελεύθερη ροή του νόμιμου εμπορίου στα εξωτερικά σύνορα της ΕΕ. Αποτελεί την πρώτη γραμμή άμυνας όσον αφορά την προστασία της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ .
Το ICS2 υποστηρίζει την εφαρμογή του αναθεωρημένου κανονιστικού πλαισίου για την ασφάλεια και την προστασία των τελωνείων με στόχο την καλύτερη προστασία της ενιαίας αγοράς και των πολιτών της ΕΕ και συλλέγει δεδομένα για όλα τα εμπορεύματα που εισέρχονται στην ΕΕ πριν από την άφιξή τους. Οι οικονομικοί φορείς δηλώνουν τα δεδομένα ασφάλειας και προστασίας στο ICS2, μέσω της Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (ENS). Το ICS2 εισάγει αποδοτικότερες και αποτελεσματικότερες Τελωνειακές δυνατότητες ασφάλειας και προστασίας, οι οποίες:
• Αυξάνουν την προστασία των πολιτών της ΕΕ και της εσωτερικής αγοράς
• Επιτρέπουν στις τελωνειακές αρχές της ΕΕ να εντοπίζουν καλύτερα τις αποστολές υψηλών κινδύνων και να παρεμβαίνουν στο πιο κατάλληλο σημείο της αλυσίδας εφοδιασμού
• Υποστηρίζουν αναλογικά, στοχοθετημένα τελωνειακά μέτρα στα εξωτερικά σύνορα σε σενάρια αντιμετώπισης κρίσεων.
• Απλοποιούν την ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ οικονομικών φορέων και τελωνειακών αρχών της ΕΕ.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΙΝΔΥΝΩΝ ΣΤΟ ICS2
Το ICS2 υποστηρίζει δύο είδη ανάλυσης κινδύνων που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της εισόδου των εμπορευμάτων στην ΕΕ:
1. Ανάλυση κινδύνων πριν από τη φόρτωση:
Η ανάλυση κινδύνων πριν την φόρτωση των εμπορευμάτων διενεργείται μετά την υποβολή του ελαχίστου συνόλου δεδομένων της ENS και πάντως πριν την φόρτωση των εμπορευμάτων στο αεροσκάφος. Σκοπός της είναι η συμβολή της Τελωνειακής Υπηρεσίας στον εντοπισμό συναρμολογημένων αυτοσχέδιων εκρηκτικών ή εμπρηστικών μηχανισμών (σενάριο "Bomb-in-a- Box"), κρυμμένων μέσα στα μεταφερόμενα εμπορεύματα, οι οποίοι δύναται να αποτελέσουν άμεση απειλή για την ασφάλεια του αεροσκάφους ή/και των επιβατών του. Χρησιμοποιούνται οι πληροφορίες PLACI (PreLoading Advanced Cargo Information), οι οποίες προέρχονται από το μήνυμα ITMATT, όσον αφορά τα αντικείμενα στις ταχυδρομικές μεταφορές και από το μήνυμα PREDES, όσον αφορά τους υποδοχείς των αντικειμένων . Τα δυο αυτά μηνύματα ανταλλάσσονται μεταξύ των ταχυδρομικών φορέων της παγκόσμιας ταχυδρομικής ένωσης (UPU ).
2. Ανάλυση κινδύνων πριν από την άφιξη: Η ανάλυση κινδύνων πριν την άφιξη των εμπορευμάτων στο τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε. διενεργείται για λόγους πρωτίστως ασφάλειας και προστασίας και προϋποθέτει την ολοκλήρωση της ανάλυσης κινδύνων πριν την φόρτωση. Εστιάζει σε άλλες κατηγορίες κινδύνων, π.χ., ασφάλεια προϊόντων, δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ναρκωτικά, όπλα κ.λπ.
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ICS2
Η στρατηγική και το σχέδιο μετάβασης του ICS2 προβλέπει την υλοποίηση του νέου συστήματος και, κατά συνέπεια, των νέων απαιτήσεων της συνοπτικής διασάφησης εισόδου και των σχετικών επιχειρησιακών διεργασιών διαχείρισης κινδύνων σε τρεις λειτουργικές εκδόσεις.
Έκδοση 1: Αεροπορικές ταχυδρομικές αποστολές και αποστολές ταχυμεταφοράς - ελάχιστο σύνολο δεδομένων πριν τη φόρτωση.
Έκδοση 2: αποστολές φορτίου αεροπορικών μεταφορών - πλήρες σύνολο δεδομένων ENS. Έκδοση 3: αποστολές θαλασσίων οδικών και σιδηροδρομικών μεταφορών - πλήρες σύνολο δεδομένων ENS.
Επισημαίνεται ότι τα συστήματα ICS1 και ICS2 θα λειτουργούν παράλληλα για ένα χρονικό διάστημα, ενώ μετά την εγκατάσταση της έκδοσης 3 του ICS2, το ICS1 θα καταργηθεί μετά από μια μεταβατική περίοδο 200 ημερών.
ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1 ΤΟΥ ICS2 (ΕΝΑΡΞΗ: 1η ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021)
Οι Ταχυμεταφορείς και Ταχυδρομικοί φορείς που είναι εγκατεστημένοι στην Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεούνται να παρέχουν το ελάχιστο σύνολο δεδομένων, με τη μορφή της Συνοπτικής Διασάφησης Εισόδου (ENS) στο ICS2, για όλα τα εμπορεύματα που διαχειρίζονται τα οποία μεταφέρονται αεροπορικώς και εισέρχονται στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ. Με την θέση σε παραγωγική λειτουργία της Έκδοσης 1 του ICS2 παύει η απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής ENS:
- για ταχυδρομικές αποστολές που μεταφέρονται αεροπορικώς με τελικό προορισμό στην Ένωση,
- για αποστολές ταχυμεταφοράς με ίδια αξία (εσωτερική αξία) που δεν υπερβαίνει τα 22 ευρώ που μεταφέρονται αεροπορικώς. Ως εκ τούτου, όλες οι αποστολές πρέπει να καλύπτονται από ένα σύνολο δεδομένων ENS με τα ελάχιστα δεδομένα πριν τη φόρτωση, ενώ για την πλήρη ENS που υποβάλλεται μέσω ICS1, η απαλλαγή εξακολουθεί να ισχύει.
ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ENS
Η υποχρέωση υποβολής συνοπτικής διασάφησης εισόδου αίρεται:
- για τα αντικείμενα αλληλογραφίας και
- για τα εμπορεύματα σε ταχυδρομικές αποστολές, ως εξής:
α) όταν οι ταχυδρομικές αποστολές μεταφέρονται αεροπορικώς και έχουν ως τελικό προορισμό τρίτη χώρα ή έδαφος, έως την ημερομηνία εγκατάστασης της έκδοσης 2 ICS2
β) όταν οι ταχυδρομικές αποστολές μεταφέρονται διά θαλάσσης, οδικώς ή σιδηροδρομικώς, έως την ημερομηνία που εγκατάστασης της έκδοσης 3 του ICS2.
Επιπλέον, όσον αφορά την Συνοπτική Διασάφηση Εισόδου (άρθρο 127 2. β καν 952/2013 ), η Ε.Ε έχει συνάψει συμφωνίες με τη Νορβηγία και την Ελβετία, για τη διευκόλυνση των ελέγχων και των διατυπώσεων κατά τη μεταφορά εμπορευμάτων και για την εφαρμογή τελωνειακών μέτρων ασφάλειας, όπου συμπεριλαμβάνονται οι ταχυδρομικές αποστολές και αποστολές ταχυμεταφορών. Ειδικότερα προβλέπονται τα εξής:
Εμπορεύματα που εισέρχονται στα τελωνειακά εδάφη των συμβαλλόμενων μερών από τρίτες χώρες καλύπτονται από συνοπτική διασάφηση εισόδου που υποβάλλεται σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ηλεκτρονικού συστήματος ICS2, πλην αυτών που μεταφέρονται επί μεταφορικών μέσων τα οποία απλώς διέρχονται από τα χωρικά ύδατα ή τον εναέριο χώρο των τελωνειακών εδαφών χωρίς στάση σε αυτά.
Εξαίρεση από την υποβολή συνόλων δεδομένων ENS ICS2 υπάρχει στις περιπτώσεις που πραγματοποιείται μεταφορά εμπορευμάτων απευθείας μεταξύ των τελωνειακών εδαφών των συμβαλλομένων μερών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ 1 ΤΟΥ ICS2:
Η Έκδοση 1 του ICS2 υποστηρίζει τις ακόλουθες διεργασίες :
• Υποβολή, ακύρωση και τροποποίηση συνόλων δεδομένων ENS (IE3F43 και IE3F44) από τους ταχυδρομικούς φορείς.
• Υποβολή ακύρωση και τροποποίηση συνόλου δεδομένων ENS (IE3F32) από τους ταχυμεταφορείς.
• Ανάλυση κινδύνων πριν από τη φόρτωση, βάσει των στοιχείων των συνόλων δεδομένων ENS
• Ανάλυση κινδύνων πριν από την άφιξη για ασφάλεια και προστασία για τις ταχυδρομικές αποστολές.
• Διαχείριση παραπομπών κατά την ανάλυση κινδύνων πριν από τη φόρτωση για τον μετριασμό/άμβλυνση των εντοπισμένων κινδύνων,
• Αποστολή γνωστοποιήσεων ελέγχου στους ταχυδρομικούς φορείς.
• Υποβολή, διαχείριση και ανάκληση της γνωστοποίησης προσκόμισης των εμπορευμάτων.
• Απόφαση ελέγχου εμπορευμάτων και καταχώριση των αποτελεσμάτων του.
ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΙ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ 1 ΤΟΥ ICS2:
Ι. Ταχυδρομικοί Φορείς:
Οι ταχυδρομικοί φορείς που είναι εγκατεστημένοι στην ΕΕ, παρέχουν στο ICS2 το ελάχιστο σύνολο δεδομένων με τη μορφή υποβολής συνόλου δεδομένων ENS, για όλα τα εμπορεύματα σε αποστολές με τελικό προορισμό την ΕΕ τα οποία εισέρχονται αεροπορικώς στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ.
Επιπλέον, οι ταχυδρομικοί φορείς οφείλουν να υποβάλουν πληροφορίες σχετικά με τον υποδοχέα όπου τοποθετούνται τα αντικείμενα καθώς και να γνωστοποιούν στο τελωνείο τις πληροφορίες που αφορούν στην προσκόμιση των εμπορευμάτων.
Πιο συγκεκριμένα, οι Ταχυδρομικοί Φορείς υποχρεούνται στην:
> Υποβολή των συνόλων δεδομένων ENS των στηλών ΣΤ43 και ΣΤ44 του παραρτήματος Β UCC/DA (μηνύματα E3F43 και E3F44), τα οποία χρησιμοποιούνται τόσο για την
ανάλυση κινδύνων πριν από τη φόρτωση, όσο και για την ανάλυση κινδύνων πριν την άφιξη για λόγους ασφάλειας και προστασίας.
> Ανάληψη ενεργειών, σε συνεργασία με τους ταχυδρομικούς φορείς στις χώρες προέλευσης των αντικειμένων, κατόπιν ενεργοποίησης από το Τελωνείο των ακόλουθων διεργασιών για τον μετριασμό/άμβλυνση των κινδύνων:
- Αίτημα για πρόσθετες πληροφορίες (RfI),
- Αίτημα για έλεγχο φορτίου και αλληλογραφίας υψηλού κινδύνου - HRCM (RfS),
- Εντολή μη φόρτωσης (DNL).
> Υποβολή του μηνύματος γνωστοποίησης προσκόμισης των εμπορευμάτων στο τελωνείο.
ΙΙ. Ταχυμεταφορείς:
Κατά τη διάρκεια της 1ης Έκδοσης του ICS2 οι ταχυμεταφορείς που διακινούν εμπορεύματα αεροπορικώς υποχρεούνται να παρέχουν τα δεδομένα PLACI της στήλης ΣΤ32 του παραρτήματος Β UCC/DA (μήνυμα IE3F32) για τη διενέργεια ανάλυσης κινδύνων πριν από τη φόρτωση εμπορευμάτων σε αεροσκάφος με προορισμό στην ΕΕ. και να αναλαμβάνουν κατάλληλες ενέργειες κατόπιν ενεργοποίησης από το Τελωνείο των ακόλουθων διεργασιών για τον μετριασμό/άμβλυνση των κινδύνων :
- Αίτημα για πρόσθετες πληροφορίες (RfI),
- Αίτημα για έλεγχο φορτίου και αλληλογραφίας υψηλού κινδύνου - HRCM (RfS),
- Εντολή μη φόρτωσης (DNL).
Επισημαίνεται ότι για τους ταχυμεταφορείς εξακολουθεί να υφίσταται η υποχρέωση υποβολής πλήρους ENS στο ICS1 για τις αποστολές των οποίων η ίδια αξία υπερβαίνει το ποσό των 22 EUR, ως την ημερομηνία έναρξης του χρονικού διαστήματος εγκατάστασης της έκδοσης 2 ICS2, ενώ οι δύο υποβολές στα διαφορετικά συστήματα δεν συσχετίζονται μεταξύ τους. Η διαχείριση της πλήρους συνοπτικής διασάφησης εισόδου και της σχετικής γνωστοποίησης άφιξης του μεταφορικού μέσου γίνεται με τους κανόνες που ισχύουν σήμερα για το ICS1. Ειδικά για την περίπτωση των μέτρων άμβλυνσης των κινδύνων που ενεργοποιεί το Τελωνείο (μηνύματα RFI, RfS, DNL), υπογραμμίζεται ότι η έγκαιρη και κατά τρόπο κατάλληλο (ήτοι παροχή των απαιτούμενων πληροφοριών και στοιχείων) ανταπόκριση σε καθένα εξ αυτών συνιστά νομική υποχρέωση για τους Ταχυμεταφορείς και τους Ταχυδρομικούς φορείς, σύμφωνα με το αρθρ. 186, παρ. 3 - 5 του UCCIA, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει. Η ανάλυση κινδύνων ολοκληρώνεται από το Τελωνείο μόνο κατόπιν απάντησης των οικονομικών φορέων στα αιτήματα Rf^! RfS που το ίδιο έχει εκδώσει. Η δε έκδοση από το Τελωνείο εντολής μη φόρτωσης (DNL) συνιστά εντολή απαγόρευσης φόρτωσης στο αεροσκάφος του συγκεκριμένου εμπορεύματος εξαιτίας της ύπαρξης βάσιμων λόγων ότι το εν λόγω εμπόρευμα που πρόκειται να εισέλθει αεροπορικώς στην Ε.Ε. συνιστά άμεση απειλή για την αεροπορική ασφάλεια. Ο οικονομικός φορέας αναλαμβάνει πλήρως την ευθύνη της απόφασης φόρτωσης μιας αποστολής για την οποία το Τελωνείο δεν έχει εκδώσει μήνυμα ολοκλήρωσης της ανάλυσης κινδύνων πριν την φόρτωση (μήνυμα AC - Assessment Complete) (π.χ. εκκρεμεί η απάντηση σε αιτήματα RfI ή/και RfS) Τέλος, και για λόγους διευκόλυνσης του εμπορίου, διευκρινίζεται ότι ενόσω διαρκεί η διαδικασία της ανάλυσης κινδύνων πριν την φόρτωση, τα εμπορεύματα μπορούν να κινούνται κανονικά στην εφοδιαστική αλυσίδα μέχρι το τελευταίο αεροδρόμιο πριν την αναχώρησή τους για το τελωνειακό έδαφος της Ε.Ε. Μετά από αυτό το σημείο απαιτείται η επιτυχής ολοκλήρωση της ανάλυσης κινδύνων πριν την φόρτωση.
ΕΝΙΑΙΑ/ΠΟΛΛΑΠΛΗ ΥΠΟΒΟΛΗ
Η ENS μπορεί να υποβληθεί είτε με τη μορφή ενός ή περισσοτέρων συνόλων δεδομένων. Στην 1η Έκδοση του ICS2 :
Ι . Οι Ταχυδρομικοί φορείς μπορούν να υποβάλλουν την ENS με τα δύο σύνολα δεδομένων που προβλέπονται στις στήλες ΣΤ43 και ΣΤ44 του παραρτήματος Β UCC/DA :
• Με τα δεδομένα της στήλης ΣΤ43 παρέχονται οι πληροφορίες των αποστολών HC (κωδικός S10 UPU).
• Με τα δεδομένα της στήλης ΣΤ44 συσχετίζονται οι αποστολές HC με έναν υποδοχέα που χρησιμοποιείται για μεταφορά των αντικειμένων στην Ε.Ε.
ΙΙ. Οι Ταχυμεταφορείς υποχρεούται να υποβάλουν ENS στο ICS2 με το ελάχιστο σύνολο δεδομένων της στήλης ΣΤ32 του παραρτήματος Β UCC/DA για την ανάλυση κινδύνων πριν από τη φόρτωση και επιπλέον πλήρη ENS πριν την άφιξη στο ICS1.
ΤΕΛΩΝΕΙΟ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΣΥΝΟΛΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ENS
Οι Ταχυδρομικοί φορείς προορισμού υποβάλλουν την ENS στο αρμόδιο τελωνείο του Κράτους μέλους όπου είναι εγκατεστημένοι.
Οι Ταχυμεταφορείς υποβάλλουν την ENS στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για τον τόπο στον οποίο τα εμπορεύματα εισέρχονται αρχικά στο έδαφος της Ε.Ε ( κεντρικό Hub).
ΠΡΟΘΕΣΜΙΕΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ENS
Στην Έκδοση 1 του ICS2, οι Ταχυδρομικοί φορείς και οι Ταχυμεταφορείς υποβάλουν τα σύνολα δεδομένων της ENS το συντομότερο δυνατόν, σύμφωνα με το άρθρο 106 παράγραφος 1 UCC DA. Αυτό σημαίνει ότι τα σύνολα δεδομένων ΣΤ43, ΣΤ44 και ΣΤ32 πρέπει να υποβληθούν μόλις αυτά είναι διαθέσιμα και το αργότερο πριν από τη φόρτωση των εμπορευμάτων στο αεροσκάφος που θα τα φέρει στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης.
Η πλήρης ENS πριν από την άφιξη υποβάλλεται από τους Ταχυμεταφορείς στο ICS1 εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών. Ήτοι :
• Για πτήσεις με διάρκεια μικρότερη των τεσσάρων ωρών από το τελευταίο αεροδρόμιο εκτός του τελωνειακού εδάφους της ΕΕ, έως την ώρα πραγματικής απογείωσης του αεροσκάφους.
• Για πτήσεις διάρκειας τεσσάρων ή περισσότερων ωρών, πριν από την άφιξη του αεροσκάφους στο πρώτο αεροδρόμιο στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ.
ΡΟΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΩΝ
• ΥΠΟΒΟΛΗ ΣΥΝΟΛΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ENS
Το ελάχιστο απαιτούμενο σύνολο δεδομένων της ENS που υποβάλλεται από τους ταχυδρομικούς φορείς και ταχυμεταφορείς παρατίθεται στο Παράρτημα 7 Τα σύνολα δεδομένων της ENS υποβάλλονται στο κοινό περιβάλλον Διεπαφής Χρηστών - (STI) το οποίο διενεργεί ελέγχους επικύρωσης για να διασφαλιστεί η συμμόρφωση και η συνέπεια των δεδομένων. Εάν η επικύρωση είναι επιτυχής, αποδίδεται MRN και στη συνέχεια το σύνολο δεδομένων ENS προωθείται στο Κοινό Αποθετήριο - (CR).
Επισημαίνουμε ότι για τη συμπλήρωση του πεδίου «περιγραφή εμπορευμάτων» ισχύουν τα διαλαμβανόμενα στις ειδικές οδηγίες που έχουν δοθεί από την Επιτροπή σχετικά με τους αποδεκτούς ή μη όρους, οι οποίες επισυνάπτονται στην παρούσα .
Πριν τη γνωστοποίηση του MRN στον υποβάλλοντα, το CR διενεργεί επικύρωση κύκλου ζωής της ENS προκειμένου να αναζητήσει διπλότυπα αυτής ή παραβίαση των απαιτήσεων μοναδικότητας. Μόνο μετά την επιτυχή επικύρωση του κύκλου ζωής ENS γίνεται αποδεκτή η υποβολή της ENS και γνωστοποιείται ο MRN στον υποβάλλοντα από το STI . Σε περίπτωση που η υποβληθείσα ENS δεν περάσει με επιτυχία όλες τις επικυρώσεις από το σύστημα, απορρίπτεται και ο υποβάλλων ενημερώνεται σχετικά με την απόρριψη και τα σφάλματα που την προκάλεσαν.
Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το άρθρο 15 παρ.2 του UCC, η υποβολή συνοπτικής διασάφησης εισόδου στις τελωνειακές αρχές καθιστούν τον υποβάλλοντα υπεύθυνο αφενός για την ακρίβεια και την πληρότητα των πληροφοριών που παρέχει στη διασάφηση και αφετέρου για τη γνησιότητα, την ακρίβεια και την ισχύ κάθε εγγράφου που τη συνοδεύει.
ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΣΦΑΛΜΑΤΟΣ
1. Το μήνυμα σφάλματος IE3N99 αφορά περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν ήταν επιτυχής η συντακτική και/ή σημασιολογική επικύρωση του συνόλου δεδομένων της ENS και ως εκ τούτου απορρίφθηκε από το ICS2.
Σε αυτήν την περίπτωση το σύνολο δεδομένων ENS δεν μπορεί να υποβληθεί σε περαιτέρω επεξεργασία και ο υποβάλλων πρέπει να αποστείλει ένα νέο σύνολο δεδομένων ENS, στο οποίο έχουν διορθωθεί όλα τα σφάλματα που υποδεικνύονται στο μήνυμα σφάλματος IE3N99.
2. Το μήνυμα σφάλματος IE3N01 αφορά τις περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν ήταν επιτυχής η επικύρωσης κύκλου ζωής μίας ENS, όταν δηλαδή μία ή περισσότερες αποστολές HC που καλύπτονται από το σύνολο δεδομένων ENS ήταν είτε σε λάθος κατάσταση, είτε διπλότυπες.
Ι. ΥΠΟΒΟΛΗ ENS - ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΟΙ ΦΟΡΕΙΣ
Α. Αποστολή του συνόλου δεδομένων ENS της στήλης ΣΤ43 παραρτήματος Β UCC/DA
1. Κατά την αποστολή ενός αντικειμένου, το ταχυδρομείο προορισμού σε συνεργασία με τον ταχυδρομείο προέλευσης διασφαλίζει ότι παρέχονται όλα τα απαραίτητα δεδομένα, συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών δεδομένων PLACI για την έκδοση 1 ICS2.
2. Το ταχυδρομείο προορισμού χρησιμοποιεί τα δεδομένα ITMATT που έλαβε από το ταχυδρομείο προέλευσης για τη δημιουργία ενός μηνύματος IE3F43, το οποίο υποβάλλει στο ICS2.
3. Το ICS2 εκτελεί τη συντακτική, σημασιολογική και επικύρωση κύκλου ζωής του ληφθέντος μηνύματος (IE3F43) και:
• σε περίπτωση επιτυχούς επικύρωσης, το μήνυμα (IE3F43) καταχωρίζεται, αποθηκεύεται και υπόκειται σε περαιτέρω επεξεργασία, ενώ ο υποβάλλων ενημερώνεται σχετικά, μέσω του μηνύματος IE3R01, στο οποίο αναφέρεται ο MRN που έχει αποδοθεί στην υποβολή ή
• σε περίπτωση μη επιτυχούς επικύρωσης στέλνονται, κατά περίπτωση, μηνύματα σφάλματος στο ταχυδρομείο προορισμού.
• Όταν αποσταλεί ένα μήνυμα σφάλματος, για το IE3F43, αυτό έχει οριστικά απορριφθεί από το ICS2 και δεν μπορεί να υποβληθεί σε περαιτέρω επεξεργασία. Στην περίπτωση αυτή, το ταχυδρομείο προορισμού υποβάλλει ένα νέο IE3F43 για την ίδια αποστολή, αφού λάβει υπόψη τις διορθώσεις που καθίστανται απαραίτητες, σύμφωνα με τα μηνύματα σφάλματος .
4. Στις περιπτώσεις κατά τις οποίες τα δεδομένα του ITMATT δεν παρέχονται από το ταχυδρομείο προέλευσης και το ταχυδρομείο προορισμού δεν μπορεί να υποβάλει το σύνολο δεδομένων ENS F43 πριν τη φόρτωση ακολουθούνται οι οδηγίες που παρέχονται κατωτέρω σχετικά με την προσκόμιση των ταχυδρομικών αντικειμένων που δεν καλύπτονται από Συνοπτική Διασάφηση Εισόδου.
Β. Αποστολή του συνόλου δεδομένων ENS στήλης ΣΤ44 του παραρτήματος Β UCC/DA
1. Μόλις το ταχυδρομείο προέλευσης τοποθετήσει τα αντικείμενα σε υποδοχείς και ετοιμάσει μια αποστολή, αποστέλλει τα σχετικά μηνύματα PREDES στο ταχυδρομείο προορισμού, συμπεριλαμβάνοντας τους γραμμωτούς κωδικούς (barcodes) S10 των αντικειμένων.
2. Το ταχυδρομείο προορισμού προετοιμάζει το μήνυμα IE3F44 και το υποβάλλει στο ICS2.
3. Το ICS2 εκτελεί τη συντακτική, σημασιολογική και επικύρωση κύκλου ζωής του ληφθέντος μηνύματος IE3F44 και :
• σε περίπτωση επιτυχούς επικύρωσης, το IE3F44 καταχωρίζεται, αποθηκεύεται και υπόκειται σε περαιτέρω επεξεργασία, ενώ ο υποβάλλων ενημερώνεται σχετικά, μέσω του μηνύματος IE3R01 ή
• σε περίπτωση μη επιτυχούς επικύρωσης στέλνονται, κατά περίπτωση, τα μηνύματα σφάλματος στο ταχυδρομείο προορισμού.
• Όταν αποσταλεί ένα μήνυμα σφάλματος, το IE3F44 έχει οριστικά απορριφθεί από το ICS2 και δεν μπορεί να υποβληθεί σε περαιτέρω επεξεργασία. Στην περίπτωση αυτή, το ταχυδρομείο προορισμού υποβάλλει ένα νέο IE3F44 για την ίδια αποστολή αφού λάβει υπόψη τις διορθώσεις που καθίστανται απαραίτητες, σύμφωνα με τα μηνύματα σφάλματος (μήνυμα σφάλματος IE3N99).
ΙΙ.ΥΠΟΒΟΛΗ ENS - ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΙΣ
Οι Ταχυμεταφορείς υποβάλλουν ENS με τα δεδομένα PLACI που προβλέπονται στη στήλη ΣΤ32 του παραρτήματος Β UCC/DA (μήνυμα IE3F32) στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για τον τόπο στον οποίο τα εμπορεύματα εισέρχονται αρχικά στο έδαφος της Ε.Ε (κεντρικό Hub). Το ICS2 εκτελεί τη συντακτική, σημασιολογική και επικύρωση κύκλου ζωής του ληφθέντος μηνύματος IE3F32 και :
• Σε περίπτωση επιτυχούς επικύρωσης, το IE3F32 αποθηκεύεται και υπόκειται σε περαιτέρω επεξεργασία από το ICS2, ενώ ο υποβάλλων ενημερώνεται σχετικά, μέσω του μηνύματος IE3R01, στο οποίο αναφέρεται το MRN που έχει αποδοθεί στην υποβολή ή
• Σε περίπτωση μη επιτυχούς επικύρωσης, ο υποβάλλων ενημερώνεται σχετικά με τη λήψη του σχετικού μηνύματος σφάλματος .
Όταν αποσταλεί ένα μήνυμα σφάλματος, για το IE3F32, αυτό έχει οριστικά απορριφθεί από το ICS2 και δεν μπορεί να υποβληθεί σε περαιτέρω επεξεργασία. Στην περίπτωση αυτή πρέπει να υποβληθεί ένα νέο IE3F32 για την ίδια αποστολή με τις διορθώσεις που καθίστανται απαραίτητες, σύμφωνα με τα μηνύματα σφάλματος.
• ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΝΟΛΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ENS
Τα υποβληθέντα σύνολα δεδομένων ENS μπορούν να τροποποιηθούν από τα πρόσωπα που τα έχουν υποβάλλει.
Στην έκδοση 1 του ICS2 μόνο λίγες πληροφορίες που μπορούν να τροποποιηθούν, π.χ.
• Περιγραφή εμπορευμάτων (μη αποδεκτή περιγραφή εμπορευμάτων).
• Μεικτή μάζα (διόρθωση της μεικτής μάζας).
• Αριθμός δεμάτων (διόρθωση του αριθμού των δεμάτων).
• Πληροφορίες αποστολέα/παραλήπτη (ορθογραφία του ονόματος, λεπτομέρειες διεύθυνσης).
Γενικά, υπάρχουν δύο λόγοι για την τροποποίηση ενός συνόλου δεδομένων ENS:
- η ύπαρξη αιτήματος του τελωνείου, με το οποίο ζητά την τροποποίηση της ENS από τον υποβάλλοντα - Τύπος αιτήματος RfI AMD /μήνυμα IE4Q04.
- Με πρωτοβουλία του υποβάλλοντα και την υποβολή σχετικού αιτήματος, όταν διαπιστώσει ο ίδιος της ανάγκη για τροποποίηση των δεδομένων που έχει ήδη υποβάλλει (πχ τα υποβληθέντα δεδομένα ήταν εξ' αρχής λάθος ή άλλαξαν μετά την υποβολή τους).
Για τις ταχυδρομικές αποστολές, η δυνατότητα αυτή είναι χρήσιμη, όταν ενημερωμένες πληροφορίες ITMATT αποστέλλονται από το ταχυδρομείο προέλευσης στο ταχυδρομείο προορισμού, με αποτέλεσμα την αλλαγή των δεδομένων της ENS που έχουν ήδη υποβληθεί με το μήνυμα IE3F43, καθώς επίσης και όταν το μήνυμα PREDES δεν ταιριάζει σε πραγματικό κατάλογο των αφιχθέντων αποστολών.
Όταν η τροποποίηση ξεκινά κατόπιν αιτήματος του Τελωνείου ο υποβάλλων πρέπει να εισάγει τα στοιχεία αναφοράς του εν λόγω αιτήματος στο αντίστοιχο μήνυμα που αποστέλλει με το οποίο τροποποιείται η ENS, διαφορετικά, η τροποποίηση δεν θα αναγνωριστεί από το ICS2 ως απάντηση στο αρχικό αίτημα και η νομική του υποχρέωση να απαντήσει σε αίτημα παραπομπής δεν θα εκπληρωθεί.
Όταν ο υποβάλλων δεν μπορεί να προβεί στην ζητούμενη τροποποίηση οφείλει να αποστείλει απάντηση (μήνυμα IE3R02) αναφέροντας την αιτιολόγηση της εν λόγω αδυναμίας. Η τροποποίηση ενός συνόλου δεδομένων ENS δεν είναι πλέον δυνατή εάν:
• Τα εμπορεύματα που καλύπτονται από το σύνολο δεδομένων ENS έχουν προσκομιστεί στο τελωνείο, ή
• Όταν το τελωνείο έχει ήδη γνωστοποιήσει απόφαση ελέγχου για τα εμπορεύματα αυτά.
Οι παραπάνω περιορισμοί τροποποίησης ισχύουν για όλες τις αποστολές HC που περιέχονται στην αρχική ENS. Αυτό σημαίνει, εάν έχει προσκομισθεί ή έχει επιλεγεί για έλεγχο έστω και μία αποστολή HC της αρχικής ENS, η ENS δεν μπορεί να πλέον να τροποποιηθεί. Τα δεδομένα της ENS τα οποία δεν μπορούν να τροποποιηθούν είναι τα ακόλουθα:
• Τοπικός αριθμός αναφοράς (LRN)
• Ημερομηνία έκδοσης εγγράφου
• Δείκτης ειδικής περίστασης
• Κράτος μέλος υποδοχής αποστολής
• Διασαφιστής/ αριθμός αναγνώρισης
• Αντιπρόσωπος / αριθμός αναγνώρισης
• Έγγραφο μεταφοράς (house level)
Ένα τροποποιηθέν σύνολο δεδομένων ENS μπορεί να τροποποιηθεί εκ νέου.
Κάθε αίτημα τροποποίησης που γίνεται αποδεκτό, θα ενεργοποιήσει ένα νέο αίτημα ανάλυσης κινδύνων.
Ειδικότερα:
A. Τροποποίηση συνόλου δεδομένων ENS των στηλών ΣΤ43 και ΣΤ32 του παραρτήματος Β UCC/DA
Μία τροποποίηση δεν μπορεί να προσθέσει νέες αποστολές HC σε μία ENS καθώς, επίσης δεν μπορεί να προσθέσει είδη/τεμάχια σε μια υπάρχουσα αποστολή HC .
Για τυχόν νέες αποστολές HC πρέπει να υποβληθεί νέα ENS, ενώ όταν υπάρχει ανάγκη δήλωσης πρόσθετων αντικειμένων σε μία αποστολή HC, το αρχικό σύνολο δεδομένων ENS πρέπει να ακυρωθεί, με την υποβολή μηνύματος ακύρωσης και στη συνέχεια, εφόσον το αίτημα ακύρωσης γίνει αποδεκτό, πρέπει να υποβληθεί ένα νέο διορθωμένο σύνολο δεδομένων.
Όταν τελικά αποστέλλονται μόνο συγκεκριμένες αλλά όχι όλες οι αποστολές HC που περιλαμβάνονται σε ένα σύνολο δεδομένων ENS, ο υποβάλλων μπορεί να αποστείλει μήνυμα τροποποίησης της ENS, στο οποίο δεν θα περιλαμβάνονται οι συγκεκριμένες αποστολές HC . Το CR θα ακυρώσει τις αποστολές HC που δεν περιλαμβάνονται στο μήνυμα της τροποποίησης.
Β Τροποποίηση συνόλου δεδομένων ENS της στήλης ΣΤ44 του παραρτήματος Β UCC/DA
Όταν το ταχυδρομείο προορισμού λάβει ένα νέο μήνυμα PREDES από το ταχυδρομείο προέλευσης, θα πρέπει να ζητήσει την ακύρωση του συνόλου δεδομένων ENS ΣΤ44 που είχε υποβάλει, βάσει του αρχικού μηνύματος PREDES και εφόσον το αίτημα ακύρωσης γίνει αποδεκτό, θα πρέπει να υποβάλει ένα σύνολο δεδομένων ENS ΣΤ44.
• ΑΚΥΡΩΣΗ ΣΥΝΟΛΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ENS
Η διαδικασία ακύρωσης ενός υποβληθέντος συνόλου δεδομένων ENS ξεκινά:
• αυτόματα από το CR, όταν λήξει η προθεσμία των 200 ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία καταχώρησης της ENS για την προσκόμιση των εμπορευμάτων, χωρίς αυτά να προσκομισθούν στο Τελωνείο.
• κατόπιν αιτήσεως του προσώπου που είχε κάνει την αρχική υποβολή. Στην περίπτωση αυτή, το αίτημα υπόκειται σε διαδικασία επικύρωσης και εφόσον γίνει αποδεκτό, το CR ακυρώνει την ENS, με αποτέλεσμα να ακυρώνονται όλες οι περιλαμβανόμενες σε αυτή αποστολές HC.
Η ακύρωση ενός συνόλου δεδομένων ENS δεν είναι δυνατή εάν:
• τα εμπορεύματα που καλύπτονται από το σύνολο δεδομένων ENS έχουν προσκομιστεί στο τελωνείο, ή
• το τελωνείο έχει ήδη γνωστοποιήσει απόφαση ελέγχου για τα εμπορεύματα αυτά.
Οι παραπάνω περιορισμοί ακύρωσης ισχύουν για όλες τις αποστολές HC που περιέχονται στην αρχική ENS. Αυτό σημαίνει, εάν έχει προσκομισθεί ή επιλεγεί για έλεγχο έστω και μία αποστολή HC της ENS, αυτή δεν μπορεί να πλέον να ακυρωθεί.
• ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΩΝ - ΜΕΤΡΑ ΜΕΤΡΙΑΣΜΟΥ/ΑΜΒΛΥΝΣΗΣ ΚΙΝΔΥΝΩΝ ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ
Α. Με την υποβολή του ελαχίστου συνόλου δεδομένων της ENS (μήνυμα IE3F43 για τους ταχυδρομικούς φορείς και IE3F32 για τους ταχυμεταφορείς), το CR εκκινεί τη διαδικασία ανάλυσης κινδύνων πριν την φόρτωση των εμπορευμάτων (PLACIriskanalysis).
Η PLACI ανάλυση κινδύνου συνεπάγεται την λήψη των κάτωθι μέτρων μετριασμού/άμβλυνσης των κινδύνων από το Τελωνείο:
Η ανταλλαγή μηνυμάτων για τα ανωτέρω μέτρα άμβλυνσης κινδύνων μεταξύ του Τελωνείου και του υποβάλλοντος το ελάχιστο σύνολο δεδομένων της ENS οικονομικού φορέα γίνεται μέσω του ICS2, ως εξής:
1. Αποστολή μηνύματος "AC - AssessmentComplete" (μήνυμα/ΙΕ3Ν03): Η PLACI ανάλυση κινδύνων ολοκληρώθηκε με επιτυχία, τα εμπορεύματα μπορούν να φορτωθούν στο αεροσκάφος και δεν απαιτούνται περαιτέρω ενέργειες εκ μέρους του υποβάλλοντος την ENS.
2. Αποστολή μηνύματος "RfI - RequestforInformation" (μήνυμα IE4Q04 / IE3Q02): Η PLACI ανάλυση κινδύνων βρίσκεται σε εξέλιξη και για την ολοκλήρωσή της απαιτείται η παροχή επιπρόσθετων πληροφοριών επί των δεδομένων της ENS από τον υποβάλλοντα την ENS οικονομικό φορέα. Υπάρχουν δύο τύποι RfI στην διάθεση του Τελωνείου:
i. RfI - RequestforAdditionalInformation (μήνυμα IE4Q04 / IE3Q02, όπου "Requesttype = RFI"): Αίτημα παροχής επιπρόσθετων πληροφοριών επί των ήδη υποβληθέντων δεδομένων PLACI της ENSή/και παροχής υποστηρικτικών εγγράφων. Η απάντηση του οικονομικού φορέα δίδεται με το μήνυμα IE3R02, το οποίο θα πρέπει να είναι κατάλληλα συμπληρωμένο.
ii. RfI - RequestforAmendment (μήνυμαIE4Q04 /IE3Q02, όπου "Requesttype =
AMD")_lΑίτημα τροποποίησης των υποβληθέντων δεδομένων PLACI της ENS, εξαιτίας ποιοτικής ακαταλληλότητας ή/και ανεπάρκειάς τους. Ο αρμόδιος οικονομικός φορέας προβαίνει σε τροποποίηση των στοιχείων του συνόλου δεδομένων PLACI, για τα οποία επιτρέπεται η τροποποίηση.
3. RfS - Request for Screening
4. DNL - Do Not Load
3. Αποστολή μηνύματος "RfS - RequestforScreening" (μήνυμα IE4Q05 / IE3Q03):Η PLACI ανάλυση κινδύνων βρίσκεται σε εξέλιξη και για την ολοκλήρωσή της απαιτείται (α) η διενέργεια ελέγχου φορτίου και αλληλογραφίας υψηλού κινδύνου των εμπορευμάτων με μεθόδους High Risk Cargo or Mail (HRCM screening) ή σε περίπτωση που ένας
τέτοιος έλεγχος έχει ήδη διενεργηθεί παροχή σχετικής επιβεβαίωσης και (β) η αποστολή των αντίστοιχων αποτελεσμάτων από τον υποβάλλοντα την ENS οικονομικό φορέα. Η απάντηση του οικονομικού φορέα δίδεται με το μήνυμα IE3R03, το οποίο θα πρέπει να είναι κατάλληλα συμπληρωμένο.
4. Αποστολή μηνύματος "DNL - DoNotLoad" (μήνυμα IE4Q03 / !Ε3Ρ01):Εντολή μη φόρτωσης του συγκεκριμένου εμπορεύματος (HC) στο αεροσκάφος εξαιτίας της ύπαρξης βάσιμων λόγων ότι το εν λόγω εμπόρευμα συνιστά άμεση απειλή για την αεροπορική ασφάλεια. Η PLACI ανάλυση κινδύνων ολοκληρώθηκε.
Β. Για όσες ταχυδρομικές αποστολές (HC) ολοκληρώθηκε επιτυχώς η PLACI ανάλυση κινδύνων (μήνυμα / IE3N03"AC-AssessmentComplete"), το CR εκκινεί αυτόματα τη διαδικασία ανάλυσης κινδύνων πριν την άφιξη των εμπορευμάτων (Fullriskanalysis), βάσει των στοιχείων που περιέχονται στα μηνύματα IE3F43 και IE3F44.
Η Full ανάλυση κινδύνου συνεπάγεται την λήψη των κάτωθι μέτρων μετριασμού/άμβλυνσης των κινδύνων από το Τελωνείο:
Η ανταλλαγή μηνυμάτων για τα ανωτέρω μέτρα άμβλυνσης κινδύνων μεταξύ του Τελωνείου και του υποβάλλοντος το ελάχιστο σύνολο δεδομένων της ENS οικονομικού φορέα γίνεται μέσω του ICS2, ως εξής:
1. Αποστολή μηνύματος "AC - AssessmentComplete" (μήνυμα / IE3N03): Η Full ανάλυση κινδύνων ολοκληρώθηκε.
2. Αποστολή μηνύματος "RfI - RequestforInformation" (μήνυμαIE4Q04 / IE3Q02):_Η Full ανάλυση κινδύνων βρίσκεται σε εξέλιξη και για την ολοκλήρωσή της απαιτείται η παροχή επιπρόσθετων πληροφοριών επί των δεδομένων της ENS από τον αρμόδιο οικονομικό φορέα. Η διαδικασία αποστολής ενός RfI στην Full ανάλυση κινδύνων είναι πανομοιότυπη με εκείνη που ακολουθείται στην PLACI ανάλυση κινδύνων, όπως περιγράφεται στο παραπάνω σημείο Α.
• ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗ ΤΩΝ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ Α. ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΕΣ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ
Οι ταχυδρομικές αποστολές προσκομίζονται από τον ταχυδρομικό φορέα στο αρμόδιο τελωνείο προσκόμισης ή σε οποιονδήποτε άλλο χώρο καθορίζουν ή εγκρίνουν οι τελωνειακές αρχές, αμέσως μετά την άφιξή τους, σύμφωνα με το άρθρο 139 του UCC. Η προσκόμιση πραγματοποιείται με την υποβολή του μηνύματος γνωστοποίησης προσκόμισης (ΙΖ15) που αποστέλλεται στο ICS2 μέσω του ICISnet, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε:
α. μόνο για την υποβολή των πληροφοριών προσκόμισης κατά την λειτουργία της έκδοσης 1 του ICS2 ή
β. την από κοινού γνωστοποίηση πληροφοριών της προσκόμισης εμπορευμάτων για σκοπούς της τελωνειακής διασάφησης Η7 προ-άφιξης (e- commerce) και της προσκόμισης για σκοπούς συνοπτικής διασάφησης εσόδου με την λειτουργία της έκδοσης 1 του ICS2 (προβλέπονται κοινές και χωριστές κατηγορίες πληροφορίας στο μήνυμα προσκόμισης για ICS2 και e-commerce). Ο ταχυδρομικός φορέας συμπεριλαμβάνει στην γνωστοποίηση προσκόμισης:
- το MRN που αποδόθηκε στην υποβολή του συνόλου δεδομένων ENS (IE3F43), στο πεδίο «προηγούμενα έγγραφα»
- πληροφορίες για τις προσκομιζόμενες αποστολές επιπέδου HC αριθμός εγγράφου μεταφοράς) για την κάθε αποστολή.
Εάν η αποστολή του μηνύματος είναι έγκυρη:
1. η Γνωστοποίηση Προσκόμισης, καταχωρίζεται και της αποδίδεται ένας μοναδικός Κύριος Αριθμός Αναφοράς MRN.
2. Ο ταχυδρομικός φορέας ενημερώνεται για την καταχώρηση και για τον MRN που αποδόθηκε στην υποβολή των πληροφοριών προσκόμισης ( ΙΖ28).
3. Τα εμπορεύματα των ENS που δηλώθηκαν στην προσκόμιση αποκτούν την κατάσταση «προσκομίστηκαν»
Εάν η αποστολή του μηνύματος είναι άκυρη:
1. η Γνωστοποίηση Προσκόμισης απορρίπτεται.
2. ο ταχυδρομικός φορέας ενημερώνεται για την απόρριψη και για τα λάθη που την προκάλεσαν (IZ16).
Επισήμανση: Στην περίπτωση που στην γνωστοποίηση προσκόμισης, για κάθε MRN ENS, δεν δηλωθούν συγκεκριμένα έγγραφα μεταφοράς για αποστολές, επιπέδου HC [δηλ. γραμμοκώδικας (barcode) S10-H] και το μήνυμα γίνει αποδεκτό από το ICS2, όλες οι αποστολές επιπέδου HC που συμπεριλαμβάνονται σε αυτές τις ENS αποκτούν την κατάσταση «προσκομίστηκαν».
Μετά την υποβολή του μηνύματος γνωστοποίησης προσκόμισης, τα σύνολα δεδομένων ENS των προσκομισθέντων αντικειμένων δεν μπορούν να τροποποιηθούν ή να ακυρωθούν.
Τα εμπορεύματα που προσκομίζονται στο τελωνείο δεν απομακρύνονται από τον χώρο στον οποίο προσκομίστηκαν, χωρίς την άδεια των τελωνειακών αρχών.
Στη συνέχεια, ενημερώνεται ο υποβάλλων σχετικά με τις αποφάσεις ελέγχου, εάν δεν είχε ήδη αποσταλεί κοινοποίηση ελέγχου εκ των προτέρων (μόνο όταν υποβάλλων είναι ΑΕΟ).
• ΕΚΤΡΟΠΗ
Στην Έκδοση ICS2 1, η εκτροπή των ταχυδρομικών αποστολών θα είναι αρκετά ασυνήθιστη. Ωστόσο, εάν συμβεί εκτροπή της αποστολής ενός ταχυδρομικού αντικειμένου σε κράτος μέλος άγνωστο το οποίο δεν μπορεί να εξαχθεί από το ICS2 από τα στοιχεία ασφάλειας και προστασίας που έχουν υποβληθεί αρχικώς, το κράτος μέλος προσκόμισης των εμπορευμάτων δεν θα έχει καμία πληροφορία σχετικά με την υποβληθείσα ENS.
Συνεπώς, ύστερα από την υποβολή της γνωστοποίησης προσκόμισης (ΙΖ15) το CR θα λάβει τις πληροφορίες προσκόμισης (IE4N10) και εφόσον διαπιστώσει ότι το Κράτος Μέλος προσκόμισης στο οποίο εκτράπηκαν τα ταχυδρομικά αντικείμενα δεν έχει αναγνωριστεί για την υποβαλλόμενη ENS, θα του αποσταλεί μια πλήρη ειδοποίηση σύστασης Ελέγχου (IE4N05), η οποία θα περιέχει τα αποτελέσματα της ανάλυσης κινδύνων και τις σχετικές συστάσεις ελέγχου, μαζί με τα δεδομένα των αποστολών επιπέδου HC που προσκομίζονται (και τις σχετικές πληροφορίες PLACI).
Το Κράτος μέλος προσκόμισης θα λάβει υπόψη του τις συστάσεις ελέγχου, εάν υπάρχουν στο ICS2 , και θα αποφασίσει εάν θα πραγματοποιηθούν οι προτεινόμενοι έλεγχοι.
• ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΣΧΕΤΙΚΗΣ ENS
Όταν μη ενωσιακά ταχυδρομικά αντικείμενα που προσκομίζονται στο τελωνείο δεν καλύπτονται από συνοπτική διασάφηση εισόδου και με την εξαίρεση των περιπτώσεων όπου ισχύει απαλλαγή από την υποχρέωση υποβολής ENS, ο ταχυδρομικός φορέας προορισμού υποβάλλει αμέσως το σχετικό σύνολο δεδομένων ENS, σύμφωνα με το άρθρο 139 παρ. 5 του UCC.
Ειδικότερα, όταν αυτό συμβεί, λόγω μη έγκαιρης ηλεκτρονικής διαβίβασης των δεδομένων από το ταχυδρομείο προέλευσης (για εσωτερικούς επιχειρησιακούς λόγους), ο ταχυδρομικός φορέας προορισμού θα πρέπει να προβεί σε ενέργειες ανάκτησης των δεδομένων με άλλο εναλλακτικό τρόπο π.χ. λήψη της πληροφορίας από τα συνοδευτικά έντυπα CN22, CN23 ή τους ίδιους τους παραλήπτες των αντικειμένων) και να προχωρήσει άμεσα στην εν λόγω υποβολή. Σε αντίθετη περίπτωση τα εμπορεύματα δεν μπορούν να παραδοθούν για μεταγενέστερη τελωνειακή διαδικασία, πριν από την ολοκλήρωση των διατυπώσεων εισόδου.
• ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΡΟΣΚΟΜΙΣΗΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΩΝ ΣΤΟ ΤΕΛΩΝΕΙΟ
Όταν δεν προσκομίστηκαν πραγματικά όλα τα αντικείμενα/αποστολές HC που είχαν περιληφθεί στο μήνυμα γνωστοποίησης προσκόμισης, ο ταχυδρομικός φορέας Προορισμού πρέπει να προβεί στην ανάκληση της προσκόμισης των ταχυδρομικών αντικειμένων που δεν προσκομίστηκαν.
Η ανάκληση προσκόμισης πραγματοποιείται με το μήνυμα ανάκλησης της προσκόμισης (IEQ08) που αποστέλλεται στο ICS2 μέσω του ICISnet. Ο ταχυδρομικός φορέας προορισμού συμπληρώνει την γνωστοποίηση ανάκλησης προσκόμισης και συμπεριλαμβάνει:
- το MRN που αποδόθηκε για την υποβολή του συνόλου δεδομένων ENS (IE3F43) στο πεδίο «προηγούμενα έγγραφα», για το οποίο ζητά την ανάκληση της προσκόμισης των αντικειμένων.
- πληροφορίες για τις επιμέρους αποστολές επιπέδου HC (αριθμός εγγράφου μεταφοράς) για την κάθε αποστολή, για τις οποίες ζητά την ανάκληση της προσκόμισης των αντικειμένων.
Εάν η αποστολή του μηνύματος είναι έγκυρη:
1. η Γνωστοποίηση ανάκλησης της Προσκόμισης, καταχωρίζεται και της αποδίδεται ένας μοναδικός Κύριος Αριθμός Αναφοράς MRN.
2. Ο ταχυδρομικός φορέας προορισμού ενημερώνεται για την καταχώρηση και για το MRN που αποδόθηκε στην υποβολή των πληροφοριών ανάκλησης προσκόμισης (EQ28).
3. Οι αποστολές επιπέδου HC/είδη (αριθμός είδους και αριθμός εγγράφου μεταφοράς για την κάθε αποστολή) που δηλώθηκαν στην ανάκληση προσκόμισης αποκτούν προσωρινά την κατάσταση «ανακλήθηκε η προσκόμιση».
4. Όταν όλες οι αποστολές επιπέδου HC για ένα MRN ENS αποκτήσουν την κατάσταση «ανακλήθηκε η προσκόμιση», τότε όλη η ENS θα επανέλθει στην προγενέστερη κατάσταση, σαν να μην έχει γίνει προσκόμιση για τα εμπορεύματα αυτά.
Εάν η αποστολή του μηνύματος είναι άκυρη:
1. η Γνωστοποίηση ανάκλησης Προσκόμισης απορρίπτεται.
2. ο ταχυδρομικός φορέας ενημερώνεται για την απόρριψη και για τα λάθη που την προκάλεσαν (EQ16).
Επισήμανση: Στην περίπτωση που για MRN ENS που δηλώνεται στην γνωστοποίηση ανάκλησης της προσκόμισης δεν συμπληρωθούν πληροφορίες επιπέδου αποστολής HC που αντιστοιχούν σε αυτό και το μήνυμα γίνει αποδεκτό από το ICS2, όλες οι αποστολές επιπέδου HC που συμπεριλαμβάνονται σε αυτές τις ENS αποκτούν την κατάσταση «ανακλήθηκε η προσκόμιση».
Μετά την υποβολή του μηνύματος γνωστοποίησης ανάκλησης της προσκόμισης, οι ENS και τα σύνολα δεδομένων των αντικειμένων των οποίων ανακλήθηκε η προσκόμιση, μπορούν να τροποποιηθούν ή να ακυρωθούν, έως ότου υποβληθεί πάλι μια έγκυρη γνωστοποίηση προσκόμισης από τον ταχυδρομικό φορέα προορισμού σύμφωνα με τις επιχειρησιακές ανάγκες του.
Β. ΤΑΧΥΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Κατά την διάρκεια λειτουργίας της έκδοσης 1 του ICS2 δεν υποβάλλεται γνωστοποίηση προσκόμισης των εμπορευμάτων στο ICS2.
Όσον αφορά στην εφαρμογή του συστήματος ICS1, οι Ταχυμεταφορείς προσκομίζουν τα εμπορεύματα στο τελωνείο προορισμού όπου αυτά εκφορτώνονται από το αεροσκάφος που τα έφερε στο τελωνειακό έδαφος της ΕΕ. Η γνωστοποίηση προσκόμισης λαμβάνει την μορφή του Δηλωτικού- Διασάφησης Προσωρινής Εναπόθεσης και υποβάλλεται στο υποσύστημα δηλωτικών. Υπενθυμίζεται ότι στο Δηλωτικό- Διασάφηση Προσωρινής Εναπόθεσης πρέπει να αναφέρεται ο αριθμός MRN που έχει αποδοθεί στην πλήρη ENS που έχει υποβληθεί στο ICS1 για τις ταχυμεταφορές .
Επιπλέον, όταν έχει προηγηθεί υποβολή συνόλου δεδομένων ENS (F32) για αποστολές ταχυμεταφορών και ακολουθεί ως επόμενο βήμα η υποβολή διασάφησης Η7 τύπου Α (e- commerce) , στην εν λόγω διασάφηση θα καταχωρίζεται και αντιστοιχίζεται ο αριθμός MRN του συνόλου δεδομένων ENS (F32)
• ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΔΙΕΝΕΡΓΕΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ - ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΛΕΓΧΟΥ
Μετά από την ολοκλήρωση της ανάλυσης κινδύνων πριν την άφιξη (Fullriskanalysis) και την εξαγωγή των αποτελεσμάτων της, οι αρμόδιες για τον έλεγχο τελωνειακές αρχές:
- είτε επιτρέπουν την είσοδο των εμπορευμάτων
- είτε θα προβούν στη διενέργεια ελέγχου.
Ο διασαφιστής λαμβάνει ενημέρωση ότι η ENS είναι για έλεγχο με το μήνυμα IE60, το οποίο αποστέλλεται τόσο στις περιπτώσεις ελέγχου της ENS, όσο και της διασάφησης Η7 e- commerce, καθόσον έχει υλοποιηθεί ένα σημείο ελέγχου και για τα δύο παραστατικά. Σε κάθε περίπτωση (έλεγχος ή μη) η διαδικασία ισχύει ως ορίζεται στην εγκύκλιο E.2133/2021 για την διασάφηση e-commerce.
Ο ελεγκτής καταχωρίζει τα αποτελέσματα του ελέγχου για την διασάφηση Η7, όπως ορίζονται στην εγκύκλιο E.2133/2021 και επιπλέον καταχωρίζει τα αντίστοιχα αποτελέσματα για την ENS. Τα διαθέσιμα αποτελέσματα ελέγχου για την ENS είναι τα εξής:
❖ 0 - Negative: τίθεται στην περίπτωση που κατά τον έλεγχο δεν διαπιστώνονται διαφορές και επαληθεύονται τα δηλούμενα στην ENS στοιχεία.
❖ 1 - Possitive: τίθεται στην περίπτωση που κατά τον έλεγχο διαπιστώνονται είτε μικρές διαφορές από τα δηλούμενα στην ENS στοιχεία είτε όταν οι διαφορές είναι σημαντικές και δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί η εισαγωγή και επομένως η διαδικασία τελωνισμού διακόπτεται.
❖ 2 - Could not be performed: τίθεται στην περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο δεν κατέστη δυνατός ο έλεγχος
❖ 3 - Ongoing: τίθεται στην περίπτωση που ο έλεγχος είναι εν εξελίξει και για την ολοκλήρωσή του απαιτούνται επιπλέον ενέργειες (π.χ. αποτελέσματα δειγματοληψίας, περαιτέρω διερεύνηση κ.α.).
• ΕΠΟΜΕΝΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ
Μετά την προσκόμιση των αντικειμένων τα οποία δεν έχουν επιλεγεί για έλεγχο ή όταν το τελωνείο έχει λάβει απόφαση για διενέργεια ελέγχου, μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου και εφόσον το επιτρέπουν τα αποτελέσματα του ελέγχου, τα αντικείμενα μπορούν υπαχθούν σε μεταγενέστερο τελωνειακό καθεστώς, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις για το εν λόγω καθεστώς. Ειδικότερα, στην περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί ακόμη τελωνειακή διασάφηση, τα αντικείμενα τίθενται σε προσωρινή εναπόθεση με την προσκόμισή τους στο τελωνείο, σύμφωνα με τα ισχύοντα για τις ταχυδρομικές μεταφορές και ταχυμεταφορές
• ΕΦΕΔΡΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Η Εφεδρική διαδικασία εφαρμόζεται για την διασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας, όταν το λογισμικό εφαρμογών του Κοινού και Εθνικού πεδίου εφαρμογής του ICS2 ή η απαραίτητη επικοινωνία μεταξύ των εφαρμογών δεν λειτουργούν και συνεπώς δεν μπορούν ανταλλαχθούν τα προβλεπόμενα μηνύματα. Ειδικότερα, υφίσταται μη διαθεσιμότητα, όταν:
- το ηλεκτρονικό σύστημα του οικονομικού φορέα ή η εφαρμογή του παρόχου υπηρεσιών Τεχνολογιών Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) δεν είναι διαθέσιμα.
- μια σχετική συνιστώσα εφαρμογή του κεντρικού συστήματος (π.χ. STI, UUMDS), δεν είναι διαθέσιμη.
- η εθνική τελωνειακή εφαρμογή (Λειτουργία Γνωστοποίησης Προσκόμισης) δεν είναι διαθέσιμη.
Οι διαδικασίες επιχειρησιακής συνέχειας ανάλογα με την πηγή της μη διαθεσιμότητας περιλαμβάνουν:
Α) Μη διαθεσιμότητα εφαρμογών οικονομικού φορέα/ενωσιακών εφαρμογών ICS2: Μη διαθεσιμότητα εφαρμογών οικονομικού φορέα/ενωσιακών εφαρμογών ICS2: Εφαρμόζονται οι κανόνες επιχειρησιακής συνέχειας, όπως έχουν συμφωνηθεί και περιλαμβάνονται στο συνημμένο στην παρούσα έγγραφο «Business continuity plan for Economic Operators- ICS2 έκδοση 1.00». Ειδικότερα, όσον αφορά στην χώρα μας: Εάν κατά την χρονική περίοδο μη διαθεσιμότητας δεν μπορεί να υποβληθεί σύνολο δεδομένων ENSαπό τον οικονομικό φορέα, εφαρμόζεται η εφεδρική διαδικασία που συμπεριλαμβάνεται στην εγκύκλιο E.2133/2021 για την διασάφηση e-commerce καθώς και οι σχετικές οδηγίες ΔΣΤΕΠ Β 152313 ΕΞ2021 ΕΜΠ/30-6-2021 προς τις τελωνειακές αρχές. Εάν την ENS δεν ακολουθεί υποβολή διασάφησης e-commerce, η ανάλυση κινδύνων για σκοπούς ασφάλειας και προστασίας πραγματοποιείται στην επόμενη τελωνειακή διαδικασία που υπάγονται τα εμπορεύματα.
Β) μη διαθεσιμότητα εθνικής εφαρμογής γνωστοποίησης προσκόμισης/ανάκλησης γνωστοποίησης προσκόμισης:
Εάν ο ταχυδρομικός φορέας δεν μπορεί να υποβάλει ηλεκτρονικά γνωστοποίηση προσκόμισης/γνωστοποίηση ανάκλησης προσκόμισης, δεν γίνεται καμία ενέργεια από αυτόν, όσο η σχετική λειτουργία δεν είναι διαθέσιμη.
Οι ενέργειες ειδοποίησης του ταχυδρομικού φορέα που προβλέπονται κατά την διαδικασία ελέγχου γίνονται με κάθε πρόσφορο μέσο (π.χ. e-mail)
Η γνωστοποίηση προσκόμισης/γνωστοποίηση ανάκλησης προσκόμισης που δεν είχε υποβληθεί αρχικά, υποβάλλεται από τον ταχυδρομικό φορέα αμέσως όταν επανέλθει η εν λόγω εφαρμογή σε λειτουργία .
Ο ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1143/21.9.2023 (Β 5599) απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναφορικά με την αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών.Α.Υ.Ο. Α 1145/30.09.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α. 1143/21.09.2023 (Β 5599) απόφασης Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφορικά με την παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1146/01.11.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β 5994).Α.Υ.Ο. Α 1143/26.09.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1118/01.08.2024 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Καθορισμός του μορφότυπου της αναγραφής της παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α 240) για τις επιχειρήσεις ταξί, των σημείων εντός του οχήματος στα οποία τίθεται η αναγραφή αυτή, του τρόπου παραγωγής και διάθεσής της, του τρόπου κάλυψης της δαπάνης καθώς και κάθε άλλου θέματος σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος» (Β 4529).Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1106/08.07.2024
Διενέργεια ελέγχου για τη διαπίστωση της ορθής εφαρμογής του άρθρου 54 Α του ν. 4987/2022 (Α206) από τους συμβολαιογράφους ή/και από τους φύλακες μεταγραφών/προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων, για το έτος 2023