Παρασκευή, 11 Οκτωβρίου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 70 Χρόνια

Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2020
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2195/07.12.2020

Κοινοποίηση των διατάξεων του άρθρου 39 «Υπολογισμός τέλους ταξινόμησης με βάση την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια μέθοδο μέτρησης εκπομπών ρύπων CO2 - Τροποποίηση του άρθρου 121 του ν.2960/2001» και του άρθρου 65 «Επιστροφή καταβληθέντος τέλους ταξινόμησης οχημάτων που εξάγονται σε τρίτες χώρες ή αποστέλλονται σε άλλο κράτος - μέλος της Ε.Ε. - προσθήκη παρ. 11 στο άρθρο 130 του ν.2960/2001» του ν.4758/2020 (ΦΕΚ 242/Α), «Περιστολή του λαθρεμπορίου - Κύρωση του Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων και άλλες διατάξεις»

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2195/07.12.2020

Κοινοποιούμε για ενημέρωση και εφαρμογή τις διατάξεις των άρθρων 39, 65 και 81 του ν. 4758/2020 (Α' 242) και σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:

Με την παρ. 1 του άρθρου 39 του κοινοποιούμενου νόμου, επέρχονται τροποποιήσεις στις διατάξεις του άρθρου 121 του ν.2960/2001 «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας» (Α'265), με την αντικατάσταση των παρ. 3 και 8, με τις οποίες ρυθμίζεται ο υπολογισμός του τέλους ταξινόμησης με βάση την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια μέθοδο μέτρησης εκπομπών ρύπων CO2 και με την προσθήκη νέας παραγράφου 3Α, με την οποία αποσαφηνίζεται το νομοθετικό πλαίσιο που καθορίζει τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης για ορισμένες κατηγορίες επιβατικών αυτοκινήτων και ειδικότερα των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων εξωτερικής φόρτισης και των αυτοκινήτων διπλής τροφοδοσίας (βενζίνης-αερίου, πετρελαίου-αερίου). 

Επίσης με τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν.4758/2020 (Α' 242), προστέθηκε νέα παρ. 11 στο άρθρο 130 του ν. 2960/2001, με την οποία προβλέπεται η επιστροφή του τέλους ταξινόμησης για οχήματα που αποτελούν αντικείμενο εξαγωγής ή παράδοσης σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ.

Ειδικότερα:

Α. Αντικατάσταση της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001

Με την αντικατάσταση της παρ. 3 του άρθρου 121, προστέθηκε νέα περίπτωση β) και με τις υποπεριπτώσεις βα), ββ), βγ), βδ), βε), βστ) και βζ), καθορίζονται οι νέες τιμές της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα (CO2) των επιβατικών αυτοκινήτων, με βάση την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure - WLTP), καθόσον από 1.1.2021 προβλέπεται η υποχρεωτική αναγραφή μόνο των τιμών WLTP, στα πιστοποιητικά συμμόρφωσης των νέων τύπων επιβατικών αυτοκινήτων.

Αναλυτικότερα:

- Με τις διατάξεις της περίπτωσης α) της παρ. 3 του άρθρου 39 του κοινοποιούμενου νόμου προβλέπονται οι τιμές της εκπεμπόμενης μάζας CO2 και οι κατά περίπτωση συντελεστές προσαύξησης για τα επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης έως και την 31η·12.2020, σύμφωνα με το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle - NEDC). Ωστόσο, επισημαίνεται ότι το εύρος των τιμών της εκπεμπόμενης μάζας CO2 και οι συντελεστές προσαύξησης των υποπεριπτώσεων αα), αβ), αγ), αδ), αε), αστ), αζ) δεν αποτελούν νέα ρύθμιση και εξακολουθούν να παραμένουν σε ισχύ.

- Με τις διατάξεις της περίπτωσης β) της παρ. 3 του άρθρου 39 του κοινοποιούμενου νόμου καθορίζονται νέες τιμές για την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα -CO2 (συνδυασμένος κύκλος), με βάση την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure - WLTP), οι οποίες προσαυξάνουν περαιτέρω τους συντελεστές του τέλους ταξινόμησης, για τα αυτοκίνητα με ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας σε κράτος μέλος της Ε.Ε. από 1.1.2021 και εφεξής.

Ειδικότερα, για επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία ταξινομούνται για πρώτη φορά, σε κράτος - μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την 1η.1.2021 και εφεξής, των οποίων η εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα - CO2 (συνδυασμένος κύκλος), σύμφωνα με την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure), είναι:

βα) μικρότερη ή ίση των εκατό τριάντα (130) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 μειώνονται κατά 5%,

ββ) μεγαλύτερη από εκατόν πενήντα έξι (156) και μικρότερη από ή ίση με εκατόν ογδόντα δύο (182) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 αυξάνονται κατά δέκα τοις εκατό (10%),

βγ) μεγαλύτερη από εκατόν ογδόντα δύο (182) και μικρότερη από ή ίση με διακόσια οκτώ (208) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 αυξάνονται κατά είκοσι τοις εκατό (20%),

βδ) μεγαλύτερη από διακόσια οκτώ (208) και μικρότερη από ή ίση με διακόσια τριάντα τέσσερα (234) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 αυξάνονται κατά τριάντα τοις εκατό (30%),

βε) μεγαλύτερη από διακόσια τριάντα τέσσερα (234) και μικρότερη από ή ίση με διακόσια εξήντα (260) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 αυξάνονται κατά σαράντα τοις εκατό (40%),

βστ) μεγαλύτερη από διακόσια εξήντα (260) και μικρότερη από ή ίση με τριακόσια είκοσι πέντε (325) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 αυξάνονται κατά εξήντα τοις εκατό (60%),

βζ) μεγαλύτερη από τριακόσια είκοσι πέντε (325) γρ./χλμ, οι συντελεστές του τέλους ταξινόμησης της περ. α' της παρ. 2 αυξάνονται κατά εκατό τοις εκατό (100%)

Συνεπώς, με την εν λόγω ρύθμιση από 1.1.2021 θα ισχύουν δύο κλίμακες τιμών εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα CO2, με βάση τις οποίες θα υπολογίζεται η προσαύξηση - διαφοροποίηση των συντελεστών τέλους ταξινόμησης, ανάλογα με την ημερομηνία πρώτης ταξινόμησης των επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε., και τον κατά περίπτωση τρόπο μέτρησης της εκπεμπόμενης μάζας CO2 [σύμφωνα με τον νέο ευρωπαϊκό κύκλο οδήγησης (NEDC), ή σύμφωνα με την παγκοσμίως εναρμονισμένη διαδικασία δοκιμής ελαφρών οχημάτων (WLTP)], χωρίς ωστόσο να έχει επέλθει τροποποίηση στους ισχύοντες συντελεστές προσαύξησης του τέλους ταξινόμησης, και διευκρινίζεται περαιτέρω ότι:

α) τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται για πρώτη φορά στη χώρα, ως καινούργια από 1.1.2021 ή τα αυτοκίνητα που ταξινομούνται στη χώρα από 1.1.2021, ως μεταχειρισμένα, αλλά έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά σε κράτος μέλος της ΕΕ μετά τις 1.1.2021, θα εμπίπτουν στην κλίμακα των τιμών της εκπεμπόμενης μάζας CO2 με βάση την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure - WLTP).

β) τα αυτοκίνητα τα οποία έχουν ταξινομηθεί μέχρι και 31.12.2020 σε κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ακόμα και εάν στα προσκομιζόμενα δικαιολογητικά, αναγράφονται, πέραν των τιμών εκπεμπόμενης μάζας CO2 σύμφωνα με τον τρόπο μέτρησης NEDC, επιπρόσθετα και οι τιμές της εκπεμπόμενης μάζας CO2 σύμφωνα με τον τρόπο μέτρησης WLTP, θα εμπίπτουν στην κλίμακα τιμών CO2, με βάση τον νέο ευρωπαϊκό κύκλο οδήγησης (NEDC).

Οι πρόσθετοι κωδικοί εθνικής φορολογίας, εξακολουθούν να είναι σε ισχύ, ωστόσο επικαιροποιούνται ως προς τις περιγραφές, ως ακολούθως:

1927: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 0-100 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 0-130
1928: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 101-120 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 131-156
1929: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 121-140 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 157 - 182
1930: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 141-160 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 183-208
1931: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 161-180 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 209-234
1932: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 181-200 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 235 - 260
1933: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC 201-250 ή Μονάδα μέτρησης WLTP 261-325
1934: Εκπομπές CO2: Μονάδα μέτρησης NEDC - 250 ή Μονάδα μέτρησης WLTP - 325

Επομένως, θα επιλέγεται στο σύστημα ICISNET, κάθε φορά ο κατά περίπτωση, πρόσθετος κωδικός εθνικής φορολογίας, ανάλογα με τις ενδείξεις των προσκομιζόμενων δικαιολογητικών, ήτοι την έγκριση τύπου ή το δελτίο κοινοποίησης έγκρισης τύπου και το αντίστοιχο πιστοποιητικό συμμόρφωσης του οχήματος, που αφορούν στις αναγραφόμενες τιμές της εκπεμπόμενης μάζας διοξειδίου του άνθρακα (CO2), με βάση το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle - NEDC) ή με βάση την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure - WLTP).

Για λόγους ορθής παρακολούθησης και αναζήτησης στατιστικών στοιχείων, αναφορικά με το διαχωρισμό των οχημάτων με βάση το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle - NEDC) ή με βάση την Παγκοσμίως Εναρμονισμένη Διαδικασία Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure - WLTP) δημιουργήθηκαν οι νέοι κωδικοί:

S0001 - Μέτρηση εκπομπών CO2 με NEDC και S0002 - Μέτρηση εκπομπών CO2 με WLTP, οι οποίοι θα συμπληρώνονται στο πεδίο «Ειδικές Μνείες» στη θέση 44.1 της Ειδικής Δήλωσης στο Υποσύστημα ΕΦΚ και στο πεδίο «Ειδικές Μνείες» στη θέση 44.2 στη Διασάφηση Εισαγωγής στο υποσύστημα Εισαγωγών, αντίστοιχα.

Η ημερομηνία ενεργοποίησης των νέων κωδικών είναι η 01/01/2021.

Επισημαίνεται ότι εξακολουθούν να ισχύουν τα προβλεπόμενα στην αρ. ΔΕΦΚΦ Δ 1116733 ΕΞ 2020/30-9¬2020 εγκύκλιο 'Βελτιώσεις και αλλαγές ως προς τις ειδικές λειτουργίες των οχημάτων στο Υποσύστημα Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης και στο Υποσύστημα Εισαγωγών στο πληροφοριακό σύστημα τελωνείων ICISnet', αναφορικά με:

- την συμπλήρωση του πεδίου «Εκπομπές Διοξειδίου του Άνθρακα (g/km)», στην ενότητα «Στοιχεία Οχήματος», τα στοιχεία των οποίων μεταφέρονται αυτόματα πλέον στα «Στοιχεία Οχήματος» του αντίστοιχου Πιστοποιητικού Ταξινόμησης και

- την κατάργηση της καταχώρισης των «Εκπομπών CO2» στη ΔΕΦΚ στη θέση 44.2 - Επισυναπτόμενα Έγγραφα με τον κωδικό 1Ε16, και στη Διασάφηση Εισαγωγής στη θέση 44.1 - Πιστοποιητικά Έγγραφα με τον ίδιο κωδικό 1Ε16.

Υπογραμμίζεται επιπλέον ότι με τις εν λόγω αλλαγές δεν έχει επέλθει τροποποίηση στον τρόπο υπολογισμού του τέλους ταξινόμησης.

Β. Προσθήκη νέας παρ. 3Α στο άρθρο 121 του ν.2960/2001

Με την τροποποίηση του άρθρου 121 προστέθηκε νέα παράγραφος 3Α, με την οποία ρυθμίζεται η διαφοροποίηση του συντελεστή προσαύξησης της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, με βάση την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα -CO2, για την επιβολή του τέλους ταξινόμησης, των υβριδικών ηλεκτρικών οχημάτων εξωτερικής φόρτισης και των αυτοκινήτων διπλής τροφοδοσίας (βενζίνης-αερίου, πετρελαίου-αερίου), ορίζοντας ότι, ως εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα -CO2 (συνδυασμένος κύκλος) λαμβάνεται υπόψη, για τα μεν υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης, η σταθμισμένη τιμή εκπομπών -CO2 (συνδυασμένου κύκλου) και για τα αυτοκίνητα διπλής τροφοδοσίας βενζίνης-αερίου ή πετρελαίου — αερίου, η τιμή εκπομπών -CO2 (συνδυασμένου κύκλου) αερίου.

Υπογραμμίζεται περαιτέρω ότι και για τις ανωτέρω περιπτώσεις των επιβατικών αυτοκινήτων ισχύουν τα οριζόμενα στην ως άνω παράγραφο 3 του άρθρου 121, για τον υπολογισμό του τέλους ταξινόμησης με βάση το Νέο Ευρωπαϊκό Κύκλο Οδήγησης (New European Driving Cycle -NEDC) ή με βάση την Παγκοσμίως Εναρμονισμένης Διαδικασίας Δοκιμής Ελαφρών Οχημάτων (Worldwide Light Test Procedure — WLTP).

Γ. Αντικατάσταση της παραγράφου 8 του άρθρου 121 του ν.2960/2001

Mε την τροποποίηση του άρθρου 121, αντικαθίσταται η παράγραφος 8, και πλέον έχει απαλειφθεί το τρίτο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, καθόσον από 1.1.2021 θα ισχύουν τα οριζόμενα της νέας διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 121 του ν.2960/2001, όπως αυτή αναμορφώνεται βάσει της ανωτέρω ρύθμισης της παραγράφου 1 του άρθρου 39.

Δ. Προσθήκη νέας παραγράφου 11 στο άρθρο 130 του ν.2960/2001

Με τις διατάξεις του άρθρου 65 του ν.4758/2020 (Α' 242), προστέθηκε νέα παράγραφος 11 στο άρθρο 130 του ν. 2960/2001, με το οποίο προβλέπεται η επιστροφή του τέλους ταξινόμησης που βεβαιώθηκε και εισπράχθηκε, για οχήματα, τα οποία δεν ταξινομήθηκαν και αποτέλεσαν αντικείμενο εξαγωγής ή αποστολής σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δικαιούχος της επιστροφής είναι το πρόσωπο της παρ. 1 του άρθρου 130 του ν.2960/2001, το οποίο κατέβαλε το τέλος ταξινόμησης με την υποβολή του προβλεπόμενου κατά περίπτωση τελωνειακού παραστατικού και το οποίο υποβάλλει στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές, σχετική αίτηση επιστροφής.

Για τον καθορισμό των όρων, προϋποθέσεων και της διαδικασίας για την επιστροφή του τέλους ταξινόμησης θα εκδοθεί κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Έναρξη ισχύος των ως άνω διατάξεων.

Τέλος, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 81 του ν.4758/2020 (Α' 242), ορίζεται ότι, η ισχύς των διατάξεων του άρθρου 121 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, όπως τροποποιήθηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 39 του κοινοποιούμενου νόμου, αρχίζει από 1.1.2021, ενώ η ισχύς των διατάξεων της παρ.3 Α του άρθρου 121, αρχίζει από την δημοσίευση του νόμου, ήτοι από 04.12.2020.

Κατόπιν των ανωτέρω αλλαγών, εφιστούμε την προσοχή για την ορθή, ως άνω, συμπλήρωση των κωδικών στα παραστατικά, για την αποφυγή λαθών στη βεβαίωση και είσπραξη του τέλους ταξινόμησης, ενώ σε περίπτωση που κατά τον έλεγχο διαπιστωθούν διαφορές, εφαρμογή έχουν τα οριζόμενα στο άρθρο 42 του Τελωνειακού Κώδικα.


Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ ΑΑΔΕ
Γ. ΠΙΤΣΙΛΗΣ

Κ.Υ.Α. Α 1142/19.09.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α 1018/31.01.2022 κοινής απόφασης «Καθορισμός αρμοδίων αρχών για τη διαχείριση, ενημέρωση και παρακολούθηση του Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών (Ε.Κ.Μ.Ε.Α.) και λοιπών λεπτομερειών για την εφαρμογή και λειτουργία του» (Β 440).
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1147/01.10.2024
Καθορισμός διαδικασίας καταστροφής αχρησιμοποίητων αποθεμάτων εντύπων παραβόλων του πρώτου εδαφίου της παρ. 3 του άρθρου 29 του ν. 3943/2011 (Α 66) τα οποία αντικαταστάθηκαν με ηλεκτρονικό παράβολο.
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1149/03.10.2024
Καθορισμός του τύπου και του περιεχομένου της δήλωσης του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής, της διαδικασίας, του τρόπου υποβολής και απόδοσης της δήλωσης, καθώς και του τρόπου επιστροφής του Ψηφιακού Τέλους Συναλλαγής.
Κ.Υ.Α. Α 1148/01.10.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1143/21.9.2023 (Β 5599) απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναφορικά με την αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών.
Α.Υ.Ο. Α 1145/30.09.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α. 1143/21.09.2023 (Β 5599) απόφασης Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφορικά με την παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.
Περισσότερα »

Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο