Παροχή οδηγιών για την έκδοση τελωνειακών αποφάσεων κατά την περίοδο ισχύος των μέτρων πρόληψης της εμφάνισης και αντιμετώπισης της διάδοσης του κορωνοϊού.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2047/09.04.2020
Σχετ.: α) ΔΤΔ Α 1002472 ΕΞ2020/07-01-2020 εγκύκλιος ΑΑΔΕ «Είσοδος εμπορευμάτων στο τελωνειακό έδαφος της Ένωσης - Προσκόμιση των εμπορευμάτων στο τελωνείο - Προσωρινή εναπόθεση» (ΑΔΑ: ΨΛΛ446ΜΠ3Ζ-3ΡΤ)
β) Ε.2176/2019 εγκύκλιος ΑΑΔΕ με θέμα «Οδηγίες για τη διακίνηση εμπορευμάτων προς/από την Ελεύθερη Ζώνη-Εφαρμογή της αριθ. ΔΔΘΕΚΑ Δ 1144720 ΕΞ 2018 Απόφασης Διοικητή της ΑΑΔΕ (ΦΕΚ 4513/Β/15-10-18-ΑΔΑ: ΩΠΨΨ46ΜΠ3Ζ-ΗΑ7) με θέμα "Ιδρυση και λειτουργία των Ελευθέρων Ζωνών"»
γ) ΔΔΘΤΟΚ Δ 1046606 ΕΞ 2017/24.3.2017 εγκύκλιος ΑΑΔΕ με θέμα «Κοινοποίηση της αριθ. ΔΔΘΤΟΚ Δ 1026126 ΕΞ 2017/27.1.2017 Απόφασης Διοικητή της ΑΑΔΕ "Εφαρμογή του ειδικού καθεστώτος τελωνειακής αποταμίευσης" (ΦΕΚ 810/Β/2017) και παροχή οδηγιών"»
Σε συνέχεια των έκτακτων μέτρων πρόληψης της εμφάνισης και αντιμετώπισης διάδοσης του κορωνοϊού και λαμβάνοντας υπόψη τις δυσχέρειες που προκύπτουν από την εκ περιτροπής εργασία των τελωνειακών υπαλλήλων βάσει προγράμματος βαρδιών και την μείωση της φυσικής συναλλαγής για την προστασία της υγείας των συναλλασσομένων και των τελωνειακών υπαλλήλων, παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες προς τις τελωνειακές αρχές και τους οικονομικούς φορείς όσον αφορά την έκδοση τελωνειακών αποφάσεων:
1. Προτεραιοποίηση των αιτημάτων για έκδοση τελωνειακών αποφάσεων
Οι οικονομικοί φορείς καλούνται να αναβάλουν, για μεταγενέστερη χρονική στιγμή, την υποβολή αίτησης για έκδοση τελωνειακής απόφασης η οποία δεν έχει επείγοντα χαρακτήρα και δεν αποτελεί προτεραιότητα κατά την τρέχουσα έκτακτη συγκυρία (π.χ. νέα αίτηση για έκδοση άδειας απλουστευμένων διαδικασιών με χρήση εγγραφής στις λογιστικές καταχωρίσεις του διασαφιστή, για την οποία απαιτείται αξιολόγηση των πληροφοριακών συστημάτων του αιτούντα) προς αποφυγή της συμφόρησης αιτημάτων στις αρμόδιες τελωνειακές αρχές.
Στο ίδιο πνεύμα, οι τελωνειακές αρχές έκδοσης τελωνειακών αποφάσεων, έχοντας ως κύριο γνώμονα την οικονομική ανάγκη του οικονομικού φορέα για άμεση χρήση της αιτούμενης απόφασης προκειμένου να μετριαστούν οι αρνητικές συνέπειες λόγω των εξαιρετικών μέτρων κατά του κορωνοϊού, καλούνται όπως διεκπεραιώνουν κατά προτεραιότητα τα εν λόγω αιτήματα.
Περαιτέρω, όσον αφορά στις άδειες Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα (Ε.Ο.Φ.), οι Τελωνειακές Περιφέρειες, προκειμένου να επικεντρωθούν στην αντιμετώπιση των πλέον επειγόντων θεμάτων εφόσον γνωρίζουν περιπτώσεις οικονομικών φορέων που ενδιαφέρονται να υποβάλλουν αίτηση για την απόκτηση της ιδιότητας του Ε.Ο.Φ., όπως συστήσουν στους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν αίτηση σε μεταγενέστερο χρόνο όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση.
2. Παράταση της προθεσμίας για τη λήψη τελωνειακής απόφασης
Για τις ήδη υποβληθείσες αιτήσεις που έχουν γίνει αποδεκτές και δεν είναι υψηλής προτεραιότητας, σύμφωνα με τα προαναφερόμενα στο σημείο 1, οι αρμόδιες τελωνειακές αρχές δύνανται να χρησιμοποιήσουν τις δυνατότητες που παρέχει ο Ενωσιακός Τελωνειακός Κώδικας σχετικά με την παράταση της προθεσμίας για τη λήψη τελωνειακών αποφάσεων, ως ακολούθως:
- Σύμφωνα με το άρθρο 22, παρ. 3, δεύτερο εδάφιο του Κώδικα, οι τελωνειακές αρχές, εφόσον δεν είναι σε θέση να τηρήσουν την αρχική προθεσμία για την έκδοση της τελωνειακής απόφασης, μπορούν να παρατείνουν την προθεσμία λήψης της απόφασης έως 30 ημέρες και, ειδικά για τις άδειες Ε.Ο.Φ. έως 60 ημέρες με βάση το άρθρο 28 παρ. 1 του κατ' εξουσιοδότηση Καν. (ΕΕ) 2446/2015. Οι τελωνειακές αρχές υποχρεούνται να ενημερώσουν τον αιτούντα, πριν από τη λήξη της αρχικής προθεσμίας, για τη μη τήρηση αυτής, τους λόγους και το περαιτέρω χρονικό διάστημα που απαιτείται για τη λήψη της απόφασης. Εντούτοις, οι προαναφερόμενες περίοδοι παράτασης δεν μπορούν να επεκταθούν περαιτέρω, ούτε καν σε περίπτωση ανωτέρας βίας.
- Σύμφωνα με το άρθρο 22, παρ. 3, τρίτο εδάφιο του Κώδικα, οι τελωνειακές αρχές μπορούν να παρατείνουν την προθεσμία λήψης της απόφασης εφόσον αυτό ζητηθεί από τον αιτούντα προκειμένου να πραγματοποιήσει προσαρμογές τέτοιες ώστε να εκπληρώνονται οι προϋποθέσεις και τα κριτήρια για τη χορήγηση της τελωνειακής απόφασης. Σε αυτή την περίπτωση, ο αιτών κοινοποιεί στην αρμόδια τελωνειακή αρχή τις απαιτούμενες προσαρμογές και το χρονικό διάστημα για την πραγματοποίησή τους. Όσον αφορά τον προσδιορισμό του εν λόγω χρονικού διαστήματος, δεν προκύπτει περιορισμός από τις ενωσιακές διατάξεις και είναι δυνατόν αυτό να καθοριστεί έπειτα από συνεννόηση του αιτούντα με την αρμόδια τελωνειακή αρχή, σύμφωνα με τα ισχύοντα δεδομένα.
Στο πεδίο εφαρμογής αυτής της διάταξης εμπίπτουν και οι περιπτώσεις που η εξέταση των κριτηρίων για χορήγηση άδειας ΑΕΟ δεν μπορεί να ολοκληρωθεί για λόγους που σχετίζονται με τον αιτούντα (π.χ. αδυναμία διενέργειας επίσκεψης στις εγκαταστάσεις του), οπότε οι τελωνειακές αρχές μπορούν να παρατείνουν την προθεσμία για τη λήψη της απόφασης εφόσον η παράταση ζητηθεί από τον αιτούντα.
3. Αξιολόγηση/επαναξιολόγηση αδειών Ε.Ο.Φ.
Τα αναφερόμενα στο σημείο 2 ισχύουν και για τη διαδικασία επαναξιολόγησης ισχυουσών αδειών που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Επιπλέον, δεδομένου ότι επίκειται η επαναξιολόγηση αδειών Ε.Ο.Φ. για τις οποίες είχε παρέλθει τριετία από την εξέταση και χορήγησή τους, αυτή μπορεί να ξεκινήσει σε μεταγενέστερο χρόνο εφόσον δεν έχει ήδη ξεκινήσει η διαδικασία επαναξιολόγησης, προκειμένου να γίνει σωστά και να μπορούν να αντεπεξέλθουν πλήρως και αποτελεσματικά στις απαιτήσεις της τόσο οι αρμόδιες Τελωνειακές Αρχές όσο και οι οικονομικοί φορείς.
Οι Τελωνειακές Αρχές συνιστάται να προχωρήσουν, κατά το δυνατό, στο κομμάτι των ελέγχων των κριτηρίων που μπορούν να διενεργηθούν από απόσταση (π.χ. έλεγχος οικονομικών καταστάσεων υποψήφιου), έτσι ώστε μετά το πέρας της κατάστασης κινδύνου να μπορέσει να προχωρήσει η διαδικασία αδειοδότησης/επανεξέτασης των οικονομικών φορέων όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.
Εξυπακούεται ότι οι ρυθμίσεις και οι λεπτομέρειες της διαδικασίας χορήγησης της ιδιότητας του Ε.Ο.Φ., της διαχείρισης των εν λόγω αδειών, καθώς και των σχετικών υποχρεώσεων τόσο των αρμοδίων τελωνειακών Αρχών όσο και των οικονομικών φορέων στο πλαίσιο της εν λόγω διαδικασίας εξακολουθούν να ισχύουν ως έχουν και όπως περιγράφονται από τη δέσμη του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα.
4. Δυνατότητα έκδοσης προσωρινών αδειών
Ως προς τις άδειες λειτουργίας εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης και αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης (σχετ. δ), παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης προσωρινής άδειας με ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης και των υποστηρικτικών αυτής εγγράφων, χωρίς την προηγούμενη διενέργεια αυτοψίας από το αρμόδιο τελωνείο. Όσον αφορά τον τόπο και την καταλληλότητα των εγκαταστάσεων, ο αιτών υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση στην οποία περιλαμβάνονται:
- τα στοιχεία διεύθυνσης της εγκατάστασης,
- ο χώρος που καταλαμβάνει η εγκατάσταση και το είδος της περίφραξης,
- ο εξοπλισμός που περιέχει,
- ανάληψη της υποχρέωσης, από τον αιτούντα, εκ των υστέρων προσκόμισης των δικαιολογητικών που προβλέπεται ότι προσκομίζονται στο αρμόδιο τελωνείο σύμφωνα με την ανωτέρω α) σχετική,
- επισύναψη σχετικού φωτογραφικού υλικού από τους εσωτερικούς και υπαίθριους χώρους της αποθήκης και χάρτη που υποδεικνύει το ακριβές σημείο της εγκατάστασης.
Η αρμόδια τελωνειακή αρχή αναγράφει στην άδεια που εκδίδει ότι πρόκειται περί προσωρινής άδειας με συγκεκριμένη περίοδο ισχύος. Μετά τη λήξη των έκτακτων μέτρων που έχουν ληφθεί στο πλαίσιο αντιμετώπισης του κορωνοϊού, η αρμόδια τελωνειακή αρχή επανεξετάζει την άδεια δυνάμει του άρθρου 23, παρ. 4, στοιχείο α) του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα (Καν.(ΕΕ)952/13) και του άρθρου 15 του κατ' εξουσιοδότηση Καν.(ΕΕ)2446/15 και εκδίδει την οριστική άδεια, εφόσον εξακολουθεί να υπάρχει ενδιαφέρον από τον οικονομικό φορέα. Κατά την επανεξέταση της άδειας, πραγματοποιείται αυτοψία του χώρου από το αρμόδιο τελωνείο και ο οικονομικός φορέας υποβάλλει όλα τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά, σύμφωνα με την υποχρέωση που ανέλαβε κατά την έκδοση της προσωρινής άδειας.
Περαιτέρω, παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης προσωρινής άδειας λειτουργίας αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης για περιπτώσεις ήδη αδειοδοτημένων εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης προκειμένου να καταστεί δυνατή η αποθήκευση των εμπορευμάτων με αναστολή δασμών και φόρων για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 90 ημερών που προβλέπεται για την προσωρινή εναπόθεση (άρθρο 149 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα). Οι αρμόδιες για την έκδοση της προσωρινής άδειας τελωνειακές αρχές παρακαλούνται όπως διεκπεραιώσουν τα εν λόγω αιτήματα κατά προτεραιότητα, χωρίς την απαίτηση υποβολής της ανωτέρω υπεύθυνης δήλωσης δεδομένου ότι έχουν ήδη διενεργηθεί όλες οι απαιτούμενες ενέργειες για την αδειοδότηση των εγκαταστάσεων προσωρινής εναπόθεσης. Εξυπακούεται ότι απαιτείται η υποβολή διασάφησης για την υπαγωγή σε καθεστώς τελωνειακής αποταμίευσης των εμπορευμάτων που ήταν προηγουμένως σε κατάσταση προσωρινής εναπόθεσης.
5. Διαδικασία επανεξέτασης φορέων διαχείρισης των Ελευθέρων Ζωνών και των εγκατεστημένων επιχειρήσεων σύμφωνα με τα κριτήρια του Εγκεκριμένου Οικονομικού Φορέα ως προς την ασφάλεια και προστασία (AEOS)
Τα ανωτέρω αναφερθέντα στο σημείο (3) της παρούσας ισχύουν κατ' αναλογία και για τη διαδικασία επανεξέτασης των φορέων που διαχειρίζονται/δραστηριοποιούνται τις/στις Ελεύθερες Ζώνες (σχετ. γ).
Ειδικότερα, οι Τελωνειακές Περιφέρειες Αττικής, Θεσσαλονίκης και Αχαΐας παρακαλούνται στο μέτρο του δυνατού να προχωρήσουν στο κομμάτι του ελέγχου των κριτηρίων που μπορούν να διενεργηθούν εξ αποστάσεως (π.χ. ιστορικό συμμόρφωσης, οικονομική φερεγγυότητα κλπ), ούτως ώστε με το πέρας της παρούσας κατάστασης να μπορέσει να προχωρήσει η διαδικασία επανεξέτασης όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.
Οι τελωνειακές αρχές παρακαλούνται για την πιστή τήρηση των ανωτέρω και την αναφορά τυχόν προβλημάτων προς επίλυση στις ακόλουθες διευθύνσεις ηλεκτρονικού ταχυδρομείου:
Για θέματα αρμοδιότητας της Δ/νσης Τελωνειακών Διαδικασιών: dtd@2001.svzefxis.gov.gr.
Για θέματα αρμοδιότητας της Δ/νσης Δασμολογικών Θεμάτων, Ειδικών Καθεστώτων & Απαλλαγών: gdt- dasmo@otenet.gr και ipr@otenet.gr.
Ο ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΑΡΧΗΣ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΕΣΟΔΩΝ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1143/21.9.2023 (Β 5599) απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, αναφορικά με την αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών.Α.Υ.Ο. Α 1145/30.09.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α. 1143/21.09.2023 (Β 5599) απόφασης Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αναφορικά με την παράταση καταβολής βεβαιωμένων οφειλών.Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1146/01.11.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β 5994).Α.Υ.Ο. Α 1143/26.09.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1118/01.08.2024 κοινής απόφασης των Υφυπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Καθορισμός του μορφότυπου της αναγραφής της παρ. 1 του άρθρου 66 του ν. 4446/2016 (Α 240) για τις επιχειρήσεις ταξί, των σημείων εντός του οχήματος στα οποία τίθεται η αναγραφή αυτή, του τρόπου παραγωγής και διάθεσής της, του τρόπου κάλυψης της δαπάνης καθώς και κάθε άλλου θέματος σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος» (Β 4529).Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1106/08.07.2024
Διενέργεια ελέγχου για τη διαπίστωση της ορθής εφαρμογής του άρθρου 54 Α του ν. 4987/2022 (Α206) από τους συμβολαιογράφους ή/και από τους φύλακες μεταγραφών/προϊσταμένους κτηματολογικών γραφείων, για το έτος 2023