'Αμεση προώθηση εργασιών για την ικανοποίηση αιτήσεων επιστροφής ΦΠΑ
Υπ. Οικ. Πολ. 1177/17.07.2013
1. Με τις Α.Υ.Ο. Πολ. 1090/02.04.2012 και Πολ. 1067/03.04.2013 καθιερώθηκε νέα διαδικασία επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ. Ειδικότερα οι αιτήσεις επιστροφής επεξεργάζονται κεντρικά με βάση σύστημα ανάλυσης κινδύνου και αποστέλλονται κάθε μήνα στις Δ.Ο.Υ. αρχεία αιτήσεων οι οποίες θα πρέπει να διεκπεραιωθούν χωρίς έλεγχο και αιτήσεων για τις οποίες απαιτείται έλεγχος πριν την επιστροφή. Με τις εγκυκλίους μας Δ14Α 1049953/20.03.2013 και Πολ. 1082/18.04.2013, δόθηκαν σαφείς οδηγίες για την υλοποίηση της εν λόγω διαδικασίας με στόχο την έγκαιρη ολοκλήρωση της διαδικασίας και την απόδοση των οφειλόμενων ποσών στους δικαιούχους υποκείμενους στο φόρο, προσδιορίζοντας δεσμευτικές προθεσμίες για κάθε κατηγορία αιτήσεων επιστροφής.
2. Παρότι η νέα διαδικασία τέθηκε σε εφαρμογή από 20.3.2013, παρατηρείται σημαντική καθυστέρηση από ορισμένες Δ.Ο.Υ., με συνέπεια να παραμένουν σε εκκρεμότητα αιτήσεις για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα. Λόγω μνημονιακής υποχρέωσης, τα στοιχεία των εκκρεμών αιτήσεων επιστροφής δημοσιοποιούνται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Οικονομικών, σε εβδομαδιαία βάση, με κατάταξη των Δ.Ο.Υ. ανάλογα με το μέσο χρόνο αναμονής αιτήσεων επιστροφής για τις οποίες δεν έχει πραγματοποιηθεί η εκταμίευση του ποσού επιστροφής. Η εμφάνιση σημαντικών καθυστερήσεων δεν ενισχύει την αξιοπιστία του Δημοσίου έναντι των επιχειρήσεων, λαμβάνοντας υπόψη ότι στην αντίθετη περίπτωση, όπου δηλαδή οι επιχειρήσεις υποχρεούνται σε καταβολή φόρου, επιβάλλονται κυρώσεις σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης εκπλήρωσης των υποχρεώσεών τους.
3. Αναγνωρίζουμε ενδεχόμενα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Δ.Ο.Υ., όπως έλλειψη προσωπικού, τεχνικά προβλήματα από την αναδιοργάνωση των Υπηρεσιών και την ανακατανομή αρμοδιοτήτων, όμως για την εμπέδωση εμπιστοσύνης μεταξύ των Υπηρεσιών μας και τις επιχειρήσεις, πρέπει να τηρούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες.
4. Για το σκοπό αυτό, οι Δ.Ο.Υ. πρέπει άμεσα να διεκπεραιώσουν αιτήσεις επιστροφής με χρόνο αναμονής από την υποβολή τους πάνω από 120 ημέρες. Από 1.9.2013 και εφεξής πρέπει να διεκπεραιώνονται κατά προτεραιότητα οι αιτήσεις με χρόνο αναμονής πάνω από 90 ημέρες, λαμβάνοντας υπόψη ότι σύμφωνα με προωθούμενη νομοθετική ρύθμιση μετά το χρόνο αυτό η επιστροφή θα επιβαρύνεται με τόκο εκπρόθεσμης επιστροφής από το δημόσιο, για το οποίο υπάρχει ευθύνη του υπαλλήλου και της Δ.Ο.Υ..
5. Για την υλοποίηση των ανωτέρω, επισημαίνουμε τα εξής:
- Αιτήσεις επιστροφής που περιλαμβάνονται στο αρχείο για επιστροφή χωρίς έλεγχο και εφόσον ο Προϊστάμενος Δ.Ο.Υ. δεν έχει στοιχεία που υπαγορεύουν τον έλεγχο, δεν απαιτούν σημαντικό χρόνο για την ολοκλήρωσή τους (εκταμίευση).
- Αιτήσεις επιστροφής που περιλαμβάνονται στο αρχείο για επιστροφή μετά από έλεγχο, ο προσωρινός έλεγχος θα πρέπει να ολοκληρώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα, τουλάχιστον για το σημαντικότερο αριθμό αυτών. Μεγαλύτερος χρόνος, λογικά, απαιτείται για μικρό αριθμό υποθέσεων και εφόσον υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι.
6. Σε κάθε περίπτωση, η επιστροφή που αφορά εξαγωγικές επιχειρήσεις θα προηγείται των λοιπών αιτήσεων.
7. Οι αρμόδιοι επιθεωρητές οφείλουν να παρακολουθούν συστηματικά την υλοποίηση των ανωτέρω από τις Δ.Ο.Υ. αρμοδιότητάς τους. Σε περίπτωση ανυπέρβλητων προβλημάτων, οφείλουν να ενημερώνουν την Υπηρεσία μας, σχετικά. Επίσης οφείλουν να διαπιστώνουν εάν το σύνολο των αιτήσεων που υποβάλλονται καταχωρούνται άμεσα στο σύστημα TAXIS και σε αντίθετη περίπτωση να φροντίσουν για την καταχώρηση αυτή, προκειμένου να υπάρχει ορθή πληροφόρηση της Κεντρικής Υπηρεσίας για τις υφιστάμενες εκκρεμότητες επιστροφής.
Είσπραξη εσόδων υπέρ τρίτων από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (ΔΟΥ) και τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ)Κ.Υ.Α. Α 1065/28.04.2025
Καθορισμός της διαδικασίας και κάθε αναγκαίας λεπτομέρειας για την εφαρμογή του άρθρου 67 του ν. 5042/2023 (Α 88) αναφορικά με τη δυνατότητα παράτασης υποβολής φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και καταστάσεων σε περίπτωση, ασθένειας, τοκετού ή θανάτου λογιστή - φοροτεχνικού.Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1082/17.06.2025
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1073/2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Απόσυρση από τη χρήση και οριστική παύση Ειδικών Ασφαλών Φορολογικών Διατάξεων Σήμανσης Στοιχείων (ΕΑΦΔΣΣ) για το σύνολο των οντοτήτων. Παύση χρήσης απλών Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ) για τις οντότητες εστίασης που λειτουργούν με σερβίρισμα σε τραπεζοκαθίσματα και ορισμός υποχρέωσης χρήσης, ΦΗΜΑΣ Εστιατορίου ή ΦΤΜ Εστιατορίου ή ΑΔΗΜΕ Εστιατορίου» (Β 4516 - Διόρθωση Σφάλματος Β 4606).Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1081/17.06.2025
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1157/12.10.2023 απόφασης του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) «Καθορισμός του χρόνου και της διαδικασίας αναβάθμισης των Μέσων Πληρωμών, που χρησιμοποιούν οι οντότητες του άρθρου 1 του ν. 4308/2014 (Α 251), από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (ΝSΡs), για την ολοκλήρωση της διαδικασίας διασύνδεσης αυτών με τα Ταμειακά Συστήματα, καθώς και κάθε άλλου ειδικότερου θέματος για την εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 15Β του ν. 4987/2022 (ΚΦΔ). Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1021/2023 (Β 1826) απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ» (Β 5994)Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2035/18.06.2025
Παροχή οδηγιών σχετικά με τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας για την καταβολή Φ.Π.Α. επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, λόγω παύσης ισχύος της επαγγελματικής τους άδειας, ελλείψει αποδεικτικών στοιχείων και εγγράφων της περ. α. της παρ. 2 του άρθρου 7 του ν.4926/2022 (Α 82).
Βασικές διατάξεις που ρυθμίζουν την άδεια Η εορτή του Αγίου Πνεύματος Περίοδοι Υποβολής Α.Π.Δ. έτους 2024