Σάββατο, 20 Απριλίου 2024

www.totsisgroup.gr Est.1954                                          Totsis Group 69 Χρόνια

Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Τετάρτη 7 Ιουλίου 2021
Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1138/14.06.2021

Συνημμένα: Παρτήματα

Τροποποίηση της υπό στοιχεία Ε2320/976/ Α0034/2008 (Β΄ 1177) απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών για τον έλεγχο ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση

Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1138/14.06.2021

(ΦΕΚ Β' 2963/06-07-2021)

Έχοντας υπόψη:

1) Τις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1672 του Ε.Κ. και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2018 σχετικά με τους ελέγχους ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1889/2005.

2) Την υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 (Β’ 1177) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών για τον έλεγχο ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

3) Την υπό στοιχεία Δ33Β 5002569 ΕΞ 29.1.2014 (Β’ 234) απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών δια της οποίας τροποποιήθηκε η υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 (Β΄ 1177) απόφαση του Υφυπουργού Οικονομικών.

4) Την υπό στοιχεία Α.1075/16-03-2021 απόφαση Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Τροποποίηση του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης για τον έλεγχο ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση» (Β’ 1359).

5) Το Κεφάλαιο Α’ «Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» του ν. 4389/2016 (Α’ 94) και ειδικότερα των άρθρων 2 και 7, των παρ. 1 και 5 του άρθρου 14, και των παρ. 2 και 3 του άρθρου 41 αυτού.

6) Την υπό στοιχεία Δ.ΟΡΓ.Α 1125859 ΕΞ 2020/23.10.2020 απόφαση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Οργανισμός της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.)» (Β’ 4738).

7) Την υπό στοιχεία Δ6Α 1015213 ΕΞ 2013/28.1.2013 απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Υφυπουργού Οικονομικών «Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στον Γενικό Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Β’ 130 και Β’ 372), σε συνδυασμό με τις διατάξεις της υποπαρ. α’ της παρ. 3 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016.

8) Την υπ’ αρ. 1 της 20/01/2016 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με τις διατάξεις του πρώτου εδαφίου της παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, και την υπ’ αρ. 39/3 της 30/11/2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689).

9) Το άρθρο 90 Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005 Α’ 98) σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

10) Την παρ. 2 του άρθρου 3 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, (ν. 2960/2001 Α΄ 265).

11) Την παρ. 8 του άρθρου 147 του ν. 2960/2001 Εθνικός Τελωνειακός Κώδικα», (ν. 2960/2001 Α΄ 265).

12) Την ανάγκη προσαρμογής του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου στις αλλαγές που επιφέρει ο νέος Κανονισμός 2018/1672 του Ε.Κ. και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2018 σχετικά με τους ελέγχους ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

13) Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού Προϋπολογισμού,

Αποφασίζουμε:

Τροποποιούμε την υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργική απόφαση, ως ακολούθως:

'Αρθρο 1
Τροποποίηση του άρθρου 1 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης.

Το άρθρο 1 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 1 Σκοπός Ορισμοί
Με την απόφαση αυτή καθορίζεται η διαδικασία ελέγχου εισόδου και εξόδου προς και από την Ευρωπαϊκή Ένωση των ρευστών διαθεσίμων με κομιστή, η διαδικασία γνωστοποίησης ασυνόδευτων (χωρίς κομιστή) ρευστών διαθεσίμων που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το είδος της υποβαλλόμενης δήλωσης, καθώς και κάθε ειδικότερη διαδικασία ρύθμισης του θέματος.
Ως ρευστά διαθέσιμα νοούνται:
α) τα μετρητά, δηλαδή χαρτονομίσματα και κέρματα που είναι σε κυκλοφορία ως μέσο συναλλαγής ή που ήταν σε κυκλοφορία ως μέσο συναλλαγής και μπορούν ακόμη να αποτελέσουν αντικείμενο συναλλαγής, μέσω χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων ή κεντρικών τραπεζών, έναντι χαρτονομισμάτων και κερμάτων που είναι σε κυκλοφορία ως μέσο συναλλαγής.
β) οι διαπραγματεύσιμοι τίτλοι στον κομιστή, δηλαδή μέσα εκτός των μετρητών που παρέχουν στους κατόχους τους το δικαίωμα αξίωσης χρηματικού ποσού με την προσκόμιση του τίτλου, χωρίς αυτοί να είναι υποχρεωμένοι να αποδείξουν την ταυτότητά τους ή το δικαίωμα αξίωσης του ποσού αυτού. Τα εν λόγω μέσα είναι:
i) Οι ταξιδιωτικές επιταγές και
ii) οι επιταγές, τα γραμμάτια, ή οι εντολές πληρωμής είτε στον κομιστή, με υπογραφή αλλά με παράλειψη του ονόματος του δικαιούχου, είτε με οπισθογράφηση χωρίς περιορισμό, είτε έχοντας εκδοθεί σε διαταγή εικονικού δικαιούχου, είτε άλλως διαμορφωμένοι κατά τρόπο ώστε η κατοχή να συνεπάγεται κυριότητα.
γ) Τα αγαθά που χρησιμοποιούνται ως ιδιαίτερα ρευστοποιήσιμα μέσα αποθήκευσης αξίας, δηλαδή τα αγαθά τα οποία χαρακτηρίζονται από υψηλό δείκτη αξίας προς όγκο και τα οποία μπορούν να μετατραπούν εύκολα σε μετρητά μέσω προσβάσιμων αγορών διαπραγμάτευσης, με χαμηλό κόστος συναλλαγής. Τα εν λόγω αγαθά είναι:
i) Τα κέρματα με περιεκτικότητα σε χρυσό τουλάχιστον 90% και
ii) οι ράβδοι χρυσού, όπως πλάκες, ψήγματα ή βώλοι με περιεκτικότητα σε χρυσό τουλάχιστον 99,5%.
δ) Η προπληρωμένη κάρτα, δηλαδή μη ονομαστική κάρτα, στην οποία είναι δυνατή η αποθήκευση νομισματικής αξίας ή κεφαλαίων, ή η οποία παρέχει πρόσβαση σε νομισματική αξία ή κεφάλαια, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για συναλλαγές πληρωμών, για αγορά αγαθών ή υπηρεσιών, ή για εξόφληση σε μετρητά, και η οποία δεν είναι συνδεδεμένη με τραπεζικό λογαριασμό».

'Αρθρο 2
Τροποποίηση του άρθρου 2 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης

Το άρθρο 2 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως ακολούθως:
«Άρθρο 2
Είδος υποβαλλόμενης δήλωσης στα συνοδευόμενα και στα ασυνόδευτα ρευστά διαθέσιμα
1. Είδος υποβαλλόμενης δήλωσης στα συνοδευόμενα ρευστά διαθέσιμα
Φυσικά πρόσωπα που εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και που μεταφέρουν ρευστά διαθέσιμα αξίας ίσης ή μεγαλύτερης των 10.000 ευρώ, υποχρεούνται να υποβάλλουν ηλεκτρονική ή γραπτή δήλωση σε αποδεκτή επίσημη γλώσσα (ελληνικά ή αγγλικά) και να τα καταστήσουν διαθέσιμα προς έλεγχο.
Ως έντυπο δήλωσης χρησιμοποιείται το κοινό έντυπο δήλωσης, όπως καθορίζεται από τον Εκτελεστικό Κανονισμό της Ε. Επιτροπής υπ’ αρ. 2021/776 της 11ης Μαΐου 2021 και περιλαμβάνει τα στοιχεία του φυσικού προσώπου (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, ημερομηνία και τόπος γέννησης, ιθαγένεια και αριθμός εγγράφου ταυτότητας), τα στοιχεία του κυρίου των ρευστών διαθεσίμων, τα στοιχεία, εφόσον υπάρχει, του τελικού αποδέκτη, το είδος και το ποσό ή την αξία των ρευστών διαθεσίμων, την οικονομική προέλευση και τη σκοπούμενη χρήση τους, τη διαδρομή και το μεταφορικό μέσο.
1α. Έντυπη δήλωση συνοδευόμενων ρευστών διαθεσίμων
Η γραπτή δήλωση συμπληρώνεται και υποβάλλεται από τον κομιστή στο σημείο ελέγχου, μέσω του οποίου ο κομιστής εισέρχεται στην ή εξέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τη στιγμή της εισόδου στην ή εξόδου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Συμπληρώνεται με μελάνι και κεφαλαία γράμματα, χωρίς διαγραφές, σβησίματα ή άλλες μετατροπές. Η δήλωση υποβάλλεται άπαξ και ενυπόγραφη από τον κομιστή, ο οποίος μπορεί να αιτηθεί να του χορηγηθεί επικυρωμένο αντίγραφό της (παρ. 3 του άρθρου 3 του Κανονισμού).
Στις περιπτώσεις που το έντυπο της δήλωσης δεν υποβάλλεται από τον κομιστή, αλλά κατόπιν ελέγχου του κομιστή ή/και των αποσκευών του ή/και του μεταφορικού του μέσου (παρ. 1 του άρθρου 5 του Κανονισμού) διαπιστωθεί η μη τήρηση της υποχρέωσης δήλωσης, η αρμόδια Υπηρεσία προβαίνει σε αυτεπάγγελτη δήλωση, η οποία δεν υπογράφεται από τον κομιστή. Η αρμόδια Υπηρεσία δύναται να προβαίνει και στην καταχώριση στοιχείων όταν, ανεξαρτήτως ποσού, υπάρχουν ενδείξεις ότι τα ρευστά διαθέσιμα συνδέονται με εγκληματική δραστηριότητα.
Σε περίπτωση που τα διαθέσιμα πεδία του εντύπου της δήλωσης δεν είναι επαρκή για τη γραπτή δήλωση από τον κομιστή, του χορηγείται πρόσθετο φύλλο ιδίου τύπου δήλωσης. Το πρόσθετο φύλλο επισυνάπτεται στο κύριο σώμα της δήλωσης και θεωρείται ως ένα ενιαίο σώμα.
Τα πεδία της γραπτής δήλωσης συμπληρώνονται από τον κομιστή, εκτός από το πεδίο «Για επίσημη χρήση», στο οποίο τίθεται υπογραφή και σφραγίδα της αρμόδιας Τελωνειακής Υπηρεσίας, γίνεται η συμπλήρωση παρατηρήσεων για την υποβολή ή μη της δήλωσης από τον κομιστή, ο αριθμός της δήλωσης και η ονομασία της Τελωνειακής Υπηρεσίας που διενήργησε τον έλεγχο.
Οι δηλώσεις καταχωρίζονται από την αρμόδια Τελωνειακή Υπηρεσία σε ειδικό θεωρημένο βιβλίο. Ειδικότερα, καταχωρίζονται ο αριθμός καταχώρισης της δήλωσης (αύξων αριθμός), τα στοιχεία του κομιστή των ρευστών διαθεσίμων, τα στοιχεία του αποδέκτη, το ποσό των ρευστών διαθεσίμων, το δρομολόγιο και οι τυχόν παρατηρήσεις της Υπηρεσίας. Ο αριθμός καταχώρισης συμπληρώνεται και στο έντυπο δήλωσης.
1β. Ηλεκτρονική δήλωση συνοδευόμενων ρευστών διαθεσίμων
Η ηλεκτρονική δήλωση υποβάλλεται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος, περιλαμβάνει τις πληροφορίες του κοινού εντύπου της δήλωσης, αλλά και του πρόσθετου φύλλου, μπορεί να αναπαραχθεί με εκτύπωση στην ίδια μορφή με το κοινό έντυπο της δήλωσης και μπορεί να επιδειχθεί είτε ηλεκτρονικά, είτε σε εκτυπωμένη μορφή.
Σε κάθε περίπτωση τα ρευστά διαθέσιμα πρέπει να καθίστανται διαθέσιμα προς έλεγχο. Η αρμόδια Τελωνειακή Αρχή ανακτά τα στοιχεία της ηλεκτρονικής δήλωσης με τον αύξοντα αριθμό υποβολής της και προβαίνει σε οριστικοποίηση της δήλωσης.
2. Είδος υποβαλλόμενης δήλωσης στα ασυνόδευτα ρευστά διαθέσιμα
Σε περίπτωση που ασυνόδευτα (χωρίς κομιστή) ρευστά διαθέσιμα αξίας ίσης ή μεγαλύτερης των 10.000 ευρώ εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η αρμόδια Τελωνειακή Υπηρεσία μπορεί να απαιτήσει από τον αποστολέα ή τον αποδέκτη των ρευστών διαθεσίμων ή τον εκπρόσωπό τους, ανάλογα με την περίπτωση, να υποβάλει δήλωση γνωστοποίησης εντός της προθεσμίας που δεν υπερβαίνει τις τριάντα ημέρες, η οποία αρχίζει από την επομένη της ειδοποίησης του αποστολέα ή του παραλήπτη ή του εκπροσώπου τους. Η δήλωση γνωστοποίησης μπορεί να υποβληθεί σε ηλεκτρονική ή γραπτή μορφή, σε αποδεκτή επίσημη γλώσσα (ελληνικά ή αγγλικά).
Ως έντυπο δήλωσης γνωστοποίησης χρησιμοποιείται το κοινό έντυπο δήλωσης, όπως καθορίζεται από τον Εκτελεστικό Κανονισμό της Ε. Επιτροπής υπ’ αρ. 2021/776 της 11ης Μαΐου 2021 και περιλαμβάνει τα στοιχεία του δηλούντος (ονοματεπώνυμο, διεύθυνση, ημερομηνία και τόπος γέννησης, ιθαγένεια και αριθμός εγγράφου ταυτότητας), του κυρίου των ρευστών διαθεσίμων, του αποστολέα, του αποδέκτη ή του τελικού αποδέκτη, το είδος και το ποσό ή την αξία των ρευστών διαθεσίμων, την οικονομική προέλευση και τη σκοπούμενη χρήση τους.
Μέχρι να υποβληθεί η δήλωση γνωστοποίησης τα ρευστά διαθέσιμα μπορούν να δεσμευτούν με απόφαση του Προϊσταμένου της Τελωνειακής Αρχής. Η υποχρέωση δήλωσης γνωστοποίησης θεωρείται ότι δεν έχει εκπληρωθεί αν η δήλωση δεν υποβληθεί πριν από τη λήξη της προθεσμίας, καθώς επίσης και αν οι παρεχόμενες πληροφορίες είναι ανακριβείς ή ελλιπείς. Στις περιπτώσεις αυτές, η αρμόδια Υπηρεσία προβαίνει σε αυτεπάγγελτη δήλωση, η οποία δεν υπογράφεται από τον μεταφορέα. Η αρμόδια Υπηρεσία δύναται να προβαίνει και στην καταχώριση στοιχείων όταν, ανεξαρτήτως ποσού, υπάρχουν ενδείξεις ότι τα ρευστά διαθέσιμα συνδέονται με εγκληματική δραστηριότητα.
2α. Έντυπη δήλωση ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων
Η γραπτή δήλωση συμπληρώνεται και υποβάλλεται από τον υπόχρεο στο σημείο ελέγχου μέσω του οποίου τα ασυνόδευτα ρευστά διαθέσιμα εισέρχονται στην ή εξέρχονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η συμπλήρωσή της γίνεται με μελάνι και κεφαλαία γράμματα, χωρίς διαγραφές, σβησίματα ή άλλες μετατροπές. Η δήλωση υποβάλλεται άπαξ και ενυπόγραφη από τον υπόχρεο προς δήλωση, ο οποίος μπορεί να αιτηθεί να του χορηγηθεί επικυρωμένο αντίγραφό της (παρ. 3 του άρθρου 4 του Κανονισμού).
Σε περίπτωση που τα διαθέσιμα πεδία του εντύπου της δήλωσης δεν είναι επαρκή για τη γραπτή δήλωση από τον υπόχρεο, του χορηγείται πρόσθετο φύλλο ιδίου τύπου δήλωσης, το οποίο επισυνάπτεται στο κύριο σώμα της δήλωσης και θεωρείται ως ένα ενιαίο σώμα.
Τα πεδία της γραπτής δήλωσης συμπληρώνονται από τον υπόχρεο και η δήλωση υπογράφεται από αυτόν. Οι δηλώσεις καταχωρίζονται από την αρμόδια Tελωνειακή Υπηρεσία σε ειδικό θεωρημένο βιβλίο. Ειδικότερα καταχωρίζονται ο αριθμός καταχώρισης της δήλωσης
(αύξων αριθμός), τα στοιχεία του δηλούντος, τα στοιχεία του αποστολέα, τα στοιχεία του αποδέκτη, η χώρα προέλευσης των χρημάτων και το ποσό των ρευστών διαθεσίμων. Ο αριθμός καταχώρισης συμπληρώνεται και στο έντυπο της δήλωσης.
2β. Ηλεκτρονική δήλωση ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων
Η ηλεκτρονική δήλωση υποβάλλεται μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος, περιλαμβάνει τις πληροφορίες του κοινού εντύπου της δήλωσης, αλλά και του πρόσθετου φύλλου, μπορεί να αναπαραχθεί με εκτύπωση στην ίδια μορφή με το κοινό έντυπο της δήλωσης και μπορεί να επιδειχθεί είτε ηλεκτρονικά, είτε σε εκτυπωμένη μορφή.
Η αρμόδια Τελωνειακή Υπηρεσία ανακτά τα στοιχεία της ηλεκτρονικής δήλωσης με τον αύξοντα αριθμό υποβολής της και προβαίνει σε οριστικοποίηση της δήλωσης.»

'Αρθρο 3
Τροποποίηση του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης

1. Πριν την πρώτη παράγραφο του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης προστίθεται νέα παράγραφος ως ακολούθως:
«Στις περιπτώσεις που κατά τον έλεγχο εντοπίζονται ρευστά διαθέσιμα που κατά την κρίση των τελωνειακών υπαλλήλων ενδέχεται να εμπίπτουν στην περίπτωση (γ) του άρθρου 1 και ειδικότερα:
i) κέρματα με περιεκτικότητα σε χρυσό τουλάχιστον 90% ή και ii) ράβδοι χρυσού, όπως πλάκες, ψήγματα ή βώλοι, με περιεκτικότητα σε χρυσό τουλάχιστον 99,5%, είτε μόνα τους είτε σε συνδυασμό με λοιπά ρευστά διαθέσιμα των περιπτώσεων (α) και (β) του άρθρου 1 της παρούσας, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν πράγματι εμπίπτουν στον ανωτέρω ορισμό και εάν το σύνολο των ρευστών διαθεσίμων είναι ίσο ή μεγαλύτερο από το όριο των 10.000 ευρώ, ακολουθείται η κατωτέρω διαδικασία: α) Οι τελωνειακοί υπάλληλοι που διενήργησαν τον έλεγχο ερευνούν εάν υπάρχουν διαθέσιμα παραστατικά ή λοιπά συνοδευτικά έγγραφα που να επιτρέπουν τη συναγωγή ασφαλούς συμπεράσματος ως προς την περιεκτικότητα, το βάρος ή και την αξία των κερμάτων ή ράβδων που εντοπίστηκαν. Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν διαθέσιμα τέτοια έγγραφα ή παραμένουν εύλογες και βάσιμες αμφιβολίες ως προς τα ανωτέρω χαρακτηριστικά των κερμάτων και ράβδων, εφόσον πρόκειται για συνοδευόμενα ρευστά διαθέσιμα αυτά δεσμεύονται κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 164 ν. 2960/2001 ”Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας“ και εφόσον πρόκειται για ασυνόδευτα αποσπώνται από το μέσο ή τη συσκευασία δια των οποίων μεταφέρονται και δεσμεύονται κατ’ ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 164 του ν. 2960/2001 ”Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας“, για τον βραχύτερο δυνατό χρόνο και η Τελωνειακή Αρχή προσφεύγει στην τεχνική συνδρομή των υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους ή επικουρικά της Τραπέζης της Ελλάδος. Ειδικά για τα κέρματα, διεξάγεται υποχρεωτικά προηγούμενος έλεγχος μέσω διεθνώς αναγνωρισμένου καταλόγου χρυσών νομισμάτων και η προσφυγή στην τεχνική συνδρομή των υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους ή επικουρικά της Τραπέζης της Ελλάδος λαμβάνει χώρα μόνο εφόσον ο έλεγχος αυτός αποβεί άκαρπος ή δεν οδηγήσει σε απολύτως ασφαλές συμπέρασμα.
β) Στις περιπτώσεις που κατά τα ανωτέρω, απαιτηθεί η προσφυγή στην τεχνική συνδρομή των υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους και επικουρικά της Τραπέζης της Ελλάδος, τα κέρματα ή και οι ράβδοι μεταφέρονται κατεπειγόντως στις υπηρεσίες αυτές με ευθύνη του Τελωνείου που τα εντόπισε και με τρόπο μεταφοράς που να διασφαλίζει αφενός την ακεραιότητά τους και αφετέρου ότι δεν παραβλάπτεται η αξία τους. Κατά την παράδοση προς εκτίμηση στις ανωτέρω υπηρεσίες, όπως και κατά την παραλαβή από τις ανωτέρω υπηρεσίες, συντάσσεται πρωτόκολλο παράδοσης παραλαβής που υπογράφεται από τους τελωνειακούς υπαλλήλους που διενήργησαν την παράδοση και παραλαβή αλλά και τους εκπροσώπους του άλλου φορέα.
Εάν εκ μέρους του ενδιαφερομένου υπάρχει αμφισβήτηση του εργαστηριακού αποτελέσματος, που έχει προκύψει από τη συνδρομή των υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει σχετική αίτηση στο Τελωνείο με την οποία να ζητείται η επαναληπτική (Β’ Εξέταση) των κερμάτων ή ράβδων, πλακών, ψηγμάτων, βόλων κ.λπ. Η αίτηση αυτή διαβιβάζεται από το Τελωνείο στη Χημική Υπηρεσία προκειμένου να πραγματοποιήσει τη Β’ εξέταση το συντομότερο δυνατόν. Στη Β’ εξέταση μπορεί να παρευρίσκεται ιδιώτης χημικός ως εκπρόσωπος του ενδιαφερομένου. Το αποτέλεσμα της Β’ εξέτασης είναι οριστικό.
γ) Εφόσον από την τεχνική συνδρομή των υπηρεσιών του Γενικού Χημείου του Κράτους προκύπτει ότι τα κέρματα ή και οι ράβδοι εμπίπτουν στον ορισμό της περ. (γ) του άρθρου 1, τότε για τις ράβδους χρυσού υπολογίζεται η αξία τους βάσει του Δελτίου Τιμών Χρυσού της Τραπέζης της Ελλάδος ενώ για τα κέρματα ζητείται η συνδρομή της Τραπέζης της Ελλάδος.
Εάν η αξία αυτή, σε συνδυασμό με την αξία τυχόν εντοπισμένων κατά τον έλεγχο, λοιπών ρευστών διαθεσίμων των περιπτώσεων (α) και (β) του άρθρου 1, είναι ίση η μεγαλύτερη του ορίου των 10.000 ευρώ, τότε εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα στις κατωτέρω παραγράφους».

2. Το πρώτο εδάφιο της πρώτης παραγράφου του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης τροποποιείται ως ακολούθως:
«Όταν τελωνειακοί υπάλληλοι, κατά τη διενέργεια ελέγχου συνοδευομένων ρευστών διαθεσίμων διαπιστώνουν είσοδο ή έξοδο ρευστών διαθεσίμων χωρίς υποβολή δήλωσης συνοδευομένων ρευστών διαθεσίμων ή με ανακριβή ή ελλιπή δήλωση σύμφωνα με το άρθρο 3 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1672, εκτός από την επιβολή προστίμου, δύνανται να δεσμεύσουν προσωρινά τα ρευστά διαθέσιμα με σκοπό την περαιτέρω έρευνα για να διαπιστωθεί αν αποτελούν προϊόν νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας κατά τον ν. 4557/2018, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει».

3. Προστίθεται δεύτερο εδάφιο στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης ως ακολούθως:
«Όταν τελωνειακοί υπάλληλοι, κατά τη διενέργεια ελέγχου ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων διαπιστώνουν είσοδο ή έξοδο ρευστών διαθεσίμων χωρίς υποβολή δήλωσης γνωστοποίησης ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων ή με ανακριβή ή ελλιπή δήλωση σύμφωνα με το άρθρο 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2018/1672, εκτός από την επιβολή προστίμου, δύνανται να δεσμεύσουν προσωρινά τα ρευστά διαθέσιμα με σκοπό την περαιτέρω έρευνα για να διαπιστωθεί αν αποτελούν προϊόν νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες ή χρηματοδότησης της τρομοκρατίας κατά τον ν. 4557/2018, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει».

4. Προστίθεται τρίτο εδάφιο στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης ως ακολούθως:
«Όταν τελωνειακοί υπάλληλοι, κατά τη διενέργεια ελέγχου προσωπικών αποσκευών επιβατών οι οποίες εκφορτώνονται σε αεροδρόμιο στο εσωτερικό της χώρας και παραλαμβάνονται από επιβάτες μετά από προηγούμενη μετεπιβίβασή τους σε άλλο αεροδρόμιο στο εσωτερικό της χώρας, χωρίς όμως οι αποσκευές αυτές να έχουν ελεγχθεί στο πρώτο σημείο μετεπιβίβασης, επειδή μεταφέρθηκαν απευθείας (τράνζιτ) στο τελικό σημείο προορισμού στο εσωτερικό της χώρας, διαπιστώνουν ύπαρξη ρευστών διαθεσίμων, προβαίνουν στις ακόλουθες ενέργειες:
α) ελέγχουν εάν ο επιβάτης έχει υποβάλει δήλωση του άρθρου 2 της παρούσας, στο τελωνείο που είναι αρμόδιο για το πρώτο σημείο εισόδου του στη χώρα από το οποίο μετεπιβιβάστηκε για το τελικό σημείο προορισμού του,
β) σε περίπτωση που από τον έλεγχο προκύψει ότι: αα) έχει υποβληθεί τέτοια δήλωση, τα ρευστά διαθέσιμα δεν δεσμεύονται και αποδίδονται στον κομιστή τους,
ββ) δεν έχει υποβληθεί τέτοια δήλωση, τα ρευστά διαθέσιμα δεσμεύονται από το τελωνείο ελέγχου το οποίο ενημερώνει άμεσα το τελωνείο που είναι αρμόδιο για το πρώτο σημείο εισόδου.
γ) Το τελωνείο που είναι αρμόδιο για το πρώτο σημείο εισόδου, προβαίνει σε όλες τις προβλεπόμενες από την παρούσα ενέργειες, για τις περιπτώσεις μη υποβολής της δήλωσης του άρθρου 2 της παρούσας.».

5. Προστίθεται τέταρτο εδάφιο στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης ως ακολούθως:
«Οι τελωνειακοί υπάλληλοι δύνανται να δεσμεύουν προσωρινά τα ρευστά διαθέσιμα και ανεξαρτήτως ποσού, όταν υπάρχουν ενδείξεις ότι συνδέονται με εγκληματική δραστηριότητα.»

6. Προστίθεται πέμπτο εδάφιο στην πρώτη παράγραφο του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης ως ακολούθως:
«Η απόφαση προσωρινής δέσμευσης υπόκειται σε διοικητική προσφυγή μόνο για λόγους νομιμότητας ενώπιον του Προϊσταμένου της Τελωνειακής Αρχής που εξέδωσε την απόφαση. Η διοικητική προσφυγή ασκείται με δικόγραφο που κατατίθεται στην γραμματεία της οικείας Τελωνειακής Αρχής εντός προθεσμίας πέντε ημερών αρχόμενης από την επίδοση της απόφασης προσωρινής δέσμευσης στον κομιστή των συνοδευομένων ρευστών διαθεσίμων ή στον αποστολέα, παραλήπτη ή νόμιμο αντιπρόσωπό τους εάν πρόκειται για ασυνόδευτα ρευστά διαθέσιμα. Η προθεσμία και η άσκηση της διοικητικής προσφυγής δεν αναστέλλει την ισχύ της απόφασης προσωρινής δέσμευσης. Η απόφαση επί της διοικητικής προσφυγής εκδίδεται εντός προθεσμίας τριών ημερών από την ημερομηνία κατάθεσης του δικογράφου της διοικητικής προσφυγής».

7. Η τέταρτη παράγραφος του άρθρου 4 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης τροποποιείται ως ακολούθως:
«Η περίοδος της προσωρινής δέσμευσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις τριάντα ημέρες. Κατ’ εξαίρεση και αφού προηγηθεί τεκμηριωμένο έγγραφο αίτημα της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες προς την Τελωνειακή Αρχή που διενήργησε την προσωρινή δέσμευση, στο οποίο να αιτιολογείται η ανάγκη της παράτασης της προσωρινής δέσμευσης, μπορεί η Τελωνειακή Αρχή με νέα απόφασή της να παρατείνει τη δέσμευση μέχρι τη συμπλήρωση ανώτατου ορίου ενενήντα ημερών.».

'Αρθρο 4
Τροποποίηση του άρθρου 5 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης

1. Το άρθρο 5 της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 5
Υποδείγματα -Στατιστικά Στοιχεία
Τα υποδείγματα των υποχρεωτικών εντύπων των δηλώσεων συνοδευομένων και ασυνόδευτων ρευστών διαθεσίμων και τα λοιπά έγγραφα που ανά περίπτωση πρέπει να συμπληρώνονται καθώς και οι τεχνικοί κανόνες για τη διαβίβαση πληροφοριών σχετικά με τα αποτελέσματα των ελέγχων και τα στατιστικά στοιχεία ορίζονται δια του Εκτελεστικού Κανονισμού της Ε. Επιτροπής υπ’ αρ. 2021/776 της 11ης Μαΐου 2021».

2. Τα Παραρτήματα της υπό στοιχεία Ε2320/976/Α0034/10.6.2008 υπουργικής απόφασης καταργούνται. Θεσπίζονται νέα Παραρτήματα Ι, ΙΙ, ΙΙΙ και ΙV που επισυνάπτονται στην παρούσα και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της.

'Αρθρο 5
Έναρξη Ισχύος

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός από τις παραγράφους 1β και 2β του άρθρου 2, η ισχύς των οποίων αρχίζει, από την έναρξη λειτουργίας της ηλεκτρονικής εφαρμογής καταχώρισης δηλώσεων ρευστών διαθεσίμων.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 14 Ιουνίου 2021

Ο Διοικητής
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΙΤΣΙΛΗΣ

Αποφ. Α.Α.Δ.Ε. Α 1055/09.04.2024
Καθορισμός της διαδικασίας αμφισβήτησης του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, του χρόνου διενέργειας του ελέγχου, καθώς και ειδικότερων θεμάτων για την εφαρμογή των παρ. 3 και 4 του άρθρου 28Α του ν. 4172/2013 (Α 167)
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2026/16.04.2024
Αντιμετώπιση ως προς τον ΦΠΑ του επιδόματος θέρμανσης που πιστώνεται στους λογαριασμούς κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος.
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε 2025/15.04.2024
Απόδοση ΦΠΑ επί πλοηγικών δικαιωμάτων που εισπράττονται από πλοία ιδιωτικής χρήσεως, αναψυχής ή αθλητισμού.
Α.Υ.Ο. Α 1051/04.04.2024
Είσπραξη εσόδων υπέρ της Ελληνικής Επιτροπής Ατομικής Ενέργειας (ΕΕΑΕ) από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης (ΚΕΒΕΙΣ).
Κ.Υ.Α. Α 1043/20.03.2024
Τροποποίηση της υπό στοιχεία Α.1018/31.01.2022 κοινής απόφασης «Καθορισμός αρμοδίων αρχών για τη διαχείριση, ενημέρωση και παρακολούθηση του Ενιαίου Κεντρικού Μητρώου Εφοδιαστικής Αλυσίδας καπνού και βιομηχανοποιημένων καπνών (Ε.Κ.Μ.Ε.Α.) και λοιπών λεπτομερειών για την εφαρμογή και λειτουργία του» (Β 440).
Περισσότερα »

Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 18/2024
Παροχή οδηγιών για την εφαρμογή της παρ. 9 του άρθρου 109 του ν. 3852/2010, όπως ισχύει, περί αναδοχής οφειλών από Ο.Τ.Α.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 17/2024
Νέα κατάταξη, από 01.04.2024, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβομένων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2024, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών.
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 14/2024
Ασφάλιση ιδιοκτητών τουριστικών καταλυμάτων κατ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 125 ν. 5078/2023 (ΦΕΚ 211/τ.Α/20.12.23)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 9/2024
Χορήγηση εφάπαξ παροχής σε κληρικούς (άρθρο 122 Ν. 5078/2023 ΦΕΚ 211/τ. Α 7/20.12.2023)
Εγκύκλιος e-ΕΦΚΑ 8/2024
«Αναπροσαρμογή από 1/1/2024: α) του ανωτάτου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών, β) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου εφάπαξ παροχών (πρόνοιας), του e-ΕΦΚΑ έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών-υγειονομικών, που απασχολούνται στο Δημόσιο Τομέα με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου και γ) των ποσών ασφαλιστικών κατηγοριών, κλάδου επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ και του Τ.Ε.Κ.Α., έμμισθων δικηγόρων Δημοσίου και μισθωτών μηχανικών, που απασχολούνται...
Περισσότερα »
Γιώργου Δαλιάνη - Μαρίας Πουρνιά - Νίκης Χατζοπούλου:
Ανέγερση και πώληση οικοδομής από συνιδιοκτήτες οικοπέδου
Αθανασίου Λ. Βουθούνη:
Φορολογική και λογιστική μεταχείριση της ανέγερσης κτίσματος με δαπάνες του μισθωτή σε ακίνητο κυριότητας του εκμισθωτή (τρίτου)
Βασιλικής Ηλιοπούλου:
Υποχρεωτική χρήση τραπεζικού μέσου για συναλλαγές πάνω από 500 ευρώ
Γεωργίου Παλαιτσάκη:
Οι 20 σημαντικές αλλαγές σε φορολογία και οι συναλλαγές του νέου φορολογικού νόμου που εφαρμόζονται από 1.1.2024
Γεωργίου Ι. Δουκίδη:
Τεχνητή Νοημοσύνη και οι Προκλήσεις για το Χρηματοοικονομικό Κλάδο.
Γιώργου Δαλιάνη - Νάνσυ Καλλιανιώτη - Νίκης Χατζοπούλου:
Τραπεζικοί λογαριασμοί στο εξωτερικό παρατείνουν την παραγραφή
Αργύρη Καβουρίνου:
Απασχόληση - εργασία ανηλίκου
Γιώργου Δαλιάνη - Παναγιώτη Παπασταύρου - Νίκης Χατζοπούλου:
Θεώρηση συμφωνητικού από Εφορία και έννομες συνέπειες ως προς το κύρος της συναλλαγής
Επιμέλεια:
ΧΡΗΣΤΟΣ Ν. ΤΟΤΣΗΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΧΡ. ΤΟΤΣΗΣ
Ειδήσεις - Κρίσεις Σχόλια
Aρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
του Διονύση Σαμόλη
και της Νίκης Χατζοπούλου
Συμπληρωματικά στοιχεία του ΣΔΟΕ και της Οικονομικής Αστυνομίας παρατείνουν την παραγραφή;
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο