Παρασκευή, 26 Απριλίου 2019

WWW.TOTSISGROUP.GR   Est. 1954

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Downloads
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών ΣυστημάτωνΣυχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2018
Παραδεκτό Εφεσης
Aρθρο του Μιχάλη Ε. Παλάρα


Δικηγόρου

Μη εφαρμογή της χρηματικού περιεχομένου δικονομικής προϋπόθεσης του άρθρου 93 παρ. 3 του Κ.Δ.Δ. καταβολής του 50% και ήδη 20% του ποσού που επιβάλλεται από φορολογικές και τελωνειακές πράξεις επιβολής χρηματικού περιεχομένου κυρώσεων για την παραδεκτή άσκηση έφεσης

Το 2014 είχαμε επιχειρηματολογήσει με το άρθρο μας «Eρμηνευτικά ζητήματα της παρ. 3 του άρθρου 93 K.Δ.Δ. (άρθρο 22 του N. 3900/2010 ΦEK 213 A’/17.12.2010)» υπέρ της ερμηνευτικής εκδοχής ότι το πεδίο εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 22 του ν. 3900/2010 δεν καταλαμβάνει τις διαφορές που αφορούν φορολογικά πρόστιμα. («Λογιστής» τ. Μαρτίου 2014, σελ. 294) 

Η ερμηνευτική αυτή εκδοχή έγινε αποδεκτή από μέρος της νομολογίας των Διοικητικών Εφετείων της Χώρας (5986/2015 Δ.Εφ.Αθ., 380/2017 Δ.Εφ.Χανίων)

Ήδη το Συμβούλιο Επικρατείας με δύο του αποφάσεις έκρινε υπέρ της θέσης αυτής.

Ειδικότερα με την υπ’ αριθμ. 752/2018 (7μελή) απόφασή του [1] έκρινε τα εξής: «Επειδή, με το άρθρο 22 του ν. 3900/2010 (Α' 213) προστέθηκε στο άρθρο 93 του (κυρωθέντος με το άρθρο πρώτο του ν. 2717/99, Α' 97) Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας (ΚΔΔ) παράγραφος 3, η οποία, όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο εν προκειμένω χρόνο (η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 37 παρ. 2 του ν. 4446/2016), έχει ως εξής: «Προκειμένου για χρηματικού αντικειμένου φορολογικές και τελωνειακές εν γένει διαφορές, ο εκκαλών οφείλει να καταβάλει μέχρι την ημερομηνία της αρχικής δικασίμου, με ποινή απαραδέκτου της έφεσης, ποσοστό 50% του οφειλομένου, σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση, κυρίου φόρου, δασμού ή τέλους εν γένει, εκτός αν έχει χορηγηθεί αναστολή σύμφωνα με το άρθρο 209 Α. Το καταβλητέο ποσό υπολογίζεται από την αρμόδια φορολογική ή τελωνειακή αρχή, η οποία συντάσσει ατελώς, μετά από αίτηση του εκκαλούντος, ειδικό σημείωμα, με το οποίο βεβαιώνεται και η καταβολή του». Στην αιτιολογική έκθεση του ν. 3900/2010 αναφέρεται συναφώς ότι «Με την προτεινόμενη ρύθμιση [του άρθρου 22] επιδιώκεται ο συγκερασμός της ανάγκης άμβλυνσης των δυσμενών για το Δημόσιο συνεπειών από τη διατήρηση επί μακρό χρονικό διάστημα δικαστικών εκκρεμοτήτων στις φορολογικές και τελωνειακές υποθέσεις με το σεβασμό του δικαιώματος του διοικουμένου για παροχή δικαστικής προστασίας και επανάκριση της υπόθεσής του από δευτεροβάθμιο δικαστήριο [...]. Για να μην παρατείνεται επί μακρόν η είσπραξη των φορολογικών εσόδων όταν έχει ήδη μεσολαβήσει πρωτόδικη δικαστική κρίση, με την οποία έχει αναγνωριστεί η υποχρέωσή του, επιβάλλεται, επί ποινή απαραδέκτου της έφεσης, η καταβολή μέχρι την πρώτη δικάσιμο ποσοστό 50% του οφειλόμενου, σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση, κύριου φόρου, δασμού ή τέλους εν γένει, εκτός αν έχει χορηγηθεί αναστολή [...]. [Η διάταξη εντάσσεται σε πλέγμα ρυθμίσεων που αποβλέπουν στην] αποθάρρυνση της άσκησης ενδίκων μέσων με μόνο σκοπό την καθυστέρηση στην εκπλήρωση νόμιμων υποχρεώσεων, ιδίως εκείνων που αφορούν την καταβολή φόρων [...].» Η ως άνω διάταξη του άρθρου 93 παρ. 3 εδαφ. α' του ΚΔΔ, που επιβάλλει θεμιτό περιορισμό του δικαιώματος ένδικης προστασίας (βλ. ΣτΕ 1619/2012 Ολομ., 3832/2014 επταμ.), ερμηνευόμενη, αφενός, στενώς, ως θεσπίζουσα όρο του παραδεκτού του ενδίκου μέσου της έφεσης στις φορολογικές και τελωνειακές εν γένει διαφορές (βλ. ΣτΕ 2036/2014 επταμ.) και, αφετέρου, υπό το φως των ως άνω αναφερόμενων στην αιτιολογική έκθεση του ν. 3900/2010 (όπου σημειώνεται η ανάγκη αποτροπής της μακροχρόνιας παράτασης της είσπραξης «φορολογικών εσόδων», καθώς και η ανάγκη αποθάρρυνσης της άσκησης εφέσεων, με μόνο σκοπό την καθυστέρηση της εκπλήρωσης εκ μέρους των διαδίκων των νόμιμων υποχρεώσεών τους, ιδίως για την καταβολή φόρων), έχει την έννοια ότι ο εκκαλών οφείλει να καταβάλει μέχρι την ημερομηνία της αρχικής δικασίμου, με ποινή απαραδέκτου της έφεσης, ποσοστό 50% του οφειλομένου, σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση, κυρίου φόρου, δασμού ή τέλους εν γένει, όχι όμως και του οφειλόμενου ποσού της σχετικής χρηματικής κύρωσης που επιβλήθηκε με την επίμαχη καταλογιστική πράξη της φορολογικής ή τελωνειακής αρχής. Συνεπώς, σε υπόθεση όπως η παρούσα, δεν αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της έφεσης η καταβολή του 50% του ένδικου πολλαπλού τέλους, που καταλογίσθηκε στον εκκαλούντα για τελωνειακή παράβαση λαθρεμπορίας.»

Στην ανωτέρω κρίση παραπέμπει και η υπ' αριθμ. 2096/2018 ΣτΕ η οποία αφορούσε φορολογικό πρόστιμο του Κ.Β.Σ. με την εξής κρίση:«Αυτά, δε, ανεξαρτήτως του ότι πάντως η διάταξη του άρθρου 93 παρ. 3 του Κ.Δ.Δ. καθιερώνει ως προϋπόθεση του παραδεκτού της έφεσης -είναι δε για τον λόγο αυτόν στενώς ερμηνευτέα- την καταβολή ποσοστού 50% του οφειλόμενου, σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση, κύριου φόρου, δασμού ή τέλους εν γένει, όχι όμως και του οφειλόμενου ποσού χρηματικής κύρωσης που επιβλήθηκε με την επίδικη καταλογιστική πράξη της φορολογικής ή τελωνειακής αρχής (ΣτΕ 752/2018 7μ.), όπως τα πρόστιμα για παραβάσεις των διατάξεων του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Συνεπώς, σε περίπτωση τέτοιου προστίμου, για την παραδεκτή άσκηση εφέσεως δεν απαιτείται η καταβολή ποσοστού του οφειλόμενου, σύμφωνα με την πρωτόδικη απόφαση, ποσού του εν λόγω προστίμου.»

Επί της ως άνω διάταξης και των ερμηνευτικών δυσχερειών που προκαλεί θα επανέλθουμε με νέο άρθρο.


[1] Βλ. «Λογιστή» τ. Δεκεμβρίου 2018, σελ. 1320

 

Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε. 2063/22.04.2019
Η εισφορά κλάδου ατομικής επιχείρησης σε συνιστώμενη ΙΚΕ με τις διατάξεις του ν. 4072/2012 δεν καταλαμβάνεται από τις διατάξεις του ν. 1297/1972
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε. 2062/22.04.2019
Κοινοποίηση των διατάξεων του Μέρους Ζ (άρθρα 68 έως 84) του ν. 4605/2019 (ΦΕΚ Α 52/1-4-2019) σχετικά με το νέο πλαίσιο προστασίας της κύριας κατοικίας καθώς και των άρθρων 55, 66, 85, 96, 99, 103 και 106 του ίδιου νόμου
Α.Υ.Ο. Α. 1122/29.03.2019
Τροποποίηση του άρθρου 3 της αριθ. ΠΟΛ. 1248/2011 απόφασης Υπουργού Οικονομικών (Β 2854), όπως ισχύει, βάσει των διατάξεων της παρ. 8 του άρθρου 377 του κεφ. Β του ν. 4512/2018 (Α 5), καθώς και του περιεχομένου της δήλωσης απόδοσης συμμετοχής Ελληνικού Δημοσίου στα μικτά κέρδη στοιχημάτων και τυχερών παιγνίων, με παράλληλο καθορισμό συνοδευτικών της δήλωσης καταστάσεων με αναλυτικά στοιχεία
Α.Υ.Ο. Α.1129/04.04.2019
Τροποποίηση της Α.1037/25.1.2019 (Β 213) απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. αναφορικά με τον τύπο και περιεχόμενο των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φορολογικού έτους 2018 των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013 και τον καθορισμό δικαιολογητικών που υποβάλλονται μ αυτές - υποβολή με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρθρου 45 του ν. 4172/2013
Εγκ. Α.Α.Δ.Ε. Ε.2061/22.04.2019
Κοινοποίηση των διατάξεων των άρθρων 47 παρ. 6, 53, 54 παρ. 5 και 58 παρ. 8 του ν. 4602/2019 (ΦΕΚ Α 45)
Περισσότερα »



Επιμέλεια: Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Γιώργου Παλαιτσάκη
Τα 15 σημεία SOS της δήλωσης εισοδημάτων από ακίνητη περιουσία
Αρθρο του Γιώργου Δαλιάνη
με τη συνεργασία του Γιάννη Αρτσίτα
Φορολογικός Έλεγχος μέσω νέων τεχνικών
Αρθρο του Μιλτιάδη Κ. Λεοντάρη
Η κήρυξη των συλλογικών συμβάσεων εργασίας υποχρεωτικής εφαρμογής για όλους τους εργαζόμενους
Επιμέλεια: Χρήστος Ν. Τότσης
Νικόλαος Χρ. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Μιλτιάδη Λεοντάρη
Η Δημοσιότητα των ισολογισμών και η χρησιμότητά της
Αρθρο του Χρήστου Ν. Τότση
Ποια μορφή επιχείρησης συμφέρει να έχει ένας επιχειρηματίας (ατομική ή εταιρική) και από τι εξαρτάται η σύστασή της
Αρθρο του Γεωργίου Στ. Αληφαντή
Διαφορά από έκδοση μετοχών υπέρ το άρτιο
Αρθρο της Γλυκερίας-Χριστίνας Τερζή
Οι προβληματικές κοινοποιήσεις των πράξεων της Α.Α.Δ.Ε. με συστημένη επιστολή και η ανεπαρκής θεραπεία τους με την ΠΟΛ 1180/2018
Αρθρο της Τατιάνας Ψαριανού
Αναγνώριση ζημιών από συμμετοχή στο κεφάλαιο εταιριών στην Αλλοδαπή
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο