Παρασκευή, 19 Οκτωβρίου 2018

WWW.TOTSISGROUP.GR   Est. 1954

ΤΕΥΧΟΣ logistis
Εισάγετε το email σας
και μείνετε ενημερωμένοι
Downloads
Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών ΣυστημάτωνΣυχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις
Λεπτομέρειες ¶ρθρου
Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2018
Επιμέλεια : Χρήστος Ν. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια


Ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας των Α.Ε. και Ε.Π.Ε.
Μετά την εισαγωγή του θεσμού του Γ.Ε.ΜΗ. (Γενικού Εμπορικού Μητρώου), που άρχισε να λειτουργεί την 4/4/2011, βάσει των διατάξεων των νόμων 3419/2005, 3853/2010 και 4441/2016, παρουσιάσθηκε η ανάγκη να τροποποιηθούν πολλές διατάξεις του Κ.Ν. 2190/20 (για τις Α.Ε.) και 3190/55 (για τις Ε.Π.Ε.), κυρίως, αυτές που αναφέρονται στη σύσταση των εταιρειών, στη διαδικασία δημοσιότητας πράξεων και στοιχείων αυτών, στον τρόπο και τις προθεσμίες σύγκλισης των γενικών συνελεύσεων, αλλά και στον τρόπο σύνταξης των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων (το τελευταίο μετά το Ν. 4308/2014 για τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα).
Πράγματι, έγιναν αρκετές από τις απαιτούμενες τροποποιήσεις, διαδοχικά και σπασμωδικά, όπως συνηθίζεται στη χώρα μας, βάσει της γνωστής μεθόδου «βλέποντας και κάνοντας». Ήταν φανερά, ωστόσο, ότι απαιτούνταν μια συντονισμένη προσπάθεια για την ολοκληρωμένη προσαρμογή της βασικής περί εταιρειών νομοθεσίας που αφορούσε τις ανώνυμες εταιρείες (Κ.Ν. 2190/20) και τις Ε.Π.Ε. (Ν. 3190/20), που ήταν απαρχαιωμένη και ξεπερασμένη. Αντίθετα, η νομοθεσία για τις προσωπικές εταιρείες (Ο.Ε. - Ε.Ε.) είχε εκσυγχρονισθεί πλήρως με το Ν. 4072/2012, καθώς και η νομοθεσία για το νεοεισαχθέντα τύπο της Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας (Ι.Κ.Ε.) με τον ίδιο νόμο.
Πρόσφατα και σχεδόν ταυτόχρονα ήρθαν δύο νέοι νόμοι, κινούμενοι στην κατεύθυνση εκσυγχρονισμού της περί εταιρειών νομοθεσίας. Πρώτα ο Ν. 4541/31.5.2018 (βλ. Λογιστή Ιουλίου - Αυγούστου 2018, σελ. 859), που τροποποιεί, σύμφωνα με το ανωτέρω πνεύμα, διατάξεις του Ν. 3190/55 για τις Ε.Π.Ε. και του Ν. 4072/2012 για τις Ι.Κ.Ε. Και σε λίγες μέρες, ο Ν. 4548/13.6.2018, (βλ. Ηλεκτρονικό «Λογιστή» www.logistis.gr), που καταργεί τον επί ένα αιώνα ισχύσαντα Κ.Ν. 2190/20 περί Α.Ε. - πλην των άρθρων 65 έως και 89. Στη θέση των καταργούμενων διατάξεων του Κ.Ν. 2190/20 (άρθρα 1 - 63δ και 90 - 146) θα ισχύουν στο εξής οι διατάξεις του νέου Νόμου 4548/13.6.2018, (άρθρα 1 -189), που μαζί με τις διατηρούμενες διατάξεις του Κ.Ν. 2190/20 θα αποτελούν, πλέον, το δίκαιο των ανωνύμων εταιρειών.

Πενταετής η παραγραφή επί εκπροθέσμου υποβολής δηλώσεως φόρου εισοδήματος και όχι δεκαπενταετής.
Με την υπ’ αριθ. 1165/2018 εγκύκλιο διαταγή της ΑΑΔΕ που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος (βλ. σελ.1070) έγινε αποδεκτή η υπ’ αριθ. 147/2018 γνωμοδότηση της Ολομέλειας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Η γνωμοδότηση αυτή συμπίπτει με προηγούμενη γνωμοδότηση που είχε εκδοθεί από το Β’ Τμήμα του Ν.Σ.Κ., με την οποία είχε κριθεί ότι η υποβολή αρχικής εκπρόθεσμης δήλωσης δεν ισοδυναμεί με τη μη υποβολή δήλωσης, για την οποία ισχύει η 15ετής παραγραφή, αλλά ισοδυναμεί με την 5ετή παραγραφή, η οποία δύναται να παραταθεί κατά 3 χρόνια, εφόσον η εκπρόθεσμη δήλωση υποβάλλεται το τελευταίο έτος της 5ετίας.

Οι συγχωνεύσεις των Δημοσίων Οικονομιών Υπηρεσιών (Δ.Ο.Υ.).
Όπως ανακοίνωσε η ΑΑΔΕ από 8.10.2018, για λόγους εξοικονόμησης δαπανών, συγχωνεύονται η Δ.Ο.Υ. Ν. Ηρακλείου με την Δ.Ο.Υ. Ν. Ιωνίας και η Δ.Ο.Υ. Γ’ Πειραιά με την Δ.Ο.Υ. Α’ Πειραιά. Ακολούθως από 22.10.2018 συγχωνεύονται: Η Δ.Ο.Υ. ΣΤ’ Αθηνών με την Δ.Ο.Υ. Α’ Αθηνών και η Δ.Ο.Υ. Δ’ Πειραιά με την Δ.Ο.Υ. Ε’ Πειραιά.
Από τις πιο πάνω ημερομηνίες παύουν να λειτουργούν: Οι Δ.Ο.Υ. Ν. Ηρακλείου, Γ’ Πειραιά, ΣΤ’ Αθηνών και Δ’ Πειραιά. Η αρμοδιότητα παρακολούθησης και διεκπεραίωσης όλων των εκκρεμών υποθέσεων αυτών περιέρχεται στις Δ.Ο.Υ. στις οποίες συγχωνεύονται.

Οι ενοχλητικές εισπρακτικές εταιρείες.
Η καταχρηστική και ενοχλητική συμπεριφορά των δικηγορικών εταιρειών αποτελεί το όνειδος του δικηγορικού επαγγέλματος και είναι απορίας άξιον γιατί δεν έχουν διαγραφεί ακόμα από τα μητρώα του Δικηγορικού Συλλόγου για τις ενέργειες, στις οποίες προβαίνουν οι εν λόγω δικηγόροι, προκειμένου να εισπράξουν τις ληξιπρόθεσμες οφειλές από τραπεζικά δάνεια.
Από τον καθημερινό τύπο έγινε γνωστό ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018 επιβλήθηκαν πρόστιμα ύψους 160.500 ευρώ σε εισπρακτικές εταιρείες για την απαράδεκτη όχληση των δανειοληπτών ως προς τη συχνότητα των κλήσεων σε τηλέφωνα εργασίας και οικιών και σε ώρες κοινής ησυχίας.
Όπως είναι γνωστό, οι «Εταιρείες Ενημέρωσης Οφειλετών» (δηλ. οι εισπρακτικές), διέπονται από τις διατάξεις του Ν. 3758/2009, όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 4038/2012. Ήδη, όμως, έχει συσταθεί ομάδα εργασίας για τη μεταρρύθμιση του υπάρχοντος νομικού πλαισίου, με σκοπό να τεθεί επιτέλους ένα φρένο στις δικηγορικές εταιρείες που λειτουργούν αποκλειστικά ως εισπρακτικές και προβαίνουν σε καταχρηστικές πρακτικές κατά τη διαδικασία ενημέρωσης και είσπραξης.

Δικαίωμα έκπτωσης Φ.Π.Α. εισροών σε περίπτωση εκπρόθεσμης έναρξης εργασιών.
Με την υπ’ αριθμ. 1155/2018 πολυγραφημένη εγκύκλιο της ΑΑΔΕ που δημοσιεύεται στο παρόν τεύχος (βλ. σελ.1103) γίνεται δεκτό ότι το δικαίωμα έκπτωσης συντρέχει ακόμη κι αν οι εισροές πραγματοποιήθηκαν πριν από την ημερομηνία υποβολής της δήλωσης έναρξης, στον βαθμό βέβαια που ανάγονται στο χρονικό διάστημα που καταλαμβάνει η εκπρόθεσμα δηλωθείσα ημερομηνία έναρξης εργασιών, με την επιφύλαξη των περί παραγραφής διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας.

Τα ομολογιακά δάνεια και οι απαλλακτικές διατάξεις του άρθρου 14 του Ν. 3156/2003.
Με την υπ’ αριθμ. Πολ. 1131/5.7.2018 εγκύκλιο της ΑΑΔ Ε που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος, κοινοποιείται η υπ’ αριθμ. 43/2018 γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ. με την οποία έγινε δεκτό ότι εμπίπτουν στην έννοια των ομολογιακών δανείων του άρθρου 1 του Ν. 3156/2003 και συνεπώς απαλλάσσονται από τα τέλη χαρτοσήμου ή άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου κάθε ομολογιακό δάνειο ανεξαρτήτως του εάν οι ομολογιούχοι είναι πολλοί ή ένας, αρκεί να είναι πολλές οι εκδιδόμενες ομολογίες. Συνεπώς, βάσει της νέας αυτής γνωμοδότησης, κάθε ομολογιακό δάνειο που έχει τη μορφή ομολογιών οι οποίες διατίθενται από εδρεύουσα στην Ελλάδα θυγατρική πολυεθνικής εταιρείας προς τη μητρική της στο εξωτερικό απαλλάσσεται από το τέλος χαρτοσήμου (καθώς κι από κάθε άλλο φόρο ή τέλος υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου), σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το άρθρο 14 του ν. 3156/2003. (βλ. «Λογιστή» έτους 2003, σελ. 1185).
Τελικά το θέμα ρυθμίστηκε με το Ν. 4548/2018 για τις Α.Ε. στο άρθρο 59 παρ. 1 του οποίου προβλέπεται ότι η ανάληψη του ομολογιακού δανείου από ένα πρόσωπο ή η συγκέντρωση όλων των ομολογιών σε έναν ομολογιούχο, καθώς και η ενσωμάτωση του δανείου σε μία ομολογία δεν αίρουν το χαρακτήρα του δανείου ως ομολογιακού.

Ακινησία οχημάτων και πληρωμή τελών κυκλοφορίας με το μήνα.
Με την εγκύκλιο πολ. 1128/2018 της ΑΑΔΕ που θα δημοσιευθεί στο επόμενο τεύχος κοινοποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 144 του Ν. 4537/2018, με το οποίο παρέχεται η δυνατότητα εξαιρετικά για το έτος 2018, καταβολής αναλογικών τελών κυκλοφορίας για τους μήνες που υπολείπονται μέχρι το τέλος του έτους, από ενδιαφερομένους κατόχους IX οχημάτων, αυτοκινήτων ή μοτοσυκλετών, τα οποία είτε έχουν τεθεί από αυτούς σε εκούσια ακινησία, είτε βρίσκονται για άλλους σε κατάσταση αναγκαστικής ακινησίας.
Η άρση της ακινησίας γίνεται κατόπιν εγγράφου αιτήματος του κατόχου του οχήματος που τηρείται στο αρχείο της Δ.Ο.Υ. προκειμένου για τον υπολογισμό του ποσού των τελών κυκλοφορίας, ο μήνας που γίνεται η άρση της ακινησίας λογίζεται ως ολόκληρος μήνας, ανεξάρτητα από την ημερομηνία της άρσης εάν δηλαδή αυτή γίνεται στην αρχή ή στο τέλος του μήνα.
Με την εγκύκλιο παρατίθενται παραδείγματα άρσης τόσο της εκούσιας, όσο και της αναγκαστικής ακινησίας.

Α.Α.Δ.Ε. Πολ. 1192/12.10.2018
Πρόστιμο επιβαλλόμενο σε περίπτωση εγκατάστασης ειδικά διασκευασμένων τραπεζιών για τη διενέργεια ψυχαγωγικών τεχνικών παιγνίων με παιγνιόχαρτα, χωρίς την καταβολή του νομίμου τέλους.
Α.Α.Δ.Ε. Πολ.1191/12.10.2018
Θέση ή μη οχήματος σε αναγκαστική ακινησία λόγω αφαίρεσης των στοιχείων κυκλοφορίας από την Τροχαία ανασφάλιστου οχήματος σύμφωνα με τις διατάξεις του πδ 237/1986 όπως ισχύει
Α.Α.Δ.Ε. Πολ.1189/11.10.2018
Κοινοποίηση διατάξεων του Ν.4557/2018 (ΦΕΚ 139/Α/30.07.2018) «Πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και της χρηματοδότησης της τρομοκρατίας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2015/849/ΕΕ) και άλλες διατάξεις»
Α.Α.Δ.Ε. Πολ.1185/02.10.2018
Παροχή οδηγιών επί ειδικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τη μεταφορά στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού σε υφιστάμενες ή νεοσυσταθείσες εταιρείες σε περίπτωση μετασχηματισμού
Α.Α.Δ.Ε. Πολ. 1176/24.09.2018
Καθορισμός της διαδικασίας και των δικαιολογητικών για τη χορήγηση των απαλλαγών που ορίζονται στην παράγραφο 7 του άρθρου 3 του ν. 4223/2013 (Α 287) για ακίνητα που υπέστησαν ζημιές από τις πυρκαγιές σε περιοχές της Αττικής της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018
Περισσότερα »



Επιμέλεια : Χρήστος Ν. Τότσης
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του ΧΡΗΣΤΟΥ Ν. ΤΟΤΣΗ
Τι πρόστιμο επιβάλλεται για την απώλεια βιβλίων και στοιχείων.
Αρθρο του Θεόδωρου Γ. Ψυχογυιού
Ο Θεσμός του συμψηφισμού απαιτήσεων και χρεών προς το Δημόσιο
Αρθρο του Γιώργου Παλαιτσάκη
Οι κατασχέσεις που αντιμετωπίζουν οι οφειλέτες του Δημοσίου και η δυνατότητα άμυνας αυτών
Επιμέλεια Χρήστου Ν. Τότση
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο της Τζένης Πάνου
Πώς φορολογούνται τα εισοδήματα από το εξωτερικό
Αρθρο των δικηγόρων Σπύρου Στ. Δελλαπόρτα και Χρυσόστομου Π. Γκίκα
Η κοινοποίηση- επίδοση με συστημένη επιστολή και η παρερμηνεία του άρθρου 5 παρ. 5 του Κ.Φ.Δ.
Αρθρο της Τατιάνας Ψαριανού
Δυνατότητα συμψηφισμού αφορολόγητων αποθεματικών από sale and lease back με φορολογικές ζημιές
Επιμέλεια Χρήστου Ν. Τότση
Ειδήσεις - Κρίσεις - Σχόλια
Αρθρο του Μιλτ. Κ. Λεοντάρη
Ειδικός φόρος επί ακινήτων 15%
Περισσότερα »
ΚΑΛΑΘΙ ΑΓΟΡΑΣ
Το καλάθι είναι άδειο